Gå til innhold
  • Bli medlem

Øyo rebrander kinavarer?


espenmh

Anbefalte innlegg

Jeg leste for en stund siden en tråd på dette forumet, der det ble diskutert Lars Monsens merkevare, og hvordan nesten hele sortimentet er rebrandete kinavarer fra alibaba. Ja, ok, han er en turmann og vil jo sikkert tjene noen slanter på sitt gode navn, og lisensierer det ut.

1944887654_monsenali.thumb.png.0136b092accc6a88bc3fdc527a72f431.png

De har varer fra Aclima og noen andre brands også, men de er også rebranded om til "Lars Monsen". Men greit, man kan jo ikke forvente at monsen setter seg ned og designer sammenleggbare solcelle-ladere for turfolk som må ha mobilen ladet i fjellet.

"Approved by Lars Monsen" hadde kanskje vært et bedre konsept, i hvert fall lettere å forstå.

Noe liknende, men med en eklere bismak, skjedde meg i dag da jeg var på Jernia for å kjøpe noe treolje til en benkeplate. Jeg gikk forbi kniv-monteren deres, og der dro jeg umiddelbart kjensel på en kniv jeg kjøpte for noen år siden: en fake damaskus kokkekniv fra aliexpress. Den i monteren hadde alle de samme feilene jeg irriterte meg over, og som gjorde at min kniv ble nedgradert til hyttekniv. Den hadde ujevnheter og skjevheter man finner i støpte kniver, laser-skjærte damaskusmønster som stopper unaturlig ved klingen. kniven er for såvidt skarp og gjør absolutt nytten på hytta, men noen damaskus-kniv er det ikke. Heldigvis kostet den bare rundt 150kr.

Den jeg så nå var altså identisk, men mye dyrere. Vel, ikke helt identisk, fordi den velkjente logoen til Øyo prydet bladet. og prisen? 1500kr.

1220815375_oyoali.thumb.png.3944678d520e09648048586623e0f1bd.png

I beskrivelsen kan man lese:

Sitat

Opal kokkekniv er både skarp og vakker i designet, ikke minst gjelder det bladet i damask. Designet er inspirert av våre norske, vakre fjell og bekker.

Jeg har i det siste kjøpt både turkniver og turøks, og Øyo har vært en av de merkene jeg har vurdert. Jeg hadde et bra inntrykk av Brødrene Øyos merkevare, men nå mister de alle sine stjerner hos meg, og jeg kommer til å være skeptisk til alt de selger.

Et skrekkeksempel på rebranding av kina-bulk.

Er det flere som har erfaring med dette?

Disclaimer: Hvis noen kan motbevise mine antakelser, skal jeg umiddelbart redigere dette innlegget og beklage. Det er jo en mulighet at Øyo har i inspirasjon av norsk natur klart å lage en perfekt replika av en kinesisk forfalskning av en japansk gyuto-kniv.

lenker:
https://larsmonsen.no/product/lars-monsen-nordkalotten-foldable-solar-charger-black
https://www.alibaba.com/product-detail/Hot-sale-cheap-foldabe-solar-panel_1600217928453.html

https://www.oeyo.no/shop/smaragd/opal-kokkekniv-195-cm/
https://www.aliexpress.com/item/32871007460.html
https://www.alibaba.com/product-detail/Kitchen-Knives-VG10-Damascus-Steel-Santoku_1600146519873.html

Endret av espenmh
  • Liker 5
  • Takk 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser man at det er samme kniven ut fra bildet? Samme vekt? Knivens kvalitet bestemmes vel av hva knivbladet er lagd av og hvordan det er produsert. Hvilken kniv ble først designet? Jeg har smaragdkniv og er meget fornøyd. Beste kniven jeg har brukt. Jeg har også andre kjøkkenkniver og øks fra de. Har kniver som er 20 år gamle og som er gode fremdeles. Andre kniver er erstattet med Øyo etterhvert. Litt andre priser på fabrikkutsalget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alibaba og aliexpress er fulle av akkurat disse knivene. Det er litt vanskelig å bedømme om knivene som Øyo selger er fra akkurat de produsentene jeg lenket, men man finner lett et 20-talls kniver som er støpt på den lesten. Mitt utgangspunkt var altså at jeg hadde mulighet til å studere kniven i butikken, og den er helt identisk med kniven jeg kjøpte fra Ali. Jeg hadde som sagt også et godt inntrykk av Øyo helt fram til denne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha noen formening om hva Øyo er eller hva de gir seg ut for å være, så ser jeg om og om igjen anmeldelser av produktene på Fjellsport hvor det blir gitt strykkarakterer. Da snakker vi kniver som knekker, økser som ikke kan brukes til noe særlig men bare ser pene ut osv. Da er det fort at hele merkevaren deres i mitt hode blir stemplet som "rebrand-drit", som det desverre er altfor mye av. Dette har tatt seg merkbart opp de siste årene i Norge synes jeg, og det blir vanskeligere å skille fra "gode norske produsenter" om man ikke har stor kjenskap til de.

Det kan selvfølgelig hende jeg også tar smertelig feil her, men det er nå inntrykket jeg sitter med uansett.

EDIT: Bittelit research viser fort at disse har lang fartstid. Noe må ha skjedd på veien de siste årene : ) Det smis kanskje ingenting i Norge lenger?
https://www.oeyo.no/om-oss/historien-om-oyo-as/

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at de tørr jeg, for meg er dette like umoralsk som når kinesere kopierer Brands fra vesten! Nå bare andre veien, kinesiske varer sikkert kopiert fra et vestlig Brand  påført med norske varemerker.... forkastelig å styr unna!

Altså man skal være passe dum om man kjøper varer med et norskt Brand name vis man kan få produktet til 75-80% billigere gjennom å kjøpe mellom alibaba. Men de spekulerer vel i at folk ikke skal vite om dette. Blir ikke noe kjøp fra verken Lars Monsen eller Øyo fra min side, heldigvis ikke kjøpt noe av dem fra før heller. Hvorfor støtte Lars Monsen istedenfor å gå rett til Aclima å gjøre kjøpet der? 

Synes det er noe helt annet vis produktet er utviklet av et Brand men har egne fabrikker i Asia som produserer for dem, da står det jo produsert i Kina f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en skikkelig uting å selge Alicrap på norske nettsider til priser som får en til å tro det er orntlige saker man handler. Dersom dette er tilfellet blir jeg ikke å kjøpe noe som helst fra Øyo. Dersom det i dette tilfellet er snakk om en støpt kniv med lasergravert mønster vil jeg påstå at det er en mangel etter forbrukerkjøpsloven.

Sitat

§ 16. Tingen har en mangel dersom:

c)den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk min 1100ml titanium kettle fra Lars Monsten-butikken reagerte jeg litt på at det står "designed" på lappen på esken... (nede i v. hjørne). Dette er jo og bare et rebrandet produkt fra kina, som man kan kjøpe med mange forskjellige logoer, både i norske nettbutikker, eBay, Amazon osv.
"Tested and approved by.." ja, men designed? njæ skeptisk...

DSC_2318.jpg.c534a8a699fc2c81fc6b56e1a9f165fc.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (17 minutter siden):

Når jeg fikk min 1100ml titanium kettle fra Lars Monsten-butikken reagerte jeg litt på at det står "designed" på lappen på esken... (nede i v. hjørne). Dette er jo og bare et rebrandet produkt fra kina, som man kan kjøpe med mange forskjellige logoer, både i norske nettbutikker, eBay, Amazon osv.
"Tested and approved by.." ja, men designed? njæ skeptisk...

DSC_2318.jpg.c534a8a699fc2c81fc6b56e1a9f165fc.jpg

De skriver jo og på 2900 ml gryten at dette er Lars sin egen versjon. Sikter de til logoen da eller?

Jeg synes det som kommer fra her er ganske drøyt. Jeg tror omfanget av å rebrande kinavarer er større en hva vi er klar over. Vi har jo Lars Monsen og Øyo som nevnt her. Eagle selger jo en del Fire Maple brennere. Ser også at Rast som selges av Intersport rebrander og selger gassbrennere og stormkjøkken til trippel pris av Aliexpress. Da er jeg heller fan av XXL som selger Fire Maple for det det er og ikke legger et hinsides påslag på prisen.

Rast brenner 1

Aliexpress brenner 1

Rast brenner 2

Aliexpress brenner 2

Rast stormkjøkken

Aliexpress stormkjøkken

Edit: Jeg ser nå at brenner nr 1 ikke er den samme. Var litt for rask i avtrekkeren. My bad.

Endret av Lars F
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenmh skrev (30 minutter siden):

Ja, det er vel så godt som denne Lars Monsen selger med kraftig påslag:


Jeg ville ha gryten kjapt, så det var litt av grunnen til at jeg bestilte derifra. Ellers hadde jeg nok bare kjøpt fra eBay. Har 750ml og 450ml titankopper derifra, merket med Tomshoo, som har samme design som LM sin 1100ml gryte, og de kom i et sett sammen, som kostet noen få hundrelapper inkl titan-spork. Men finnes en norsk nettbutikk som har enda mer påslag, 200,- dyrere enn Lars Monsen-butikken. LM tok 799,-, mens den andre butikken tar 990,- for samme 1100ml gryte... :o På eBay får man den for ca 3-400,- ofte med gratis frakt.

Der er det og litt merkelig markedsføring av produktet... "xxxxx's 
egen superlette kjele i titan"... Men er helt lik kjelen Monsen tydeligvis har designet (bortsett fra påtrykket logo og tekst)... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (26 minutter siden):

"Designed by" og "egen versjon" kan jo sikkert fort dras til at kun gjelder logoen, eller logoen i kombinasjon med produktet. Det blir jo teknisk sett en egen versjon, og eget design (ish).

Tror det blir veldig "ish" også, og det er ikke slik jeg tolker teksten på Lars Monsen sine gryter. Hva er det da han har testet og godkjent? Gryta eller logoen?

Ville heller latt være å skrive slike ting for å markedsføre produktet, og heller latt det bare stå "Made in Kina".

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var mye klaging her. Er litt overrasket da  det meste vi kjøper er produsert i Kina og Kina stjæler og kopierer alt de kommer over og vi kjøper fordi det er billig så vi bør gå litt i oss sjøl. Det er også blitt sånn at det er flere merkevarer enn produsenter, men vi skal ikke se bort i fra at Monsen og Øyo og andre står for en kvalitets- og produksjonskontroll mens andre ikke har det og de får da en høyere feilrate og lever godt med det da vi alltid skal kjøpe så billig. Av fritidsutstyr kjenner jeg bare til Hilleberg og Primus som produserer i Europa. Å handle direkte fra Kina kommer jeg aldri til å gjøre, det er en grense for alt det rare jeg kan finne på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Per Fredrik said:

Synes det var mye klaging her. Er litt overrasket da  det meste vi kjøper er produsert i Kina og Kina stjæler og kopierer alt de kommer over og vi kjøper fordi det er billig så vi bør gå litt i oss sjøl. Det er også blitt sånn at det er flere merkevarer enn produsenter, men vi skal ikke se bort i fra at Monsen og Øyo og andre står for en kvalitets- og produksjonskontroll mens andre ikke har det og de får da en høyere feilrate og lever godt med det da vi alltid skal kjøpe så billig. Av fritidsutstyr kjenner jeg bare til Hilleberg og Primus som produserer i Europa. Å handle direkte fra Kina kommer jeg aldri til å gjøre, det er en grense for alt det rare jeg kan finne på. 

Northern Playground produserer det meste i Europa! :)

Fra deres hjemmeside:

Vi produserer mesteparten av klærne våre hos Utenos i Litauen. Utenos tar miljø på alvor, og er den eneste produsenten i verden som etterkommer alle Greenpeace sine miljøstandarder.

https://www.northernplayground.no/nb/environment

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (22 minutter siden):

Synes det var mye klaging her. Er litt overrasket da  det meste vi kjøper er produsert i Kina og Kina stjæler og kopierer alt de kommer over og vi kjøper fordi det er billig så vi bør gå litt i oss sjøl. Det er også blitt sånn at det er flere merkevarer enn produsenter, men vi skal ikke se bort i fra at Monsen og Øyo og andre står for en kvalitets- og produksjonskontroll mens andre ikke har det og de får da en høyere feilrate og lever godt med det da vi alltid skal kjøpe så billig. Av fritidsutstyr kjenner jeg bare til Hilleberg og Primus som produserer i Europa. Å handle direkte fra Kina kommer jeg aldri til å gjøre, det er en grense for alt det rare jeg kan finne på. 

Cumulus produserer veldig gode dunprodukter i Polen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg returnerte min Lars Monsen titankjele. Det står i teksten at titan tåler mye mer og lokker holder seg godt på. Men fra butikk lå ikke lokket godt på. Når jeg prøvde å helle ut av den sila, så rant det vann ut på sidene. Lokket lå litt skjevt på. 

Kniven derimot har jeg beholdt, men jeg fant ut noe nytt angående de. De ble tidligere laget av Brusletto, men nå er ikke det tilfellet lengre. De lages nå av en annen spansk fabrikk fikk jeg beskjed om. Nå har de fjernet bruslettonavnet fra hjemmesiden.

Endret av Navigatøren
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig overasket av at Monsen selger kinavarer. Jeg skulle bare ønske at han var mer transparent om det. "Designet av" gir inntrykk av at han har hatt mye mer med produksjonen enn han har. Men la oss si at han har hatt kvalitets-sjekk og testet utstyret litt da, for å gi han litt slack.

Nesten alle disse kjendis-brandsene er jo sånn, og mange av utstyrs-brandsene også.

Men jeg synes det er betraktelig verre at Øyo gjør det, fordi de har bygd opp et image og et brand basert på Brødrene Øyo som sto i smia og lagde kniver og økser og det var et symbol på kvalitet laget i Norge. Ekte håndtverk. Jeg trodde de lagde tingene sine selv. Øyo er jo en produsent, og det er vesentlig annerledes enn en detaljisthandel.

Til sist handler dette om at man skal være litt bevisst hvor ting kommer fra. 
Og så skal man ikke være så naive og stole på markedsføring. "Alt" er laget i kina, og kan egentlig kjøpes på Ali for en brøkdel av prisen. Sånn er det bare.
Og så skal man Verne om de lokale håndverkerne som lager solide produkter og som koster litt mer.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (2 timer siden):

Jeg returnerte min Lars Monsen titankjele. Det står i teksten at titan tåler mye mer og lokker holder seg godt på. Men fra butikk lå ikke lokket godt på. Når jeg prøvde å helle ut av den sila, så rant det vann ut på sidene. Lokket lå litt skjevt på. 

Kniven derimot har jeg beholdt, men jeg fant ut noe nytt angående de. De ble tidligere laget av Brusletto, men nå er ikke det tilfellet lengre. De lages nå av en annen spansk fabrikk fikk jeg beskjed om. Nå har de fjernet bruslettonavnet fra hjemmesiden.

Det var voldsomt til reaksjon. Norske selskaper som selger varer produsert i Kina og setter sitt varemerke på og på den måten prøver å bygge en virksomhet under eget varemerke gir norske arbeidsplasser. Jeg sammenligner dette ikke med "gjerrigknarkene" som kjøper direkte fra Kina.

  • Forvirret 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en slik titan kopp/kjele 750 ml. fra Eagle for en stund siden for å teste den. Fra før har jeg en lignende kjele i rustfritt stål fra Pathfinder i USA. Nå står titankoppen mest på hylla mens stålkoppen er med i sekken sammen med en liten kvistbrenner. Ikke fordi det er noe galt med titankoppen, men -kall meg sprø -den er så lett at det føles som jeg håndterer et pappbeger. Og jeg er ikke glad i pappbegre. Eneste jeg liker av titanutstyret er kvistbrennerne, og da på grunn av vekta. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Brødrene Øyo slet i motbakke. Omstilling, effektivisering og automatisering måtte til. Samtidig ble deler av produksjonen lagt til utlandet. Siste rest av norsk produksjon ble faset ut i 2013. I dag produserer Øyo i Sverige og Danmark, og Europa forøvrig. Enkelte kampanjeprodukter lages i Østen.– Vi har funnet gode samarbeidspartnere i land med lange håndverkstradisjoner, som kan levere den kvaliteten vi krever. Det har fungert bra i over 20 år nå, sier Knut Olav Øyo"

Kilde: https://smakmagasinet.no/artikler/2020/09/knivprodusenten-oyo/

Nettsiden til Øyo sier forøvrig (dog godt gjemt): Øyo designer, utvikler og selger i dag skarpe kvalitetsredskaper til både kjøkken, friluftsliv og håndverkere. Ingen ting om produksjon, det kunne jo godt ha vært nevnt at den er flyttet utenlands.  

Alt som produseres for en merkevare i Kina kan man vel få kjøpt en billigere kopi av, så er vel heller den veien rundt tenker jeg enn at Øyo kjøper aliexpress kniver og setter logo på :D 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (1 time siden):

Det var voldsomt til reaksjon. Norske selskaper som selger varer produsert i Kina og setter sitt varemerke på og på den måten prøver å bygge en virksomhet under eget varemerke gir norske arbeidsplasser. Jeg sammenligner dette ikke med "gjerrigknarkene" som kjøper direkte fra Kina.

Jeg er veldig for at norske selskaper skaper arbeidsplasser og har ingen problemer med varer fra Kina. Men i mitt tilfelle var det mer at jeg

syntes det var litt i overkant å betale 1100,- kroner for en kjele som var skjev, slik at lokket ikke lå i flukt med kanten. Jeg kjøpte heller en tilsvarende trangiakjele til 350,-, men i aluminium. Den er også kanskje produsert i Kina, men lokket passer hvertfall enn så lenge. 

Jeg har alltid vært en fan av Monsen og har faktisk 3 av knivene hans og utallige andre effekter. Jeg er storfornøyd med knivene og det andre utstyret. Men jeg ble litt skuffa nå jeg leste at kjelene var designet av han, for å så finne akkurat samme kjele på nettet til 48$, hvor eneste forskjellen var logoen. Da hadde det vært fint å heller si det som det er, "testet og godkjent av". 

 

 

 

Endret av Navigatøren
skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (1 minutt siden):

Jeg er veldig for at norske selskaper skaper arbeidsplasser og har ingen problemer med varer fra Kina. Men i mitt tilfelle var det mer at jeg

syntes det var litt i overkant å betale 1100,- kroner for en kjele som var skjev, slik at lokket ikke lå i flukt med kanten. Jeg kjøpte heller en tilsvarende trangiakjele til 350,-, men i aluminium. Den er også kanskje produsert i Kina, men lokket passer hvertfall enn så lenge. 

Jeg har alltid vært en fan av Monsen og har faktisk 3 av knivene hans og utallige andre effekter. Jeg er storfornøyd knivene og det andre utstyret. Men jeg ble litt skuffa nå jeg leste at kjelene var designet av han, for å så finne akkurat samme kjele på nettet til 48$, hvor eneste forskjellen var logoen. Da hadde det vært fint å heller si det som det er, "testet og godkjent av". 

 

Ser poenget ditt, men heldigvis har vi gode reklamasjons- og retur ordninger her i landet så det lar seg fixe. Hadde et tilsvarende problem med en Primus kjele, lokket datt inn i kjelen, men de gikk greit å få ny. Hvordan kinamann handterer reklamasjoner har jeg ingen kunnskap om. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (5 timer siden):

Jeg returnerte min Lars Monsen titankjele. Det står i teksten at titan tåler mye mer og lokker holder seg godt på. Men fra butikk lå ikke lokket godt på. Når jeg prøvde å helle ut av den sila, så rant det vann ut på sidene. Lokket lå litt skjevt på. 

Gikk det ikke an å klemme litt på kjelen, så lokket ville passet slik det skulle?

Men sil? jeg trodde det bare var så damp skulle komme ut når man kokte noe med lokket på jeg... Men er kanskje anerledes på de større kjelene? På 1100ml sitter hvertfall hullene så langt fra kanten at det virker mer som det er for å slippe ut damp. Men hadde nok holdt på lokket om jeg skulle brukt det som sil.

Navigatøren skrev (2 timer siden):

Jeg kjøpte heller en tilsvarende trangiakjele til 350,-, men i aluminium. Den er også kanskje produsert i Kina, men lokket passer hvertfall enn så lenge. 

Trangia lages i Sverige, på samme sted i snart 100 år.

"The Trangia stove has always been produced in the mountains of Jämtland in the north of Sweden. With all parts of the company gathered in one place, close to nature, we can ensure that every detail in our camping stoves stands for true quality."
https://trangia.se/en/quality-and-environment/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.