Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Nova problemer


Kris87

Anbefalte innlegg

Hei 

Har kjøpt en tilsynelatende ubrukt Nova på finn.no og har noen problemer.

Brukte den første gang i påsken for å teste og den fungerte strålende på første forsøk.  Dagen etter fyrte jeg den opp igjen for mer testing men da brant den ujevnt og "hakkete"

Flammen er blå, men går ikke rundt brennerplata i en sirkel, kun 2/3 rundt. 

Etter en stund med ujevn brenning dør den plutselig ut av seg selv og det fortsetter å sive ut luft.

Kan det være drivstofftuben i pumpa som ikke er bøyd nok slik at den suger luft? (Se bilde)

Når jeg brukte den første gang og snudde flaska i off posisjon tok det opp i mot et kvarter før den slukket, ganske mye mer en hva som står i bruksanvisningen. 

Kan jeg bøye og vende på drivstofftuben og hvor mye makt kan jeg bruke før jeg risikerer å ødelegge noe? 

Kan det ha vært for lite trykk i fuelflasken? Den var litt over halvfull og jeg pumpet ca 30 ganger. 

Bruker 4t alkylatbensin fra biltema og den renses med medfølgende magnet før og etter bruk. 

Hadde tenkt til å bruke den på tur i helgen så håper noen har noen gode innspill her. 

IMG_20210405_234530.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yep, bøy sugeslangegen eller drej den så den sitte opp mot Siden/bunnen av trykkfalsken. Pump ca. 22-25 slag.

Bytt evt. filter i messingdingsen for enden ab sugeslange og evt. filet ved innløp til selve brennere. Riste brenneren har samme effekt som å bruke magneten. Du kan høre rensenålen rasle frem og tilbake.

Og jeg fyrer altså konsekvent med parafin dvs. tennveske på min Nova av hensyn til brannfare ved bensindamp.

 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri hatt denne, men fra bildet ser det ut som at hvis flaska er halvfull, så kan det ikke komme luft inn i enden av drivstoffslangen så sant flaska ligger nogenlunde vannrett og riktige veien (justeringsrattet? ved tommelen din rett opp). Som de andre sier bør drivstoffslangen være så bøyd at den berører flaskesida når pumpa står i, og da der flaskesida vender ned under bruk. Da vil du kunne bruke flaska til den er så og si tom før du må etterfylle.

Fra mine erfaringer med mine brennere kan det du skriver om flammen tyde på for mye luft i forhold til drivstoff. Kan det lekke luft fra luftlomma i flaska inn i drivstoffslangen inni flaska, for eksempel helt oppe ved korken? Også det at det gikk fint første gangen kan tyde på en luftlekkasje inn i drivstoffslangen. Det kan ha vært nok drivstoff første gangen til at lekkasjen kom ned i drivstoffet, og etter bruk har det kanskje sunket så mye at lekkasjen ligger oppe i luftlomma. Dette vil vel i så fall skje grovt regnet når flaska er halvfull. Du kan jo prøve å fylle flaska full igjen og se om den virker fint igjen.

Flammen kan også oppføre seg noe i den retning du beskriver om du har alt for høyt trykk, men det er ingen ting av det du sier som tyder på at du har pumpet den så hardt opp. Det er ikke sikkert at det er mulig en gang. Helt feil dyse er det neppe heller, for du fikk den jo til å brenne fint første gangen.

Bare tanker til innspill fra min side.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Kan det lekke luft fra luftlomma i flaska inn i drivstoffslangen inni flaska, for eksempel helt oppe ved korken?

Det kan godt være, men jeg kan ikke se noe som virker unormalt. Har lest et sted om en med lignende utfordringer hvor dette viste seg å være problemet. Bare synes det ville vært rart i og med at den er helt ny...

Dere er nok inne på noe i forhold til det med drivstofftuben i pumpa - det burde vært mer bøy på den. Men da lurer jeg på hvor mye jeg skal ta i uten å risikere å ødelegge noe? Har bent og bøyd litt på den, men den legger seg tilbake i den vinkelen den er på bildet. Har lyst til å gi den en ordentlig "knekk" men har ikke tørt enda...

Endret av Kris87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kris87 skrev (9 minutter siden):

Dere er nok inne på noe i forhold til det med drivstofftuben i pumpa

På halvfull flaske vil den garantert gå nedi drivstoffet og ikke oppe i lufta hvis den er slik som på bildet. Den måtte mist ha ligget parallelt med pumpa om det skulle være problemet på halvfull flaske. Med halvfull flaske vil jo drivstoffet gå midt opp på pumpa. Hvis det er snakk om 1/3 full eller 1/4 full eller deromkring kan jeg begynne å være enig. Du kan eventuelt hekte på en tung mutter for eksperimentets skyld slik at den blir bøyd ned av tyngden og se om det hjelper. Eller skjøte på en slangebit så du er sikker på at den når helt ned.

Det kan være at det er lekkasje inne i selve korken på en eller annen måte. Du hører jo at det kommer luft ut, så ett eller annet sted inne i flaska må den jo komme fra.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Oppbevar sugeslangen med en bøy på mellom hver gang den brukes. Kanskje vil den da få en permanent bøy.

Evt. er det kanskje nok å snurre den 180 grader rundt, slik at den bøyer seg mer ut mot siden.

Eller surr rett og slett en ståltråd rundt den og la ståltråden være på nede i flaska. Da kan du bøye den til akkurat den formen du vil.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Nova som jeg brukte i fem år på mange lange vinterturer, Den ble som en humørsyk turkompis..var mye små tul med den men fikk den altids til eneste gangen det var stopp var mellom Karasjok og Molisjok, da var dysa helt tett, og rensenåla knekt...Nå er den pansjonert og Prmus Omnifuel har tatt over, må si det er en meget stødig kompis, snakker heller ikke høyt etter at det ble satt på silencer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.