Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormkjøkken til 5 personer - anbefalinger?


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har brukt Trangia stormkjøkken (25-3) siden 1994 og er forsåvidt fornøyd med det. Det er enkelt i bruk og beskytter fint mot vinden. Jeg har imidlertid fåt tre barn (8,9 og 12 år) og jeg må virkelig tyne kapasisteten for å få nok mat til alle. Det går som regel greit, men det renner over kantene og blir ganske mye søl for å lage en enkel rett med spagetti feks.

Jeg lurer derfor på hva dere vil anbefale som et alternativ med litt større kapasitet.

 

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan også supplere med en trangiapanne med litt større volum;

https://www.widforss.no/trangia-lagerkittel-med-lock-4-5l-passar-25-serien?ref=google&gclid=CjwKCAjwx6WDBhBQEiwA_dP8re_b2UprfbYSb2ANJ0pQxomzSfHuQyG_XjJJGN39kr1WtElJhEVNvBoC2p8QAvD_BwE

Hele 25-settet ditt vill passe opp i denne pannen, og således blir det totalt noe større "pakkvolum".

Finnes også en tilsvarende panne for 27-serien (mener den er 2,5l eller så).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esphojo skrev (1 time siden):

Du kan også supplere med en trangiapanne med litt større volum

Bra forslag. Visste ikke at det eksisterte noe slikt. Jeg bestilte den nå. Er spent på om effekten blir høy nok siden den må plasseres på toppen av Trangiaen der stekepanna vanligvis står. Det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (1 time siden):

Hva med å gå for 2 stormkjøkken istedenfor? Antar at det vil korte ned matlagingstiden og du har en i reserve om den ene skulle bryte sammen. Muligens litt mer vekt å bære på men du har jo litt å fordele vekta på :)

Ja, jeg har en Pocketrocket som jeg kan sette på toppen av gassboksen og varme vann med. Problemet er vel at jeg trenger en større kjele. 1,75l kjelen til Trangia er akkurat for liten til feks å koke pasta til 5 pers. Kjelen som ble anbefalt over kan imidlertid løse problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å finne en kjele med nok volum til det dere trenger? :) Trangia kjelen på 4,5 liter nevnt over er kanskje stor nok til at du får resten av trangia settet oppi, og det er en pluss under transport.

Jeg mikser og trikser ut fra type tur, hva som skal lages, og til hvor mange. Nå i påska så brukte jeg minste kjelen + innholdet fra GSI Pinacle 4 Person settet (2L + 3 L kjeler i settet), en stekepanne med høye kanter, samt en MSR Windburner 4.5 liter kjele til snøsmelting (hadde 2 bensinbrennere ++ i MSR kjelen under transport) for meg og barna.

image.png.64e81b13ff743ddb16f85ce014fd4d84.png

 

 

 

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nog vara bra med ett vindskydd modell xl  om det blir stabilt är frågan men ser ut att vara stort nog.

Behöver du ej ett vinterkök eller stabilt och vidskyddat OK.

Bra om mat klar samtidigt för alla om man vill ha det som hemma annars får man äta i grupper altersom mat blir klar då den kallnar fort ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så nettopp spørsmålet om primus essential stove var noe tess.  Tror jeg ville gått for den oppgraderte utgaven -primus primetech 2.3l - . Her får du med en nonstick-gryte, med ekstra varmeveksler i bunnen, piezotenner, låsbart håndtak og lokk med sil. Den brenner dønn stille og er i tillegg fin å se på.  Alt dette for 200 kr mer.   Stekepannen kan du ta med fra trangia'en din :).  Jeg har selv 1.3 litersutgaven og er superfornøyd. Har brukt den i lett bris uten problemer. Men nå skal sant sies at Trangia har en veldig god vindbeskyttelsen som muligens er noe bedre.

https://www.outnorth.no/primus/primetech-stove-set-2-3l#Onecolour

Endret av spiffyViffy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.