Gå til innhold
  • Bli medlem

Bøtelagt for ulovlig hogst av trær i Femundmarka


HegeJohnsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette er jo litt av baksiden av medaljen, når vi i Norge sannsynligvis har verdens beste allemannsrett. Vi blir så vant til å tenke at vi har lov, at vi glemmer at det er grenser for hva vi har lov til. Jeg må jo innrømme at jeg av og til stusser litt over alle tursag-diskusjonene her inne. Det er ikke store tingene man skal bruke en tursag til før man er utenfor det som er dekket av allemannsretten (særlig i nasjonalpark, men også generelt på privat eller statlig grunn). Jeg bruker utelukkende tursagen min til å fjerne greiner og småtrær som i løpet av vinteren har lagt seg over etablerte allerede stier. Til og med dette er vel egentlig utenfor allemannsretten, men greit fordi det skjer i samråd med grunneier. 

Det er ikke lett å få hele bildet i den artikkelen det linkes til, Det kan jo virke som om disse har "handlet i godt tro" og tenkt at de gjør verden en tjeneste ved å bygge bro over en bekk som er vanskelig å forsere. Da er det jo selvsagt trist å bli bøtelagt, men ved siden av informasjon om allemannsrettens begrensinger kan jeg ikke se hvilke andre virkemidler man har for å bevare urørt natur. Det må dessverre koste litt å ikke ta den ekstra sjekken på hva som er greit,

Jeg vil oppfordre alle til å ta en ekstra kikk på allemannsrettens goder og begrensinger.

For eksempel her:

https://www.dnt.no/nyhetsarkiv/489-bruk-allemannsretten-men-flg-reglene/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, helt på sin plass.

Naturreservater i Oslomarka ser jeg stadig vekk er blitt "lemlestet" på samme måte også. Bare se på Øyungskollen som er del av Mellomkollen naturrreservat. Temmelig nedslipt for trær. Samme med Nordre Krokvann-området i Østmarka som er et populært område å slå camp. Jeg tror det er en fordeling av både idioter og mangel på informasjon om områdene.

På naturreservat-skiltene ved de åpenbare inngangene til områdene står det ofte bare i liten tekst at hogst av både levende og døde trær ikke er tillatt. Og det står bare på noen av skiltene. Det kunne nok med fordel vært noen "forbudt"-skilt også, men også sosiale medie-kampanjer som fokuserer mer på informasjon om dette, og ikke bare hvor fint det er å "båle" i marka.

Regler som gjelder for de ulike områdene og generelt er ikke nødvendigvis allmenn kunnskap, så det er forståelig at ikke alle henger med. Bare noen enkle søk på "naturreservat regler/lover" finner man veldig mye tørt innhold uten konkrete oversikter over bestemmelsene. Jeg kjenner jo svært lite til dette selv, annet enn det med hogst som generelt ikke er greit, selv på døde trær i disse områdene. Utover det gjelder vel hogst ved tillatelse fra grunneier, som heller ingen følger noe særlig har jeg inntrykk av.

Endret av sneakyowl
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vasset i noen strie bekker, men kan ikke huske å ha vært innom tanken om å bygge en bro. Kan ikke helt fri meg fra tanken om at den fyren burde hatt en eller annen form for oppfølging.

 

PS
Tror nok orrfuglene hadde det helt greit så lenge bikkja var i bånd (heller ikke en selvfølge, sukk), men vet ikke om fuglehunder har helt godt av å se, høre og lukte så mye fugl på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (9 minutter siden):

Nå har jeg vasset i noen strie bekker, men kan ikke huske å ha vært innom tanken om å bygge en bro. Kan ikke helt fri meg fra tanken om at den fyren burde hatt en eller annen form for oppfølging.

 

PS
Tror nok orrfuglene hadde det helt greit så lenge bikkja var i bånd (heller ikke en selvfølge, sukk), men vet ikke om fuglehunder har helt godt av å se, høre og lukte så mye fugl på en gang.

Dessverre hadde ikke orrfuglene det helt greit, jeg lå på samme leiken og gordonsetteren begynte å bjeffe kl 0500, da de første orrene ankom leiken og begynte å tchjooe, før jeg fikk se gordonsetteren i fullt firsprang over myra ett kvarter etterpå. Jeg rullet meg rundt i soveposen og sov ett par timer til. Snakket ikke noe mer med denne kællen, som eide gordonsetteren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (13 minutter siden):

Nå har jeg vasset i noen strie bekker, men kan ikke huske å ha vært innom tanken om å bygge en bro. Kan ikke helt fri meg fra tanken om at den fyren burde hatt en eller annen form for oppfølging.

Man finner dessverre ganske ofte ruiner av diverse "bushcraft" prosjekter ute i skogen. Det er ikke noe galt i å ha dette som hobby, men dessverre er det alt for mange som ikke rydder opp etter seg og lager konstruksjoner på plasser hvor det ikke er greit i det hele tatt. 

 

Hvis alle hadde praktisert sporløs ferdsel så hadde det vært bedre for alle. Dette gjelder også de som fyrer opp bål over alt og etterlater spor etter bålene. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Fenrisfrøya said:

Dessverre hadde ikke orrfuglene det helt greit, jeg lå på samme leiken og gordonsetteren begynte å bjeffe kl 0500, da de første orrene ankom leiken og begynte å tchjooe, før jeg fikk se gordonsetteren i fullt firsprang over myra ett kvarter etterpå. Jeg rullet meg rundt i soveposen og sov ett par timer til. Snakket ikke noe mer med denne kællen, som eide gordonsetteren.

Da tok jeg feil i det jeg trodde. Hold fuglehunder unna fugleleik blir min nye regel. Eller muligens hold idioter unna fugleleik.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er nok enig i at slitasjen på naturen har økt i det siste. Er jo supert at folk bruker naturen, men det er nok mange som av ren uvitenhet (og ufortsand) tar seg til rette. Var i Østmarke i helga, innenfor naturreservat. Tydlig spor av hugst til bål. Lå friske fine bjerker etc halv brendt flere steder. Der vi gikk i land var det godt skiltet med Naturreservat.

Burde kanskje komme en kampanje for å få flere til å respektere reglene?

Edit:Typo

Endret av Blouberg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er så mye dobbelmoral at jeg blir helt matt. 
Klart skal man bruke naturen, oppføre seg og respektere den høyt. Minst mulig fotavtrykk og ja, ikke jevn ned nye ferske trær og busker for bål etc. Å det er som det ble sagt, en skolegang hadde vært saker👌 Ikke bare lær underveis å gjør stor skade på veien. Ha mest mulig visdom i sekken FØR du drar.

Jeg gjør så godt jeg makter når jeg er ute, leser meg opp og ned, rydder å beskytter, men blir helt matt når jeg ankommer et området som er jevnet med jorden av gud vet hva som er årsaken. Knekk en kvist og du skal øremerkes og faktureres, mens den åpne engen, tja nei si det...? 

Å er det en ting vi absolutt kan få gjort noe med i første omgang, ja så da foreslår jeg den ufyselige engangsgrillen.


ellers,
jeg har en formening om at det må være lov å stoppe opp, spør, og bidra til andre. Om ikke bare en setning, så er den setningen innabords den, en lærdom rikere.

Syte kan vi alle gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner fint lite dobbeltmoral i denne tråden, @Franke. Det betyr at man sier en ting og gjør noe helt annet. Så som for eksempel når man ene dagen snakker varmt om smittevern og neste dagen arrangerer 60-års dag (ett fullgodt eksempel, uansett politisk ståsted). Om du mener at vi fra tid til annen setter oss på vår høye hest med nesa i sky, så kan vel det hende - kanskje til og med i denne tråden, men uten å ha full oversikt over hver enkelts synder, så må vi ta hvert innlegg for god fisk.

Det er mulig å si noe godt om styggedom som engangsgriller; de sparer oss antagelig for mange unødige bål. Nå om bare de som bruker disse greiene hadde hatt vett nok til å ta dem med seg hjem, sammen med resten av søppelet... men de folkene leser neppe.

Hvis du tenker på flatehogst der hogstmaskiner har ruset rundt på våt bakke, jepp, det der er miljøkriminalitet... tvunget frem av at alt skal være så forbasket billiig. Der har vi antagelig et eksempel på dobbeltmoral: alt skal være billigst mulig uten at man ser på kostnadene bak.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelmoral var ikke ment for poster her inne. Men hva man opplever ute. når det gjelder engangsgriller, så kan dette enkelt endres til å benytte gassgriller f.eks for en rimelig penge. Penger inntjent på bare noen få turer. Så er det enkelt å ta med seg hjem alt. Engangsgriller er ikke lett å håndtere.

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dagstur etter endt 17 mai 2021. Så møter man det her. Som jeg nevnte tidligere i poster om dobbelmoral, så sikter jeg til hva vi ble møtt av denne dag. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (17 minutter siden):

En dagstur etter endt 17 mai 2021. Så møter man det her. Som jeg nevnte tidligere i poster om dobbelmoral, så sikter jeg til hva vi ble møtt av denne dag. 
 

 

Har dette skjedd i et landskapsvern/nasjonalpark har noen bæsja skikkelig på leggen. Men det er ikke fritt frem for grunneier å ta seg frem på sin private eiendom om dette er definert som utmark. Kan være brudd på loven om motorisert ferdsel i utmark. Dessverre er den noen grunneiere som tror de har lov til å gjøre hva de vil. Men i dette tilfelle kan de ha søkt om lov/dispensasjon hos kommunen i forbindelse bygging av skogsveg eller hytteutbygging. Du bør sende denne videoen til kommunen det gjelder, kan det kan vanke en politianmeldes (bøter) her om det er snakk om ulovlig kjøring i utmark. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (12 minutter siden):

Her snakker vi (nesten) garantert om spor etter tømmerdrift. Da har i så fall forbudet mot motorferdsel i utmark ingen relevans.

Tenkte faktisk tanken. og at du har rett i at forbudet ikke har noe relevans. Men det er heller ikke fritt frem i forbindelse med tømmerdrift. Det spørsmålet vil eventuelle reguleringsplaner i for den aktuelle kommunen svare på. En eventuell vegforbindelse i forbindelse med ny tømmer drift er søknadspliktig. Ser ut på videoen at det er snakk om naturlig furuskog og ikke plantet skog. Men det kan absolutt være at kjøringen her er fullt lovlig i forbindelse med skogdrift eller at det er gammel hytteplan som som har fått vind i seilene i forbindelse med Covid 19. Sikkert mange grunneier som finner frem gamle knapper og glansbilder for tjene ekstra slant på utmark i ikke bruker. Jeg ville uansett ha sjekket med kommunen.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (4 minutter siden):

Tenkte faktisk tanken. og at du har rett i at forbudet ikke har noe relevans. Men det er heller ikke fritt frem i forbindelse med tømmerdrift. Det spørsmålet vil eventuelle reguleringsplaner i for den aktuelle kommunen svare på. En eventuell vegforbindelse i forbindelse med ny tømmer drift er søknadspliktig. Ser ut på videoen at det er snakk om naturlig furuskog og ikke plantet skog. Men det kan absolutt være at kjøringen her er fullt lovlig i forbindelse med skogdrift eller at det er gammel hytteplan som som har fått vind i seilene i forbindelse med Covid 19. Sikkert mange grunneier som finner frem gamle knapper og glansbilder for tjene ekstra slant på utmark i ikke bruker. Jeg ville uansett ha sjekket med kommunen.

Slik ting som det videoen viser er grunn til at jeg er medlem i den lokale naturvern forbundet. De er veldig på og fungere som en vaktbikkje for alt som skjer i min kommune. I tillegg kommer de uttalelser på kommunale høringer og lignende. https://naturvernforbundet.no/?gclid=EAIaIQobChMI0JzM5K_T8AIVCd-yCh01RAX8EAAYASAAEgItv_D_BwE

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De henter ut tømmer fra dette stedet nå. Slik jeg skjønner det utifra naturen, er det lenge siden det har vært noe aktivitet i disse områdene. Men som jeg sier, unnskyldningene ligger veldig trolig allerede klar i innelommen. Så gir de oss pekefingeren om å skjerpe oss. Ja noen må også det. Men ødelagt natur, er ødelagt natur uansett tilgivelse som er gitt. Det er det som er så trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spor etter lastbærer for tømmer. Det blir en del spor etter de, spesielt hvis det er mye nedbør og vått. Når de er ferdig med å hente ut tømmer så kommer det maskiner og fyller igjen spor etc. Ja det synes en stund men det går ikke så mange år før det har vokst til. Har tatt ut tømmer flere ganger på hytta og ser jævlig ut mens det står på. Regler er bedre nå enn i gamle dager, da var det ikke krav til å planere igjen på samme måte. Så i gamle tømmertraseer finner en ofte dype groper enda det ikke er kjørt der på mamge tiår. Tømmerdrift er en inntektskilde og en nødvendighet for å produserer trelast, her til lands har man dog vært flinke til nyplanting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Franke said:

En dagstur etter endt 17 mai 2021. Så møter man det her. Som jeg nevnte tidligere i poster om dobbelmoral, så sikter jeg til hva vi ble møtt av denne dag.

 

Klassisk eksempel på hogstmaskin(er) kjørt på våt skogsbunn. De grøftene kommer du til å ha glede av om du så blir 120 år, Franke.

Klassisk eksempel på skogsvei etter ca 10 år. Egentlig bare kos å støte på om den går i riktig retning og man har fått dagsdosen av natur.

En av disse veiene koster ingenting å anlegge. Den andre kommer til og med med et sett "standarder" som bidrar til kostnadene.

Det heter seg at man skal ta hensyn når man kjører i terrenget i forbindelse med skogsdrift. Uheldigvis er hogstmaskiner dyre i innkjøp og drift, slik at fristelsen til å gi blaffen i hvordan underlaget er, fort melder seg.
Hva som er enda mye dyrere er folk med motorsag og traktor (enda verre med mindre redskap eller "grøss" hest (hest på vinteren med slede drar ut tømmer med bortimot null spor)). Den dyreste skogsdriften setter minst spor... så hvem har lyst til å betale mer for trelast?
Teoretisk sett skulle det være marked for skogeiere som går sammen om økologisk drift. Spørsmålet er om det markedet er stort nok til at det svarer seg.

 

En mulighet er at det kommer et påbud om at hogstmaskiner kun kan kjøre utenfor vei når det er tele i bakken (den slurvete juristen i meg vil gjerne si "når det er vinter", men det blir åpent og vått i begge ender). Synes jeg hører skriket fra skogene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.