Gå til innhold
  • Bli medlem

"Må" man ha fjellstøvler i Rondane?


Halkatla

Anbefalte innlegg

Da ser jeg bedre hvor du kommer fra - bokstavelig talt - men akkurat hvor du finner "flatt skogsterreng" i Østfold er for meg noe av en gåte. Nuvel, Østfold er stort, så jeg får lete videre. Tror du skal styre pent unna Jotunheimen og kikke mot Hardangervidda for fremtidige turer. Der finnes det opptil flere plantearter som vokser høyere enn en kvart millimeter.

Har gått ned Veslesmeden pr T-sti. Følget kom opp fra østsiden og jeg feiget ut da de gikk videre vestover. Høydeskrekken min hadde jobbet nok den dagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Grimner skrev (12 timer siden):

Da ser jeg bedre hvor du kommer fra - bokstavelig talt - men akkurat hvor du finner "flatt skogsterreng" i Østfold er for meg noe av en gåte. Nuvel, Østfold er stort, så jeg får lete videre. Tror du skal styre pent unna Jotunheimen og kikke mot Hardangervidda for fremtidige turer. Der finnes det opptil flere plantearter som vokser høyere enn en kvart millimeter.

Har gått ned Veslesmeden pr T-sti. Følget kom opp fra østsiden og jeg feiget ut da de gikk videre vestover. Høydeskrekken min hadde jobbet nok den dagen.

 

Østfold består jo omtrent ikke av annet enn flat skog (og flate jorder, da), den høyeste "fjelltoppen" i hele fylket er vel bare på et par hundre meter. 😅

 

Jotunheimen er da koselig, ihvertfall der jeg har gått. :) Mye mindre ur der enn i Rondane, men det varierer kanskje fra fjell til fjell? Jeg liker selv at det går litt opp og ned, det er noe tilfredsstillende med å komme seg opp på en topp! Men ja dette med høydreskrekk kjenner jeg på også, stupet på Veslesmeden var en interessant opplevelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Får komme med en liten oppdatering her, selv om det ikke gjelder Rondane, men som en konklusjon på tidligere innlegg her:

Ble en tur til Femundsmarka forrige uke, Synnervika - Nedre Muggsjøen og tilbake etter noen dager, og jeg lot mine Alfa Walk king stå i bilen, og satset på Salomon Speedcross 5 GTX for å se om det faktisk funket, og jeg angrer ikke et eneste sekund på den avgjørelsen!

Terrenget her er alt fra våt myr, skogsstier med røtter og stier med masse stein, dvs veldig variabelt, men ikke noe direkte fjell. Gikk og en del kilometer utenfor sti. Sekken på turen veide ca 25kg opp, og ca 23kg ned..

Kunne gå fortere og lengere uten å få vondt under føttene med Salomon-skoene, der Alfa-støvlene ville gitt meg vondt i helen og under fotsålen bare etter 5-6km, og hadde neppe klart å holde samme tempo. Følte og anklene hadde bedre arbeidsfrihet når det ble ujevn sti, med stein osv. Gikk Nedre Muggsjø og tilbake til Synnervika på samme dag på vei hjem, brukte 4t og 40min på 1,5 mil, inkl litt pauser(GPS'en sier 3t 9min i bevegelse) inkl robåt over "fjorden". Hadde det vært med Alfa-skoene hadde nok føttene mine vært "helt kake" når jeg hadde kommet fram til bilen. Ikke vondt et eneste sted med Salomon-skoa, under eller etter turen.

Min konklusjon, kun for meg og mine føtter selvsagt, er at jeg skal bruke Salomon-skoene mer på turer fremover, for dette gikk over all forventning. Ble heller ikke noe mer nevneverdig slitasje under på knottene på denne turen. Det virker som den slitasjen som tok mest der, var på asfalt her hjemme, til og fra lokale skogstier, så der bør de ikke brukes, selvsagt.
Blir det tur til Lifjell nå i løpet av de neste ukene blir det også disse skoene, uten tvil!

Møtte flere folk som var på tur på stien til/fra Nedre Muggsjø, som hadde på seg tilsvarende lave terrengsko som Speedcross.

Nå gleder jeg meg faktisk til neste tur, spesielt fordi jeg slipper å tenke på såre føtter :D 

IMG_2239.jpg.a4527ab3accca57d705e8fc397c29602.jpg

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må virkelig være "full klaff" med Speedcross 5 for deg @Kristian J. Vabø. Jeg ville ha blitt betenkt med tanke på vekten på sekken. Flott at det gikk bra!

 Skal se om jeg får lurt hodet mitt ut på tur til uka. Inov8 G 270 og ti kilo mindre i sekken burde gjøre ting enkelt, men her er det dørstokkmila og de små unnskyldningene som rår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (14 minutter siden):

Må virkelig være "full klaff" med Speedcross 5 for deg @Kristian J. Vabø. Jeg ville ha blitt betenkt med tanke på vekten på sekken. Flott at det gikk bra!

 Skal se om jeg får lurt hodet mitt ut på tur til uka. Inov8 G 270 og ti kilo mindre i sekken burde gjøre ting enkelt, men her er det dørstokkmila og de små unnskyldningene som rår.

Når jeg prøvde Speedcross satt de som om de var laget for mine føtter, så ja, perfekt match der når jeg traff rette størrelsen. Andre sko fra andre merker jeg prøvde i samme butikk passet ikke i det hele tatt...

Denne gang har jeg vært flink til å gå mye turer her hjemme før jeg skulle på langtur med tung sekk, hadde jeg ikke vært det, kunne det kanskje gått anerledes. Men jeg har hatt flaks med føttene, aldri fått gnagsår eller noe, selv under de lengste marsjene i forsvaret, med M77 og ullsokkene man fikk der. Anklene mine har og vært relativt sterke, tråkket over en gang i mitt liv, og det var når jeg var 10-12år, aldri noe etter det... Så er vel ikke for hvem som helst å gjøre slikt, noen bør nok ha høye sko med god støtte, da jeg har lagt merke til at enkelte tråkker over fortere enn andre.

Kjenner til det med dørstokkmila, sleit mye med det selv en periode, så håper du får det til, det er jo verdt det når man først kommer seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (På 11.7.2021 den 11.16):

Østfold består jo omtrent ikke av annet enn flat skog (og flate jorder, da), den høyeste "fjelltoppen" i hele fylket er vel bare på et par hundre meter. 😅

 

Jotunheimen er da koselig, ihvertfall der jeg har gått. :) Mye mindre ur der enn i Rondane, men det varierer kanskje fra fjell til fjell? Jeg liker selv at det går litt opp og ned, det er noe tilfredsstillende med å komme seg opp på en topp! Men ja dette med høydreskrekk kjenner jeg på også, stupet på Veslesmeden var en interessant opplevelse..

Min erfaring er at Rondane som område generelt har et terreng som du finner igjen mot toppene av fjell i andre områder. Å gå på ur og ujevn stein på stien så mye er definitivt en ekstra faktor for hvor tungt det blir.

En annen ting jeg har blitt mer oppmerksom på er en generell og underbevisst erfaring med å gå i skog og fjell med tanke på hvor man velger å sette føttene for hvert skritt for bedre flyt, effektivitet, og hvor sliten man blir. På noen turer tidligere i år med mindre tur-vante personer i følget legger jeg merke til en ganske stor forskjell i "sporvalg" som jeg vil tro har mye å si på en lang tur.

Det er uansett ikke noe jeg tror man kan konkret "lære" seg, men heller bare noe man tar til seg etter å ha gått nok i skog og fjell. Jeg blir også mer eller mindre "løpt fra" i gangfarten til en kompis av meg som har vokst opp med hytte i Rondane-området :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Kristian J. Vabø skrev (På 9.8.2021 den 1.45):

Når jeg prøvde Speedcross satt de som om de var laget for mine føtter, så ja, perfekt match der når jeg traff rette størrelsen. Andre sko fra andre merker jeg prøvde i samme butikk passet ikke i det hele tatt...

Denne gang har jeg vært flink til å gå mye turer her hjemme før jeg skulle på langtur med tung sekk, hadde jeg ikke vært det, kunne det kanskje gått anerledes. Men jeg har hatt flaks med føttene, aldri fått gnagsår eller noe, selv under de lengste marsjene i forsvaret, med M77 og ullsokkene man fikk der. Anklene mine har og vært relativt sterke, tråkket over en gang i mitt liv, og det var når jeg var 10-12år, aldri noe etter det... Så er vel ikke for hvem som helst å gjøre slikt, noen bør nok ha høye sko med god støtte, da jeg har lagt merke til at enkelte tråkker over fortere enn andre.

Kjenner til det med dørstokkmila, sleit mye med det selv en periode, så håper du får det til, det er jo verdt det når man først kommer seg ut.

Gikk 10 mil i Vassfaret med Salomon Supercross med 20 kg sekk nå i sommer og fikk helt ødelagte lilletær. Konklusjonen er vel at Salomon sko er glimrende om man har smalere føtter enn meg.  Jeg har gått over på Altra Lone Peak All-Weather Mid Trail , en halvøy lett støvel/terregjoggesko. Har prøvd dem på kortere turer, og de virker lovende. De har bredere tåboks og null dropp. Veldig komfortable. 

 

20210720_125749.jpg

 

20211003_102427.jpg

Endret av peik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i Femundsmarka med 22-23 kg tung sekk, og Salomon Quest 4 GTX.
Gode sko, og bedre grep på våt stein enn tidligere Salomon modeller jeg har.

Merket at solen ble litt tynn, kjente godt ujevnheter og småsten på stien. Ble litt sår under føttene, 40km på 4 dager.
Utover tynn såle, så fungerte skoene veldig bra.

Det blir litt stivere såle heretter, når jeg går med så tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (1 time siden):

Gikk 10 mil i Vassfaret med Salomon Supercross med 20 kg sekk nå i sommer og fikk helt ødelagte lilletær. Konklusjonen er vel at Salomon sko er glimrende om man har smalere føtter enn meg. 

20211003_102427.jpg

Jeg prøvde SuperCross hos Sport1 før jeg kjøpte SpeedCross, de var litt trangere i fronten på mine føtter også. Syntes og at de ble vel myke i dempingen i helen, selv om Salomon oppgir at SpeedCross og SuperCross har ganske lik demping.  I følge Salomon sin egen nettside er heller ikke SuperCross ment for så heftige treningsfrekvenser pr uke, så anser det som at de kanskje ikke tåler like mye som andre sko de har, som feks SpeedCross. Så med dette i tankene så fant jeg ut at dette ikke var sko for meg..

Har man brede føtter, så har jo Salomon "wide"-utgave på noen av skoene sine, men ikke SuperCross, ser det ut til.

Her blir det nok SpeedCross igjen, selv om knottene på sålen kanskje er litt myke og slites fort på hardt underlag. Men har ikke hatt noe særlig mer slitasje siden jeg brukte de på asfalt til/fra turløypene her i nærområdet hvor jeg bor, selv etter mange mil på turer nå i høst, på all slags underlag, skogstier og fjell. Evt skal jeg prøve Cross Hike, som har litt annet design på knottene,og kanskje er litt mer slitesterke, men selve skoen minner veldig om SpeedCross. Hvis ikke det skulle dukke opp noen andre sko som passer godt til mine føtter, som det blir fristende å teste da.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lave sko, og min litt brede fot, synes jeg både Asics og Salomon har hatt gode alternativ. Blir stort sett salomon i lave sko, de har en del fine lave modeller med goretex til ok pris som jeg har brukt opp noen par av. Går de stort sett i filler, de brukes også på jobb.

En ting jeg tror er viktig å tenke på ved bruk av lave sko i kupert fjellterreng er at man ikke bør bruke sko som er alt for utgåtte/slitte. Jeg pleier som nevnt å gå i mine sko til de er helt utslitt, gjerne limt en gang eller to, og på slutten er det ikke like mye stabilitet igjen i skoen som da de var nye. Jeg merker ikke mye til det før jeg skifter til ett nytt par som sitter godt og kjennes mye bedre ut.

Eneste gangen jeg trakket over var i godt slitte sko, etter gåing i 3 dager. Mistenker at veldig utslitte sko var en medvirkende faktor…

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Tenkte på denne tråden da jeg gikk på Hardangervidda i forrige uke. Pakka lett sekk (45 liter med telt, sovepose, liggeunderlag, gassbrenner og kjele, alt av mat for 5 dager) på ca 11-12kg vel, så ingen betydelig vekt på ryggen. Relativt tørt i terrenget, men var en del kryssinger av elver. Gikk strekkene Halne-Bjoreidalen-Hadlaskard-Litlos-Hellevassbu-Haukeliseter (100km) på 3,5 dager. Helt nydelig med lave joggesko! Ikke noe vondt eller ubehag med føttene, og lite sliten i beina - selv etter dagsmarsjer på 28-38km påfølgende dager. Der føler jeg skotøy (og lett sekk) er mye av grunnen. Tørker kjapt gjør de og - en halv time etter vading er de behagelig tørre, vannet renner bare ut av dreneringshullene. Mulig jeg har flaks med anklene mine, jeg tråkker ikke over og savner ikke ankelstøtte - synes tvert om det er deilig med bevegelsesfriheten. Det er Altra Lone Peak 5 jeg bruker.

Men hovedpoenget var egentlig å nevne at ved Hellevassbu møtte jeg en ung rogalending som gikk i Fivefingers barfotsko - evt bare barfot om det passa. Han hadde gått helt fra Finse barfot/i Fivefingers! 18-kilos sekk ved start. Jeg ble ganske fasinert! Han syntes det funka helt supert. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (39 minutter siden):

Tenkte på denne tråden da jeg gikk på Hardangervidda i forrige uke. Pakka lett sekk (45 liter med telt, sovepose, liggeunderlag, gassbrenner og kjele, alt av mat for 5 dager) på ca 11-12kg vel, så ingen betydelig vekt på ryggen. Relativt tørt i terrenget, men var en del kryssinger av elver. Gikk strekkene Halne-Bjoreidalen-Hadlaskard-Litlos-Hellevassbu-Haukeliseter (100km) på 3,5 dager. Helt nydelig med lave joggesko! Ikke noe vondt eller ubehag med føttene, og lite sliten i beina - selv etter dagsmarsjer på 28-38km påfølgende dager. Der føler jeg skotøy (og lett sekk) er mye av grunnen. Tørker kjapt gjør de og - en halv time etter vading er de behagelig tørre, vannet renner bare ut av dreneringshullene. Mulig jeg har flaks med anklene mine, jeg tråkker ikke over og savner ikke ankelstøtte - synes tvert om det er deilig med bevegelsesfriheten. Det er Altra Lone Peak 5 jeg bruker.

Men hovedpoenget var egentlig å nevne at ved Hellevassbu møtte jeg en ung rogalending som gikk i Fivefingers barfotsko - evt bare barfot om det passa. Han hadde gått helt fra Finse barfot/i Fivefingers! 18-kilos sekk ved start. Jeg ble ganske fasinert! Han syntes det funka helt supert. 

Nytting erfaring du deler! 👍

Har du tidligere brukt mye fjellstøvler med stiv såle? Er det i noen tilfeller du fortsatt kunne tenkt deg å bruke stive støvler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 minutter siden):

Nytting erfaring du deler! 👍

Har du tidligere brukt mye fjellstøvler med stiv såle? Er det i noen tilfeller du fortsatt kunne tenkt deg å bruke stive støvler?

Ikke veldig stive, men klassiske fjellstøvler ala Alfa Walk Queen, Crispi Besseggen og Crispi Skarvet. Nå er litt av problemet mitt at jeg har en brei forfot (som bare har blitt bredere etter graviditeter og med åra), og ømtålige tånegler som tåler lite. Det er omtrent bare Altra og Topo som går på føttene av løpesko/joggesko (jeg løper ultraløp). Per nå har jeg ikke fjellstøvler som passer, etter et vondt forsøk med Alfa Impact. Jeg vil nok fortsatt foretrekke fjellstøvler på vår og høst (altså ved kaldere temperaturer, mye for hjelp til å holde varmen), og hvis man vet at det blir veldig vått. Bruker Altraene på (fjell)tur med ungene og, da er sekken ganske tung - savner ikke stabilitet eller annelstøtte. Men bruker da staver aktivt. Hadde med brødposer til å bruke i skoene på Hardangerviddaturen de kaldeste/våteste dagene, ble brukt litt siste dag bare. Men satt jo aldri lenge i pausene, det blåste katter og bikkjer nesten konstant. Så lenge jeg er i bevegelse går det fint. Skifter til tørre ullsokker (og har lette slippers) i leir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (4 timer siden):

(jeg løper ultraløp). 

Du stiller i en liiiitt annen klasse enn de fleste andre av oss mao....  Har Altra Lone Peak selv og synes de er helt topp. Skal på reinsjakt om 14 dager og kvier meg for å ta de tunge jaktstøvlene fremfor feks Lone Peak for å spare krefter og vekt. Dette fordi jeg ikke har kondisen eller utholdenheten til en ultraløper, for å si det forsiktig...

 

Når reinsjakta starter skulle ønske jeg var ultraløper...

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (1 time siden):

Du stiller i en liiiitt annen klasse enn de fleste andre av oss mao....  Har Altra Lone Peak selv og synes de er helt topp. Skal på reinsjakt om 14 dager og kvier meg for å ta de tunge jaktstøvlene fremfor feks Lone Peak for å spare krefter og vekt. Dette fordi jeg ikke har kondisen eller utholdenheten til en ultraløper, for å si det forsiktig...

 

Når reinsjakta starter skulle ønske jeg var ultraløper...

Stiller antakelig ikke i en annen klasse 😬 når jeg skriver «løper ultraløp» så er det litt upresist, det dreier seg i hovedsak om rask gange ispedd rolig jogg når stien er flat 😂 nivået er mao svært lavt, men jeg synes det er knallgøy! Kilometertida/time på første dagen på fjellturen nå sist var punlig nærme det den er på ultraløp.. skal dog nevnes at løpbarheten på mange av stiene på vidda er bedre enn f.eks det likale løpet her hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (På 12.8.2022 den 16.41):

Men hovedpoenget var egentlig å nevne at ved Hellevassbu møtte jeg en ung rogalending som gikk i Fivefingers barfotsko - evt bare barfot om det passa. Han hadde gått helt fra Finse barfot/i Fivefingers! 18-kilos sekk ved start. Jeg ble ganske fasinert! Han syntes det funka helt supert. 

Når jeg leste dette kom jeg til å tenke på en amerikaner som ferdes mye på tur "der borte" i fjellene, som jeg følger på Youtube.
Han gjor akkurat det samme og trives visst med det. https://www.youtube.com/c/MyOwnFrontier

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (På 12.8.2022 den 16.41):

Mulig jeg har flaks med anklene mine, jeg tråkker ikke over og savner ikke ankelstøtte - synes tvert om det er deilig med bevegelsesfriheten. 

Lave og bevegelige sko forebygger overtråkk, etter min mening. Da får foten arbeide effektivt med balanse, demping og spenst og tar mesteparten av jobben under gange, slik det er ment fra naturens side. Hvis man låser inn foten i høye og stive sko deaktiverer man nærmest hele kroppsdelen, og det meste av belastningen overføres til ankelen. Med stive og tunge sko blir man i tillegg fortere sliten, og det er jo når men blir sliten og trøtt og ufokusert at overtråkkene kommer.

Men saken blir en annen hvis man går med veldig tung sekk, naturligvis. 

Marius Engelsen skrev (På 12.8.2022 den 17.21):

Er det i noen tilfeller du fortsatt kunne tenkt deg å bruke stive støvler?

Jeg foretrekker også litt høyere støvler i lær med ankelbeskyttelse når det er bløtt og kaldt, men liker de som er litt mykere og romslige, som f. eks. Keen Pyrenees og tilsvarende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (2 timer siden):

Hvis man låser inn foten i høye og stive sko deaktiverer man nærmest hele kroppsdelen, og det meste av belastningen overføres til ankelen

Jeg har vel egentlig aldri hørt at noen har vrikket ankelen fordi de hadde sko med for god støtte. Det aller vanligste er vel høyhelte sko. Det er ikkke særlig vanlig å vrikke ankelen i slalomstøvler.

 

ketilring skrev (2 timer siden):

Lave og bevegelige sko forebygger overtråkk, etter min mening. Da får foten arbeide effektivt med balanse, demping og spenst og tar mesteparten av jobben under gange

Dette tror jeg ikke noe på. Eller for å si det på en annen måte: dette er å snu det på hodet. Man må trene på forhånd slik at man ikke siden tråkker over når man drar på tur i steinura med lave sko. Det er først etter at foten er trent at man unngår problemet. En annen måte å unngå det på er å bruke sko med god støtte. Det forhindrer ikke at man kan (og bør!) trene opp musklene i anklene i tillegg, men jeg tror ikke det lureste stedet å gjøre det er i fjellet på tur med ryggsekk i ei steinur hvor du helst ikke bør tråkke over (og ikke skli mellom steinene og få klemskader, og ikke få en stein rullende ned på foten, ...)

ketilring skrev (2 timer siden):

og det er jo når men blir sliten og trøtt og ufokusert at overtråkkene kommer.

Nå har jeg aldri tråkket over så jeg har skadet meg, men de gangene jeg har vært på vei er det fordi skoen har glippet, for eksempel fordi en stein rullet på seg som jeg trodde sto fast. Det har alltid vært lave sko/joggesko/crocs/pensko..., aldri fjellsko.

Jeg er ellers enig i at det er forebyggende å trene opp musklene rundt ankelen.

ketilring skrev (2 timer siden):

slik det er ment fra naturens side

Dette er også et argument som brukes både titt og ofte i en rekke sammenhenger. Vi skal nok hverken ha klær eller sko når vi er på tur i fjellet, ikke sovepose eller telt heller, for ikke å snakke om ski på vinteren og hva med gåstaver, for ellers hadde vel naturen utstyrt oss med dette? Naturen mente nok ikke at vi skulle bruke alt dette nei. Hvis naturen kan mene noe om noe som helst da...Men det er kanskje bare om lave sko naturen mener noe, for de er nok naturens påfunn?

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (27 minutter siden):

Det aller vanligste er vel høyhelte sko.

Det vanligste er vel egentlig i idrett. Hver femte idrettsskade er vrikket ankel leser jeg. Og de er da vanligvis godt nok trent og går i tillegg i lave sko (i de idrettene som er utsatt). Og forebygging mot stadig nye vrikkinger er øvelser som utfordrer ankelen, samt teiping eller støtteskinner i idretter med høy risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

...at noen har vrikket ankelen fordi de hadde sko med for god støtte.

Jeg må få presisere at jeg tenker på sko av typen Walk King, Impact, Besseggen og lignende fjellstøvler slik de aller fleste benytter, og som har en halvhøy ankelbeskyttelse men fortsatt gir ankelen bevegelsesfrihet. Virkelig høye jaktstøvler og lignende som går langt opp på leggen, slik som du ser for deg nå, gir naturligvis reell ankelstøtte, og overfører belastningen til knær og hofter.

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

Dette tror jeg ikke noe på. Eller for å si det på en annen måte: dette er å snu det på hodet. Man må trene på forhånd slik at man ikke siden tråkker over når man drar på tur i steinura med lave sko.

Det syns jeg du skal. Og selvfølgelig skal man trene. Som jeg skriver så vil man etter min mening forebygge overtråkk ved å bruke lave bevegelige sko.

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

...ellers hadde vel naturen utstyrt oss med dette? Naturen mente nok ikke at vi skulle bruke alt dette nei. Hvis naturen kan mene noe om noe som helst da...Men det er kanskje bare om lave sko naturen mener noe...

Der dro du den akkurat litt for langt. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene fra «myke sko» og «stive sko» leiren er omtrent like dårlig. Dette er ett vanskelig målbart tema. Det blir mye bro-science (finnes sikkert ett bedre norsk uttrykk?). (Fornuft, tro, påstander og «logikk» satt sammen og presentert nærmest som fakta.).

Vi må heller ikke glemme at Norge er ett langstrakt land med mye forskjellig terreng. Hva mener folk med eks. steinur? Snakker man om det samme og har man samme bildet i hodet? Noen mener at man bør ha lave bevegelige sko i steinur for å kunne plassere bena, andre vil ha fjelltøvler for å gå på toppene og beskytte mot spisse steiner som sklir rundt.

På første bildet er det den typiske steinuren jeg går i. Store avrundete blokker som ikke flytter på seg. Jeg ville kanskje foretrukket myke sko og hoppet fra stein til stein.

C0334835-D6B1-410F-B247-750DFEC65803.thumb.png.810655b56fec5fc003a6ddd32bb32110.png

 

 

Mens andre steder i landet har man mer opphakket, spiss og løs steinur med skarpt fjell. Da vil jeg tro at jeg ville foretrukket kraftige såler og god ankelbeskyttelse med en lavere gangfart.

8F8F121B-7E78-4DE4-9F08-866819FE130A.thumb.jpeg.1b6ee4d7dd7ac15681ce5578beaf378b.jpeg

 

Utgangspunktet for tråden er jo Rondane, og det terrenget man har der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (5 timer siden):

Jeg må få presisere at jeg tenker på sko av typen Walk King

Jeg har brukt Walk King de siste årene (relativt bra sko bortsett fra at de har goretex) og lignende sko (mest scarpa) de siste 30-40 årene og aldri tråkket over med sånne sko. Og tråkker man ikke over, så vrikker man helle rikke ankelen.

Når jeg har tråkket over så er det med lave sko a la "turjoggere", terrengløpesko, crocs, pensko osv. Jeg har heldigvis aldri vrikket ankelen (som er en skade) når jeg har tråkket over, og det skyldes nok mye aktivitet som styrker muskulaturen rundt ankel og fot og refleksene. Balansetrening der ankelen brukes aktivt er fin (indoboard, spesielt varianten med pute i stedet for rulle er fint for ankeløvelser, bedre enn vanlig balansebrett synes jeg, og så står det et 3 meter Gibbon slackrack utenfor på forsida av huset/terrasen hele sommeren og som jeg pleier å balansere på så og si daglig når jeg går forbi eller bare ikke har noe annet å gjøre). Det ligge rjo litt i ordet at forebygging må skje forut for det som det skal forebygges mot. Ellers burde det jo hett sambygging...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Snakker man om det samme og har man samme bildet i hodet?

Jeg frykter nok at man veldig ofte snakker forbi hverandre (og "man" inkluderer da også meg selvsagt). Skal man få til en god krangel må man nesten gjøre det. 😁 (men helst ikke med vilje da)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Noen mener at man bør ha lave bevegelige sko i steinur for å kunne plassere bena, andre vil ha fjelltøvler for å gå på toppene og beskytte mot spisse steiner som sklir rundt.

Vekta på ryggsekken kommer også inn. En tung ryggsekk gjør at det er mye lettere å ta overbalanse og tråkke feil (eller tråkke et annet sted enn man planla). En tung ryggsekk vil også lettere føre til at et overtråkk fører til at man skader seg (for eksempel vrikker ankelen). Har man bare 5 kg på ryggen spretter man fint fra stein til stein med "Fivefingers barfotsko" som ei fjellgeit. Har man 30 kg på ryggen blir det mer som et neshorn som prøver å danse rundt i steinura med lecablokker på beina.

Hva er forresten "Fivefingers barfotsko"? Sko man holder i hande med fingrene sine i mens man går barbeint?

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.