Gå til innhold
  • Bli medlem

Greit fiskeutstyr til nybegynner, for å ha i sekken på tur


hundepatruljen

Anbefalte innlegg

Poenget er å ha noe å gjøre på fjell/skogstur, og kanskje kunne fiske litt hundemat. Matfisk til tobeinte ser jeg på som en bonus.

Jeg bor også nære en del fiskevann, og jeg ønsker også å kunne fiske litt her.

Det er med andre ord ikke noe super-lettvekts utstyr jeg er ute etter, men noe som er helt grei i bruk, uten at det blir for masete å ta med på tur.

Jeg har skjønt at det greieste kan være å ha med sluk og spinner

Bør jeg gå for en teleskopstang? Todelt eller tredelt? Hva mister jeg med en tredelt?

Jeg er helt fersk på dette, og skjønner kanskje akkurat hva en teleskopstang er, at spinner snurrer, og at det er forskjellig vekt på agnet...

Endret av hundepatruljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har kommet mye bra innen teleskopstenger. Bare ikke gå for de billigste. Men for en uerfaren ville jeg heller valgt f.eks en firedelt stang. Det er fort gjort å ta knekken på et teleskop-ledd eller lignende ved montering/demontering. 

Du mister ikke noe ved en tredelt eller firedelt. Stengene lages så godt i dag at du knapt merker de ekstra skjøtene. Det er vel snart 20 år siden første gang jeg så en godt laget mangedelt stang. Kjell Vangen laget en 7-delt fluestang for en pilot fordi den skulle passe i den lile kofferten hans. Ved test og oppspenning av stang var det ikke mulig å si at den var delt opp på noe vis - meget jevn og grei oppspnning. På avstand ville man kunne tro den kun var 1 del. 

Når det gjelder videre anbeafling av stenger så går dette mye på kastevekt. Dermed er det kurant å vite hva du skal fiske etter hvor. Til fjellfiske bruker jeg gjerne stenger som er beregnet til kastevekter opp til ca 20g. Til f.eks gjeddefiske benyttter jeg stenger med kastevekt opp til 50-60 gram. Sistnevnte stang vil ikke passe spesielt godt til .feks fjellfiske. Dermed er det lurt å si litt mer om hva du forventer av fisk i områdene du ferdes. Er du komplett ukjent med dette kan det være lurt å spørre noen som fisker i disse områdene fra før...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal heller ikke legge fra seg stangsettene fra sølvkroken.
Du får det ikke rimeligere enn det, og du får faktisk fiskeglede av de også:)

De leverer geniale stenger i startfasen til en billig penge.

Den er vel tredelt.

Jeg har selv hatt et slikt sett fra en gevinst fra lodd, og brukt mer enn jeg trodde. 
Bruker selv shimano STC sine stenger mye.

Nå er sølvkroken overlevert til noen andre som ikke hadde stang lenger. Fisker ennå den👌

Sølvkroken special spinner 9 gr. settet og sølvkroken norgespakken.

En saks for sener til rundt 60-70kr

Vil du kaste enda lenger og ha kraftigere sen, ta med en rull på 0.10 eller 0.12mm 110m fireline.

Da har du det du trenger.

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

Det har kommet mye bra innen teleskopstenger. Bare ikke gå for de billigste. Men for en uerfaren ville jeg heller valgt f.eks en firedelt stang. Det er fort gjort å ta knekken på et teleskop-ledd eller lignende ved montering/demontering. 

Du mister ikke noe ved en tredelt eller firedelt. Stengene lages så godt i dag at du knapt merker de ekstra skjøtene. Det er vel snart 20 år siden første gang jeg så en godt laget mangedelt stang. Kjell Vangen laget en 7-delt fluestang for en pilot fordi den skulle passe i den lile kofferten hans. Ved test og oppspenning av stang var det ikke mulig å si at den var delt opp på noe vis - meget jevn og grei oppspnning. På avstand ville man kunne tro den kun var 1 del. 

Når det gjelder videre anbeafling av stenger så går dette mye på kastevekt. Dermed er det kurant å vite hva du skal fiske etter hvor. Til fjellfiske bruker jeg gjerne stenger som er beregnet til kastevekter opp til ca 20g. Til f.eks gjeddefiske benyttter jeg stenger med kastevekt opp til 50-60 gram. Sistnevnte stang vil ikke passe spesielt godt til .feks fjellfiske. Dermed er det lurt å si litt mer om hva du forventer av fisk i områdene du ferdes. Er du komplett ukjent med dette kan det være lurt å spørre noen som fisker i disse områdene fra før...

 

Okay. Da blir det en tre- eller firedelt. Takker!

 

Hvorfor kastevekter opp til 20g i fjellet? Hvorfor opp til 50-60g istedet? Hvorfor fungerer ikke sistnevnte stang til feks fjellfiske? Hva betyr kastevekt, er det hvor mye agnet veier?

Jeg ser jo på appen "fishbrain" at det fiskes en del ørret ved Hagatjern, like ved der jeg bor (Konnerud / Drammen). Det er vel en 20 minutter å sykle fra der jeg bor.

Beklager om dette er dumme spørsmål, men jeg føler ikke at jeg har blitt så mye klokere bare ved hjelp av googling. Jeg føler på mange måter at jeg prøver å bli med i en klubb hvor alle vet noe som ikke går an å forklare, uten at den som spør har noen absolutte forkunnskaper. Det er disse forkunnskapene jeg sliter med å tilegne meg ;-)

 

Endret av hundepatruljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (1 time siden):

Man skal heller ikke legge fra seg stangsettene fra sølvkroken.
Du får det ikke rimeligere enn det, og du får faktisk fiskeglede av de også:)

De leverer geniale stenger i startfasen til en billig penge.

Den er vel tredelt.

Jeg har selv hatt et slikt sett fra en gevinst fra lodd, og brukt mer enn jeg trodde. 
Bruker selv shimano STC sine stenger mye.

Nå er sølvkroken overlevert til noen andre som ikke hadde stang lenger. Fisker ennå den👌

Sølvkroken special spinner 9 gr. settet og sølvkroken norgespakken.

En saks for sener til rundt 60-70kr

Vil du kaste enda lenger og ha kraftigere sen, ta med en rull på 0.10 eller 0.12mm 110m fireline.

Da har du det du trenger.

Grei oppskrift dette! Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 delt er helt supert. Blir ikke tuben så lang og tung og passer fint på siden av sekken. 2 delt stang i tube vil stikke en del opp og gjerne treffe greier og kvist lettere i skog. Dog liker jeg egentlig best teleskop for fisking underveis. Med vanlig delt stang må den enten rigges for å ta noen kast i et tjern eller man må gå med den i hånden. Teleskop ala Shimano minitele er super til slikt. Med snellepose på tube kan stang ligge så og si ferdig rigget. Er og hemper til å feste tube på sekken. Da er det kjapt å sette ned sekken, trekke ut stanga og ta noen kast, går man langs stort vann og skal kaste hele tiden er begge typer stenger greie men med småvann og litt gange i mellom liker jeg teleskop. Den til shimano kaster bra. Jeg bruker typisk 5-20gr klasse på mine stenger. Kaster sjelden små spinnere etc. Ofte 15gr møresild og markfiske med 20gr bomber eller anders. 50-60gr er mer det jeg bruker i sjøen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en billig DAM teleskopstang i flere år nå, kostet vel 499,- med snelle for 5-6 år siden. Den har vært skuddsikker og jeg bruker den på skogsturer når jeg skal fiske. Den tåler godt å hekte seg fast og og tåler litt røff bruk. Stanga var såpass billig at det er ikke krise om den skulle knekke. Men fordelen jeg setter mest pris på, er at man bare kan ha den sammenslått på siden av sekken med sluken på mens man går mellom fiskeplassene. Jeg har en 5-delt Shimano-stang også, den blir som regel bare hjemme, og blir kun tatt med på fjellturer, satt sammen når man kommer fram til der man skal være, og pakkes ned når man skal hjem. Mye mer styr å sette sammen, tre sena osv. Og å gå med den i full lengde i tett skog er noe dritt, fort at den kan hekte seg fast og at tuppen kan brekke om man ikke er forsiktig. 
Når jeg skal handle fiskestang igjen, blir det teleskop, passer mye bedre for mitt bruk hvertfall som ferdens en del i tett skog.

Slik jeg har stanga nå, er det bare å løsne opp bremsen på snella, dra ut stangseksjonene, kaste ut sluken/spinneren og dra opp fisken på få sekunder ;) 
IMG_1684.jpg.e169920defd3ba6eac7fc0c590d37c44.jpg

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra her nå! Rigging av stang har jeg ikke tenkt på at kunne bli et problem engang... jeg er veldig for enkle løsninger, på tross av at man kanskje mister de siste promillene med ytelse.

bestiller utstyr i løpet av uka, og sier fra hvordan det går. 

Takk til samtlige!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.