Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår i lysken


Ranglefant

Anbefalte innlegg

Hva bruker man for å unngå gnagsår i lysken?

Er plaget med at boxeren kryper oppover i lysken/ strammer rundt låret og gnager når jeg går. Gjelder spesielt når det er vått, men egentlig eller også når jeg går lange turer.

Langunderbukser, kun stilongs? Kommando er ikke noe behagelig på langtur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vært plaget selv, men tenker lang-under i høvelig mykt stoff (ev. klippe av like over knærne), ev boxer uten plagsomme sømmer? Ellers pudre med Talkum-pulver i god mengde, eller smøre godt inn med r Gnagsårstift 
prisguiden.no/produkt/compeed-gnagsaarstift-266568
www.google.com/search?&q=talkum+pulver

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranglefant skrev (49 minutter siden):

Hva bruker man for å unngå gnagsår i lysken?

Er plaget med at boxeren kryper oppover i lysken/ strammer rundt låret og gnager når jeg går. Gjelder spesielt når det er vått, men egentlig eller også når jeg går lange turer.

Langunderbukser, kun stilongs? Kommando er ikke noe behagelig på langtur...

Antar du bruker ull? Hvis ikke, bruk ull 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull, eller bambus burde være et fett når det gjelder kryping, men kryper bambusen, så kan jo ull være verdt et forsøk. Helst tror jeg det dreier seg om å finne den rette passformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (50 minutter siden):

Ikke vært plaget selv, men tenker lang-under i høvelig mykt stoff (ev. klippe av like over knærne), ev boxer uten plagsomme sømmer? Ellers pudre med Talkum-pulver i god mengde, eller smøre godt inn med r Gnagsårstift 
prisguiden.no/produkt/compeed-gnagsaarstift-266568
www.google.com/search?&q=talkum+pulver

Lage langunderbukser av stilongser kunne vært en idé😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranglefant skrev (3 timer siden):

Er plaget med at boxeren kryper oppover i lysken/ strammer rundt låret og gnager når jeg går. Gjelder spesielt når det er vått, men egentlig eller også når jeg går lange turer.

Å bruke boxer av syntetiske materialer (som f. eks. bambus) over lengre tid blir sjelden noen suksess. Det beste er å bruke ullboxer - ull kan holde på ganske mye fuktighet før den føles våt, og er som regel ganske løs og ledig i passformen. Løsningen for meg ble Hiking Man Boxer fra Devold. Den har litt lengre "ben" enn vanlige boksere, og er i tillegg både komfortabel og slitesterk.

https://www.fjellsport.no/devold-hiking-man-boxer-black.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aclima har også boxer med litt lengre bein. Kjøper du den i en størrelse mindre enn du bruker til vanlig så sitter den som etter skudd. 

Aclima sine boxere er de mest behagelige av alle ullboxere jeg har testet. Dessverre begynner de å bli litt stivt priset 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (5 minutter siden):

Aclima har også boxer med litt lengre bein. Kjøper du den i en størrelse mindre enn du bruker til vanlig så sitter den som etter skudd. Aclima sine boxere er de mest behagelige av alle ullboxere jeg har testet. Dessverre begynner de å bli litt stivt priset 

Jeg har motsatt erfaring med Aclima — jeg opplever den som litt små og må gjerne opp en størrelse. Dessuten mister stoffet veldig fort elastisiteten og de blir "harde" og ukomfortable. Dette tyder kanskje på at de har flere modeller, og at det gjelder velge riktig? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd diverse over årene og har havnet på at syntetisk eller ull: gå opp en til to størrelser slik at undikkene er løse og ledige. Jo trangere, jo større sjanser for problemer. Kan også skyldes boksene, som også bør være løse i fisken i skrittet.

 

PS
Hvis det er sydd en søm tvers over bunnen av bokserne... brenn svineriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (1 time siden):

Å bruke boxer av syntetiske materialer (som f. eks. bambus) over lengre tid blir sjelden noen suksess. Det beste er å bruke ullboxer - ull kan holde på ganske mye fuktighet før den føles våt, og er som regel ganske løs og ledig i passformen. Løsningen for meg ble Hiking Man Boxer fra Devold. Den har litt lengre "ben" enn vanlige boksere, og er i tillegg både komfortabel og slitesterk.

https://www.fjellsport.no/devold-hiking-man-boxer-black.html

Min opplevelse av bambus-boxere er at de har de samme egenskapene som ull når det kommer til fukt og antibakterielle egenskaper, men at de holder fasongen sin mye bedre og sitter godt også etter tid. Rene ullboksere jeg har prøvd blir veldig fort pløsete.

Begge deler er uansett uendelig bedre enn bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som cyklar mycket har en speciell kräm som kallas chamois krämhttps://www.xxl.se/assos-assos-chamois-creme-140-ml-byxfett-for-cykling-gra/p/1161534_1_style?gclid=CjwKCAjw9r-DBhBxEiwA9qYUpd3Z9dyW1knzp9zTKh2lr9KNvjVjGm46Rxf1_O6hXpLfZoy_CsJRthoCSfkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Tex fungerar bäst men vaselin och andra feta krämer men den speciella för tex. cykling finns i olika kvalliet men även de billigaste fungerar.

Har man ej någon extra känslighet i huden för skavsår så bildas lite grövre hud efter ett tag och tex så fanns ej dessa speciella produkter förr utan man anv tex Nivea eller salva för nyfödda och byxor var bara med sämskin invändigt lika man torkade bil med efter tvätt och man fick tvätta då som nu efter varje längre tränings tur för att ej få skavsår eller infektioner.

Cyklar du tex och handlar några km regelbundet eller till jobbet i vanliga kläder så borde det fungera bra utan kräm på vanliga korta turer och på längre turer att tvätta sig på alla ställen man svettas och fötter varje dag och på vintern med våtservetter.

Det blir saltkristaller kvar när svett torkar som skaver när det blir mycket och om man ej tvättar kläderna varje dag eller har ombyte till alla dagar löser man problemet så gått man kan med hålla hög hygen std även ute på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt en del med dette selv, og den boxeren der ser ganske ideell ut til å forebygge. For min del hjelper lengden på boxeren godt, har brukt aclima long shorts men den der ser muligens enda lengre ut. 

 

Vet ikke helt om du plages mest mellom lårene eller rundt familiejuvelene, når det gjelder sistnevnte er det etter min erfaring en fordel at boxeren er ganske tight slik at det ikke blir pløsete stoff som folder seg og gnager i området. Derfor er jeg usikker på om avklipte stillongser er bra, de er gjerne noe mer romslige der. 

Unngå å bruke boxere der nederste kant / søm havner akkurat der lårene presser som mest mot hverandre. 

Alexander Gamme brukte tynne damestrømpebukser på sin tur til Sydpolen, kan jo også være verdt å teste ut ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/11/2021 at 1:08 PM, Ranglefant said:

Ja, den typen vil nok hjelpe betraktelig. Hadde samme problem for en del år siden, og gikk over til lengre boksere (9"). Ull er nok best, men fungerte bra med bambus el syntet (eks. lange Under Armour) også. Det var lengden som gjorde utslaget. De beste jeg har hatt er nok Icebreaker ull, lang. 

Endret av uppis
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser dette er en gammel tråd, men morsom å se hvordan ingen fant det rette svaret. Løsningen er selvfølgelig å bruke underbukse.

Var i oppklaring i militæret og fant fort ut at svette boksere er håpløst når man går langt/med sekk.

Kjøp deg noen moderne underbukser hos comfyballs.no , bildet under viser forsvarets alternativ :)

image.png.cf57f322a10b6855cc9d38010600775e.png

Endret av Triangle
tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.