Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling til sovepose: fyllvektt eller temperaturrating?


Filippo

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på jakt etter ny sovepose, siden min gamle ble stjålet.
Bruksområdet er vanlig fjell/skogtturer, vanligvis med telt (men jeg kjøpte nettopp hengekøya, så det kan vare noen turer med den også). 3-sesong, men planen er å kunne bruke den også i vinteren med en ekstra sommerpose over eller noen slik.

Jeg har ikke mye erfaring med soveposer, og trenger litt hjelp med å forstå hva skal jeg se på: fyllvekt eller komforttemperaturen? Jeg viste to soveposer med samme komfort-rating til en kollega, én var med 500g dun, mens den andre hadde 255g (høyere kvalitet dun, I suppose?). Hun kommenterte at 255g er for lav. Men hvis de har samme komfort? Jeg vil gjerne ikke bære unødvendig vekt, selvsagt.

Jeg blir ganske varm når jeg sover. Min gamle posen var veldig billig og basic, hadde den i 8 år. Tror den var den her: https://www.decathlon.com/collections/sleeping-bags/products/backpacking-sleeping-bag-feather-50-trek-900-307917?
Den har komfort på +10 og limit på +5, men jeg brukte den på Svalbard første uka i juli i fjor, og det fungerte bra med temperaturer ned til +1 i natta. Derimot, i september i skogen rundt Oslo ble den alt for varmt for meg.
Jeg er 178cm høy. Jeg har råd opptil 4500 for en veldig bra sovepose, men vil helst sitte i 3500 eller lavere dersom mulig.

Tusen takk for hjelpen og anbefalingene!

Endret av Filippo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Filippo endret tittelen til Anbefaling til sovepose: fyllvektt eller temperaturrating?
Annonse

Mange 3 sesongs poser å velge blant,  i prisklassen du har oppgitt.

Kanskje en Warmpace 300 kan være noe for deg? T-limit på 0 grader

https://www.hektapatur.no/warmpeace-viking-300
 

Eventuelt en Warmpace 600 som har T-limit på -9 grader. (Dog virker den noe for varm mtp det du har skrevet om å sove varmt)

https://www.hektapatur.no/warmpeace-viking-600

Ett stort pluss med disse posene er at du får de forskjellige bredder, så om man liker litt tumleplass i posen, kan man kjøpe wide og også eventuelt supplere med en kile for å utvide ytterligere. 

Om du ender opp med både en 300 og 600 så har du plutselig en vinterpose også. 😏

Sover selv varmt, så primært er min Go to pose for store deler av året en Western Mountaineering Summerlite med rating på 0 grader. Med liner og ulltøy sover jeg komfortabelt ned ett stykke under 0 grader. 
Tidlig vår og sein høst så blir av og til en Zpacks quilt/sovepose med rating på -7 grader som får være med om jeg ser at WM Summerliten kan komme til kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Walle, takk for svar! De to soveposene du har foreslått ser ganske bra ut; jeg har aldri hørt om Warmpeace før! Jeg skal absolutt undersøke mer!

Har du noe råd angående min dilemma mellom fyllvekt og komforttemperaturen? De to soveposene jeg snakket om i forrige post var Rab Ascent 500

https://www.oslosportslager.no/produkt/rab-ascent-500-dunsovepose-1-45c-48146.aspx

 og Mountain Hardwear Phantom

https://www.addnature.no/mountain-hardwear-phantom-sleeping-bag--1c-long-M520635.html?vgid=G938697


Andre muligheter kan også være https://www.oslosportslager.no/produkt/marmot-never-winter-dunsovepose-3-1c-33834.aspx og https://www.addnature.no/sea-to-summit-trek-tkii-sleeping-bag-regular-M525190.html?vgid=G937047, hvis du har erfaring eller kommentar leser jeg gjerne :) 

Takk!

Endret av Filippo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem at det er svært få (om noen?) amerikanske soveposer som følger standard temperatur-rating. Der det ikke er standard temperatur-rating kan du regne med at T-comfort er vesentlig høyere enn den oppgitte temperaturgrensen (som bare produsenten vet hvordan har blitt til), kanskje med unntak av noen få velrenommerte produsenter som synes det er viktig å gi god informasjon til brukerne. Etter min mening får du et rimelig greit estimat av T-comfort ved å sammenligne fyllvekt på disse posene med fyllvekt på poser som har standard temperatur-rating, men nøyaktig blir det ikke. Men disse temperatur-ratingene er uansett ikke en presis temperaturgrense der du kan reklamere på posen hvis du fryser selv om det er varmere ute enn T-comfort. Det kan også være en fordel å se på hva folk som har prøvet posen sier.

En ting som kan ha betydning for fyllvekta på posen er fordelingen av duna på overside og underside. Hvis det er mye mindre dun på undersida enn på oversida vil posen bli lettere uten at det betyr noe særlig for målingen av T-comfort. De har å gjøre med hvordan man måler T-comfort. T-comfort gjelder når man ligger utstrakt på rygg med igjensnørt pose ikledd lett undertøy (lange ben og armer) og man ligger på et underlag med høy R-verdi. Da har det mindre å si om posen har lite dun i ryggen. Men det kan fort få betydning om du snur deg og posen blir med rundt. Da har du plutselig mindre isolasjon på ryggen som ikke lenger ligger mot et varmt underlag.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Fyllvekt, dunspenst (CUIN), passform og størrelse (hvor mye areal skal dunmengden spres utover), inndeling av dun overside vs underside... alle disse og en del faktorer til påvirker vekt vs isolasjonsevne. 

image.png.09ea68f6be5144ae218198e6eaf1e188.png

 

Den figuren der var ganske illustrerende. Jeg visste ikke at forskjellen i spenst gjorde så store utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det finns så mange ting som påvirker temperaturen og ytelsen av en sovepose at det er nesten umulig å vite og vurderer alle. Men fra bildet @Terka har lagt ved (tusen takk! Det var interesant å se) virker det som at å ha høykvalitet dun (e.g. 850) kan spare mye vekt uten å skade komforttemperaturen (sett bort fra andre ting, selvsagt). 850-cuin dekker opp jo nesten 4 ganger 500-cuin!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (10 timer siden):

Den figuren der var ganske illustrerende. Jeg visste ikke at forskjellen i spenst gjorde så store utslag.

Det virker som om forskjellene er litt overdrevet også. Ser ut som om 850 cuin fyller tre ganger volumet til 500. Tror denne må være laget av noen som selger poser m høy cuin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filippo skrev (17 timer siden):

Har du noe råd angående min dilemma mellom fyllvekt og komforttemperaturen? De to soveposene jeg snakket om i forrige post var Rab Ascent 500

Nei har dessverre ikke noe erfaring med posene du linker til. Har dog tittet litt på Marmot posen du linker til og synes det virket som en kvalitetspose som nok holder det den lover. 

På de to første posene så ser man av oppgitt dunspenst, fyllvekt og temperaturrating at det virkelig har noe for seg å velge pose med høy dunspenst om man vil ha ned volum og vekt på posen.

Generelt har jeg aldri blitt noe fan av RAB poser siden jeg synes de er for smale og trange. Noe som oftes forsvares med at man posene blir så kalde om det er for mye "tomrom" inni posen. 
I de fleste tilfeller ser det mer ut som et forsøk på å spare litt vekt, slik et posen på papiret ser bedre ut i form av god temperatur rating tross lav vekt.

For min del har jeg lagt min elsk på Western Mountaineering poser, og har 4 poser fra de. Har i tillegg en kile som brukes på vinterposene for å få de enda romsligere enn hva de allerede er, da jeg primært sover på magen, noe som fordrer litt plass i posen. 

Skikkelige gjennomførte poser av veldig høy kvalitet.

Så ville ikke strengt tatt bare sett på dunspenst og fyllvekt, men også hvordan man sover i posen og eventuelt andre ting som kan spille inn. Skal man feks sove under åpen himmel eller rett på baken inne tarp eller telt uten bunnduk, så hadde feks jeg sett på en pose som hadde vannavstøtende ytterstoff. 

Er jo kjipt om man har kjøpt den "råe" posen, spesifikasjons messig, som man ikke får sove i fordi man må ligge i mumiestilling med armene i kryss over brystet for å få plass.. 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig du har rett ang det bildet @ArveS, bildet viser 30 g (fyllvekt) dun ukomprimert. Poenget var å illustrere at det er forskjeller, siden den ene posen @Filippo linket til er oppgitt med 650 cuin og den andre er oppgitt med 850 cuin.  

Fyllvekt + dunspenst i kombinasjon er mer riktig å se etter sånn sett. Men de andre parameterene nevnt tidligere + konstruksjon, og ikke minst hvordan man bruker posen påvirker om den oppleves varm elller ikke. Liggeunderlag har også mye å si siden man har fysisk kontakt nedover.

Anbefaler egentlig hver enkelt å lese seg opp på det selv, i stedet for å få små drypp i en tråd på FF, om de har interresse av det selvsagt. Ofte er "godt nok" prinsippet greit på mange områder, f.eks. fryser man ikke i soveposen så er den "god nok" uavhengig av alle parametre den har. 

Her er litt mer om dunspenst: 

https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/fill-power-explained-i394

https://www.downandfeathercompany.com/pages/how-to-choose-fill-power

 

Dun fra and vs dun fra gås, ulike typer dun fra and og gås (søk opp Eiderdown (and), Grey Goose of Toulouse) osv.   Ikke minst om hvordan dun til de ulike produsentene er hentet inn (etisk dun vs. ...)

Allt dette er selvsagt totalt unøvendig å vite for å ha en sovepose som funker (holder deg varm igjennom natta), løp og kjøp og vær fornøyd.  Men er man litt nyskjerrig av seg så er det gøy å lese og forstå hvordan ting funker uavhengig av hva slags produkt det skulle være. :)

 

 

 

Endret av Terka
  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 timer siden):

Godt mulig du har rett ang det bilde

Jeg er litt usikker jeg. Man setter jo ikke en vekt oppå soveposen om natta, så duna får jo stort sett ekspandere fritt så lenge det er plass i kanalen den ligger i skulle jeg tro. Presses duna inn i kanalen får man jo bare en dyrere og tyngre pose uten at det hjelper noe på isolasjonen. Det er jo lufta som isolerer. Duna er der for å gi rom til lufta og for å holde lufta i ro. Kanskje en mellomting mellom de bildene er riktigst. Men det vet jeg heller ikke. Uansett er det tydelig at spensten i duna betyr mye mer enn jeg hadde forestilt meg.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle!

Walle skrev (7 timer siden):

For min del har jeg lagt min elsk på Western Mountaineering poser

Ja, også kollegaen min nevnte Western Mountaneering, og sa at de har veldig høy kvalitet. Men de koster også mye... sikkert meningsfylt pris for kvaliteten, men litt utenfor budsjettet mitt nå, så tanken min er å kjøpe en litt billigere (men fortsatt bra) pose, og investere i en Western Mountaneering når jeg kommer til å ha mer erfaring.

 

Terka skrev (7 timer siden):

Men er man litt nyskjerrig av seg så er det gøy å lese og forstå hvordan ting funker uavhengig av hva slags produkt det skulle være. :)

Helt enig, og det er jeg faktisk :) Takk for linkene og kommentarene.

Endret av Filippo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant lesning. I tillegg til det som er nevnt her har Rab tatt i bruk en helt ny teknologi som de kaller thermo Ionic Lining technology (TILT) i soveposens innermateriale dette  gir varmereflekterende effekt, det betyr at varmen fra kroppen reflekteres og beholdes i soveposen, dermed isolerer denne enda bedre, uten å veie mer! Innermateriale er vevd av titanium belagt nylon som sørger for denne soveposeteknologien gjør at posen isolerer opptil 32% bedre. Denne løsningen finnes i Rab Mythic Ultra 180 og 360. Det blir vanskelig nå å ikke kjøpe en tre sesongs sovepose som veier 606 g. Dun spensten er 900 FP.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Jeg er litt usikker jeg. Man setter jo ikke en vekt oppå soveposen om natta, så duna får jo stort sett ekspandere fritt så lenge det er plass i kanalen den ligger i skulle jeg tro

Men poenget er vel at kanalene har en viss størrelse, og krever noe (ikke veldig mye) for å holde fullt volum. Spenst kan nok leses av ganske lineært, dvs at du klarer deg med halve vekten om du har 900fp sammenlignet med en 450fp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (1 time siden):

... Rab tatt i bruk en helt ny teknologi som de kaller thermo Ionic Lining technology (TILT) i soveposens innermateriale dette  gir varmereflekterende effekt...

Javel? Helt nytt er vel prinsippet ikke? Var det ikke gamle Tyin Elite som hadde varmereflekterende lag i ryggen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (2 minutter siden):

Javel? Helt nytt er vel prinsippet ikke? Var det ikke gamle Tyin Elite som hadde varmereflekterende lag i ryggen? 

 

Tyin Elite kjenner jeg ikke til, med det nye her som Rab har tatt i bruk er at fibrene behandles før nylon stoffet produseres. Da oppnår en at stoffet puster. Varmereflekterende lag uten at stoffet puster blir ganske klamt etter vært. Jeg er ikke noen ekspert på dette, men leser det jeg kommer over. Mulig jeg ender opp med en Rab Mythic Ultra etter vært., det er mye å betale for å spare 260g, galskap, men moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (1 time siden):

Men poenget er vel at kanalene har en viss størrelse, og krever noe (ikke veldig mye) for å holde fullt volum. Spenst kan nok leses av ganske lineært, dvs at du klarer deg med halve vekten om du har 900fp sammenlignet med en 450fp. 

Jeg tror det bildet med de små vektene oppå duna er hentet fra et måleaparat for å måle spensten i dunen. Det er ikke nødvendigvis representativt for hvordan duna ligger i soveposen. Bildet @Terka la ut er jo også virkelig, og der er ikke forholdet likt som i det andre bildet slik jeg mener det burde ha vært hvis dette var lineært. Det er ikke sikkert det er en lineær sammenheng mellom spenst, volumet duna opptar i soveposen og isolasjonsevne. Det hadde vært interessant å se to soveposer med samme temperaturrating, men med dun av forskjellig spenst.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... bare for å være tydelig, man trenger ikke kjøre "ferrari" hele tiden. 

Kommentarene mine var ment til å si noe om forskjellene, men ikke i den hensikt til at allle bør kjøpe med høyest mulig fillpower som da gjerne koster en del. Her i heimen benyttes soveposer med dunpspenst på 600 og oppover til over 850. Vi sover like godt i de med 600 dunpspenst også. :)

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (16 minutter siden):

Hmm... bare for å være tydelig, man trenger ikke kjøre "ferrari" hele tiden. 

Kommentarene mine var ment til å si noe om forskjellene, men ikke i den hensikt til at allle bør kjøpe med høyest mulig fillpower som da gjerne koster en del. Her i heimen benyttes soveposer med dunpspenst på 600 og oppover til over 850. Vi sover like godt i de med 600 dunpspenst også. :)

Nei, nei, nei! Man må da kjøre standsmessig!

sneakyowl skrev (12 minutter siden):

Så lenge en sovepose er gradert til en viss temperaturgrad etter kjent standard, så er det nok i stor grad samma pokker hvilken dunspenst den har ;)

Det har litt å si for vekta og pakkevolumet av soveposen i forhold til isolasjonen den gir da. Men veldig ofte betyr ikke vekt og pakkevolum noe særlig og man kan like gjerne velge en tung fiberpose i stedet. Så kan man slite på dunposen når man trenger vekta og volumet til andre viktige ting som brød og sjokolade.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (21 minutter siden):

Det har litt å si for vekta og pakkevolumet av soveposen i forhold til isolasjonen den gir da. Men veldig ofte betyr ikke vekt og pakkevolum noe særlig og man kan like gjerne velge en tung fiberpose i stedet. Så kan man slite på dunposen når man trenger vekta og volumet til andre viktige ting som brød og sjokolade.

;-)

Yes, der er jeg helt med : )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tre sesongs dun poser som dekker omtrent samme bruks/temperatur område. Mountain Hardware Ratio 15 veier rundt 1,2 kg med 650 FP. Helsport Rago superlight veier 0,8 kg med 800 FP. Rab Mythic Ultra 360 har jeg ikke noe bilde av Cennå), dekker også tilnærmet samme temperatur området, men veier bare 606g med 900 FP. Pakket mål er 19x29 cm.. Da har jeg her tre dun soveposer for tilnærmet samme temperatur område hvor vektforskjellen mellom den tyngste og letteste er ca 600g og ganske store forskjeller i pakket volum. Vekt og volum er viktig for meg så jeg prøver å få vekten på sekken ned mot 10 kg. 

WIN_20210419_11_10_53_Pro.thumb.jpg.852a8d50904cc7be293de24a4b917910.jpg

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.