Gå til innhold
  • Bli medlem

Allround tarp


Dufus

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har tips til tarp som kan funke til det meste? Vi bruker Helsport fjellheimen 6 camp når vi er på telttur, og skulle gjerne hatt et tarp som kan brukes til solavskjerming, «fortelt»/tak over inngangen,  og til å skåne teltet for det verste regnet. Ønsker også å kunne bruke det over hengekøye, samt som enkel gapahuk/levegg når vi er på dagsturer o.l. 
 

Tips til merker og størrelse? Så litt på Bushmen Thermo tarp, men aner egentlig ikke om det møter behovene våre. Frem til nå har vi brukt presenning til mye av dette, så sånn sett blir vel det meste en oppgradering 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daktari skrev (2 timer siden):

Veldig happy i den fra Revir https://www.revir.no/collections/tarp 4x3m

Det følger med 8 barduner, og plenty med festepunkter. Det er ikke priset ut, men er sikkert ikke vekt-champion

+1 på denne.

 

Vi bruker Hegn til alt fra hengekøyer til telt.  

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uppis skrev (14 timer siden):

Etter min mening er dette det beste alternativet til en rimelig penge: https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/tarp/dd-tarp, kan evt gå opp i størrelse, eller gå for Superlightvarianten for å gjøre det lettere. 

Enig. DD 3x3 har en haug (19?) festeløkker, inkl 3 langs mønet. Til de vanligste oppsettene trengs ikke alle disse ekstra festene, men siden det spørres etter en "allround-tarp" er det hvertfall ikke noen ulempe.

Ikke det at det er allverdens forskjell på tarper. De dyrere er gjerne litt lettere og/eller mer slitesterke, men til mitt moderate bruk holder det lenge med noe rimeligere.

Endret av Blindgjenger
Spesifisering
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Dufus said:

Takk for svar dere! 
Er det noe jeg bør ta høyde for når jeg skal velge mellom kvadratisk eller rektangulært, annet enn hvor stort område jeg har behov for å dekke?

Jeg synes det er mest praktisk med kvadratisk, behøver ikke å snu og vende for finne riktig retning. Størrelse må du avgjøre selv. For typ 2-3 pers er 3*3 stort nok, men det kommer an på formålet med tarpet. Bardunfeste i midten er viktig for meg. Om det er trær rundt fester jeg en lang paracord i midten, binder en liten kubbe i andre enden og kaster kubben over en grein, så får man hevet midten av tarpen. Godt med paracord er også bra å ha. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (5 timer siden):

Enig. DD 3x3 har en haug (19?) festeløkker, inkl 3 langs mønet. Til de vanligste oppsettene trengs ikke alle disse ekstra festene, men siden det spørres etter en "allround-tarp" er det hvertfall ikke noen ulempe.

Ikke det at det er allverdens forskjell på tarper. De dyrere er gjerne litt lettere og/eller mer slitesterke, men til mitt moderate bruk holder det lenge med noe rimeligere.

Bare for ref. til trådstarter, så kan man blant annet lage et fint "tarp tent" med den kvadratiske tarpen til DD. Det som er vesentlig med DD sin i det tilfellet er at den har en forsterket linje over midten og under bardunfestene langs denne. Da skal man ikke trenge å engste seg like mye over at eventuell stav eller stokk skal ødelegge den.

Ikke prøvd selv, men det ser veldig snedig og praktisk ut om man bruker vandrestav på tur og vil prøve noe litt annerledes.

 

Endret av sneakyowl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte kvadratisk for å slippe å forholde meg til lang-/kortside. Når det gjelder størrelse så mener jeg det er greit å få den stor nok, men ikke unødvendig stor. En større tarp er litt mer krevende å få satt opp, krever litt mer plass mellom trær. For meg er 3x3 en fin størrelse - god plass til to. Skulle jeg hatt bare til meg kunne jeg godt hatt noe mindre, men da blir det fort rektangulært.

Men jeg ser folk er veldig fornøyd med større rektangulære også. Alt til sitt bruk.

Nok line er også et poeng. Et alternativ til paracord er 2,8mm line i "polyestersilke" fra Biltema. 85 kr for 65 meter, 150 kg bruddstyrke. https://www.biltema.no/en-no/boat/ropes/polyester-silk-lines/polyester-silk-line-2000017692

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukker stadig opp nye spørsmål:

Vi er to voksne, to barn (og en hund). Vil 3x3 være nok til f.eks å kunne krype under hvis dårlig vær når vi har rastepause? Er det bedre å gå for f.eks to tarp enn ett større? Tenker om det er enklere å håndtere to små, og om vi kanskje ikke trenger mer enn 3x3 til noen av bruksområdene (solskjerming, ha over hengekøye osv). 
 

#tarpnewbie 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dufus skrev (1 time siden):

Dukker stadig opp nye spørsmål:

Vi er to voksne, to barn (og en hund). Vil 3x3 være nok til f.eks å kunne krype under hvis dårlig vær når vi har rastepause? Er det bedre å gå for f.eks to tarp enn ett større? Tenker om det er enklere å håndtere to små, og om vi kanskje ikke trenger mer enn 3x3 til noen av bruksområdene (solskjerming, ha over hengekøye osv). 
 

#tarpnewbie 😅

Dette kommer veldig an på vær og vind. 

Jeg henger en del i hengekøye i Finnmark og har ved noen anledninger vært glad for å ha 3x4 å rutte med når været er på det verste og man i tillegg slipper tarpen så langt ned på køya som mulig. 

Er man "godværshenger" holder det gjerne at tarpen akkurat dekker køya slik at man ikke henger ute i regnet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (49 minutter siden):

Dette kommer veldig an på vær og vind. 

Jeg henger en del i hengekøye i Finnmark og har ved noen anledninger vært glad for å ha 3x4 å rutte med når været er på det verste og man i tillegg slipper tarpen så langt ned på køya som mulig. 

Er man "godværshenger" holder det gjerne at tarpen akkurat dekker køya slik at man ikke henger ute i regnet.

 

Er nok primært en godværshenger 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en helt kurant som jeg betalte et par tre hundre kroner for for noen år siden. Typ Mackenzie 3x3 m.

Denne (og forsåvidt mange andre i samme prisklasse) er fullstendig tilstrekkelig som ly ved regn, supplement til telt. Disse er så små og lette at jeg synes det er vanskelig å forsvare dyre tarper for å spare noen gram eller desilitere. Denne har også fått kjørt seg hardt i vind uten synlige skader.

Beste argument for å kjøpe større er dersom den skal benyttes til flere enn tre stk, da det begynner å bli litt klønete å få trykt alle mann pluss bagasje sammen.

Et annet og kanskje like godt argument for større og gjerne rektangulær tarp er ved hengekøyebruk i litt tvilsomt vær. En fult utstrekt hengekøye kommer fort over 2 meter da er det knotete å få sentrert så godt som man ønsker. Litt sidevind i tillegg så blir det i overkant fuktig for meg.

PS: Barduner på billigtarper er gjerne av svært stusselig sort og kan med stort hell byttes til noen som er hakket kraftigere.

Endret av masturbatomaximus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.