Gå til innhold
  • Bli medlem

Telting vinterstid!


chris

Anbefalte innlegg

Har et Helsport rondane 3 telt (uten stormmatter).

Er det noen som har prøvd dette vinterstid?

I så fall fungerte dette bra, eller er stormmatter et minimumskrav?

Kunne også trengt tips angående kjøp av vintersovepose. Har sett på Tyin arctic, men er skeptisk til dette med comfort grense, har lest at denne ofte slett ikke er reel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Her kan eg nok bidra litt - eg var tidlegare den stolte eigar av Helsport sitt Rondane-telt, og brukte det både somar og vinter. Legg merke til "hadde" og "brukte"...min siste tur med det teltet var i mars 2002 i Vest-Jotunheimen. Og vèret kom til å syne seg frå ei svært så vrang side - men me var ikkje urolege, for teltet hadde stått i vind tidlegare. Vel, så feil kan ein ta...i eitt-tida på natta knakk eine teltstanga, OG to saumar berre rakna opp(teltet var ikkje meir enn 2,5 år gamalt...). Så me fekk nokre utrivelege timar med snøholegraving - dårleg snøholegraving! Ikkje mitt favorittminne frå fjellet...no har eg eit Hilleberg-telt eg er veldig nøgd med (MED stormmatter...).

No vil eg legge til at eg aldri forfulgte saken...det kan ha vore produksjonsfeil på mitt telt...men mi erfaring er i alle fall at eg alltid kjenner meg tryggare MED stormmatter om vinteren...(kanskje falsk tryggleik, men...8))

Lukke til med val av telt:)

Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Helsport Rondane og har brukt det litt om vinteren. Det har foråsvidt gått bra det, men har ikkje testa i sterk vind. Trur nok det klarer seg bra, så lenge det ikkje bles kraftig. Med stormmatter blir det nok ganske bra, men som postinga ovanfor visar; det er ikkje eit "ekstremtelt".Det er kanskje også litt lite til vinterbruk, det er iallefall mi meining. Blir litt bedre når ei stor kuldegrop blir groven ut, men savner det å kunne sitte skikkeleg oppreist inne i teltet

Det Rondane teltet eg har brukt, har få bardunfester. Nyare modellar har langt fleire. Har ein kammerat som sjølv har sydd på stormatter på teltet sitt. Det er eigentleg bare å ta litt gamalt teltstoff og sy på. Koster ca 1000,- viss Helsport skal utføra jobben.

Har også Ajungilak Tyin Artic sovepose. Den er grei den, men kan nok vera litt kald når det er -25 og nedover.

Den er altfor varm å ligge inne med, sjølv med den halve glidelåsen. -27 grader på Svalbard gjekk heilt fint, men husk at telt og liggeunderlag også har stor innverknad på temperaturen. Andre eg har snakka med sa at det var veldig kaldt i -35 grader(nesten ingen søvn). Når det er svært kaldt, er det nok lurt å ha ein sovepose utan glidelås (evt dobbel glidelås), men når det er mildare så er det jo fint med glidelåsen.

Ville nok heller ha gått for ein sovepose frå Isbjørn (isbjorn.no) eller helsport sine "ekstermposar" (dei er nok hakket varmare). Isbjørn har forresten fått testa soveposane sine hjå Sintef, så dei oppgitte "komfortabel søvn" -temperaturane stemmer nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Anbefales å lage levegger i alle tilfeller! Men jeg er litt enig med det som er sagt at det kjennes godt å være i et telt som er tilpasset forholdene. Svir jo litt mer i lommeboka, men da er det bare å spise havregrøt et par uker 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Helsport Rondane og har brukt det litt om vinteren. Det har foråsvidt gått bra det, men har ikkje testa i sterk vind. Trur nok det klarer seg bra, så lenge det ikkje bles kraftig. Med stormmatter blir det nok ganske bra, men som postinga ovanfor visar; det er ikkje eit "ekstremtelt".Det er kanskje også litt lite til vinterbruk, det er iallefall mi meining. Blir litt bedre når ei stor kuldegrop blir groven ut, men savner det å kunne sitte skikkeleg oppreist inne i teltet

Det Rondane teltet eg har brukt, har få bardunfester. Nyare modellar har langt fleire. Har ein kammerat som sjølv har sydd på stormatter på teltet sitt. Det er eigentleg bare å ta litt gamalt teltstoff og sy på. Koster ca 1000,- viss Helsport skal utføra jobben.

Har også Ajungilak Tyin Artic sovepose. Den er grei den, men kan nok vera litt kald når det er -25 og nedover.

Den er altfor varm å ligge inne med, sjølv med den halve glidelåsen. -27 grader på Svalbard gjekk heilt fint, men husk at telt og liggeunderlag også har stor innverknad på temperaturen. Andre eg har snakka med sa at det var veldig kaldt i -35 grader(nesten ingen søvn). Når det er svært kaldt, er det nok lurt å ha ein sovepose utan glidelås (evt dobbel glidelås), men når det er mildare så er det jo fint med glidelåsen.

Ville nok heller ha gått for ein sovepose frå Isbjørn (isbjorn.no) eller helsport sine "ekstermposar" (dei er nok hakket varmare). Isbjørn har forresten fått testa soveposane sine hjå Sintef, så dei oppgitte "komfortabel søvn" -temperaturane stemmer nok...

Som vi har vært inne på før blir komf.grensen helt individuell. Men skal du på tur når det er -30-35? Er det kun aktuellt med tur i -20-25 kan du kjøpe andre lettere og mindre poser enn Artic....

Jeg har akkurat kjøpt meg en Helsport Jotunheimen. Den ble valgt pga av lengde og komp.str. Er du lang som meg er det egentlig ikke så mange poser å velge mellom; Artic, Jotunheimen (-25) og North Face Goliath (-18). Er du ikke så lang er Isbjørn også et godt alternativ.

Husk at du også kan presse grensene litt med ull/fleece pose i posen og evt. ytterpose. Skal du ut i skikkelig kaldt vær trenger du også dampsperre....

Se sportsnett.no og helsport.no for mye nyttig info. Begge firma er behjelpelig på mail og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Har et Helsport rondane 3 telt (uten stormmatter).

Er det noen som har prøvd dette vinterstid?

I så fall fungerte dette bra, eller er stormmatter et minimumskrav?

Kunne også trengt tips angående kjøp av vintersovepose. Har sett på Tyin arctic, men er skeptisk til dette med comfort grense, har lest at denne ofte slett ikke er reel.

Hei,

jeg har et Bergans fjell-"etellerannet" 3 manns med stormmatter. Hvis du skal telte vinterstid så er stormmatter et must etter min mening. Det gir den ekstra sikkerheten man trenger hvis det skulle blåse opp i løpet av natta.

Jeg hiver alltid litt snø over disse i tillegg til å sette fast bardunene med ski, staver og ikke minst: snøplugger! De finnes i både lang og kort utgave, men jeg har bare brukt de lange. For å si det pent: de sitter godt fast etter en natt og gir den nødvendige tryggheten på at teltet står, uansett...

Jeg har en Helsport Jotunheimen pose og er fornøyd med denne.

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.