Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport- Hva har skjedd med dette teltet?


Gjest

Anbefalte innlegg

Annonse
2 hours ago, Franke said:

Børge’s presentasjon

https://youtu.be/_jW5KwQZnjk


Helsport sine sider.

https://www.helsport.com/no/telt/ekspedisjon/patagonia-3/

 

Helsport Patagonia er visstnok ikke det som selges nå. Detaljer fra Børge’s fremvising er borte. Noe å ta hensyn til? Tilsynelatende så henger børge’s navn fremdeles på salgsplakaten hos helsport..... 

Er vel ikke helt uvanlig at teltmodeller videreutvikles og enkelte detaljer endres. Nå er det ganske uklart hva du sikter til, men om du mener endringene på bardunene, er nok det bare en smaksak. Fint om du utdyper litt nærmere..

Endret av KS10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nevner glidlåsen ikke er den samme, samt bardunsamler er borte. Ser at fargene er utskiftet også. Logo er borte. Logo er jo ikke viktig, men når video viser til det, samt bilde presentasjon hos xxl er samme, så er jeg usikker på hva som har skjedd her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Franke said:

Noen nevner glidlåsen ikke er den samme, samt bardunsamler er borte. Ser at fargene er utskiftet også. Logo er borte. Logo er jo ikke viktig, men når video viser til det, samt bilde presentasjon hos xxl er samme, så er jeg usikker på hva som har skjedd her

Glidelåsen er den tykkeste du får på teltmarkedet og er derfor lite utsatt for ising. Såvidt meg bekjent har den vært lik på denne modellen i all tid. "Bardunsamleren/posen" blir etter min erfaring bare knot med votter og fører fort til floker uansett. Ergo ikke noe tap. Forkort heller bardunene mest mulig før nedpakking. På dagens modell er det strikk isteden (hvis du likevel vil samle bardunene). Fargene er etter mine egne øynes bedømmelse fortsatt rød og gul. Eneste som er endret er fra svarte til gule bardunkapper. Logo ville jeg gitt et langt F i uansett! 

Endret av KS10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fargene gir jeg blanke i. Men om det kan avkreftes av glidlås ikke er byttet ut, og du sier at de lommene bare er til klunder. Ja da er vel saken løst😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (1 time siden):

"Bardunsamleren/posen" blir etter min erfaring bare knot med votter og fører fort til floker uansett. Ergo ikke noe tap. Forkort heller bardunene mest mulig før nedpakking. På dagens modell er det strikk isteden (hvis du likevel vil samle bardunene). Fargene er etter mine egne øynes bedømmelse fortsatt rød og gul.

Det var nettopp årsaken til at de byttet til strikk, i følge Helsport sin designer/utvikler da han ble spurt om det i forbindelse med Expedition Finse for noen år siden, der de stilte ut ekspedisjonsutstyret sitt. Børge hadde vist nok også måttet si seg enig at det var en bedre løsning. Naturlig nok har det medført at de har fått en del spørsmål om dette, siden de følte det ikke var nødvendig å spille inn en ny video. Jeg kan også se for meg at bardunene sklier ut av lommen når teltet pakkes eller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (9 timer siden):

Har de fjernet YKK glidelåsen? @Sig Man

Er YKK-glidelås om jeg ikke husker feil, men ikke en slik grov en som vises på youtube. Den har iset en gang i løpet av 50-100 overnattinger om vinteren, funker, men hadde jo vært ok med det børge anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sig Man said:

Er YKK-glidelås om jeg ikke husker feil, men ikke en slik grov en som vises på youtube. Den har iset en gang i løpet av 50-100 overnattinger om vinteren, funker, men hadde jo vært ok med det børge anbefaler.

Den dagen Helsport slutter å bruke YKK-glidelåser må jeg ta en knipetang og klype meg knallhardt i armen. Finnes ingen virkelig seriøse produsenter av telt, spesielt vintertelt, som ikke bruker YKK. Den grovere typen med liten risiko for ising skal være av typen YKK Vislon. Overrasker meg veldig om de ikke bruker den på nyere versjonen av Patagonia. Har du bilde? Mener vitterlig at de bruker Vislon på alle extrem-teltene av nyere utgave. De brukte hvertfall det på mitt tidligere fjellheimen xtrem fra 2019. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (3 timer siden):

Har ikke mulighet til å ta bilde nå, men er rimelig sikker på at d ikker er vislon, ligner mer på en variant av coil

Jeg endte ut med å drive litt nerdete detektiv arbeid i gamle tråder. Det ser faktisk ut til at 2014 modellen ble levert med coil glidelås på inngangsdøren, på tross av det som ble presentert i videoen fra 2013, som det fremgår av bildene som Blaser postet i tråden "Diskusjon ang. røverkjøp og gode tilbud", i forbindelse med at XXL hadde sendt han 2014 modell av Patagonia da han kjøpte teltet i 2019. Er det tilsvarende glidelås du har på ditt telt?

Men tydeligvis har Helsport på et eller annet tidspunkt byttet tilbake til VISLON på inngangsdøren i stedet for coil, utfra hva jeg ser av bildene som Memento mori og Blaser poster i tråden "Helsport Patagonia 3 - Nerdealarm-gjennomgang" fra begynnelsen av 2019, der Memento mori går i gjennom 2018 modellen av Helsport Patagonia 3. På bildene hans så ser det ut til at det er YKK VISLON glidelås på bildene han postet, når jeg forstørre de på skjermen. Altså samme type glidelås som Ousland demonstrerte i videoen. (Men jeg ser at du kommenterte i tråden at du ikke hadde det på din versjon av teltet). Tilsvarende ser jeg på nærbildet av glidelåsen som Blaser poster senere i tråden, på side 2, av den nyere modellen han fikk byttet til. Og dette stemmer overens med detaljbildet av glidelåsen på inngangsdøren som Helsport bruker for å vise detaljene på X-trem teltene på sine nettsider. 

Jeg måtte jo også finne ut av forskjellen på coil glidlåser og glidelåser med støpte tenner (kalt VISLON av YKK). Her er en video som sikkert kan være av interesse for flere:

 

Endret av Fjell64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde fra mitt telt-2017 modell. Det er Vision.

Brukte mye tid på å se hva som var forskjellen mellom 2014 og 2017 modellene den gangen.

2014 hadde grått innertelt, 2017 gult

2014 hadde vel mindre dia på stengene enn 2017

også var innvending dimensjoner forskjellige.

2017 mod. leveres med pulkpose, snøplugger og doble stengsett.

 

 

 

vision.jpg

Endret av Blaser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ett himalya 2 med Ykk men ej vision modell ska man smörja med Teflon eller skidvax föratt minska risk för isbildning.

Jag var noga med att plös över lås var fäst i kardborre lås ända ned vid kontakt med snö på marken det var ej nederbörd på min tur bara blåst.

Kanske sy dit fler kardorrelås ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.