Gå til innhold
  • Bli medlem

Crispi Stetind - blir man noen gang kvitt gnagsårene?...


varmtvann

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Crispi Stetind skistøvler som jeg nå har brukt i til sammen 7 dager. De første gangene jeg brukte dem fikk jeg en hel.....s gnagsår etter bare ca en halv time. De neste fem gangene brukte jeg to store compeedplastre over helen samt rikelig med sportstape, i tillegg til enten gnagsårsokk eller tynn ullsokk, med tykk ullsokk utenpå. Jeg får fremdeles gnagsår, selv om det er mye mindre enn om jeg ikke hadde beskyttet meg. Begynner å bli redd for at det blir trøblete å legge ut på turer med lange dagsetapper over flere dager med disse skoene. Har sett i tidligere tråder her at andre har fått en del gnagsår av dem. Dere som bruker denna skoen: går det over?... Jeg synes jo ellers at skoene er veldig fine og vil nødig bytte dem ut. Problemet er på hælene. Ingen gnagsår på tærne og de sitter godt på resten av foten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hammer skrev (1 minutt siden):

Aldri hatt et eneste gnagsår fra verken de skoene eller noen andre crispi fjell eller skisko. 

For meg, hører dette ut som et par sko om overhode ikke passer foten din. 

Nettopp. Var litt det jeg fryktet :) jeg får generelt lett gangsår, men i dette tilfellet er det litt ekstremt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tydeligvis enten eller med den skoen, "alle" jeg kjenner som bruker den er superfornøyd. Mine blir ikke bra, de blir bedre, men ikke gode. Nå går det relativt greit hvis jeg skal gå bortover, men med en gang jeg skal gå oppover eller dra på pulk så er det er mareritt med gnagsår. Alfa er neste på lista jeg skal prøve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (2 minutter siden):

Er tydeligvis enten eller med den skoen, "alle" jeg kjenner som bruker den er superfornøyd. Mine blir ikke bra, de blir bedre, men ikke gode. Nå går det relativt greit hvis jeg skal gå bortover, men med en gang jeg skal gå oppover eller dra på pulk så er det er mareritt med gnagsår. Alfa er neste på lista jeg skal prøve.

Det høres kjent ut - oppover og pulk så blir det ille for meg. Jeg er usikker på hva jeg eventuelt skal prøve i stedet. Har et par Alfa Queen i vanlige tursko som jeg nå er dus med men de sitter ikke helt optimalt. Jeg har veldig smale føtter så det kan være litt utfordrende. I ordinære tursko er La Sportiva det jeg har fått best match på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (9 minutter siden):

Det høres kjent ut - oppover og pulk så blir det ille for meg. Jeg er usikker på hva jeg eventuelt skal prøve i stedet. Har et par Alfa Queen i vanlige tursko som jeg nå er dus med men de sitter ikke helt optimalt. Jeg har veldig smale føtter så det kan være litt utfordrende. I ordinære tursko er La Sportiva det jeg har fått best match på. 

Alfa er vel ganske brede sko. Crispi skal vel være smalere. 

Har en kompis som har crispi fjellsko som passer godt, men så kjøpte han seg et par Alpina skisko, disse er for smale til han. Så kanskje du skal sjekke ut de? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, utvalget av stive skisko er jo ikke superstort. Jeg skal som sagt prøve alfa guard advance, den finnes jo i dameutgave og dameskoene til alfa er jo noe smalere enn herresko er min erfaring. Ellers er det vel alpina alaska, jeg syntes den var liten i størrelsen når jeg prøvde den i butikken så kanskje det er en mulighet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (1 minutt siden):

Alfa er vel ganske brede sko. Crispi skal vel være smalere. 

Har en kompis som har crispi fjellsko som passer godt, men så kjøpte han seg et par Alpina skisko, disse er for smale til han. Så kanskje du skal sjekke ut de? 

Det høres lovende ut fra mitt perspektiv. Takk for tipset.

Heriks skrev (1 minutt siden):

Nei, utvalget av stive skisko er jo ikke superstort. Jeg skal som sagt prøve alfa guard advance, den finnes jo i dameutgave og dameskoene til alfa er jo noe smalere enn herresko er min erfaring. Ellers er det vel alpina alaska, jeg syntes den var liten i størrelsen når jeg prøvde den i butikken så kanskje det er en mulighet. 

Tusen takk, høres ut som om jeg skal teste Alpina. Meld gjerne tilbake om du slår til på noe og hvordan det går. 

 

Litt surt å måtte selge det jeg ellers synes er flotte sko, de kosta jo litt også selv om de var på salg. Men blir kanskje best sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan prøve er nye såler med større høyde i hælpartiet enn den av papp som følger med. Eventuelt en "hælkloss" såle. 

Jeg oppdaget at jeg fikk en "nedover-bevegelse" i hælpartiet på mine. Denne er umulig å snøre fast uansett hvor mye du strammer støvlene. Ved å bygge opp litt bakerst i støvlen, reduseres/stopper denne bevegelsen. Dette kan kanskje redusere noe av gnagsårproblematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler egentlig det er omvendt for de fleste jeg kjenner. De fungerte utmerket med Alfa helt til de gjorde en endring for noen år siden. Etter det har det vært gnagsårfabrikk nr 1!

 

Selv har jeg også byttet til Crispi. Jeg får også antydning til gnagsår ved mye bratt eller tung pulk. Antakelig for at man lener seg fremover og får en annen vinkel. Jeg taper kun helene med leukotape som forebyggende og slipper da helt unna ser det ut som. Så jeg taper faktisk helene til alle typer skitur for sikkerhetsskyld nå av ren vane. Fordi det setter en utenfor i flere dager om man først skulle dra i gang gnagsår på en tur. 

 

Forrige og siste forsøk med Alfa for min del:

 

24328_380400790193_8229054_n.jpg.6d765b59b4aa31b47a4e965dec3d65d8.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Det du kan prøve er nye såler med større høyde i hælpartiet enn den av papp som følger med. Eventuelt en "hælkloss" såle. 

Jeg oppdaget at jeg fikk en "nedover-bevegelse" i hælpartiet på mine. Denne er umulig å snøre fast uansett hvor mye du strammer støvlene. Ved å bygge opp litt bakerst i støvlen, reduseres/stopper denne bevegelsen. Dette kan kanskje redusere noe av gnagsårproblematikken.

Jeg har brukt egne ullsåler i skoene fra dag en, men ikke med helkloss. Det er verdt et forsøk. I likhet med deg har jeg også forsøkt å "snøre vekk" hulrommet ved hælen, men det går ikke. Takk for tipset. 

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Forrige og siste forsøk med Alfa for min del:

Dæven 😱 det så ille ut. Det er sånn jeg hadde blitt seende ut etter første tur med Crispi om jeg ikke hadde avslutta etter ca to timer. Var ille nok da (men ikke fullt så gæli som på bildet ditt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (1 minutt siden):

Jeg har brukt egne ullsåler i skoene fra dag en, men ikke med helkloss. Det er verdt et forsøk. I likhet med deg har jeg også forsøkt å "snøre vekk" hulrommet ved hælen, men det går ikke. Takk for tipset. 

Dæven 😱 det så ille ut. Det er sånn jeg hadde blitt seende ut etter første tur med Crispi om jeg ikke hadde avslutta etter ca to timer. Var ille nok da (men ikke fullt så gæli som på bildet ditt). 

Det hadde nok ikke blitt så ille om man ikke hadde blitt nødt til å gå hjem igjen også. Hadde dessverre minimalt med gnagsårerfaring før det der og førstehjelpsskrinet hadde ikke det utstyret det har i dag. Det gikk mest på vilje de siste km til bilen ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine stetind har vært et mareritt siden dag en. Gnagsår x10. Jeg forsøkte å gå skoene inn hver eneste påske i 10 år uten at det hjalp. Turte aldri bruke skoene på lengre turer. Har aldri hatt gnagsår i alpina eller alfa. Jeg har nok en alfa fot. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (13 minutter siden):

Jeg har brukt egne ullsåler i skoene fra dag en, men ikke med helkloss. Det er verdt et forsøk. I likhet med deg har jeg også forsøkt å "snøre vekk" hulrommet ved hælen, men det går ikke. Takk for tipset. 

Jeg har hatt Stetind i noen år nå. Spesielt på den ene hælen kommer det fort tilløp til gnagsår etter noen kilometer.  Som deg har jeg prøvd å snøre vekk problemet, slik at det skulle bli minst mulig bevegelse for hælen, uten at det eliminerte problemet, men det hjalp vel noe. I år kom jeg tilfeldigvis til å prøve med to par tynne sokker innerst og et litt tykkere par ytterst på foten. Det virket veldig lovende på de treningsturene jeg hadde. Så det kan være verd å teste. Det spiller nok også  inn at jeg nå merker at de er mye mer inngått i forhold til da de var nye. Spesielt når jeg går på barmark, der det kunne minne litt om å gå med alpinstøvler i starten. 

Men om det holder på lengre turer vet jeg ikke ennå. Eller om det likevel vil være nødvendig med Compeed eller taping for å forebygge gnagsår. Så langt har jeg bare brukt skoene til treningsturer lokalt på opp til i overkant av 10 km, og enkelte fjellturer av tilsvarende lengde. Aller mest til trenging, siden jeg ikke har følt noe behov for vanlig langrennsutstyr.  Som andre her er jeg skeptisk til hvordan det vil fungere hvis jeg skal øke ambisjonsnivået til lengre turer over flere dager. Det må i tilfellet testes ut grundig i forkant, i en rundløype elle lignende der jeg kan avbryte når som helst hvis det blir for ille. Jeg har også fundert på å prøve ut andre sko, men har ikke kommet så langt ennå. Synes de ellers er veldig stødige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått gnagsår i Stetind.

Men på sist tur brukte jeg dampsperrepose mellom to sokker. Da ble det liten friksjon, slik at hælen kom lengre opp i skoen og all belastning havnet på hælen. Hælene fikk skrekkelig «bank», rett og slett.

Jeg hadde ett lag med leukoteip, en compeed, og leukoteip over der igjen. Så ingen gnagsår, men skrekkelig vondt i helen etter alt trykket. Skoen er jo steinhard i hælpartiet. Prøvde med 1, 2 og 3 par sokker.

Jeg kan ikke huske å ha opplevd dette med sokker uten plastpose, da henger hele foten litt mer fast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (2 timer siden):

Mine stetind har vært et mareritt siden dag en. Gnagsår x10. Jeg forsøkte å gå skoene inn hver eneste påske i 10 år uten at det hjalp. Turte aldri bruke skoene på lengre turer. Har aldri hatt gnagsår i alpina eller alfa. Jeg har nok en alfa fot. 

Tore

10 år er et hederlig forsøk! Men ikke bare meg som opplever dette, da. Tror jeg skal prøve å holde meg til to års testing... Og så prøve Alpina når butikkene åpner her igjen. 

Fjell64 skrev (2 timer siden):

I år kom jeg tilfeldigvis til å prøve med to par tynne sokker innerst og et litt tykkere par ytterst på foten. Det virket veldig lovende på de treningsturene jeg hadde. Så det kan være verd å teste.

Det kunne jeg prøvd ut. Har noen tynne gnagsårsokker som kunne gått innafor tynne ullsokker og deretter tykke. 

Marius Engelsen skrev (43 minutter siden):

Jeg har ikke fått gnagsår i Stetind.

Men på sist tur brukte jeg dampsperrepose mellom to sokker. Da ble det liten friksjon, slik at hælen kom lengre opp i skoen og all belastning havnet på hælen. Hælene fikk skrekkelig «bank», rett og slett.

Jeg hadde ett lag med leukoteip, en compeed, og leukoteip over der igjen. Så ingen gnagsår, men skrekkelig vondt i helen etter alt trykket. Skoen er jo steinhard i hælpartiet. Prøvde med 1, 2 og 3 par sokker.

Jeg kan ikke huske å ha opplevd dette med sokker uten plastpose, da henger hele foten litt mer fast.

Dette hadde jeg ikke tenkt på at kunne skje. Mye man på passe på med sko :) Jeg lurer på om jeg skal prøve en Birkenstock hælsåle nå. De burde jo være myke og samtidig ser det ut som det er litt høyde på dem. Om det ikke funker i Stetind har jeg et annet par daglig-sko med dårlig såle de kunne brukes til i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg først Alfa skarvet fjellskisko, da de utrolig nok hadde de i min størrelse, 49. Men etter et år eller to med masse trøbbel og smerter innså jeg at det bare var å kjøpe nye, og ta det som et bomkjøp. Min første tur i de nye stetind skoa var Josten på langs, fra Grotli til flatbreen. Det gikk uten problem!

En lettelse!

Kjøpte nye fjellskisko til min samboer til jul, men hun har ikke fått testet dem enda. Det ble fra crispi til alfa. Blir spennende og se hvordan det blir. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at Stetind har samme type hælkappe som Crispi Valdres fjellstøvler. Jeg prøvde meg på disse, men måtte returnere de som en reklamasjon pga jeg og fikk gnagsår på hver eneste tur. Prøvde å gå de inn, men det hjalp ikke fordi det var kanten på hælkappen som presser mot hælen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte samboerens fjellski i påska, da mitt oppsett med Riva, helløftere og tunge 75mm Varg sko var litt overkill for telttur med ungene. Hun har akkurat samme ski med BC binding og Crispi Stetind. 

Aldri lånt dem før, da jeg var bombesikker på at skoene var for små til meg, men hun kjøpte tydeligvis "noe å vokse i", så med ikke alt for tykke ullsokker satt de faktisk ganske fint på foten.

Hun hadde to par såler i skoene, ett par ullsåler og noe som så ut som orginale såler. Siden jeg ikke kunne gå helt bananas på ullsokk-fronten så valgte jeg å beholde ulsålene. Og jeg mistenker det var turens største tabbe. Straks jeg begynte på de bratte motbakkene å la på kortfellene, kom gnagingen ganske umiddelbart.
Jeg likte skoene, men tipper ullsålene gjorde at hælen havnet i en ugunstig posisjon ifht. hælkappens utforming.

Når hælene har grodd og neste års snø har lagt seg, skal jeg gi dem ett nytt forsøk, med nye såler. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummerer for meg selv at noen ganger gjør man bomkjøp og sånn er det bare... @Hc.b godtok butikken gnagsår som en reklamasjonssak? 

@Alco jeg hadde også to sett med såler og hadde ikke tenkt på at det kunne være problematisk (la ullsålene oppå de som lå der allerede). Jeg må som regel fylle på med såler fordi jeg har så smal fot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At skoene passer er selvfølgelig viktig, meg jeg tror at sokker og sokketype kanskje er en litt undervurdert faktor. Jeg får problemer med ullsokker f.eks, sansynligvis fordi de har grovere tekstur enn syntetisk og derfor gnager mer. Neste sesong kommer jeg til å gå opp 1-2 størrelser på skoa og forsøke å gå med syntetisk innerst med ullsokk utenpå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (46 minutter siden):

Oppsummerer for meg selv at noen ganger gjør man bomkjøp og sånn er det bare... @Hc.b godtok butikken gnagsår som en reklamasjonssak? 

Butikk tok det bare videre med produsenten. Mitt argument er at skoen måtte være feilkonstruert, når hælkappen presser midt på hælen, lager en hard skarp kant med gnagsår som resultat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (1 time siden):

jeg hadde også to sett med såler og hadde ikke tenkt på at det kunne være problematisk (la ullsålene oppå de som lå der allerede). Jeg må som regel fylle på med såler fordi jeg har så smal fot. 

Det tror jeg kanskje er det eneste tipset her jeg ikke har prøvd enda, ta ut de sålene som medfulgte skoen, ellers har jeg vært gjennom plastposer, ulike sokker, oppbygging av hælen, taping og det meste .. men kan jo prøve å bytte såler også. Kanskje man snubler over en løsning :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (8 minutter siden):

Det tror jeg kanskje er det eneste tipset her jeg ikke har prøvd enda, ta ut de sålene som medfulgte skoen, ellers har jeg vært gjennom plastposer, ulike sokker, oppbygging av hælen, taping og det meste .. men kan jo prøve å bytte såler også. Kanskje man snubler over en løsning :D 

😁

Men da hjalp det ikke for deg å bygge opp hælen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (13 minutter siden):

😁

Men da hjalp det ikke for deg å bygge opp hælen? 

Nei, det hjelp ikke noe særlig. Det som fungerer best er kombinasjon av plastposer, doble sokker, compeed og taping etter alle kunstens regler. Problemet er at det ritualet med å få på seg skiskoa tar en evighet og det tærer på min (heller dårlige) tålmodighet. Jeg vil ha sko jeg bare kan sette på meg og gå med, ikke noe som krever 45 minutter med mekking for å få det brukende.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.