Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt kvalitet


Anbefalte innlegg

Hei,

Har noen erfaring med følgende typer telt og hvor gode de er for fjelltur? Er det god plass i forteltet? Holder de ut i regn og vind? Jeg ville gjerne finne noe på rundt 3-4000,- NOK.

1) McKinley, Quantum 20.2, 2 personer, 3-sensong (3499,-)

Det var veldig lite informasjon på nettsiden. Ingen detaljer med dimensjoner på indre- og ytterteltet.

https://www.intersport.no/mckinley-quantum-20.2-tunneltelt-2-personer-utendors-gronn/iic.mckinley.289512.900.html

2) Helsport, Fjellheimen Superlight 2 Camp (6999,-)

https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen-superlight-2-camp-bla-tunneltelt-bla/p/1150852_1_style

3) Helsport/XXL, Breheimen 2 telt (3999,-)

https://www.xxl.no/helsport-breheimen-2-telt-gra/p/1173068_1_style

4) Bergans, Trollhetta tunnel 2 (4999,-)

https://www.xxl.no/bergans-trollhetta-tunnel-2-telt-bla/p/1163807_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har et Breheimen 2 telt og er veldig fornøyd. Det er god plass til 2 personer inni uten at det føles trangt (er selv 191 lang), forteltet har masse plass til både utstyr og matlaging, og det er stor avstand mellom yttertelt og innertelt, slik at kondens ikke burde være et stort problem. Teltet er enkelt å få opp i sol og regn. Det finnes ingen egen footprint til det, men jeg kjøpte en Rondane footprint som passer kjempefint.
Har ikke vært ute med det i vind, men har vært ute i regn. Selv om teltet var slakt satt opp, uten bruk av barduner, var det nesten ikke vått inni (1 område der innerteltet var fuktig). Men det skal sies at det dryppet litt ned i forteltet etterhvert som jeg gikk inn og ut av det om morgenen. Regner med at det ville blitt bedre hvis jeg hadde strammet det opp med barduner i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Fjellheimen SL 2 Camp

Veldig fornøyd. Brukes mest alene på tur da det er lett, men har vært 2 personer i teltet flere ganger  dette går helt fint på sommeren. Har det jeg vurderer som stort fortelt slik at det plass til å koke en primus selv om man har et par sekker inne...

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (23 timer siden):

stort fortelt slik at det plass til å koke en primus selv om man har et par sekker inne...

 

 

Avsporing: Burde ikke det være et kriterium for å karakterisere et fortelt som "stort"? Sekk, sko og primus samtidig, uten at alt nødvendigvis ligger pressa inntil ytterduken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Avsporing: Burde ikke det være et kriterium for å karakterisere et fortelt som "stort"? Sekk, sko og primus samtidig, uten at alt nødvendigvis ligger pressa inntil ytterduken. 

Jo, absolutt. Nevnte det bare da ikke alle har samme oppfatning av stort og lite fortelt.

Har vært med på tur der noen med telt ala Ringstind har påstått det er stor plass i forteltet. Jeg deler ikke helt den oppfatningen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (8 minutter siden):

Har vært med på tur der noen med telt ala Ringstind har påstått det er stor plass i forteltet. Jeg deler ikke helt den oppfatningen....

Jeg tror det må tolkes som «stort nok for meg», og det er jo subjektivt. 
 

Jeg har et eldre Ringstind 2 som jeg bruker alene sommerstid. Og da er forteltet «stort nok for meg». Men stort er det ikke! Stort fortelt mener jeg betyr at du kan sitte i forteltet og lage mat samtidig som all bagasjen ligger der. Mitt Spitsbergen 3 oppfyller de kravene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Stort fortelt = Ekstra stangsett som spenner ut forteltet (dvs ikke er en av de stengene som går over innerteltet).
  • Lite fortelt= forteltet skrår ned til bakken fra kant av innerteltet (Alle stengene går helt/delvis over innerteltet)

Og forskjeller innenfor hver katetori selvsagt mtp størrelse på fortelt (Exped Orion har større fortelt en f.eks. Hilleberg Staika, men begge teltene har 2 fortelt av typen "Lite fortelt").  "Stort nok" er en personlig preferanse.

Garantert ikke alle som er enige i denne inndelingen, men jeg bruker den for min del for å kategorisere ulike type telt. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (3 timer siden):

Jeg måtte bare bringe opp temaet siden mange amerikanske telt karakteriseres med "generous", "large" eller "spacious" vestibules, mens det på bildet så vidt er plass til sekk og sko 😂

Du må ta høyde for amerikansk adjektivinflasjon. "Amazing" betyr som regel middelmådig. Frykt ikke, vi kommer nok etter :D

  • Liker 3
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (2 timer siden):

Du må ta høyde for amerikansk adjektivinflasjon. "Amazing" betyr som regel middelmådig. Frykt ikke, vi kommer nok etter :D

Føler vi er der allerede. Hilleberg soulo omtales som å ha romslig fortelt.
Spørsmålet blir da: sammenlignet med hva? 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (8 timer siden):
  • Stort fortelt = Ekstra stangsett som spenner ut forteltet (dvs ikke er en av de stengene som går over innerteltet).
  • Lite fortelt= forteltet skrår ned til bakken fra kant av innerteltet (Alle stengene går helt/delvis over innerteltet)

Alternativt: 

* Stort fortelt = du kan ta av vått regntøy og sko, lagre dette før du klatrer inn i innerteltet. 
* Lite fortelt = du kan ikke.

😀(har tre telt med små fortelt)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.