Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativer til Alfa fjellskisko


lonerider

Anbefalte innlegg

Ok, jeg gir meg - og vraker mine Alfa BC Guard Advance fjellskisko. Har forsøkt alle tipsene jeg har kunnet oppdrive, men resultatet er uansett alltid det samme; GNAGSÅR på hælen (ikke midt bak, men litt over på innersiden av hælen). Så da er min konklusjon at jeg ikke har "Alfa-føtter".

Jeg er derfor interessert i å høre fra dere som har gått samme løypa, bokstavelig talt. Dvs dere som har måttet vrake Alfa av samme grunn, og hvilke merke/modell fjellskisko dere da har endt opp med, og som har funket for dere - helst uten taping/plastring før hver minste lille skitur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg har "Alfa-føtter" i alle tursko, har ikke prøvd dem som skisko enda, det står på lista, for jeg har akkurat samme problem med Crispi Stetid .. den får jeg gnagsår av., mens de fleste andre jeg kjenner kan sette de på seg nye og legge rett ut på tur. Så hvis du ikke har alfa-føtter så skulle det ikke forundre meg om Crispi funker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Crispi er et alternativ jeg vurderer. Jeg har Crispi Titan jakt/fjellstøvel, og de funker bra på føttene mine. Men en fjellskisko er selvfølgelig en helt annen type sko, så greia blir å finne ut om de (Crispi) funker - uten å ruinere seg :-) Jeg har feks mange kilometer vanlig gange på asfalt med Alfa-skoene mine uten problemer, men så snart det er snakk om ski, er det gnagsår etter 20 minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lonerider skrev (22 minutter siden):

 så greia blir å finne ut om de (Crispi) funker - uten å ruinere seg 

De er vel relativt greie å selge igjen hvis du ikke sliter de helt ut i forsøket, så reduserer man tapet i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått for Crispi Stetind ettr å ha gitt opp Alfa. Noe helt annet for mine bein i hvertfall. Jeg hadde mistanke om det da jeg er supervenn med mine Crispi Skarven fjellstøvler. De er som tøfler. 

Jeg har imidlertid konkludert med at det likevel er noen variabler som øker sjansen for gnagsår. Det er uavhengig av hvilke sko jeg bruker. Har noen andre skistøvler også som brukes til mer "normal løypegåing". De mest sikre variablene for gnagsår er a) mye bratt oppover, og b) tung pulk, eller c) en kombinasjon av a) og b). Dersom det er en vesentlig sjanse for at noe av dette opstår så taper jeg hælene med Leuko-tape før tur. Den sitter gjenre på minst en langhelg. For en ukestur så hender det jeg taper på nytt halvveis. 

Kombinasjonen av å bytte sko og ta hensyn til de variablene så har jeg nuh komplett gnagsårfri vinter. (Bank i bordet) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med alpina Alaska og har hatt en vinter uten gnagsår. Har normalt en alfa fot og er ikke venn med crispi Stetind. eneste aberet med alpinaen er snøringen. Den skjønner jeg ikke. Systemet er hempe, løkke, hempe når alle andre har løkke, hempe, hempe. Dvs at nå man trer inn i løkka greier man ikke å stramme nederste hempe. Jeg har end opp med å velge hempe eller løkke man da mister jeg et strammepunkt. Det er sikkert en genial tanke bak organiseringen men den har ikke jeg skjønt.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (24 minutter siden):

Endte opp med alpina Alaska og har hatt en vinter uten gnagsår. Har normalt en alfa fot og er ikke venn med crispi Stetind. eneste aberet med alpinaen er snøringen. Den skjønner jeg ikke. Systemet er hempe, løkke, hempe når alle andre har løkke, hempe, hempe. Dvs at nå man trer inn i løkka greier man ikke å stramme nederste hempe. Jeg har end opp med å velge hempe eller løkke man da mister jeg et strammepunkt. Det er sikkert en genial tanke bak organiseringen men den har ikke jeg skjønt.

 

Tore

Jeg har også Alaska, og har erfart samme problem med stramming/snøring. I går tok jeg en tang og klemte sammen de nederste hempene litt, slik at de holder fast lissene til man skal snøre videre oppover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lonerider skrev (På 16.4.2021 den 23.31):

Ok, jeg gir meg - og vraker mine Alfa BC Guard Advance fjellskisko. Har forsøkt alle tipsene jeg har kunnet oppdrive, men resultatet er uansett alltid det samme; GNAGSÅR på hælen (ikke midt bak, men litt over på innersiden av hælen). Så da er min konklusjon at jeg ikke har "Alfa-føtter".

Jeg er derfor interessert i å høre fra dere som har gått samme løypa, bokstavelig talt. Dvs dere som har måttet vrake Alfa av samme grunn, og hvilke merke/modell fjellskisko dere da har endt opp med, og som har funket for dere - helst uten taping/plastring før hver minste lille skitur...

Hvilken størrelse er skoene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kjøpte disse i 2mm. Har også et par i 1mm men de synes jeg er litt tynne. De har vært utrolig slitesterke. Brukte disse på hele NPL, Gikk først 110 mil på ski med Alfa skisko  deretter resten til fots, da også med Alfa Fjellstøvler. Gnagsårsokkene er fortsatt like hele. Har en kompis som fikk en allergisk reaksjon med disse, selv har jeg aldri merket noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (På 18.4.2021 den 9.26):

Endte opp med alpina Alaska og har hatt en vinter uten gnagsår. Har normalt en alfa fot og er ikke venn med crispi Stetind. eneste aberet med alpinaen er snøringen. Den skjønner jeg ikke. Systemet er hempe, løkke, hempe når alle andre har løkke, hempe, hempe. Dvs at nå man trer inn i løkka greier man ikke å stramme nederste hempe. Jeg har end opp med å velge hempe eller løkke man da mister jeg et strammepunkt. Det er sikkert en genial tanke bak organiseringen men den har ikke jeg skjønt.

 

Tore

Har kikket litt på Alpina Alaska selv. Siden du tydeligvis også har testet Stetind, vil du si at Alaska er mykere/mer komfortable enn Stetind? Tror kanskje jeg er på jakt etter en støvel som ikke er så stiv/hard som Alfa/Crispi - uten at de skal være for myke heller. Ikke lett dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lonerider skrev (2 timer siden):

Skoene er str 44, men akkurat den gnagsårsokken fra Ezefit som ble nevnt her, har jeg ikke prøvd. Kanskje jeg må gi den en sjanse...

Jeg har i løpet av vinteren begynt å få gnagsår på hælene av mine. De siste årene har jeg hatt på en stripe med sportsteip på tvers over hver hæl, før bruk av både fjellsko og skisko. Dette har hindret gnagsår, fram til i vinter. Teipen ser ut til å sitte som f..., så jeg er ikke sikker på hva som skjer. Bruker liner og ullsokker, sommer og vinter. 

Tenkte å foreslå at vi kunne bytte sko. Men jeg har størrelse 43, så da går ikke det 😅

Har tidligere lest om folks erfaringer med gnagsårsokker. Har fått inntrykk av at de fleste synes de ikke fungerte noe særlig bra. Men nå skal jeg prøve, kanskje slike som er nevnt ovenfor. 

Angående Alaska så er de jo ikke direkte myke, men det er faktisk vanskelig å kante ytterski ved traversering på hardt underlag. En annen ting som er litt dumt er at det ikke er løs innersåle i de. 

Skiene mine er Fischer Traverse 78. 

Endret av OddbjørnB
Tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OddbjørnB skrev (52 minutter siden):

Jeg har i løpet av vinteren begynt å få gnagsår på hælene av mine. De siste årene har jeg hatt på en stripe med sportsteip på tvers over hver hæl, før bruk av både fjellsko og skisko. Dette har hindret gnagsår, fram til i vinter. Teipen ser ut til å sitte som f..., så jeg er ikke sikker på hva som skjer. Bruker liner og ullsokker, sommer og vinter. 

Tenkte å foreslå at vi kunne bytte sko. Men jeg har størrelse 43, så da går ikke det 😅

Har tidligere lest om folks erfaringer med gnagsårsokker. Har fått inntrykk av at de fleste synes de ikke fungerte noe særlig bra. Men nå skal jeg prøve, kanskje slike som er nevnt ovenfor. 

Angående Alaska så er de jo ikke direkte myke, men det er faktisk vanskelig å kante ytterski ved traversering på hardt underlag. En annen ting som er litt dumt er at det ikke er løs innersåle i de. 

Skiene mine er Fischer Traverse 78. 

Jeg gjør akkurat det samme. Ved bruk av Alfa fjellskiskoene setter jeg tape (testet både sportstape og Tensoplast) i "kryss", dvs en/to på tvers, og en/to opp og ned. Sitter som bare det (særlig Tensoplast), men blir blemmer under tapen etter 2 km på flatmark! Bruker også liner og ullsokker. Har også testet gnagsårsokker, men det var noe skit som gikk mer og mindre i oppløsning - mulig Ezeefit er bedre... Hadde vært interessant å bytte sko hvis størrelsene hadde matchet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nøyaktig samme problem med mine alfa BC støvler. Det eneste som hjalp for meg var å legge inn et innlegg som løftet helen opp. Problemet med alfa sin skisko er at den har et veldig stort innsving ned mot hel partiet sammenlignet med andre merker. Har du da feil føtter så blir det til at helen hele tiden kjipper i dette rommet.

Jeg har siden dette byttet ut til Crispi som har en helt annen utforming i helpartiet med mindre innsving/utdyping i helpartiet og med de trenger jeg ikke noe ekstra remedier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (46 minutter siden):

Hadde nøyaktig samme problem med mine alfa BC støvler. Det eneste som hjalp for meg var å legge inn et innlegg som løftet helen opp. Problemet med alfa sin skisko er at den har et veldig stort innsving ned mot hel partiet sammenlignet med andre merker. Har du da feil føtter så blir det til at helen hele tiden kjipper i dette rommet.

Jeg har siden dette byttet ut til Crispi som har en helt annen utforming i helpartiet med mindre innsving/utdyping i helpartiet og med de trenger jeg ikke noe ekstra remedier :)

Jeg har sett på akkurat det samme som deg, nemlig dette store rommet til hælen. Etter siste skitur fylte jeg ut dette rommet med biter av et gammelt liggeunderlag (det er jo sånt en holder på med når en har sko til flere tusen kroner...). Har ikke fått prøvd dem etter det, gnagsårene må jo heles først...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan godt hende nye sko er tingen, men personlig erfaring fra en som har kjøpt nye sko nettopp på grunn av gnagsår vil jeg anbefale å prøve ut alle metoder for å unngå friksjon først.

 

Hadde samme problem som trådstarter – hadde Alfa Advance – de ga gnagsår.

Byttet så til Crispi Stetind – tok noen testturer på rundt 1 time fire ganger – gikk bra.

Skulle så ta en lengre testtur – da prøvde jeg med gnagsårsokk – funket dårlig. Merket antydning allerede etter halvtimen og måtte snu.

Var nylig på en telttur med tung pulk – fikk gnagsår selv om jeg hadde gnagsårplaster og teip før turen startet.

 

Det betyr at for min del har jeg sluttet å tro veldig på at gnagsårplaster, sokk osv. er mirakelkur. Det kan testes, men jeg tror det som hindrer gangsår er at det ikke er friksjon. Er det friksjon skapes det varme, og da vil man få gnagsår, spesielt når pulken er tung og man skal gå lenge. Derfor skjønner jeg heller ikke logikken med gnagsårsokk – bare enda en sokk som gir friksjon og som skaper varme….

 

Likevel – jeg bygde litt opp rundt gnagsåret med sportstape – det så ut til å ha litt effekt, men jeg fikk ikke bygd tykt nok lag.

 

Hvis man på noen måte kan hindre at hælen (eller det punktet som har gnagsår) i å komme i kontakt med skoen – jeg har et håp om å modifisere sålen slik at det blir mindre friksjon. Noen mener også at større sko kan fungere – altså gå opp en skostørrelse.

Kjipt at dette skal være et så stort problem, det skaper mye misnøye på noe som skal være flott skiturer.

Hvis noen har tips til hvordan man modererer sålen er jeg åpen for forslag 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk gnagsår omtrent samme sted som deg på hælen av mine nye Alfa Skarvet GTX BC. For meg ble løsningen å feste «Engo Blister Patches» på innsiden av støvlene der det oppstod friksjon mellom støvelen og hælen. Kjøpte de på Amazon. 

Da jeg hadde nylonstrømpe innerst + 2Toms Blister Shield pulver + ullsokk + Engo patches så slapp jeg å tape/plastre hælene mine og kunne gå en 3 timer lang tur uten å få gnagsår🙏

Det kan hende modellen egentlig ikke passer foten min, men patchene kostet ikke allverden og gjør at jeg får muligheten til å gå dem litt inn før jeg vurderer om jeg må prøve noen andre i stedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering fra trådstarter; Først og fremst - takk for alle tips og råd! Jeg trodde jeg hadde prøvd alt, men det har dukket opp et par saker her jeg skal prøve til vinteren :-)

Ellers har det skjedd siden jeg startet tråden, at jeg fikk tak i et par brukte/inngåtte Stetind i min størrelse. De ble testet på sesongens siste pulketur, med middels resultat, vil jeg vel si. Jeg teipet hælene med Tensoplast på forhånd, og det holdt akkurat. Kjente at jeg ikke skulle ha gått så veldig mye lenger uten å få gnagsår, men det holdt som sagt - så et hakk bedre enn Alfa-skoene der altså. Men til gjengjeld fikk jeg problemer over tærne pga "bretten" som blir når du bøyer foten/sålen. Dette ble teipet ila turen, men var en nedtur i fht til Alfa-skoene.

Men nå gidder jeg ikke mer, og ser heller fram mot en sommer i fjellstøvler - uten gnagsår :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Ser flere som refererer til Alfa fot. Har et par langrennssko fra Alfa som er helt perfekt på foten (Horizon Perform GTX (2.0)) så trodde jeg at mine føtter er Alfa føtter. Kjøpte Kikut BC sko.  Etter 3 km ble det gnagsår på utsiden av begge hæler.. Spurte Alfa om råd, men de svarer bare at gnag ikke er reklamasjons grunn. 

Så blir å prøve den Ezeefit sokken som @Lars Erik Moen linker til. Hvor kjøpte du denne?

Endret av Blouberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra alfa grunnet gnag og stabilitet. Endte på crispi svartisen disse måtte jeg sette inn helklosser under sålen får å minske gnag i disse også. Blir nok ved neste ski bytte å bytte til 75mm og da nye svartisen virker som flære har gode erfaringer med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.