Gå til innhold
  • Bli medlem

Snørekjøring


Skrim75

Anbefalte innlegg

Jeg snørekjører en del på ski med min gordonsetter. Hunden liker å rulle seg stadig, å vende seg litt rundt og slikt. Dette fører ofte til at kjørestrikken havner under det ene beinet og opp i skrittet eller under magen. Finnes det noe patent eller gode råd for å unngå dette? Jeg har troll hundesele  og bungeleasj  kjørestrikk pluss en til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyere tempo og lydighet.

En annen ting er også situasjons betinget atferd. Altså lære hunden at når du har på deg denne selen så er det kun dette du skal gjøre. Da må du legge tilrette for slikt. Altså lufte hunden først, nr 1 og 2, kun bruke den selen når du gjør ønsket aktivitet, rose ønsket aktivitet, så vil det over tid bli slik. Du må bygge opp en forventning i hunden som gir motivasjonen til å gjøre det den skal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du sir ikke noe om hvor gammel hunden er? Alle hunder elsker å snøbade. Jeg ser iblant hundespann, som ruller sig når det er stop og pause. Mine 2 huskyer gjør det også. Men med en nomesele med trekkpunkt ved haleroten er det sjeldent at det blir surr. Men noen hunde er mer surrete enn andre. Som regel lærer de med alderen (hurtigere eller seinere) å surre sig ut igjen.  Noen få ganger må jeg inn og hjelpe det ene surrehode. Den annen surrer sig nesten aldri i linene. Det pleier å komme sig med trening og hundens erfaring.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er 2 år. Selen er en nomeversjon med feste i halerota. Det er vel som elgen sier, det kommer med alder og erfaring.  Fuglehund er jo vimsete og interisert i  mye rart. Han elsker å snøbade, det er ofte da og når han driver å vender etter vinden at problemet oppstår. Han skjønner litt med båndet da og prøver å komme ut, men værst når det kommer opp i skrittet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, har en AH og bruker samme sele. Det samme skjer til oss omtrenr hver tur. Ikke pga. snøbading men når han stopper for å gå på do (utenfor skisporet) så snurrer han 360° rundt før han går foran igjen, ellers kan han få strikken mellom beina pga. dyrespor og sånt. 

Jeg har trent hunden til at når jeg drar strikken til venstre mot låret hans der, så løfter han venstre fot, og tilsvarende med høyre. Med andre ord trenger jeg ikke gå frem for å rydde opp i strikken. Også har jeg trent meg selv til å følge litt bedre med og løfte og stramme strikken i de situasjonene det gjerne blir krøll.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.