Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem lager de mest solide liggeunderlagene?


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei

Etter forrige helgs telttur der et liggeunderlag ble punktert er jeg på utkikk etter et nytt.
 

Jeg ønsker oppblåsbart eller selvoppblåsende, og helst diamantform da teltet vårt er smalt i fotenden. At det ikke tar alt for stor plass i sekken er også ganske viktig, men det behøver ikke være blant de letteste og minste heller. 

Jeg er litt lite oppdatert på hvem som lager liggunderlag med høy kvalitet og med lav risiko for punktering og lurer derfor på:

Hvilket bør jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Therm-A-Rest, Sea To Summit og Nemo er vel de merkene mange viser til når de snakker om de beste liggeunderlagene. 

Therm-A-Rest Xlite er nok fortsatt litt gullstandarden på oppblåsbare liggeunderlag. R-verdi på 4.2. 360g i Normal størrelse, mumiformet. De er solide. Men, du kan jo med fordel alltid legge noe under liggerunderlaget for å beskytte det ekstra. Enten en Zlite eller f.eks en Gossamer Gear Thinlight evt en annen evazote skum liggeunderlag. Thinlight veier ca 75g. Et pluss med den er at den i tillegg sørger for at liggeunderlaget ikke sklir i teltet, kan brukes som sitterundelag, vindsperre til brenner osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (På 11.4.2021 den 10.44):

De gode gamle selvoppblåsende underlag fra term-a-rest har det vært svært lite problemer med. Kjenner mange som har hatt slike i 15+ år. 

Har hatt et sånt i 20 år, er fortsatt med på fjellturer😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (På 11.4.2021 den 10.44):

De gode gamle selvoppblåsende underlag fra term-a-rest har det vært svært lite problemer med.

Ja! Hadde et Thermarest Prolite plus i 15 år, myye brukt, aldri noen problemer. Og det blåste seg faktisk opp av seg sjøl, la det bare ut under utpakking, ett lite pust inn etter noen min og det var klart. Et annet pluss med disse er at de også har en viss isoleringsevne hvis de skulle punktere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.