Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterbekleding - Bomull


Dompappen

Anbefalte innlegg

Møkk lei av goretex. Har utgangspunktet aldri vært noe superfans av goretex, men brukt dette siden tidlig 2000 tallet både privat og militæret. Var aldri fan av goretexen da jeg var inne og brukt stort sett alltid den gamle feltuniformen når vi var ute i felt. Utgangspunktet kun brukt goretex til skikjøring på privaten, men etter en del turer i rusk og dårlig vær bestemte jeg meg for å kjøpe en skikkelig goretex jakke og bukse til fjellskiturer og friluftsliv på vinteren. Primært pga grunn av den er vindtett. Den var greit vindtett i fjor. Brukt den to sesonger nå og den er ikke lengre vindtett. Har fått kjørt seg, både med kniv, øks og slitasje. Jeg har denne vinteren brukt en bomull bokse, en gammel feltbukse M85 som jeg har modifisert litt, må si jeg er storfornøyd med med denne. Har hatt med goretex buksen nedpakket i tilfell rusk vær, men i helgen la jeg goretex buksen hjemme selv om det snødde hunder og katter. Nå er jeg på jakt etter skikkelig bomullsjakke for vinterbruk. Noen som har tips og erfaring de vil dele? Kom over denne https://www.nansensport.no/products/nansen-bomullsanorakk-graa da jeg søkte litt på nettet. Noen som er erfaring med denne butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
lars p skrev (56 minutter siden):

Registrerer du deg på Norrøna sin side får du tilgang til outlet butikken . Der har de anorakk som jeg er fornøyd med . De har vel også noen flere jakker uten GORE-TEX 

+1 Svalbard Cotton anorakken til Norrøna er et finfint og slitesterkt plagg, til en ikke altfor dyr pris, spesielt i Outleten hvor den er støtt og stadig. Bruker min til alt mulig, men på vintertid er den spesielt fin, da den ikke er supergod i mye regnvær : )

De har også en bomullsjakke i samme materiale om anorakk ikke er tingen. Denne er vel også litt mer "regular fit" enn anorakken som er ganske romslig.
Begge nevnte produkter, for ref. (ikke outlet):
https://www.norrona.com/en-GB/products/svalbard/svalbard-cotton-anorak-men/?color=3897

https://www.norrona.com/en-GB/products/svalbard/svalbard-organic-cotton-jacket-men/?color=3897

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et part eks av den gamle Anojakke til Norrøna - denne har dessverre gått ut av sortimentet og blitt "erstattet" med ovennevnte produkter som @sneakyowl lister. For tørt vinterklima finnes det etter mitt skjønn ikke så mye som er bedre enn bomullsklær - og vadmel for den saks skyld. Litt tyngde er det i slike klær, men det er ikke nødvendigvis negativt.

 

Ellers er jo jakker slik som @Megalep viser vedlig flotte, men prisen...! 

 

image.png.c3ecd1b94b26ea4c5ab7e773759744c0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravnø har noen plagg i bomull som ser veldig bra ut, men de er i en litt annen prisklasse enn Nansen og dagens Norrøna-bomull, som nevnes over her. Klättermusen er mer prismessig i samme løypa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli lei av Norrøna også. Beklager, men det er for mye flash og instagram helvete. Det gjelder også de fleste produsenter dessverre. Ingen som lager klær som skal tåle en atombombe lenger. Hadde en anorakk fra fjellreven fra nittitallet som jeg arvet, dessverre gikk den tapt en eller plass, sannsynligvis i grøftefylla. Savner den! Mange kommentere at jakken/buksen skal tåle fuktighet, god å ha på, vindtett, tåle -50 bla bla osv. Men hva med at jakken faktisk tåler røft brukt, feks 100 meter åling i grusen. Det tåler garantert ikke de fleste goretex jakke/bukse og etter min erfaring heller ikke de fleste tekniske tur buksene i dag. Bomull tåler mer røft bruk, men det går hull og oppløsning her og, men du kommer veldig langt med nål og tråd.

Det jeg er på jakt etter er:

1. Skal være bomull. Ikke en blanding slik anorakken fra Norrøna er. Minst mulig teknisk materiale som tapede sømmer osv.

2. Skal tåle røft bruk og vare 5 - 10 år, med selvfølgelig vedlikehold eventuelle reparasjoner.

3. Skal være mest mulig miljøvennlig. Ikke at den inneholder 50% resirkulert materiale. Bomull er ikke bra for naturen det heller og har lang nedbrytningstid, men er 100 ganger bedre enn alt annet som polyester og annet tekniske materiale som i dag finnes i klær.

Bomullsanorakken fra Nansen sport har faktisk disse kriteriene som nevnt ovenfor, men har ingen erfaring med Nansen sport. Er litt skeptisk her, men prisen er til å leve. Frister faktisk å bestille.

@Larix Har du link her?

@Megalep Finner ikke jakken på Klattermusen, er den gått ut av sortimentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det var jo ikke få jakker inne på Klattermusen sin side, nei. Ga litt opp å finne modellen som er arvtager til Rimfaxe. De som er i EtaProof er hvertfall samme stoff som den jeg har. Mener britene lager plagg i Ventile, tettvevd bomull, som skal være bra, men husker ikke produsentnavn. 
 

Og ja, det er dyrt. Jeg hadde nok ikke kjøpt til full pris. Det jeg har fra Klattermusen er kjøpt med gode rabattordninger / til innkjøpspris via bekjente med kontakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (7 minutter siden):

Hmm, det var jo ikke få jakker inne på Klattermusen sin side, nei. Ga litt opp å finne modellen som er arvtager til Rimfaxe. De som er i EtaProof er hvertfall samme stoff som den jeg har. Mener britene lager plagg i Ventile, tettvevd bomull, som skal være bra, men husker ikke produsentnavn. 
 

Og ja, det er dyrt. Jeg hadde nok ikke kjøpt til full pris. Det jeg har fra Klattermusen er kjøpt med gode rabattordninger / til innkjøpspris via bekjente med kontakter.

hehe typisk. Hvor lenge har du hatt jakka? Har ikke noe problem å betale full pris om det snakk om kvalitet og den varer flere år. Kjipt å betale 4 til 6 tusen for en goretex jakke som ikke varer lengre 1-2 år. Skal sjekk ut Klattremusen mer, var noen interessante jakker der som kan være aktuelt for høst/sommer. 

Jens Kvernmo hadde noe interessante bomullsjakke som jeg mener var av Canadisk/amerikansk merke om jeg ikke tar feil, husker ikke merke. Noen som har peiling? Jeg mener han hadde dette i 1. sesongen på NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull/Etaproof er et fint materiale, men slitestyrken til rent bomull kan dessverre ikke måle seg med bomull/polyesterblandinger som f.eks. Fjellreven sin g1000. For min del er det forskjell mellom en bukse som varer 2-3 år i 200g/m etaproof vs ca 10 år for en bukse i g1000. Selv om jeg liker tanken med rene naturmaterialer tror jeg ikke miljøregnskapet går opp ift blandingsprodukter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (2 timer siden):

Ravnø har noen plagg i bomull som ser veldig bra ut, men de er i en litt annen prisklasse enn Nansen og dagens Norrøna-bomull, som nevnes over her. Klättermusen er mer prismessig i samme løypa. 

Jeg har en jakke fra Ravnø i Ventile, meget fornøyd med den ihvertfall, god passform og romslige lommer, jeg kjøpte den for å ha på jakt men er så fornøyd med den att den har blitt med på mange turer utenom også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (38 minutter siden):

Jens Kvernmo hadde noe interessante bomullsjakke som jeg mener var av Canadisk/amerikansk merke om jeg ikke tar feil, husker ikke merke. Noen som har peiling? Jeg mener han hadde dette i 1. sesongen på NRK.

Mener han hadde anorakk fra twentyfour. Tror nok Fjellräven er av bedre kvalitet. (Screenshot fra hans YouTube kanal). 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (1 time siden):

Hvor lenge har du hatt jakka?

Har hatt den siden 2009 er det vel, men har jo brukt mange andre jakker i samme tidsrom også, så den har ikke fått kjørt seg skikkelig. Ingen slitasje på den, hvertfall. Er vinterfjellet jeg har brukt den i, begrensa hvor slitt ei jakke blir der. Ser kanskje for meg at f.eks tung sekk over tid kunne slitt på skuldrene, men jeg har brukt den mest med pulk på langturer, eller dagstursekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (4 timer siden):

Begynner å bli lei av Norrøna også. Beklager, men det er for mye flash og instagram helvete. Det gjelder også de fleste produsenter dessverre. Ingen som lager klær som skal tåle en atombombe lenger. 

Jeg bare lurer: Er det fordi de markedsfører på dagsaktuelle plattformer at du ikke tror bomullsmix-plaggene tåler noe særlig bruk? 🤔

At det ikke traff på de øvrige kriteriene skjønner jeg :)

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poplin dvs blandning bommul polyester är ju ett alternativ har HH skidbyxor tyvärr är ju fodrer med bommull blandning  och kyler om fuktigt.

FR G1000 är ju ett ex.som man inpregneras med miljövänlig vax men ska värmas in och kan bli flammigt om man ej hittar rätt temp på srykjärnet ev fungerarvallajärn med bättre termostat bättre.

Finn även extremt tätvävd bommul som blir mkt vatten avstötande.

Bommul som ej är ekologiskt odlad och färgad spec. svart blir ej miljövänligt ,men du kan ju laga hål med symaskin och slita plagget tills så tunnt att det delar sig vid påfrestning.

Em fördel är ju att man kan inpregnera efter eget önskemål hur luftgenomsläppligt,ångtätt man vill ha med att välja hur många ggr man lägger på vax och värmer in samt att man ta med i fält och lägga på mer för hand även om det ej blir så snyggt resultat.

Hade Norröna Falketind byxor på vintern de var jag väldigt nöjda med FR G1000 jacka med foder på överkroppen superunderställ HH syntet och 80% ull underställ vid kallare väder och en tunn fleec jacka med blixtlås i halsen.med ryggsäck blev det i bland för varmt och skulle haft kläder lika cykel med vindtätt fram och luftning bak med luckor med mesch lika tält .

Har haft Finska Gore-Tex tränings kläder av Märket Terenit el likn.de har bara fungerat när det regnat mkt annars har det blivit för varmt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (7 timer siden):

Hmm, det var jo ikke få jakker inne på Klattermusen sin side, nei. Ga litt opp å finne modellen som er arvtager til Rimfaxe. De som er i EtaProof er hvertfall samme stoff som den jeg har. Mener britene lager plagg i Ventile, tettvevd bomull, som skal være bra, men husker ikke produsentnavn. 

De har ingen arvtaker til Rimfaxe for øyeblikket. Vinteren 2018 solgte de en oppdatert 2.0 versjon av jakken. Men den kan jo dukke opp igjen i oppdatert versjon senere.

Megalep skrev (7 timer siden):

Mener britene lager plagg i Ventile, tettvevd bomull, som skal være bra, men husker ikke produsentnavn. 

Det er vel kanskje Hilltrek du tenker på? Ellers er det greit å være oppmerksom på at EtaProof og Ventile bare er to varemerker som Stotz & Co. AG i Sveits bruker på det samme stoffet. Men Ventile har en nærmest myteomspunnet status i en del markeder, så jeg gjetter på at de ta seg litt ekstra betalt av de som ønsker å bruke Ventile navnet  i markedsføringen av sine plagg.

Selv har jeg 2 jakker og 1 bukse i EtaProof fra Klättermusen, hører til mine favoritt plagg. Det er et behagelig stoff å ha på.

 

Endret av Fjell64
Rettelse i teksten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 13.4.2021 den 20.04):

Jeg bare lurer: Er det fordi de markedsfører på dagsaktuelle plattformer at du ikke tror bomullsmix-plaggene tåler noe særlig bruk? 🤔

 

Skal ærlig innrømme at jeg ikke liker instagram og andre sosiale plattformer. Har profil på facebook, men nå klart å styre unna resten :-) Det har ikke noe med om det markedsføres på sosiale plattformer eller ikke. Det blir vanskelig å markedsføre et hvilken som helst produkt uten å bruke sosiale medier i dag. Skjønner godt hvorfor produsenter i dag ikke lager rene bomulls klær og de blander inn syntetiske stoffer i klær. Det blir veldig dyrt å kun bruke rent bomull. Vi lever i dag i et bruk og kast samfunn, hva er da poenget å lage kvalitetsprodukt hvis jakka/buksen blir allikevel byttet ut eller kasta neste år?. Men det viktigste poenget med å styre unna plagg som inneholder syntetisk og teknisk stoff er fordi det ikke er miljøvennlig. https://www.nrk.no/innlandet/flere-dropper-plast-i-turklaer-1.15441999

Endret av Dompappen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (6 minutter siden):

Men det viktigste poenget med å styre unna plagg som inneholder syntetisk og teknisk stoff er fordi det ikke er miljøvennlig. 

Fordi at noe er laget av et naturlig materiale, er det ikke nødvendigvis miljøvennlig. Bomull er ett av de værste stoffene når det kommer til miljøfotavtrykk. Fordelen er at det ikke bidrar noe særlig til mikroplast i naturen, men ellers er det ikke noe å rope hurra for. 

Kjøpe kvalitet som er slitesterkt og holder i mange år er nok viktigere i et miljøperspektiv enn hva stoffet er laget av.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (På 13.4.2021 den 17.52):

Har hatt den siden 2009 er det vel, men har jo brukt mange andre jakker i samme tidsrom også, så den har ikke fått kjørt seg skikkelig. Ingen slitasje på den, hvertfall. Er vinterfjellet jeg har brukt den i, begrensa hvor slitt ei jakke blir der. Ser kanskje for meg at f.eks tung sekk over tid kunne slitt på skuldrene, men jeg har brukt den mest med pulk på langturer, eller dagstursekk.

Siden 2009. Lukter respekt å fortsatt ha plagg som er eldre 10 år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (Akkurat nå):

Siden 2009. Lukter respekt å fortsatt ha plagg som er eldre 10 år :-)

Skjønner tankegangen, men for meg har dette vært et plagg med begrensa bruksområde - det har vært snakk om lengre vinterturer i fjellet, og dagsturer med kaldt vær/ stabilt oppholdsvær ellers. Til akkurat denne bruken er jakka perfekt for meg, men er det turer med fare for våt nedbør, velger jeg den ikke. Mao: Goretexjakka har blitt brukt mer (den nærmer seg forøvrig snart 10 år den og, blitt sydd litt på men fortsatt god!) Hvis Klattermusen-jakka hadde vært eneste jakke brukt disse åra, ville den nok vært betydelig mer slitt (og jeg betydelig våtere på turene). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (2 minutter siden):

Fordi at noe er laget av et naturlig materiale, er det ikke nødvendigvis miljøvennlig. Bomull er ett av de værste stoffene når det kommer til miljøfotavtrykk. Fordelen er at det ikke bidrar noe særlig til mikroplast i naturen, men ellers er det ikke noe å rope hurra for. 

Kjøpe kvalitet som er slitesterkt og holder i mange år er nok viktigere i et miljøperspektiv enn hva stoffet er laget av.
 

 

Er klar over at bomull er lite miljøvennlig også. Har heller ikke planer om å strør rundt med klær i fjellheimen, med eller uten plast. Men har du et plagg som inneholder plast i 10 år strør du nok mye mircoplast rundt deg i løpet av den tiden. Om ikke på fjellet, så i vaskemaskinen :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (5 minutter siden):

Men har du et plagg som inneholder plast i 10 år strør du nok mye mircoplast rundt deg i løpet av den tiden. Om ikke på fjellet, så i vaskemaskinen :-(

Det tror jeg ikke. Jeg er ikke noen stor tilhenger av plastklær, men Goretex klær av kvalitet som jeg har hatt i 10 år har ikke blitt merkbart lettere, så de store mengdene med plast er det ikke snakk om. Dessuten er nok klær du bruker til daglig og til trening en tilnærmet uendelig større kilde til utslipp enn turklærne du bruker relativt få dager i året. 
 

Når det er sagt, «mange dråper små, gjør en stor å»... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.