Gå til innhold
  • Bli medlem

Morro med navigasjon.


Ignifer

Anbefalte innlegg

Planlegger litt navigasjonsmorro for stedattra mi i sommer. 
Ho er turglad, men uarfaren med kart og kompass. Ho har lyst til å lære, og samtidig få en fin tur ut av det. 
Jeg har lyst til å sende ho ut på en bitteliten ekspedisjon hvor ho må navigere fra post til post for å komme hjem. 
Tanken er å sette ho av på en plass hvor ho ikke er kjent, med minimalt med opp-pakning. Ho har kart, kompass og en kartreferanse. Der vil ho finne mat, telt og sovepose. Vi ser for oss to overnattinger, med tilhørende dagsetapper imellom. 
Jeg er meget godt kjent i området og kommer til å legge ut poster med tilhørende kartreferanse. 
Ho er i normal god form, går med hund og trives ute. Jeg har mye utstyr ho låner på turen, så det er ikke det det skal stå på. 
Området er lettgått, relativt oversiktlig, en del vann og bekker. Små topper her og der. 
 

Noen som har forslag til noen elementer som kan være morro å ta med på opplegget? Tips, innspill? 
Andre som har gjort noe tilsvarende?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der høres artig ut. Jeg har aldri prøvd det selv på noen (har ingen barn), men synes jo turorientering er veldig artig.

Jeg ville ha lagt inn overraskelser hun ikke vet om på noen av eller alle postene (alt etter hvor mange det er). Det kan være noe godt å spise på kvelden eller på veien til neste post, en premie som kan innløses siden (for eksempel gå på kino/konsert sammen eller noe annet) eller andre ting/opplevelser som ikke er nødvendig for turen, men som gir spenning. Det kan jo også være noe til hunden hvis hun går sammen med den.

Siden hun er uerfaren bør postene være nokså lett synlig når hun først har funnet fram til riktig sted så hun slipper å lete bak steiner, nedi kløfter, bak busker osv.

God tur! Dette blir nok moro!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var noe jeg hadde lyst til å være med på selv som barn og ungdum, men det var ikke noe som lignet på dette den gangen. Så nå er jeg ekstra ivrig til på å få til noe morro for andre. Selv om stedattra nå er over 20, så synes jeg det er stas å få ordne noe. Jeg selv kunne godt vert med på noe som dette nå i voksen alder og forresten.

Det blir flere poster per dag tenker jeg. Litt utstyr, litt snop, litt mat. 
Kanskje med noen små utfordringer underveis. Vi får se.


Tar gjerne imot tips og innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elementer som jeg synes bør høre med:
1) Finne ut hvor du er (krysspeiling, lese kart og terreng)
2) Finne koordinatene til et gitt punkt på kartet (MGRS 100m oppløsning, det er det som er beskrevet på kartene og enklest å bruke)
3) Finne fram til et sted basert på MGRS koordinater.
4) Gå på kompasskurs, gjerne med oppfangingslinje.

Og all ære til deg som gjør dette. Det er alt for få som behersker kart og kompass nå for tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ignifer said:

Ho har kart, kompass og en kartreferanse. Der vil ho finne mat, telt og sovepose.

Herlig opplegg. Må bare bemerke at dette er tøffere enn Monsen på villspor. "Sulten, våt og trøtt? Lær deg kart og kompass."

Bortsett fra at dette selvsagt må bli en video på YT, så henger jeg meg på bernt. Dette med å lese kart og terreng kan du kanskje tvinge frem første dagen. Dere starter jo ved en vei, så en "her er du nå" og kartet skulle være nok til å komme videre. Kompasset får hun først når hun finner frem pr kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. 
 

Turorientering har jeg sett litt på, men det er ikke noe sånn her i området. Så da må vi lage selv.  
 

Pungtene til Bern vil bli dekket, ho må både finne og sette kompasskurs i forhold til oppgitte koordinater. 
Koordinatene vil både være depot hvor ho henter mat og nødvendig utstyr, samt sjekkpungter ho må innom på turen. 
 

Hele konseptet hadde vert drømmen for meg som guttunge! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette hørtes artig ut. 
 

kan det være ett tips å lage «gåter» ala 71 grader nord programet på noennav postene? Der ho feks kan velge mellom flere konvolutter som svaralternativ. Event så trenger ingen av svarene å være dårligere en de andre ( men det vet ikke ho) 

 

lykke til og kom gjerne tilbake med info på hvordan dette gikk. Fikk lyst å gjøre det selv med min datter 😁

 

latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.