Gå til innhold
  • Bli medlem

anbefaling til "vanntett" turbukse


eivind018

Anbefalte innlegg

Trenger ny turbuske til sommer/vår/høst. Buksa må være vanntett og forholdsvis lette å gå med, samt ha god lufting.

Har sett litt på Norrøna Falketind Gore tex bukse, neste med denne er at jeg syns 4000 pluss er i overkant mye penger for en turbukse. 

Et annet alternativ jeg kun har sett på nett er Bergans Romsdal. Denne er prismessig grei, men har bare sett den på nett så vet ikke hvordan hvordan den er.

 

Er det noen andre gode alternativer til en skallbukse til turbruk/vandring?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Bergans Storen buksen, Stranda og Snøhetta tror jeg den heter. Også har jeg et par stykker fra Norrøna, der den ene er Falketind GTX jeg er stort sett fornøyd med de fleste, men etter litt tid må de behandles ofte for å holde tett til turbruk. Blir det skikkelig drittvær hvor det samler seg og blir liggende vann på buksen, trekker det gjennom.

I min søken på ny skalljakke... Jeg har alltid kjøpt på outlet store til rundt 70% rabatt. Men denne gang kom jeg over Revolution Race. Jeg hører mye om de, men aldri prøvd noe derfra selv. Siden prisen er så snill og lovnadene på lik linje med mange ganger dyrere produkter, ble det for dumt å ikke prøve.

Er jeg fornøyd med jakken (når den kommer) blir jeg å prøve bukse fra de også. 

De er vel ikke vanntett i så måte, men skal være godt vannavvisende. Den eneste buksen jeg har som er helt vanntett er i 3 lags Gore-Tex (laminert) og er Klim motorsykkel buksen min. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (2 timer siden):

Jeg har Bergans Storen buksen, Stranda og Snøhetta tror jeg den heter. Også har jeg et par stykker fra Norrøna, der den ene er Falketind GTX jeg er stort sett fornøyd med de fleste, men etter litt tid må de behandles ofte for å holde tett til turbruk. Blir det skikkelig drittvær hvor det samler seg og blir liggende vann på buksen, trekker det gjennom.

I min søken på ny skalljakke... Jeg har alltid kjøpt på outlet store til rundt 70% rabatt. Men denne gang kom jeg over Revolution Race. Jeg hører mye om de, men aldri prøvd noe derfra selv. Siden prisen er så snill og lovnadene på lik linje med mange ganger dyrere produkter, ble det for dumt å ikke prøve.

Er jeg fornøyd med jakken (når den kommer) blir jeg å prøve bukse fra de også. 

De er vel ikke vanntett i så måte, men skal være godt vannavvisende. Den eneste buksen jeg har som er helt vanntett er i 3 lags Gore-Tex (laminert) og er Klim motorsykkel buksen min. 

Jeg har jakke og bukse fra Revolution Race. De var vel vann avvisende når jeg kjøpte de men både jakka og buksa har jeg impregnert. Nå er de bortimot vanntette. Buksa er type Gpx pro rescue pants og de kan jeg anbefale på det varmeste. God passform, slitesterke og stretch der det trengs. Jeg har disse:

https://www.revolutionrace.no/herre/bukser/friluftsbukser-turbukser/rvrc-gp-pro-rescue-pants-men?Size=S&Color=2002&gclid=CjwKCAjwjbCDBhAwEiwAiudBy28dixPwNGXau6RFodkJ1d3HewnRnpM3hpHOIr50BokbrK-eh-Im7hoCCOQQAvD_BwE

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å unngå plast så mye som mulig, og har satset på bomull og ull/vadmel. Har sydd meg en turbukse (sommer) i Etaproof, uforet. Testet den i dag i sludd og sterk kuling, 0 grader. Tur på to timer. Fuktighet var trengt gjennom stoffet, men undertøyet (ullbuksa) var fortsatt tørr. Jeg har ikke impregnert buksa enda, men regner med at en omgang med Grønlandsvalla eller lignende skal gjøre den enda bedre med hensyn til vanntetthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Rab. De har flere bukser til mellom 1000-2000, noen med glidelås helt opp(f. Eks downpour plus) . Jeg har Firewall og har aldri blitt våt i den. Kjøpt for 900 på tilbud. Største ulempen er at glidelås kun er 3/4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (1 time siden):

Sjekk ut Rab. De har flere bukser til mellom 1000-2000, noen med glidelås helt opp(f. Eks downpour plus) . Jeg har Firewall og har aldri blitt våt i den. Kjøpt for 900 på tilbud. Største ulempen er at glidelås kun er 3/4.

Det høres ikke dumt ut, har egentlig lite kjennskap til rab bortsett fra dunjakker. Så har ikke tenkt på de. 3/4 glidelås går greit syns jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tidligere brukte jeg bare en bukse på tur. Buksa skulle tåle alt av vær og det ble ofte en dyr gore-tex greie. Etterhvert satt jeg igjen med utslitte goretex klær som kun hadde effekt som vindtett plagg. Etter å ha prøvd mye forskjellig har jeg landet på en mix-løsning:

Bruker nå alltid en Ikke vanntett turbukse så lenge det er fint vær eller ikke regner mye. Det kan være en bommulsbukse (Norrøna) eller en syntetisk variant (Lundhag). Gjerne med lufting på sidene. Hvis det regner kontinierlig eller det er mye våt vegetasjon jeg skal gå igjennom så tar jeg på en veldig lett regnbukse, gjerne da gore-tex. Har ofte brukt en Bitihorn med glidelås hele veien slik at den er lett å få av/på. Denne veier nesten ikke noe og tar heller ikke mye plass.

Fordeler slik jeg ser det:

- En vanligturbukse tåler litt fuktighet og tørker fort igjen når været blir fint.

- Jeg synes også det er mer behagelig å gå med en bomullsbukse enn en gore-tex bukse. Goretex blir fort klam hvis det er varmt.

- Goretex er gjerne dyre greier. Jeg synes det er unødvendig å slite ut gore-tex'en når det ikke er dårlig vær.

 

God tur

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik Moen skrev (3 timer siden):

Hei.

Tidligere brukte jeg bare en bukse på tur. Buksa skulle tåle alt av vær og det ble ofte en dyr gore-tex greie. Etterhvert satt jeg igjen med utslitte goretex klær som kun hadde effekt som vindtett plagg. Etter å ha prøvd mye forskjellig har jeg landet på en mix-løsning:

Bruker nå alltid en Ikke vanntett turbukse så lenge det er fint vær eller ikke regner mye. Det kan være en bommulsbukse (Norrøna) eller en syntetisk variant (Lundhag). Gjerne med lufting på sidene. Hvis det regner kontinierlig eller det er mye våt vegetasjon jeg skal gå igjennom så tar jeg på en veldig lett regnbukse, gjerne da gore-tex. Har ofte brukt en Bitihorn med glidelås hele veien slik at den er lett å få av/på. Denne veier nesten ikke noe og tar heller ikke mye plass.

Fordeler slik jeg ser det:

- En vanligturbukse tåler litt fuktighet og tørker fort igjen når været blir fint.

- Jeg synes også det er mer behagelig å gå med en bomullsbukse enn en gore-tex bukse. Goretex blir fort klam hvis det er varmt.

- Goretex er gjerne dyre greier. Jeg synes det er unødvendig å slite ut gore-tex'en når det ikke er dårlig vær.

 

God tur

Gode poenger dette! Noe vi alle kunne lære litt av. Goretex buksene mine får mye slitasje på fineværsturene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.