Gå til innhold
  • Bli medlem

Folk drar kano fra elv i Finland og rett på norsk side uten noe disinfeksjon


Searat

Anbefalte innlegg

Annonse

Nå kan de vel ha desinfisert kano og fiskeutstyr uten at de har filmet det. Det er jo mange ting man gjør på tur uten at man filmer det og legger det ut på youtube. Men ja, desinfeksjon av alt som har vært i kontakt med vann der det er gyrodactulus er viktig. Det er flere steder det er strengt allerede, og flere steder skal det bli: https://www.friflyt.no/padling/her-er-padling-forbudt

Hvorfor ligger det ikke desinfeksjonsutstyr for padle- og fiskeutstyr godt synlig rundt i sportsbutikkene? Jeg har i hvert fall aldri kommet over noe sånt... (i følge artikkelen jeg lenker til må man på Felleskjøpet eller i dyrebutikker for å få tak i det som anbefales, Virkon S).

Mye den samme problemstillingen gjelder forøvrig krepsepest.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen som har gjort en liknende tur. De har lagt ut hvordan de desinfiserte båtene. Brukt Google oversetter.

https://avisuora.com/2014/06/14/kakkalojoen-nousu-ja-siirtyminen-norjaan-2-4-6-2014/

Vi kunne ikke senke kanoene våre i Latvajärvi-sjøen, ettersom vi beveget oss fra vannet som kommer ned i Østersjøen til vannet som kommer ned i Polhavet. Det er en risiko for at vi vil spre  Gyrodactylus salaris laks  fra fisk i Kemijoki-elven til Teno-elven.

Så for å desinfisere kanoene [ kartlenke der dette ble gjort ]: 1 = Grad S desinfiseringspulver i en krukke. 2 = Omtrent en spiseskje per liter krukke, dvs. 15 milliliter. 3 = Fyll krukken med bekkervann for å oppnå en 1,5% løsning (1% løsning vil være tilstrekkelig). 4 = miksing. 5 = Hell i bunnen av den omvendte kanoen. 6 = Påfør med en svamp, for eksempel. 7  = Snu kanoen og tøm kantene. 8 = Pensle alle brettene. 9 = Hvis stoffet blir igjen, hell det i bakken, ikke direkte i vann. (En liter materiale var nok til begge kanoene.)

image.png.87813e19c641d7e4c61597e6fa29e635.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
DenGladeVandrer skrev (27 minutter siden):

Hvordan er det med desinfisere mellom f.eks Oslofjorden og et Markavann, sett at båten vaskes med grønnsåpevann og er lagra hjemme x antall dager i mellom? (Vet selvsagt at grønnsåpe ikke desinfiserer)

Jeg ville kanskje sendt en e-post til Mattilsynet og spurt, men i utgangspunktet er det vel først og fremst om du kommer fra vassdrag som kan være gyrodactulus-infisert og også steder (elver, bekker, vann) der det kan være krepsepest. Det høres lite sannsynlig ut at du skal ta med deg noe fra saltvann inn i ferskvann (og omvendte veien vil jo alt ferskvann havne i havet til slutt uansett).

Uansett skader det ikke å vaske båten før du tar den med deg, men grønnsåpe er ikke godkjent til desifinsering mit gyro og krepsepest.

Ps. Dette er bare min tro og må tas med en neve grovsalt.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 timer siden):

Jeg ville kanskje sendt en e-post til Mattilsynet og spurt, men i utgangspunktet er det vel først og fremst om du kommer fra vassdrag som kan være gyrodactulus-infisert og også steder (elver, bekker, vann) der det kan være krepsepest. Det høres lite sannsynlig ut at du skal ta med deg noe fra saltvann inn i ferskvann (og omvendte veien vil jo alt ferskvann havne i havet til slutt uansett).

Uansett skader det ikke å vaske båten før du tar den med deg, men grønnsåpe er ikke godkjent til desifinsering mit gyro og krepsepest.

Ps. Dette er bare min tro og må tas med en neve grovsalt.

;-)

Mellom ferskvann da?

 

Høre med Mattilsynet hver gang jeg skal ut på tur.... eller kanskje desinfisere etter hver tur uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (10 timer siden):

Hvordan er det med desinfisere mellom f.eks Oslofjorden og et Markavann, sett at båten vaskes med grønnsåpevann og er lagra hjemme x antall dager i mellom? (Vet selvsagt at grønnsåpe ikke desinfiserer)

Nå finnes det jo ikke gyro i saltvann, så i utgangspunktet skal ikke det være noen risiko. Men det er i alle tilfeller en grei vane å tørke utstyret etter bruk. 

Gyro kan overleve i brakkvann, så om du padler innerst i Drammensfjorden og neste tur går til et anadromt vassdrag, ville jeg kanskje forsikret meg ekstra om at alt er tørt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (3 timer siden):

Nå finnes det jo ikke gyro i saltvann, så i utgangspunktet skal ikke det være noen risiko. Men det er i alle tilfeller en grei vane å tørke utstyret etter bruk. 

Gyro kan overleve i brakkvann, så om du padler innerst i Drammensfjorden og neste tur går til et anadromt vassdrag, ville jeg kanskje forsikret meg ekstra om at alt er tørt. 

Nå har jeg packraft da, men er vel samme uansett farkost. 

Etter hver tur, blåser jeg opp båten, vasker over, lar den tørke over natta. 

Tenkte mer på om jeg til en hver tid må vite om vannet jeg padler i er infisert. En tur i et vann eller to i Østmarka, uka etter et vann på Romerike f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (17 minutter siden):

Nå har jeg packraft da, men er vel samme uansett farkost. 

Etter hver tur, blåser jeg opp båten, vasker over, lar den tørke over natta. 

Tenkte mer på om jeg til en hver tid må vite om vannet jeg padler i er infisert. En tur i et vann eller to i Østmarka, uka etter et vann på Romerike f.eks. 

På litt tynt faglig grunnlag, er det vel to forhold man skal være særlig bevisst på:

1. Gyro - her er det vel rimelig godt kjent hvilke laksevassdrag som er smitta, og har man vært i kontakt med et av disse, bør særlige forholdsregler tas.

2. Krepsepest - også her er vel utbredelsen kjent, men her er jeg mer usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (4 minutter siden):

På litt tynt faglig grunnlag, er det vel to forhold man skal være særlig bevisst på:

1. Gyro - her er det vel rimelig godt kjent hvilke laksevassdrag som er smitta, og har man vært i kontakt med et av disse, bør særlige forholdsregler tas.

2. Krepsepest - også her er vel utbredelsen kjent, men her er jeg mer usikker. 

Så kontakter jeg Mattilsynet og/eller NVE (?)  og spør om vann i mine områder (Oslo-markene) er infisert, så bør de vite det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (14 minutter siden):

Så kontakter jeg Mattilsynet og/eller NVE (?)  og spør om vann i mine områder (Oslo-markene) er infisert, så bør de vite det? 

Jeg ville startet med å lese meg opp på Google. Nærmeste vassdrag med Gyro er Drammen/Lier. Drammensfjorden er ganske brakk, og bør regnes som infisert. 
Krepsepest finnes vel pr nå i Glomma og Haldenvassdraget. 

Om du veksler mellom Oslofjorden (minus Drammen) og markavann, bør dette være ganske trygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg ikke veldig mye om, men når det gjelder krepsepest kan du kanskje begynne med å lese forskriftene for de forskjellige områdene med krepsepest. Jeg forstår det slik (men kan ta feil om) at man må desinfisere båten når man har padlet i et kontrollområde og skal ut av det.

Se:

https://www.mattilsynet.no/fisk_og_akvakultur/fiskehelse/fiske_og_skjellsykdommer/krepsepest/

https://www.mattilsynet.no/fisk_og_akvakultur/fiskehelse/fiske_og_skjellsykdommer/krepsepest/?subTopic=262&s=lokaleforskrifter

 

For gyro er det vel slik at hvis man har padlet i et vassdrag som er eller kan være gyro-infisert skal båten desinfiseres.

For desinfeksjon tror jeg man bør bruke Virkon S. Jeg tror tørking er mer usikkert, i hvert fall når man bærer båten fra vassdrag til vassdrag. Jeg mener jeg leste at båten må tørkes ved 20 grader C i to døgn for at det skal være sikkert mot gyro. Virkon S går på minutter.

Mattilsynet har en del informasjon:

Gyro:

https://www.mattilsynet.no/fisk_og_akvakultur/fiskehelse/fiske_og_skjellsykdommer/gyro/

Desinfeksjon mot gyro:

https://www.mattilsynet.no/fisk_og_akvakultur/fiskehelse/fiske_og_skjellsykdommer/gyro/slik_hindrer_du_spredning_av_gyrodactylus_salaris.225

Krepsepest:

https://www.mattilsynet.no/fisk_og_akvakultur/fiskehelse/fiske_og_skjellsykdommer/krepsepest/

Desinfeksjon mot krepsepest:

https://www.mattilsynet.no/fisk_og_akvakultur/fiskehelse/fiske_og_skjellsykdommer/krepsepest/tiltak_for_aa_hindre_spredning_av_krepsepest.24774

 

Virkon S er vel egentlig det greieste. Det tar minutter å vaske en kano, så man kan i praksis gjøre det på turen hvis man bærer fra ett sted til et annet og er usikker (eller også når man vet at man må desinfisere selvsagt)

Jeg synes det er for dårlig informasjon ut i samfunnet om dette. Hvis det hadde vært laget et informasjonshefte som svarer på de spørsmålene du har tror jeg veldig mye hadde vært gjort og veldig mange flere hadde fulgt opp.

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (17 minutter siden):

Det er jo også slik at man ikke trenger å bekymre seg for krepsepest der det ikke er kreps, enten det er et vassdrag du kommer fra eller skal til.

Nope, men han padler i Oslomarka og der er det kreps. Dessuten vil jeg ikke ha gyro i den lokale lakseelva mi, Akerselva 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (20 minutter siden):

Nope, men han padler i Oslomarka og der er det kreps. Dessuten vil jeg ikke ha gyro i den lokale lakseelva mi, Akerselva 😃

I Akerselva er vel fiskeutstyr en mulig smittekilde for gyro, men fiskerne der fikser kanskje ikke i så mange gyroinfirserte elver med utstyret de bruker i Akerselva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 minutt siden):

I Akerselva er vel fiskeutstyr en mulig smittekilde for gyro, men fiskerne der fikser kanskje ikke i så mange gyroinfirserte elver med utstyret de bruker i Akerselva?

Laksefiskere er trolig den del av befolkningen som vet mest om desinfisering av utstyr...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (8 minutter siden):

Laksefiskere er trolig den del av befolkningen som vet mest om desinfisering av utstyr...

Støtter denne. I Akers er det dog en herlig miks av erfarne fiskere og folk som knapt vet hvilken ende av stanga de skal holde i. Sistnevte gruppe fisker neppe i andre laksevassdrag, nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I værste fall.... 

Om jeg padler i et infisert Markavann.. vasker båten som jeg pleier.... lar den tørke, og pakker den sammen. 

Bruker den på nytt en ukes tid senere i et annet vann.... så kan jeg alene ta knekken på hele bestanden av kreps og laks i det vannet? 

 

Eller så er det vel bare å desinfisere etter hver tur uansett. Koster vel litt.... men da slipper jeg å bruke tid på å sjekke ut alt som er nevnt over her. 🙂

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (3 timer siden):

Jeg ville startet med å lese meg opp på Google. Nærmeste vassdrag med Gyro er Drammen/Lier. Drammensfjorden er ganske brakk, og bør regnes som infisert. 
Krepsepest finnes vel pr nå i Glomma og Haldenvassdraget. 

Om du veksler mellom Oslofjorden (minus Drammen) og markavann, bør dette være ganske trygt. 

Hokksund-Drammen står meget høyt på bøtte-lista😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (4 timer siden):

I værste fall.... 

Om jeg padler i et infisert Markavann.. vasker båten som jeg pleier.... lar den tørke, og pakker den sammen. 

Bruker den på nytt en ukes tid senere i et annet vann.... så kan jeg alene ta knekken på hele bestanden av kreps og laks i det vannet? 

 

Eller så er det vel bare å desinfisere etter hver tur uansett. Koster vel litt.... men da slipper jeg å bruke tid på å sjekke ut alt som er nevnt over her. 🙂

I værste fall ja. Men virkon er ganske billig og holder lenge . Bland opp på sprayflaske og skyll etter 5 -10 min så er det risiko lik null. Men husk å dele årer og steder som kan gjemme vann. 

Vasspest er også en ting du kan spre ned båt , og er også noe dritt å få i ett vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.