Gå til innhold
  • Bli medlem

Första vinter tur


Håkan S

Anbefalte innlegg

Kort tur i Grövelsjön på kalfjäll

Väderprognoser såg bra ut lite vind och minus 3-4 gr.Liten spade med och stora kvar hema för att spara vikt.

Men det blev helt annorlunda dubbelt så kallt och 10-15 ms,fick leta lite lä fram och till baka bakom en mindre topp kan skilja mkt på några 10 tal meter fast 100-200 m från topp.

På med HH dunjackan vanir icefall som värmde bra.

Började mörkna när jag börjat gräva men viktigast att hitta bästa möjliga plats före det blir mörkt,så på med pannlampan som ska vara i ytterfickan på ryggsäck eller jackan på eftm.

Hade  tänkt sätta upp tältet med minsta area mot vinden men i mörkret blev gropen längsmed sluttningen delvis pgaa mörker men mest pga stress,

Trodde att jag grävt långt nog och satte upp tältet Helsport himalaya 2 men fattades minst en halvmeter satt fast tält i pulkan och några 40 cm trä pinnar i linfästena och satt i bågarna i kanalerna.

Det var lite besvärligt i vinden och med fingervantar och fick ta av dessa  för att få in stängerna rätt då hade ett par tunna hanskar varit bra att ha i fickorna.

Spännde i stängerna i de stora plastkopparna och gick upp på snöhögarna och satt i tältpinnarna ca 15 st långa uppe rakt ut från linfästena och i snöhögen och några kortare till abesiden.

Jag hade satt upp tältet på prov 1 gång i lungt väder och 1 gång i ca 10 ms vilket var bra när det var mörkt och bara pannlampa Oligt ca 400 lux med 2 dioder.

Stega upp ditt tält på båda håll så du kan detta i ´sömnen´det blir betydligt svårae att gräva större grop när tältet redan är uppsatt och du ej kan spänna fast tex absiden i marken fick linda upp dessa remmar på tältpinnarna ändå när jag ej orkade  gräva mer.

Bra att sätta spaden som stöd att hålla balansen med när du ska lasta in packningen i tältet om du har en djup grop och ha innertältet stängt för att hålla ute snön och bara lasta in i aesiden först .

Jag satt ner skidorna i snön på läsidan band fast pulkan och stavar med påse om handtag för att skydda mot snö och is ev lägg i ryggsäck satt på regnskydd på ryggsäcken och in under pulkan och band fast.

Jag hade 4 lager av underlag plus footprint 1 tunn Al ,2 tunna skumm och en tunn Uppblåsbar och tunn byggskum underlag vid ingång då övriga är rätt korta och långa ej behövs då jag sover på sidan och man drar upp benen som stöd.

Av med kängor och på med torra stumpor och duntofflor.

På med torrt ull underställ och fleec byxor och av med dunjacka för att ej skada av tex bränsle eller värme från köket.

Kokar vatten till mat och dryck på kvällen och fyller upp termos till grötvattnet,och till värmeflaskan,detta går fort med mitt Kap-Artic kök på fotogen med stor tyst brännare fast brännare pulserar lite troligen av lite luft pga den djupa gropen fast abesiden mkt öppen då vinden avtagit sent på kvällen,jag gjorde en halvmeter lång kryssfaner skiva med ett isolerade skum under på en del där kök står.

Bilder saknas då det ej blev något sparat på minneskortet trots exp ljud från kameran.

Bilder nu på spadar och pinnar org och kopia som jag gjorde med cirkelsåg och sticksåg.

Det var flera lager skare trots detta syns ej något slitage på denna Norska Vitco spaden som även varit med några ggr förr till bivackbygge och iglo vid skulptering av mindre jobb men för liten till att gräva stor grop till 2-3 mans tält ev ok till 1 mans.Den gamla fjällräven spade är därrmot lite väl stor men skulle halverat grävtiden.

Slutsats; Tag med medel stor spade även vid bra väder prognos,börja gräva minst 1 h före det blir mörkt,ha ett stadigt kök med hög effekt på ett underlag har en Al org.Al skiva under Trianglia köket med optimus 207 Sv tillverkad brännare.

Jag hade byggt ett drag till Paris pulk av Al stänger från gammal städutr och ramförlängare till en ryggsäck tagit 2 olika fästen för koppling till ryggsäck det ena öppen ögla det sämre var en montage skruv till bygge som var för vass för kopplingar.

2st skackel för tex fäste av nycklar i livrem som ser ut att klara en del bara ryckter sönder och vanliga karbinhakar för universlbruk av Marmot ca 40 mm öppnade sig men en schackel med skruv fungerade bra men hade bra en med mig som reserv.

 Det hade blivit mörkt och med panlampa på var svårt att åka ner för fjället fast valde skoter spår då jag trodde de ej skulle vara så branta men fick åka jämte på skrå ändå så kom pulkan glidande på sidan och jag fick nästan åka tvärs backen tills skaren var mindre tjock och det styrde bättre.

När man senare kom ner i skogen och skulle leta upp bilen så skulle jag haft koordinaterna på bilen så man lättare kunde hitta.

Lite vår på gång och snölega över en bäck var lite för svag och pulkan gled ned mot vattnet och man fick snabbt ta av sig ryggsäcken och dra upp pulkan in packningen blivit våt var på gränsen att gå igenom väskor,plastpåsar räddade mot fukt.

Det var nog närmare 1m djup snö så svårt kliva upp på skidorna igen och komma i gång.

Sedan var det svårt att gissa vilka skidspår som leddefram till bilparkeringen och den smala skoterspår ränna som jag åkte lätt uppför med långa stighudar var för smal för att ploga i och en skida skar upp i snön ovan rännan och ryggsäck kom flygande över ryggen och pulka på ca 35 kg tryckte på .

Fler vurpor på några hundra meter än på 3 Vasalopp.

Sedan Satt jag på gasköket som låg i  bilen som var ca -10 gr och enligt Biltema 40% propan gas men tvivlar starkt på denna specifikation då det knappt smälte snö till lite varm dryck på bilresan hem tog för ca halv liter lika lång tid som att lasta av pulkan och in med skidor i bilen o

 

WP_20210404_17_52_26_Pro.jpg

WP_20210404_17_52_05_Pro.jpg

WP_20210404_17_52_18_Pro.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.