Gå til innhold
  • Bli medlem

Når man vil ha flere egenskaper i en kajakk


Anbefalte innlegg

Hei

Min erfaring med kajakker er Hasle expedition/explorer og navnløse kajakker som er noe kortere og bredere enn Hasle sine modeller.

Jeg har ikke eid kajakk før og lurer på om egenskaper fra mine erfaringer med ulike kajakktyper kan sammenfalle i en modell som jeg kan kjøpe?

1. Jeg ønsker å bruke kajakk til fiske i fjord, ikke midtfjords men mulighet til å forflytte meg for å utnytte ulike bunnforhold nærme land.

Det betyr at jeg er opptatt av stødighet mens jeg fisker. Vil ikke ha dedikert fiskekajakk eller sit on top-modeller

2. Jeg ønsker å bruke kajakk til rekreasjon/mosjon i fjord og skjærgård, ikke kryssing av  åpne havstrekk.

Ser for meg helårspadling men ikke i vind over 10 m/s

Jeg trenger noe lastekapasitet men har ikke planer om ukesturer.

Har forstått at lengde på kajakk har noe å si på fart og retningsstabilitet, viktigst for meg er retningsstabilitiet.

 

Oppsummert for hva jeg ønsker av en kajakk per nå:

*Kan brukes til fisking med stang, men ikke dedikert fiskekajakk

*Transportmiddel for å oppleve fjord og skjærgård med lastekapasitet til en overnattingstur, men ingen ukestur

 

Setter pris på om noen kan hjelpe meg til å konkretisere mine ønsker til faktiske kajakkmodeller, eller påpeke om mine ønsker for bruk ikke er kompatible i en modell.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du har så spesifikke ønsker, anbefaler jeg deg å ta kontakt med en forhandler spesialisert på kajakker. 

Kan gå god for Eian Fritid, de fører flere bra merker og er kunnskapsrike. 

Hvis Hasle er referansen din, skal det ikke mye til for at du opplever noe som en oppgradering. 

Er NPF turleder hav og har padlet en del forskjellige kajakker. Å finne en kajakk som passer din bruk og fasong, er litt som å finne en god sko. Derfor synes jeg du bør ta prat med noen som kan gi deg skikkelig veiledning. 😉

Endret av Forsakencowboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En havkajakk går fint an å fiske med stang fra.

En havkajakk tilpasset din kroppsvekt (dvs. ikke for stort volum!) vil være ett godt valg høres det ut som. Alle havkajakker utenom spesialiserte havracere er nok stabil nok. Ulempene med stort volum er mange (økt vindfang, nervøs primærstbilitet uten last, dårlig kontakt meg kajakken). Ulempene med for liten lastekapasitet er at den ligger 1-2 cm dypere med full oppkaning. Genrelt sett.

Går du for fiskekajakk får du en treg stabil sak, som tåler mye mindre bølger og vind. Stabile kajakker blir ustabile i bølger (de følger bølgene i stedet for tyngdekraften). Sikkert enda bedre å fiske fra, men er det kun fisking med en havstang av og til fungerer havkajakken greit når man er blitt vant til kajakkken. Fisken må legges i sittebrønnen da, her har fiskekajakken bedre løsninger.

Fiskekajakkene er ofte bredere, og det er mye tyngre å padle langt ute på siden sammenlignet med tett inntil kroppen.

Det finnes dog så mange typer kajakker, at man får fiskekajakker med plass til litt last også. Så mange unntak her altså:

Eks:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at havkajakker ikke bør være under 5 meter, de under 5 meter er dårlige i forhold til retningstabilitet?
Har det mye å si på fremdriftshastighet om bredden er over eller under 60 cm?

Ser at kortere havkajakker > 5 meter er nærmere 60cm i bredde og litt over.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte kajakker kan være veldig rettningsstabile med ror. Bredden betyr vanligvis ikke så veldig mye for fremdriften hvis man ikke skal padle så fort. Jo raskere man padler jo større betydning har skroget for motstanden i vannet.

Og som nevnt over. Personvekt betyr mye for hvordan en kajakk oppleves. Noen kajakker blir veldig ustabile med tunge personer.

Det første som falt meg inn var hvor stor fisk du regner med å få. Ingen problem å fiske småfisk fra en havkajakk men større fisker og kanskje litt bløger kan gjøre ting langt mer interessant :)

Ellers er kanskje lastevolumet noe man bør tenke over. Et stor sovepose og et stort telt kan fylle en liten kajakk helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Seabird Expedition Åfjord Pro for et år siden, litt til samme bruken som du beskriver.

Den er kort og tjukk (under 4 meter, 64cm bred), men med ordentlige lasterom.

Jeg er egentlig veldig fornøyd den. Fint at den ikke er lengre og tyngre ved transport/oppbevaring.

Den oppleves stabil og trygg og glir veldig fint i vannet opp til en viss hastighet.

Og så har den holder til fiskestang😃

Endret av Tobleronen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine havkajakker er 53x550 cm, og 51x533cm. Det er mer enn bredt nok for meg. 48-49 cm hadde passet meg perfekt.

Men det er havkajakk, ikke fiskekajakk. En havkajakk på 60 cm kunne jeg aldri hatt. Tragisk i bølger, tragisk å rulle og tragisk padlemotstand på langtur. Men fiskekajakk er noe annet, som jeg ikke har erfaring med. Skal ikke se bort ifra at en 60cm bred kajakk kan fungere til fisking og enkle padleturer. (Ref. video fra telemarkskanalen).


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobleronen skrev (5 minutter siden):

Hva er det som gjør smalere kajakker bedre i bølger?

Jeg har vel tilgode å se en 60 cm kajakk som er sjøsterk.

En bred kajakk følger vannoverflaten, en smalere kajakk følger mer tyngdekraften. Så bølgene velter en bred og stabil kajakk, mens en smal og rank kajakk holdes lettere på rett kjøl.

Enkleste måten å forklare det på er vel denne måten: 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vanligste havkajakkene har en bredde på mellom 52 og 59 cm. Egentlig ikke så mye forskjell. Det som betyr mest er vel profilen på undervannsskroget og bredden i selve vannlinja. Og forholdet mellom aktuell last og hva kajakken er beregnet for. Og selvsagt tyngdepunkt.

Jeg tror man skal padle en god del før man takler bølger bedre med en ustødig kajakk enn med en stødig kajakk. Antagelig en sak for vidrekomne. Gjerne for de som kan rulle med hundre prosent sikkerhet siden smale kajakker er vanskeligere å entre i vannet.

De fleste kajakker blir stødigere hvis man legger inn litt ballast. I hvert fall hvis man holder seg innenfor den totalvekta kajakken som den er beregnet for. Kanskje en ide når man skal fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sådan litt overordnet iflg. den danske kajakk konstruktør, Jørgen Samson som designet alle de førende kapp-kajakker: Hunter, Glider, Ranger mfl. dengang de ble bygget av Struer kajak i formspændt mahogny og var verdensledende Han designet også adskillige turkajakker.

For å unngå sylsmalle kajakker ble dog en min. bredde på 51 cm fastsat målt på dekk bak cockpit og konkav skrog forbudt av det internasjonale kajakkforbund. (måleregel bedrøvere)

En lang vannlinje gir bedre fart (også på seilbåter!) ca. 5.20 m ble standardlengde. Et "rundt" skrog gir minst "våt" overflate i cm, men er likegyldig (u)stabilt - tenk trestokk!.  En bred U-form i skroget midtpå gir bra stabilitet, men trenger ikke være mer enn de 51 cm. Retnings stabilitet oppnås med en noenlunde rett kjøllinje, og en viss V-form og med en smal-skarp forstevn og akterstevn. Motsatt finnes elve/white-water kajakker som har "skjestevn" i begge ender og kan snurre på en tallerken. De er også bred og flat på midten, og har løftet, rundt dekk, men er fremragende å rulle med. 

Dette er tommelfinger reglerne, hvor man så må kombinere nogenlunde bred U-form midt, kanskje med et lite V- i kjølen med skarpe stevne for å få et bra stabilt og retningsstabilt kompromis. En del havkajakker har sådan omtrent denne form - en del originale grønlandskajakker har det også, men da de er bygd av drivtømmer med selskinn/lerret har de "knekk-spant". jeg har bl.a. prøvd en umanak-kajakk bygget til en person i omtrent min størrelse. Den var omtrent både like begyndelsesstabil og sluttstabil som min  egen turkajakk.

Som @seawater sir er undervanns skrogformen avgjørende.

For meg er det vekten på 20-25 kg som er grusom ved de fleste standard havkajakker. Min egen turkajakk veide vel ca. 14 kg. Kapp kajakker min. vekt 12 kg den gang.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (9 timer siden):

En lang vannlinje gir bedre fart (også på seilbåter!)

Dette gjelder alle ikke-planende fartøy. Vannlinjelengde, i forhold til bredde, bestemmer skrogets fartspotensiale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (9 timer siden):

For å unngå sylsmalle kajakker ble dog en min. bredde på 51 cm fastsat målt på dekk bak cockpit og konkav skrog forbudt av det internasjonale kajakkforbund. (måleregel bedrøvere)

Hehe... Den 51 cm-regelen førte jo i første omgang til noen sinnsyke kajakker som nærest hadde vinger bak cockpit for å nå ut til 51 cm. Reelt var skroget vesentlig smalere. Det er nok derfor det kom en tilleggsregel med forbud mot konkav form.

En liten ekstra fordel med smale kajakker er at de kan bæres på skulderen. Med min skuldergeometri ligger grensen på litt over 50 cm. Min egen kajakk på 50 cm bærer jeg enkelt på skulderen, men sønnen min sin plastkajakk, som er 4-5 cm bredre får tyngdepunktet utenfor skulderen og er umulig å bære slik.

Min Nelo Inuk (som altså er 50 cm) var litt ustabil i starten. På grunn av trang cockpitåpning føles den fortsatt litt ustabil ved ombord- og ilandstigning, men når jeg er ombord tenker jeg aldri på stabiliteten lenger.

Alle skrog har en fart der motstanden øker voldsomt. Det er (litt forenklet) denne knekken på motstandskurven som flytter seg når båten blir lenger. Det kan derfor være nesten identisk motstand i en kajakk på 4 meter og en på 6 meter når farten er moderat 7-8 km/t. I større fart (10-12 km/t) er forskjellen ofte radikal. Den korte båten er kanskje ikke mulig å få opp i slik fart uten påhengsmotor. Liker du å padle i moderat fart så vinner du altså tilnærmet ingenting på lenger båt, men skal du padle fort har det "alt" å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (8 timer siden):

Hehe... Den 51 cm-regelen førte jo i første omgang til noen sinnsyke kajakker som nærest hadde vinger bak cockpit for å nå ut til 51 cm. Reelt var skroget vesentlig smalere. Det er nok derfor det kom en tilleggsregel med forbud mot konkav form.

Yeps! fx. Rapido et svært ustabilt fartøy! Og tenk så på kapp-kanoer, helt runde i bunnen, hvor man tilmed ligger på knæ me meget høyt tyngdepunkt.

Helt korrekt med farten og fartspotensialet. Lang vannlinje er bra for alle ikke-planende båter. Jeg forsøkte åvære litt generell.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at ved lengre vannlinje blir våt flate større. Da økes friksjonen, og det blir tyngre å drive kajakken hvis man er under skrogfarten (men toppfarten da altså lavere).

Bredde/lengde forholdet har også betydning, og foholdet mellom volum i endene sammenlignet med volum på midten (Prismatisk Koeffisient (PC)).

En båt med lav PC har kortere «effektiv vannlinje» og derfor lavere toppfart. Konkave former bidrar med mer våt flate, de raskeste formene er konvekse.

Men så blander man alt dette i hop, og da får man tilfeller hvor ert nødvendigvis ikke er helt sånn :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å anbefale kajakker. Man burde helst vite litt om hvor mye penger du har, hvor sprek du er, hvor erfaren du er, hvor mye du veier, hvor lang du er, hvor kresen du er, hvor mye du kommer til å bruke kajakken osv. Og rådene du får vil kanskje være litt preget av rådgiverens egen smak.

Men hvis du er en veldig gjennomsnittlig nybegynner er det aldri galt å kjøpe en brukt plastkajakk av et merke du kan finne informasjon om på nettet. Mange billige kajakker kan være helt ok. Kanskje ca. 520 lang, mellom 56 og 59 cm bred og på 330 liter eller mer. Og kanskje med ror? Mange vil ha lette kajakker som de enkelt kan løfte opp på biltaket. Men tyngere kajakker er jo vanligvis sterkere. Og et tyngere skrog gjør faktisk at kajakken føles mer stabil også. Den blir tregere i bevegelsene.

Ellers mener mange at en bra åre er like viktig som kajakken. Gode årer kan være grisedyre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den ser ikke dum ut. Børge Ousland har brukt Yukon Expedition både i Nordishavet og Patagonia både som pulk, flåte (flere bundet sammen), elvekajakk og havkajakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om din lengde og vekt. Det kan være viktig. Jeg fisket endel fra en gammel Current Designs Storm kajakk. Det var en stødig og solid kajakk som fungerte fint til fiske og padling. 

Det er mye brukt på markedet, men er du helt fersk så kan det være greit å ta kontakt med forhandler. Du sier ikke hvor i landet du bor, det kan være nyttig å vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med alle medaljer har også retningsstabilitet en bakside. Min Inuk er 5.50 lang og svært retningsstabil. Dette er fint i fart, men når en av ungene i sin lille plastkajakk bestemmer seg for å svinge inn i en eller annen vik for å se på ett eller annet, så trenger jeg nesten 50 meter plass for å snu. Manøvrerbarhet og lekenhet er derfor også noe å tenke på.

Det finnes raskere måter å snu også denne kajakken på, men de øker sjansen for å bli våt betraktelig (treningssak?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (55 minutter siden):

Som med alle medaljer har også retningsstabilitet en bakside. Min Inuk er 5.50 lang og svært retningsstabil. Dette er fint i fart, men når en av ungene i sin lille plastkajakk bestemmer seg for å svinge inn i en eller annen vik for å se på ett eller annet, så trenger jeg nesten 50 meter plass for å snu. Manøvrerbarhet og lekenhet er derfor også noe å tenke på.

Det finnes raskere måter å snu også denne kajakken på, men de øker sjansen for å bli våt betraktelig (treningssak?).

Jeg synes ikke Inuk er så ille å snu når jeg tar opp roret. Men nå er min bare 18 kg og jeg er ikke veldig tung sjøl heller, så det kan hende det er lettere for meg enn for deg. Men det er nok en treningssak, ja, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, med aggressiv kanting og åresveiping så lar det seg gjøre, men det øker som sagt sjansen for å bli vår betraktelig. Jeg får i alle fall ikke til å styre den noe særlig med vanlig kanting og padling. Jeg og Inuk er vel til sammen ca 115 kg, så det er ikke umulig at det påvirker responsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.