Gå til innhold
  • Bli medlem

Elvepadling på Romerike til helga


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle driste meg på min første elvepadling med packraften til helga. Jeg har sett på ulike steder, så rute og padlevennlighet har jeg kontroll på. :-) Og det er meldt padlevennlig vær.

Og tenker også at det er bra med vannføring. Ser i hvert fall sånn ut i fra de strekkene av elvene jeg har sett fra sykkelsete eller til fots siste par uker. En del grunne/sandbanker så jeg i Nitelva like ved Nebbursvollen, men parti  midt på elva så det ut til å flyte fint. 

Men om noen har padla mellom Frogner og Lillestrøm, eller Bjertnestangen og Lillestrøm og har noen innspill, tas det i mot med takk. 

Jeg er også klar over restriksjoner rundt ved nordre enden av Øyern, så jeg har lagt inn paldeled på GPS etter et infokart på nett. 

Er mest sugen på å padle fra Frogner og ned Leira til Lillestrøm. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DenGladeVandrer skrev (1 time siden):

Tenkte jeg skulle driste meg på min første elvepadling med packraften til helga. Jeg har sett på ulike steder, så rute og padlevennlighet har jeg kontroll på. :-) Og det er meldt padlevennlig vær.

Og tenker også at det er bra med vannføring. Ser i hvert fall sånn ut i fra de strekkene av elvene jeg har sett fra sykkelsete eller til fots siste par uker. En del grunne/sandbanker så jeg i Nitelva like ved Nebbursvollen, men parti  midt på elva så det ut til å flyte fint. 

Men om noen har padla mellom Frogner og Lillestrøm, eller Bjertnestangen og Lillestrøm og har noen innspill, tas det i mot med takk. 

Jeg er også klar over restriksjoner rundt ved nordre enden av Øyern, så jeg har lagt inn paldeled på GPS etter et infokart på nett. 

Er mest sugen på å padle fra Frogner og ned Leira til Lillestrøm. 

 

Det går helt fint å padle Leira fra Frogner og ned (jeg har padlet med kano fra Avalsjøen og ned, men da er det en lang bæring og en del korte). Det er ingen bæringer etter Kråkfoss (som er langt ovenfor Frogner), men det kan være steder på oversiden av Leirsund der trær har ramlet ut i vannet (flomgraving, bever...). Disse skal du holde deg unna hvis elva renner med fart som den vel gjør nå. Ikke padle borttil og forsøk å komme over. En kano som legger seg sideveis i strømmende vann og treffer noe er veldig utsatt for å velte oppstrøms (skal veldig lite strøm til), og velter du her kan du være ille ute i det kano og du blir ført inn under treet og inn i kvistekvaser hvor du kan bli fanget. Dette gjelder generelt når man padler elv, ikke bare i Leria. Må du på land og bære forbi kan det være temmelig leirete (det ligger jo litt i navnet) og det kan også være vanskelig å finne fine plasser for å gå på land og spise og lignende. Vannet kan ikke drikkes (og kunne det drikkes ville du ikke drukket det uansett når du ser det). Hvis du nå ble usikker, padle fra Leirsund. Derfra og ned har jeg aldri støtt på noen form for problemer. Ved høy vannføring er det sannsynlig at du må bære forbi bruene på Leirsund fordi det blir for lavt å padle under. Leira er ei fantastisk flott padleelv, fra vår til høst, så lenge det er isfritt. Man føler seg hensatt i en jungel, noe man ikke skulle tro hvis man bare ser på kartet.

Nitelva har jeg padlet med kano fra nedsiden av Sagdammen i Hakadal (der elva krysser riksveien) og ned med noen korte bæringer her og der. Det er også ei fin elv. Så vidt jeg husker (det er lenge siden jeg har padlet der nå) så er det ingen bæringer etter fossen på Rotnes.

Ingen av de to forslagene du har vil by på vesentlige utfordringer. Der har du to fine turer og det er bare å hive seg i vei. Leirelva er mindre og mer intim og personlig ville jeg nok valgt den. Men hvorfor ikke ta begge to? Og kom gjerne med tilbakemelding når du er ferdig!

Jeg har også for en del år siden 890-tallet) padlet Nitelva lenger opp med elvekajakk i strykene fra Stryken og et stykke nedover, men her er det strykpadling med en del fosser og stedvis så grunt at man må padle i flom eller rett etter regnvær, så det blir en helt annen tur. Det anbefales ikke kano her.

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste innspill jeg har er at Leira fra Leirsund nå er litt kjedelig så tidlig. Derimot om noen uker når det begynner å bli grønt så er det sinnsykt bra fugleliv i krattskogen som omkranser elva . 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Det går helt fint å padle Leira fra Frogner og ned (jeg har padlet med kano fra Avalsjøen og ned, men da er det en lang bæring og en del korte). Det er ingen bæringer etter Kråkfoss (som er langt ovenfor Frogner), men det kan være steder på oversiden av Leirsund der trær har ramlet ut i vannet (flomgraving, bever...). Disse skal du holde deg unna hvis elva renner med fart som den vel gjør nå. Ikke padle borttil og forsøk å komme over. En kano som legger seg sideveis i strømmende vann og treffer noe er veldig utsatt for å velte oppstrøms (skal veldig lite strøm til), og velter du her kan du være ille ute i det kano og du blir ført inn under treet og inn i kvistekvaser hvor du kan bli fanget. Dette gjelder generelt når man padler elv, ikke bare i Leria. Må du på land og bære forbi kan det være temmelig leirete (det ligger jo litt i navnet) og det kan også være vanskelig å finne fine plasser for å gå på land og spise og lignende. Vannet kan ikke drikkes (og kunne det drikkes ville du ikke drukket det uansett når du ser det). Hvis du nå ble usikker, padle fra Leirsund. Derfra og ned har jeg aldri støtt på noen form for problemer. Ved høy vannføring er det sannsynlig at du må bære forbi bruene på Leirsund fordi det blir for lavt å padle under. Leira er ei fantastisk flott padleelv, fra vår til høst, så lenge det er isfritt. Man føler seg hensatt i en jungel, noe man ikke skulle tro hvis man bare ser på kartet.

Nitelva har jeg padlet med kano fra nedsiden av Sagdammen i Hakadal (der elva krysser riksveien) og ned med noen korte bæringer her og der. Det er også ei fin elv. Så vidt jeg husker (det er lenge siden jeg har padlet der nå) så er det ingen bæringer etter fossen på Rotnes.

Ingen av de to forslagene du har vil by på vesentlige utfordringer. Der har du to fine turer og det er bare å hive seg i vei. Leirelva er mindre og mer intim og personlig ville jeg nok valgt den. Men hvorfor ikke ta begge to? Og kom gjerne med tilbakemelding når du er ferdig!

Jeg har også for en del år siden 890-tallet) padlet Nitelva lenger opp med elvekajakk i strykene fra Stryken og et stykke nedover, men her er det strykpadling med en del fosser og stedvis så grunt at man må padle i flom eller rett etter regnvær, så det blir en helt annen tur. Det anbefales ikke kano her.

 

Blir jo litt skeptisk når du nevner trær dom kan være hinder, og eventuelt skape farlig situasjon. Jeg er fersk i gamet. Kjøpte packraft i fjor høst. En PR er jo mer stabil en kano, men mer sårbar med tanke på punktering om jeg smeller borti greiner. 

Jeg vet godt at Leira og Nitelva ikke er drikkbart, sykler og går mye "oppi der"

Vil jo bare gamble å kjøre på fra Frogner, så et dted at det var kurant å starte rett nedenfor idrettsplassen. Det er også gunstig med buss hjemmefra. Og vil vætevute hele dagen, og det er ca 2 mil fra Frogner til Lillestrøm, noe som er en fin dagstur. 

Skal selvsagt ta Nitelva ogsså. 

Tenker også Glomma fra Sørumsand (starte der hvor Bingsfossen har stilna)... Sørkedalselva.... og ca ørten andre planer. 😊

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (1 time siden):

Eneste innspill jeg har er at Leira fra Leirsund nå er litt kjedelig så tidlig. Derimot om noen uker når det begynner å bli grønt så er det sinnsykt bra fugleliv i krattskogen som omkranser elva . 

 

Jeg er mest opptatt av geografi når jeg er ute, og tenker å ta den igjen. Er  super gira på å komme i gang med padling, og Markavannacer fryst. (Vet st jeg hsr fjorden, men det ser då kult ut på kartet med Leira)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (24 minutter siden):

Blir jo litt skeptisk når du nevner trær dom kan være hinder, og eventuelt skape farlig situasjon. Jeg er fersk i gamet.

Ingen grunn til å være skeptisk. Dette gjelder som sagt helt generelt ved padling på elv. Det er ingen ting å være redd for når du padler på Leira/Nitelva, men hvis treet ligger i strømmende vann (med en viss fart, si en par-tre km/t og mer) skal du aldri padle ned til treet og forsøke å klatre oppå for så å dra båten etter deg (noe jeg gjerne gjør hvis det er stille/sakte flytende). Bær/dra forbi på land (hvis du ikke kan padle utenom selvsagt). I de områdene du snakker om er elva flat, også under flom, så det er enkelt å manøvrere/stoppe/komme seg til land. Nema problema! Og det er aldri langt til land i Leira.

God tur!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det gjort. :-) 

Konklusjon:

Godt at jeg starta på Frogner, og ikke Leirsund, som var den opprinnelige planen, for der så jeg ingen gunstige steder å starte. Så riktig nok en brygge, men den så ut til å være privat.  Ikke alt for gunstig startsted rett nedenfor fotballbanen på Frogner (som jeg så tips om på en padleside)... sikkert lettere med kajakk/kano...men det gikk. Klarts selvsagt å tråkke på et svakt punkt ved startsted, så begge føtter sank i gjørma, men men... var forbredt på det, null stress. 

Kan tenke meg at det er stilig der når det blomstrer. Men det er jo geografien som var den avgjørende faktoren. Fin naturopplevelse uansett. Siden det ikke er noen gunstig steder å komme seg på land, ble matpakka spist "midt-elvs".. bundet fast i en grein.

Gikk i land på  på brygge ved turveien rett borta for idrettsanlegget ved Åråsen, måtte røre litt på beina. 

Fortsatte videre mot Lillestrøm og var heldig med litt medvind siste strekket opp mot planlagt landgang ved brygga rett ved broa ved messehallen. 

Der ble det en enkel og god tidlig middag i form av Real Storfegryte (Real svikter aldri 😋)....

Frister å ta fra Kråkfoss, og da bir det naturlig å avslutte ved brygga jeg tok en liten rast, da det ikke var andre muligheter lenger nord. Men tenker jeg tar det til neste år. Fått kryssa av denne på årets "to-do"-liste... og det er mange andre ting på den. 

Nå må båt, sekk, støvler og mere til få seg en grundig vask...... men det var jo ikke  noen bombe. 

Som de fleste turer jeg har, enten der sykkel, ski, truger eller fottur..... 

Terningkast 10 

https://www.sports-tracker.com/workout/tullball520/60731a110c3d052b71fdfee4

Gadd ikke styre så mye bilder på denne turen. 

 

DSCN8214.JPG

DSCN8215.JPG

WhatsApp Image 2021-04-11 at 15.45.29.jpeg

20210411_183345.jpg

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (58 minutter siden):

Godt at jeg starta på Frogner, og ikke Leirsund, som var den opprinnelige planen, for der så jeg ingen gunstige steder å starte.

Nei, det er ingen gunstige plasser, men jeg har pleid å komme meg uti ved broa. Når man kjører nordover fra Lillestrøm er det på høyre side rett på andre sida av broa. Det er bratt ned der hvis det er lav vannstand, men greit nok. Jeg har riktignok gått i vannet der en gang. Det var når jeg skulle guide en familietur nedover med masse folk. Etter at jeg hadde instruert alle om hvordan man padler en kano og hvordan man skal gå oppi kanoen, og hjulpet alle ut på vannet var det bare meg og kanoen min igjen på land. Jeg sjøsatte kanoen med baugen rett ut og akterenden mot meg og jumpet oppi. Jeg traff fint i kanoen, men tok overbalanse og ramlet uti. Kanoen klarte seg dog fint. Til både barn og voksnes forlystelse selvsagt, men så lenge man kan få folk til å dra på smilebåndet er det bare moro.

Som @lars p sier, så blir det bare finere og finere å padle Leira utover nå som trærne får løv og fuglene rykker inn. Blant annet er det vanlig å få høre nattergal her, også midt på dagen om du er heldig. Og bever ser man ofte. Jeg har til og med sett et rådyr svømme i Leira – ikke på tvers, men på langs av elva, midt i elva. Da sto jeg på land og jeg tror rådyret rett og slett skulle forbi meg og jumpet ut i elva og svømte forbi.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (22 minutter siden):

 

Som @lars p sier, så blir det bare finere og finere å padle Leira utover nå som trærne får løv og fuglene rykker inn. Blant annet er det vanlig å få høre nattergal her, også midt på dagen om du er heldig. Og bever ser man ofte. Jeg har til og med sett et rådyr svømme i Leira – ikke på tvers, men på langs av elva, midt i elva. Da sto jeg på land og jeg tror rådyret rett og slett skulle forbi meg og jumpet ut i elva og svømte forbi.

;-)

Satser på sommertur neste gang, for å se hvordan det. Var bra med pippier og kvakvakk i dag, men jeg bryr meg ikke om hva jeg ser. Jeg bare nyter lydene og omgivelsene (er ikke så opptatt av botanikken heller, for den saks skyld, men ELSKER naturen :).... 

Ser at det er 3 mil fra Kråkfoss til Vigernes.. det skal vel gå fint det på sommendag, men da må jeg nok finne en teknikk for å pisse på flaske om behovet melder seg.😜

 Men må først se hvordan det ser ut opp ved Kråkfoss, tar det på en av min "tour de Romerike"-runder på landveissykel. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Slenger meg på denne tråden nå på tampen av året. 

Jeg og en kompis (av og til flere) har en tradisjon med å padle fra Rotnes til Hellerudsletta på før sommerferien, og i slutten av august padlet vi fra Frogner bru til fiskehytta ved Vigernesjordet. Dette har vi gjort med Partyflåte, packraft og oppblåsbar kano. Slenger med noen betraktninger, uten å prøve å gjenta for mye.

Nitelva: 

Rolig elv som slynger seg gjennom jordbruksområder og spredt bebyggelse parallelt med riksveien. Her er det som skrevet noen trær som ligger på tvers som gjør at det må bæres. I våres så klarte vi å sno oss under pga litt lav vannstand. koselig elv å padle, her har vi ofte møtt andre på elva. Det er noen små stryk før man kommer til Li, men dette er bare kos og glede. Fra Li til Hellerudsletta endrer elva seg litt, den blir litt mørkere og får en litt mer markant lukt. Her er det heller ikke så mye bebyggelse. Her har jeg ofte sett dyreliv i form av rovfugl og hjortevilt. Her blir elva tidvis grunn, så det er greit å vurdere litt vannstanden. I øvre del av elva er det noen banker det er mulig å ta seg pauser på. Det er også flere steder det er mulig å komme seg opp på land.

 

Leira:

Vi gikk ned ved grendehuset på Frogner. Her kan det for være litt gjørmete avhengig av hvor fuktig det har vært dagen før. Her følger du bare røret i elva nedover, og man får for "villmarksfølelse" så fort boligfeltet er passert. Det går ikke lang tid før man får klare og tydelige indikasjoner på hvem som bor her når man titter langs elvebredden. Vi var så heldige at vi så 6 bever på turen vår, den nærmeste svømte toppen 10m fra oss før han dykka. Strekket mellom Frogner og Leirsund er ganske rett, det går føles at det går raskt der man flyter under togbroen og langs breddene. Etter Leirsund blir det mer slynger. Her får man fort en jungelfølelse med tett vegetasjon og mye fugleliv.  

 

For året 2022 så er planen å få flere turer ned disse elevene, gjerne med start lengre nord i elva. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.