Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda sommer 21 - tips


Jeanetts

Anbefalte innlegg

Hei! 
 
Har planer om å gå Hardangervidda i sommer- slutten av Juli. Planen er å gå fra Dyranut - Haukeliseter og sove i telt. Har planlagt en form for hytte til hytte rute, selvom vi skal bruke telt pga enklere navigasjon da dette er første vidde tur. Planen er Dyranut - Sandhaug - Litlos - Middalsbu - Haukliseter. 
 

Vi tenkte å gjennomføre dette på 4 dager, men lurer på om dette kanskje kan bli i det meste laget med omlag 25km i gjennomsnitt hver dag med tung sekk? Hvordan er evnt terrenget? Om noen har gjennomført lignende å dele erfaringer? Om noen har gått samme rute, hvor lang tid brukte dere?
 

Lurer også ifht «toalett» og søppel. Er det søppelkasser til å kaste søppel underveis, ved hytter f.eks? Eller må man belage seg på å bære søppelet for hele oppholdet? Og siden Hardangervidda er er nasjonalpark er det innafor å grave ned «nr2» eller må man ta med seg poser for dette og? Dere som har brukt flere dager på vidda, hvordan har dere løst dette? 

Tar også gjerne imot flere tips om turen dersom noen har gått samme rute eller i nærheten. Dette er første gang på så lang tur og over Hardangervidda, hittil har det bare vært en helgeturer rundt om i nærmiljø. 
 

Har et stabilt og vanntett kuppeltelt som er testet på fjelltopper i kraftig vind og stått helt stødig, har sekk på både 70 og 85L, dun sovepose med komf temp på 0 grader og gode Salomon fjellsko. Så ser for meg at utstyret skal være i orden, så tenker mer å forberede meg på selve turen. 
 

Takker for all hjelp :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Dyranut til Sandhaug har dere slakt terreng med fine stier. Utmerket start på turen. Mer har ikke jeg gått av ruta.

Ta med søppel ut - har man båret det inn, så kan man fint bære det ut. Ta gjerne med litt av det som ligger igjen etter tankeløse folk.

Møkka graver man ned et godt stykke utenfor stien.

Definer "tung sekk". Hvis dere ikke er vant med lange turer med mye på ryggen, så kan det fort bli harde dager. Vil foreslå at dere setter opp en liste over hva dere har med. Tenk over hva dere trenger og hva som er luksus. Eventuelt også veie hver enkelt artikkel. Øks, samekniv, termos og leirstol er eksempler på ting dere ikke trenger. Godt og behagelig liggeunderlag er noe jeg vil anbefale.

Siden dere er minst to, så får dere vektbonus ved å kunne fordele telt og kokeutstyr.

Vidda i slutten av juli... jeg hører flittig summing av mygg.

Og ikke bind dere til masten med 4 dager. Ja, det er et rimelig anslag, men det er bare tull å skulle stresse over vidda fordi man skal rekke ett eller annet. Noe av det fine med telt er jo å kunne ta kvelden hvor det måtte passe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger! Planlegger også Hardangervidda-tur i slutten av juli på 7 dager (1 hviledag), og har også lurt litt på dette med dagsetapper i terrenget. Enkelte dager ligger på 25km +/-, men siden vi går opp fra Kinsarvik (1000 ish høydemeter) første dagen, så blir den etappen kun 11km til Stavali-området.

For å ikke gå på en smell med tanke på fysisk prestasjon har jeg hatt som mål i år om å gå en tur på 1-2 mil i marka med tung sekk (20-25kg, alt etter som) minst annenhver helg frem til sommeren. Oppdrag "bli seig" som jeg kaller det 😅

En relativt tung dagstur nå i vintersesongen som har vært er på kanskje 1,5 mil, og da er jo terrenget så som så. Det er _mye_ tyngre å tråkke i snø og på is enn på vidde-stier ser jeg for meg, så jeg begynner å bli positiv til 2,5 mils vidde-etapper.

Jeg har egentlig ikke gått så veldig mange langturer på sommerstid med tung sekk, derav behovet for å kalibrere meg selv litt. Det kan jeg nok anbefale at dere også gjør.

 

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (57 minutter siden):

Og ikke bind dere til masten med 4 dager. Ja, det er et rimelig anslag, men det er bare tull å skulle stresse over vidda fordi man skal rekke ett eller annet. Noe av det fine med telt er jo å kunne ta kvelden hvor det måtte passe.

Takk for svar! Nøyaktig vekt på sekk er vanskelig å estimere nå, men som du også sier har vi fordelen ved å fordele vekt på «camp» utstyr. Men jeg vil nok tippe på en rundt 25kg. På vanlige helgeturer ligger sekken på 18kg omtrent, og da har jeg med alt av utstyr, inkl 3L vann og selvfølgelig litt vin. Det som blir ekstra til denne turen er mer mat og klær og vann blir funnet underveis. Så grovt regnet vil jeg tippe på rundt 25kg. Med hovedsak kun nødvendig med kun vin til «luksus og nytelse», av mat går det kun i frysetørket turmat og havregryn for å spare vekt og plass. 
 

Grunnen til at vi prøver å fastslå antall dager er at vi planlegger å bruke en natt på Haukeliseter når vi kommer frem. Da vi ikke går rundtur, har vi heller ikke med bil. Så dermed vil vi avslutte med en natt på Haukeliseter for en god dusj og avslapping før busstur hjem dagen etterpå. Og vil gjerne tro vi må booke denne overnattingen en god tid i forveien.  

Endret av Jeanetts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er ingen viddavandrer som deg og andre her, men litt kjent likevel. Dropp via Middalsbu. Fra Litlos tar dere ruta mot Hellevassbu direkte. Tro meg, det er langt smartere terrengmessig. Ellers greit terreng.

Vil dere spare kilometre så haik fra Dyranut/Tråstøl (R7) til Tinnhølen og start derfra. Dere sparer fort en dagsmarsj nesten da. Det bør ikke være noen problemer med haik den mila på grusvei, spør du meg.

Ellers burde tidsplanen holde greit tror jeg.

PS. Her finner dere min erfaring med Hardangervidda i tekst og bilder.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det og droppe å gå via middalsbu og heller gå direkte mot hellevassbu. Jeg syns at på sånne turer så er det mye bedre å ha en dag til gode enn å trenge å stresse med å rekke en frist. Da kan dere også eventuelt legge inn en hviledag om dere ser at dere får god tid. Eller ta et par litt kortere etapper mot slutten av turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanetts skrev (På 10.4.2021 den 13.20):

Vi tenkte å gjennomføre dette på 4 dager, men lurer på om dette kanskje kan bli i det meste laget med omlag 25km i gjennomsnitt hver dag med tung sekk? Hvordan er evnt terrenget? Om noen har gjennomført lignende å dele erfaringer? Om noen har gått samme rute, hvor lang tid brukte dere?

Jeg har ikke gått akkurat den ruta, men har gått noen turer på Hardangervidda før og sikkert noen av deletappene deres også. Terrenget er relativt lettgått, så 25 km er innafor hvis dere har sånn noenlunde treningsgrunnlag. Jeg vet ikke hvor lenge etapper dere er vant til å gå på helgeturene. Det kan være lurt å gå en testtur på ca 25 km med tilsvarende tung sekk. Kjenn på om dere tror dere ville klart å gå samme turen tre dager til på rad. Er dere usikre så tren mange lange turer med tilsvarende tyngde på sekken i forkant og legg gjerne inn litt styrketrening for beina. Gjør knebøy - gjerne med sekken eller finn en lang og bratt bakke å bære den opp. Godt treningsgrunnlag kan gjøre underverker for turopplevelsen. 

Det er alltid en balanse mellom hvorvidt det er luksus å ha en lett sekk eller hvorvidt det er luksus å ha litt ekstra i sekken. Dere velger luksusen å ha med vin, men med de dagsetappene og vekten på sekken kan det hende dere er såpass slitne når dere kommer i teltet at det holder med varm mat og litt sjokolade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig, særlig om formen er god, men jeg ville lagt på en dag til for å ha litt margin. Nå MÅ du gå ganske langt hver dag. Men en dag eller to ekstra har du mer fleksibilitet og kan nyte en dag med godt vær eller ta det litt med ro i teltet en dag med dårlig vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.