Gå til innhold
  • Bli medlem

Dry sack diverse


Panzer

Anbefalte innlegg

Annonse

Virker å være mye det samme uavhengig av produsent. Har selv endt opp med å bestille opp et størra kvanta fra Aliexpress da det er svært mye rimeligere. Fant uavhengige tester som tilsa at kvalitet var ok, men testet dem også selv da jeg ikke nødvendigvis stoler på alt derfra. Konklusjon er at jeg heller kjøper rimeligere pakkposer og bytter oftere framfor dyre poser som blir slitne og gjerne får små hull.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (37 minutter siden):

Istedenfor bruk og kast kan du kjøpe fra "kjente" merker og lappe HVIS det går hull i dem. Antar at f.eks lappesett til sykkelslange kan funke. 

Antar at den var myntet på meg? Min erfaring er som nevnt at det er minimale forskjeller, altså er det ikke egentlig noe mer bruk-og-kast med pakkposer fra Aliexpress enn det tidligere var med hovedsakelig STS. Ser ikke bort fra at disse til og med stammer fra samme produsent. Har opplevd at slitasje og "skrubbing" skader vanntetthet via små hull over tid, ikke bare svært synlige hull på et spesifikt sted. Tester dem på badet innimellom for å se hvilke jeg beholder og hvilke som går i søpla. Er jeg skeptisk kasseres posen. Helt med på å unngå bruk-og-kast, men dessverre prioriteres minimering av risiko for våt sovepose enda høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget fornøyd med STS sine 70d. Robuste og vanntett. Også god erfaring med osprey sine 20d-ish,samt exped sin schnozzel bag eller hva den heter. Stort pluss med ventilen for å få ut all luft. Bruker denne til dunjakker etc. 

Kjøpte en billig Dovrefjell fra magasinet og den var aldri tett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Einarson skrev (På 9.4.2021 den 22.09):

Har selv brukt xxl sin 8L (https://www.xxl.no/mackenzie-dry-sack-8l-pakksekk-rod/p/1172987_1_style). Den har god plass til raggsokker, ullfroté, ull-undertøy og bokser 😊 virker solid nok for normal bruk i sekk. Også er prisene på disse sekkene ett lite hakk hyggeligere enn f.eks STS🤑

Har ikke såå god erfaring med billigmerket mackenzie. Har du fått testet disse pakksekkene noe? Ev. førsteinntrykk av stoff/tykkelse/sømmer osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (På 9.4.2021 den 20.37):

Istedenfor bruk og kast kan du kjøpe fra "kjente" merker og lappe HVIS det går hull i dem. Antar at f.eks lappesett til sykkelslange kan funke. 

Enig, de tynneste holder ikke særlig lenge.

Er de laget av sil-nylon er de også vanskelig å lappe.

Foretrekker medium-tykke pakkposer. Lapper henger godt på de (teip, tear aid, fuktsperreteip, lim etc), og de tåler nok uten å bli tunge eller stive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Getto alternativet: Whiskas katteforpose med heavy duty zip-lock, fås i to størrelser.

Gi knottene til katta, vask posen innvendig, og vips, gratis vanntett pakkpose for de med stramt budsjett.

Jeg har testet å fylle posen med vann og holde den opp-ned, og den var tett. Kanskje det siver en dråpe ut etterhvert, men dette er tett nok til å holde klær og annet tørt i regnet. Plasten er ganske solid, så regner med at den kan vare opptil flere turer. Prøves ut til uka, selv om det neppe blir regn...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørn skrev (5 timer siden):

Getto alternativet: Whiskas katteforpose med heavy duty zip-lock, fås i to størrelser.

Gi knottene til katta, vask posen innvendig, og vips, gratis vanntett pakkpose for de med stramt budsjett.

Jeg har testet å fylle posen med vann og holde den opp-ned, og den var tett. Kanskje det siver en dråpe ut etterhvert, men dette er tett nok til å holde klær og annet tørt i regnet. Plasten er ganske solid, så regner med at den kan vare opptil flere turer. Prøves ut til uka, selv om det neppe blir regn...

 

Katta vår døde. Nå gav du oss enda en god grunn til å skaffe oss en ny! (alternativt kan jeg muligens teste kattemat i stedet for real på tur)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg et hint om hvilke posestørrelse som passer til hva? Liter sier meg egentlig ikke så mye… også lurer jeg på om hvor dyrt det nå blir om jeg bestiller fra eBay eller wish eller disse sidene etter at 350kr grensen forsvant? Har ikke orket å sette meg inn i det. Trenger bare en enkel forklaring, ikke masse linker og greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten er så vidt jeg vet ennå i en overgangsperiode hvor de ikke krever toll på pakker med en verdi under 350 NOK. Dette vil endre seg når overgangsperioden er over, og de har en fortollingstjeneste for disse pakkene på plass.

 

Ellers vil eBay i flere tilfeller ta betalt for momsen, og pakken vil entre Norge uten videre seremoni og problemer. Dette kommer an på selger o.l., men det vil vises når du bestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eBay, Ali, Amazon osv har integrert seg med norske tollvesenet - så der betaler man mva direkte til selger. Da trenger man ikke tenke noe mer på avgifter eller utgifter på pakka.

Ganske kjekt!

Eller så er det riktig som vedkommende over skriver, i en (ukjent lang) overgangsperiode er det som før med 350,- grensa. Er pakka under 350,- og selger ikke har integrert seg, så er ting som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun elendig erfaring med billige fra eBay. Veldig kort levetid. Bruk og kast.

Bruker Sea to Summit sine. Lightweight er mellomtykke og fine til mat f.eks. Ultrasil er veldig tynne og lette. Brukes til klær, sovepose, småting, førstehjelp, bålposen, etc. 

Veldig god erfaring med å lappe dem med Tear-Aid. Klipper av en liten rund lapp og setter en lapp på innsiden og en på utsiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Da tar jeg sjansen og bestiller. For meg handler det mest om å fargekode så jeg vet hva jeg har hvor. Jeg putter uansett alt i en søplesekk oppe i sekken om det er meldt dårlig vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.