Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse grense ved feks.vandre Norge på Langs


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har krysset grensen Sverige/Norge i Koronatiden uten problemer når en vandret utenfor sivilisasjon med telt? Nå ønsker jeg ingen diskusjon om regler og styr. Bare svar på spm. vær så snill.

Går det f.eks an å få dispensasjon når en går Norge på langs og må krysse feks.i Troms område? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 måneder senere...
Ellefjell skrev (1 time siden):

Jada, politiet er blitt kontaktet også -----men i etterkant av hendelsen....

Ok. Jeg missforsto visst. Beklager. Jeg forsto det slik at du spurte her på forumet om det var mulig å få dispensasjon til å krysse grensen hvis man skulle gå Norge på langs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (På 16.4.2021 den 11.29):

Er det INGEN som har erfaring i KORONA året med å krysse den grønne grensen mellom Norge og Sverige?

Jeg vil tro at når grensen er stengt så er den stengt. Det er vel nettpp dette at folk har krysset grensene ulovlig som er et problem. 

Når det er sagt så har jeg snakket med folk som ferdes i grensetraktene i Nordland til og fra i fjellene der som før, men det betyr ikke at det er lovlig. Jeg er for øvrig imponert over de som utbasunerer offentlig at de har gjort noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 timer siden):

Ok. Jeg missforsto visst. Beklager. Jeg forsto det slik at du spurte her på forumet om det var mulig å få dispensasjon til å krysse grensen hvis man skulle gå Norge på langs.

Skogens stønn...nja, jeg spurte om trolig nesten det samme egentlig....engang FØR turen vår i april, og en gang ETTER turen vår nå i juli. Og jeg spurte (NÅ) både her og politiet. Politiets kjedelige umissforståelige svar er "nei", kryssing av grensene kun på visse punkter, alt andre er illegal og KAN medføre bot.

Og jeg er ikke den eneste som har missforstått regelverket etter at det ble kjentgjort at man kan reise inn og ut av Sverige, når en har coronapass eller negativ aktuelt test. Dette med at du KUN kan krysse ved off.plasser og IKKE i fjellet står ikke alltid veldig tydelig. Her er det både svensker og tysker som skal vandre i fjellet også veldig usikre på og det går rimelig ofte akkurat dette spm rundt i disse vandrefora.

 

Og, ja jeg står for det at jeg har begått lovbrudd, hva er så gale med det da (var en annen som kommenterte at han var imponert over at man TØRR snakke høyt om det)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (5 timer siden):

 Politiets kjedelige umissforståelige svar er "nei", kryssing av grensene kun på visse punkter, alt andre er illegal og KAN medføre bot.

Hvis dette var svaret du fikk har jeg vanskelig for å se hvordan dette kan misforstås.

Du vil neppe kunne få noe klarere svar her inne — eller noe annet sted for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (8 timer siden):

Skogens stønn...nja, jeg spurte om trolig nesten det samme egentlig....engang FØR turen vår i april, og en gang ETTER turen vår nå i juli. Og jeg spurte (NÅ) både her og politiet. Politiets kjedelige umissforståelige svar er "nei", kryssing av grensene kun på visse punkter, alt andre er illegal og KAN medføre bot.

Og jeg er ikke den eneste som har missforstått regelverket etter at det ble kjentgjort at man kan reise inn og ut av Sverige, når en har coronapass eller negativ aktuelt test. Dette med at du KUN kan krysse ved off.plasser og IKKE i fjellet står ikke alltid veldig tydelig. Her er det både svensker og tysker som skal vandre i fjellet også veldig usikre på og det går rimelig ofte akkurat dette spm rundt i disse vandrefora.

 

Og, ja jeg står for det at jeg har begått lovbrudd, hva er så gale med det da (var en annen som kommenterte at han var imponert over at man TØRR snakke høyt om det)? 

Fantastisk!!!! ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (5 timer siden):

Kameraer nei, det ligger nok en hel bataljon i ormegresset på andre siden og bare venter... :D 

Du kan nok regne med at de følger med, og blir du tatt av russiske grensevakter sender de deg ikke bare tilbake over grensen. Jeg har hørt historier der det tar uker med avhør før du blir utlevert offisielt ved grensestasjonen.

Og på de stedene de ikke klarer å følge så godt med: https://www.aftenposten.no/norge/i/pWkAV/mystisk-skilt-paa-grensen

Det å krysse den russiske grensa sees på som en alvorlig provokasjon mot Russland og blir ikke tatt lett på, hverken i Norge eller Russland. Og som lenken til @Espen Ørud viser: bare ei hånd over grensa ansees som en kryssing av grensa og altså en alvorlig overtredelse. Det er ikke en gang lov å kaste en stein over grensa. Det er heller ikke lov å oppføre seg provoserende, ei heller forsøke å snakke over den russiske grensa.

Det er en del som elsker å provosere:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Du kan nok regne med at de følger med, og blir du tatt av russiske grensevakter sender de deg ikke bare tilbake over grensen. Jeg har hørt historier der det tar uker med avhør før du blir utlevert offisielt ved grensestasjonen.

Og på de stedene de ikke klarer å følge så godt med: https://www.aftenposten.no/norge/i/pWkAV/mystisk-skilt-paa-grensen

Det å krysse den russiske grensa sees på som en alvorlig provokasjon mot Russland og blir ikke tatt lett på, hverken i Norge eller Russland. Og som lenken til @Espen Ørud viser: bare ei hånd over grensa ansees som en kryssing av grensa og altså en alvorlig overtredelse. Det er ikke en gang lov å kaste en stein over grensa. Det er heller ikke lov å oppføre seg provoserende, ei heller forsøke å snakke over den russiske grensa.

Det er en del som elsker å provosere:

 

Ja... Dette kjenner vi godt til... Gamle stasityskland hadde det likedan... Latterlig!!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.