Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges tøffeste


In reach

Anbefalte innlegg

Har ikke sett episodene, men leste om denne vinneren. Kjente meg igjenn ett utsagn. Når alt dras ned til de Basic ting får man litt ferie fra alt annet og seg selv.

La oss si det enkelt: hvis du er lei deg, fordi du ikke får ei jente du liker, en jobb du ville ha, eller noe sånt. Da er løsninga mi å gå til nederste trinn av Maslows behovspyramide, helt ned til primærbehovene; skaffe mat, vann, varme og søvn. For hvis dine oppgaver i løpet av dagen er å skaffe det, da fordufter de andre problemene.

https://www.nrk.no/nordland/xl/fisker-isak-dreyer-_26_-fra-bodo-vant-norges-toffeste-pa-nrk-med-jorgine-vasstrand-_funkygine_-1.15447425

 

 

Endret av In reach
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den leste vi her hjemme også, og jeg kjenner meg i hvert fall igjen. Det er mangt fra hverdagen som brått blir forvandla til ubetydelige småting (noe de også ofte faktisk er, men hodet spinner de større) når fokuset ligger på å holde meg varm / komfortabel, mett, utørst og å få søvn. I tillegg gir det meg en dyp glede og mestringsfølelse å pusle på med disse primærbehovene. Jeg blir mer bevisst på de, og jobber mer direkte med de enn hjemme i hverdagen - sjøl om det å jobbe, heve lønn, betale regninger, handle på butikken osv jo også gjøres for å dekke de samme primærbehovene. Det føles bare ikke like direkte. Varmen fra bålet man har brukt tid på å samle sammen ved til og få i gang oppleves og verdsettes på et annet nivå enn å sette seg ned i den varme stua hjemme, sjøl om det og er digg nok. Når dette er sagt, jeg vil absolutt poengtere at jeg er glad for at ikke livet mitt i all hovedsak er en kamp om å dekke primærbehovene, altså! Ikke ment som romantisering av tilværelsen for alle de i verden som faktisk har det sånn.

Turlivet hjelper meg generelt med å se perspektiver og beholde roen. Når det koker litt og hjernen spinner rundt altfor mange mer eller mindre viktige ting, er det terapi å komme opp på fjellet som ligger der slik det "alltid" har gjort. Da prøver jeg å være litt som fjellet, eller fjellbjørka - puste med magen, stå 'an av, bøye litt av i de verste kasta, kjenne meg trygg på at livet går videre, jeg er den jeg er, og jeg kommer meg gjennom det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ordene kan kjennes igjen i. Kanskje den tydeligste måten jeg merker det på når jeg er på tur alene er at det som ofte kjennes som en kronisk stivhet i nakke og kjeve pga. stress er fullstendig borte bare noen timer etter å ha satt ut på tur. Like fort kommer det snikende tilbake i det jeg har fått summet meg hjemme igjen : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er ikke pussig at en kroppsarbeider, utkonkurrerer idrettsfolk / trenings folk. Kroppsarbeide er arbeid med en ekstern vekt.

Idretten, og også skolen, har ofte delt folk inn etter deres prestasjoner i kroppsvekt trening. Dette er etter mitt syn uheldig. En god del mennesker som har fått anerkjennelse på denne måten, er ikke fysisk robuste. De har bare lite masse å bevege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (1 time siden):

Det er ikke pussig at en kroppsarbeider, utkonkurrerer idrettsfolk / trenings folk. Kroppsarbeide er arbeid med en ekstern vekt.

Idretten, og også skolen, har ofte delt folk inn etter deres prestasjoner i kroppsvekt trening. Dette er etter mitt syn uheldig. En god del mennesker som har fått anerkjennelse på denne måten, er ikke fysisk robuste. De har bare lite masse å bevege...

Nei, det er ikke pussig i det hele tatt. Samme som at idrettsfolk kan utkonkurrere kroppsarbeidere lett som ingen ting. Dette går ikke nødvendigvis så mye på hvem du er, mer hva du har av vilje. Som vi også ser ganske mange gode eksempler på i Militæret. 

Nå har det seg slik at vi er nødt å måle folk etter noen krav i enkelte situasjoner. Om det gjelder opptak, psykisk eller fysisk skikkethet osv. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike programmer så siler de jo ut personer som åpenbart har mye høyere kompetanse enn resten av deltagerne.
Her skal det lages underholdning og ikke Norges tøffeste!
Se på 71 grader nord.      
Gjett hvem som hadde vunnet den konkuransen om folk med spesialutdannelse fra Forsvaret hadde fått være med 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (17 timer siden):

Se på 71 grader nord.      
Gjett hvem som hadde vunnet den konkuransen om folk med spesialutdannelse fra Forsvaret hadde fått være med 
 

Er nå ikke helt sikkert folk med spesialutdannelse fra forsvaret hadde gjort det så godt man skulle tro. Det "rare" i dette tv-programmet er at selv om man er den aller beste med kart og kompass, kan gå flere mil i oppoverbakke med sekk på 40kg, og kanskje bære meddeltakeres sekk i tillegg, padle kajakk, sykle i et høyt tempo og alt det de fysiske de må gjennom, så kan man ryke ut av programmet på en teit utslagskonkurranse. Mens den personen som blir dratt opp fjellsidene, kan ikke oppned på et kart, orker ingenting, gråter og vil hjem etter 500m og andre må bære sekken dems osv kommer seg lengere i programmet fordi de klarer disse utslagskonkurransene.. (men de ryker jo fort ut når de må klare seg alene).

Så kan fort være en med spesialutdannelse fra Forsvaret hadde røket ut også.. Bare se på forrige sesong av kjendisutgaven, Astrid Uhrenholdt Jacobsen var en maskin uten like, ho har både psyken og fysikken, men røk ut på en liten utslagskonkurranse...
"Etter en tøff og fokusert oppgave med tre små baller, som skulle plasseres ved hjelp av tau og en planke, måtte Jacobsen se seg slått av «God morgen Norge»-programleder Vår Staude (54). "
Ikke at Vår Staude var noe pingle, ho var jo ganske tøff ho og, men viser jo hvor lite som skal til for å slå ut noen i 71 grader nord.

Så ingenting overasker meg i 71 grader nord lenger, heller ikke om en spesialtrent soldat fra forsvaret hadde blitt slått ut av en rosablogger/influencer :D

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.