Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av Hilleberg Tarp?!?!


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Annonse

Mindre vekt kommer som regel på bekostning av mindre robust materiale, når det er snakk om telt og tarp.

Fra Hilleberg sine sider:

Kerlon 1200 (UL-tarpen):

30 D High Tenacity
Ripstop Nylon 66

Tear strength: min. 12 kg (ISO 13937)

 

Kerlon XP (XP-tarpen):

Kerlon XP is a 70 Denier Ripstop Nylon 6 fabric, 100% silicone coated on both sides with a total of three layers, treated for UV resistance during dyeing and coating. It weighs 68 g/m² (2 oz/yd²), has a 20 kg (44 lb) tear strength, and a 3000 mm hydrostatic head.

 

Pussig nok så har Kerlon 1200 bedre vannsøyle-gradering (5000) enn XP. 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Mindre vekt kommer som regel på bekostning av mindre robust materiale, når det er snakk om telt og tarp.

Fra Hilleberg sine sider:

Kerlon 1200 (UL-tarpen):

30 D High Tenacity
Ripstop Nylon 66

Tear strength: min. 12 kg (ISO 13937)

 

Kerlon XP (XP-tarpen):

Kerlon XP is a 70 Denier Ripstop Nylon 6 fabric, 100% silicone coated on both sides with a total of three layers, treated for UV resistance during dyeing and coating. It weighs 68 g/m² (2 oz/yd²), has a 20 kg (44 lb) tear strength, and a 3000 mm hydrostatic head.

 

Pussig nok så har Kerlon 1200 bedre vannsøyle-gradering (5000) enn XP. 

Takker :) Går heller for 3000 i vannsøyle og 20kg tear strenght enn 5000 i vannsøyle og 12 kg tear strength =) 

3000 er vel helt vanntett så vidt jeg vet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hilleberg telt, og det er høy kvalitet, men jeg ser ikke helt hva hilleberg tarp til kr 3500 gjør bedre enn feks dd hammock tarp til kr 6-700. Har man billigere tarp trenger man heller ikke være så engstelig for at gnister fra bålet skal lage hull.

 

Men for all del, folk må få bruke penger på hva de vil for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (8 timer siden):

Jeg har hilleberg telt, og det er høy kvalitet, men jeg ser ikke helt hva hilleberg tarp til kr 3500 gjør bedre enn feks dd hammock tarp til kr 6-700. 

Jeg har Hilleberg 10 UL, DD XL tarp, Revir Hegn tarp og billig tarp fra Ebay.
I litt vind så bråker det mye mindre i Hilleberg tarpen. Pakkvolumet er også en god del mindre.
Bardunene og strammerne på Hilleberg er av en helt annen kvalitet enn de på andre.
Jeg har bytta ut barduner og strammere på DD og Revir tarpene til Hilleberg bardunstrammere/barduner.
"Hyssingen" som følger med fra DD og Revir er samme shiten man får på Biltema til 50 lappen.


Ulempen med Hilleberg kontra de andre er som du skriver pris og at man vegrer seg for å bruke den nær bål.

 

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (På 8.4.2021 den 9.27):

Jeg har bytta ut barduner og strammere på DD og Revir tarpene til Hilleberg bardunstrammere/barduner.
"Hyssingen" som følger med fra DD og Revir er samme shiten man får på Biltema til 50 lappen.

Enig der. Jeg er veldig fornøyd med DD-tarpen, men de kunne spart seg de "bardunene". Enkelt å bytte, da. Noe av det man får for de ekstra grunkene med Hilleberg er mer gjennomført kvalitet. Så får det være opp til den enkelte om det er verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (På 8.4.2021 den 9.27):

"Hyssingen" som følger med fra DD og Revir er samme shiten man får på Biltema til 50 lappen.

Med fare for å ta deg litt mer på ordet enn du kanskje tenkte... Jeg synes Biltema sine 44 kroners-barduner ser vesentlig bedre ut enn DD-shiten. 

https://www.biltema.no/fritid/campingvogn-og-bobil/vindskjerming/bardun-med-refleks-5-stk-2000032376?gclid=CjwKCAjw9r-DBhBxEiwA9qYUpbd6j1IaSCtji6tH2E5dl_TbGq6KhNoB-we8HsoG5WPRJL-gRxiBJhoCu3kQAvD_BwE

DD-bardunene er så dårlig at de til og med blir slaktet i videoen DD-hammoc selv hae embeddet på nettsiden sin.

https://www.ddhammocks.com/ddtv/video/49?from_cat=17

DD hammoc-tarp der bardunene er byttet med 2mm dynema fra aliexpress og Exped-strammere er derimot et veldig bra produkt.

Endret av Eksilbergenseren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (41 minutter siden):

Med fare for å ta deg litt mer på ordet enn du kanskje tenkte... Jeg synes Biltema sine 44 kroners-barduner ser vesentlig bedre ut enn DD-shiten. 

https://www.biltema.no/fritid/campingvogn-og-bobil/vindskjerming/bardun-med-refleks-5-stk-2000032376?gclid=CjwKCAjw9r-DBhBxEiwA9qYUpbd6j1IaSCtji6tH2E5dl_TbGq6KhNoB-we8HsoG5WPRJL-gRxiBJhoCu3kQAvD_BwE

Har et par slike som reserve når jeg er på tur, helt ok, men overlater hovedbardunene til kvalitetsbarduner, så på min nye DD tarp er alle barduner byttet ut med Hilleberg 3mm barduner og strammere, siden det er de jeg har god kjennskap til på både Hilleberg teltet og 10 UL-tarpen jeg har :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg jo slå et slag for Sydvang sine ultralight tarps. Der har du kvalitetsbarduner med reflekterende snor og snedige oppbevaringslommer.

40D ripstop nylon stoffet er vel i samme gate som Hilleberg sitt. Vesentlig billigere, men ikke superbillig de heller.

Jeg har brukt min relativt nære bål, og det var flere mindre gnister og en del aske som traff tarpen uten at det gjorde noen skade.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer selvfølgelig an på bruken, men det er stor forskjell på kvaliteten på stoffet og coating som brukes. Mange billig tarper (og telt) bruker polyester som tåler en del mindre enn nylon, og nylon som er PU coated. Det mest holdbare er uten tvil silikonbelegg nylon, som vil holde år etter år. PU coating brytes ned naturlig, og vil begynne å flasse/delaminere etter en viss tid. 
Det er også stor forskjell på kvaliteten på nylon, hvor for eksempel hilleberg bruker nylon 66, som er mye sterkere enn «vanlig» nylon. Vi skal definitivt ha nylon 66 på våre tarper 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig bedre med hillegertarpene enn DD tarpene? Ble på grensen til usikker når jeg fant DD tarp på 4x4 meter 😅 Foruten at bardunene kansje bør byttes 😃 

Har kun hatt sydvang tarp til nå men den synger på siste verset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas1986 skrev (48 minutter siden):

Hva er egentlig bedre med hillegertarpene enn DD tarpene? Ble på grensen til usikker når jeg fant DD tarp på 4x4 meter 😅 Foruten at bardunene kansje bør byttes 😃 

Har kun hatt sydvang tarp til nå men den synger på siste verset..

Hilleberg har bedre kvalitet nylon som er mer slitesterkt og har høyere rivestyrke. Den er også silikonbelagt som er overlegent PU på holdbarhet, og som også øker styrken 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (På 10.4.2021 den 9.43):

Materialene er i en annen klasse på Hilleberg.
Revir sin Hegn tarp bør du kikke på. Den er 3X4 meter.  
Ikke brukt min men @Espen Ørud har vel flere som er mye i bruk.

Jeg har vel 3 Revir-tarper (Hegn) nuh og er godt fornøyd med dem. Jeg ser det er bemerket noe angående bardunene deres lengre opp her, men har registrert at de har oppgradert barduntype fra første tarp. Den nye utgaven ser ut til å både være ala det jeg forbinder med mine Helsport-telt og ha refleks innebygget. Veldig fronøyd med mine. Ikke verdens letteste, men mye tarp for pengene. Har også "midtfeste" slik jeg mener enhver tarp av noe størrelse må ha.

Jeg har for øvrig også et par DD-tarper som jeg er greit fornøyd med. Både en UL-utgave og en "stor vanlig". UL-utgaven har fått en rift da kompis var uheldig å velte en tørr bjørk så en gren penetrerte det ene hjørnet. Riften har dog ikke blitt reparert og har heller ikke utvidet seg så det tyder på at ripstop-stoffet fungerer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.