Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS


Andreas

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Egentlig ikke. Kjøpte meg selv en liten, hendig og rimelig en. På størrelse med en liten mob.tlf. Undersøkte ikke godt nok før jeg kjøpte denne. Har forsåvidt fått en ok gps, men ikke fornøyd med nøyaktigheten av målingene.

Anbefaler deg å sjekke markedet godt, så du får det du trenger/har behov for. Utvikling av teknologien går med ekspressfart, og prisutviklingen er likedan (stadig mer for mindre penger). Stikkord: hvor presis er gps'en (så lærer du av mine feil!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vurdere om du egentlig trenger en avansert GPS. De fleste bruker den ved dårlig vær og en feilmargin på 10-15 meter har ingen betydning for å finne frem til stien, broen, teltet eller bilen. Da holder det lenger med en Garmin el.l. til under 1500,-.

Er man derimot utstyrsfreak sliter man skikkelig. Da må den bytes ut hvert år ettersom det kommer nye modeller med nytt snadder. Jeg er litt motstander av å ha med unødvendig mye elektronikk inn i fjellheimen (eks. mobil, palm, discman, GPS osv.). Fjellturer skal egentlig være en flukt fra alle disse tingene - men det er en annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vurdere om du egentlig trenger en avansert GPS. De fleste bruker den ved dårlig vær og en feilmargin på 10-15 meter har ingen betydning for å finne frem til stien, broen, teltet eller bilen. Da holder det lenger med en Garmin el.l. til under 1500,-.

Er man derimot utstyrsfreak sliter man skikkelig. Da må den bytes ut hvert år ettersom det kommer nye modeller med nytt snadder. Jeg er litt motstander av å ha med unødvendig mye elektronikk inn i fjellheimen (eks. mobil, palm, discman, GPS osv.). Fjellturer skal egentlig være en flukt fra alle disse tingene - men det er en annen diskusjon...

Som de fleste andre skal jeg kun bruke den ved dårlig vær på fjellet for å finne hytte/bil/telt/ol og som en sikkerhet ved vanskelig navigering. Holder det med en til under 1.500,- hadde det vært knall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke. Kjøpte meg selv en liten, hendig og rimelig en. På størrelse med en liten mob.tlf. Undersøkte ikke godt nok før jeg kjøpte denne. Har forsåvidt fått en ok gps, men ikke fornøyd med nøyaktigheten av målingene.

Anbefaler deg å sjekke markedet godt, så du får det du trenger/har behov for. Utvikling av teknologien går med ekspressfart, og prisutviklingen er likedan (stadig mer for mindre penger). Stikkord: hvor presis er gps'en (så lærer du av mine feil!!)

Kva slags modell var dette?

(bare interessant å vite...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne et par år, og er fornøyd med den. Kan være litt knotete med votter, men det er sjelden den brukes. Ligger stort sett nedpakket, og tas opp ved usikkerhet på kart/kompass.

Derimot bruker jeg den en del når eg padler, for å se hvor langt jeg har padlet.

En har funksjoner nok til mitt bruk, og koster under 2000 iallfall (kan kjøpes via DNT tror jeg). Den er også liten, bruker vanlige batterier og er spruttett.

Du kan lese mer om GPS her:

http://www.adrenaline.no/vandre/2001/bok/gps.htm

Mvh

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er enig med at GPS skal kun være til nøds. Har klart meg fint uten til nå. Men vært noen episoder med navigasjon i dårlig vær, som jeg kunne ønske jeg hadde en!

Ustyrsfreak er jeg, men vært ganske seig på det. Er litt gammaldags, og syns det er mest stas å kunne klare seg med det minimale. MEN! Kun på tekstiler. Markedet i dag har så store kvalitetsforskjeller at det er nesten litt på kanten. Men selv folk som meg blir nysgjerrig etterhvert, og etter jeg lånte en jakke av en kompis. Ble jeg frellst, noe som lommeboka har merka i ettertid.

Det jeg prøver å si er at alt trenger ikke være bra. For bakdelen med det er at man trenger store mengder penger. Men jeg syns at ting som sko, jakke evt bukse kan gi en helt annen opplevelse, dersom man invisterer i litt kvalitet. Telt, sovepose gir også en bedre opplevelse om er komfortabel. Det varer mye lenger også, så man kan lure på om kanskje ikke det dyreste er det som er det mest økonomiske. Her er mange uenige, og kommer nok litt an på om komfort er viktig :wink: Poenget er at alt trenger ikke være high tech, eller rolls royce! En GPS i mitt bruk, hadde kun vært til nødsbruk. En rimelig modell, uten kart funksjon hadde funka lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

GPS er i utgamgspunktet nødutstyr. HA ALLTID MED KART OG KOMPASS.

De er to ting du bør vurdere når du skal kjøpe GPS.

1. Behøver du kart på GPS eller ikke, og hvor mye minne behøver du hvis du vill ha kart? Dette har mye å si i fohold til pris.

2. Pass på at du kjøper en GPS som er klargjort for EGNOS. Dagens GPS-system har en nøyaktighet på 15 meter eller bedre. ENGOS er en rekke landbaserte stasjoner som samarbeider med satellittene slik at nøyaktigheten blir 5 meter eller bedre. EGNOS er planlagt å vare i full drift i løpet av 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

GPS er i utgamgspunktet nødutstyr. HA ALLTID MED KART OG KOMPASS.

De er to ting du bør vurdere når du skal kjøpe GPS.

1. Behøver du kart på GPS eller ikke, og hvor mye minne behøver du hvis du vill ha kart? Dette har mye å si i fohold til pris.

2. Pass på at du kjøper en GPS som er klargjort for EGNOS. Dagens GPS-system har en nøyaktighet på 15 meter eller bedre. ENGOS er en rekke landbaserte stasjoner som samarbeider med satellittene slik at nøyaktigheten blir 5 meter eller bedre. EGNOS er planlagt å vare i full drift i løpet av 2004.

Jeg skal kun bruke til nødbruk og ved tvil. Da holder det med en en GPS uten kartfunksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, du trenger ikke GPS med kartfunksjon. Skal du kun ha en GPS for å kontrollere posisjonen din av og til kan du kjøpe en veldig rimelig en.

Jeg er litt tilhenger av alt moderne utstyr. Jeg har kjøpt meg en GPS med kartfunksjon. Hvorfor ikke? Hvorfor er det ikke kjekt å ha den iblant? Selvfølgelig er orientering i dårlig vær moro, men ikke alltid. Noen ganger ønsker man bare å komme frem, eller hjem igjen. Jeg mener det øker sikkerheten å ha med GPS. Orientering kan man gjøre så mye man vil selv med en moderene GPS i sekken. Det med kartfunksjon er helt optimalt.

Generelt: la ikke dårlig utstyr få ødelegge turen, kjøp det beste :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, du trenger ikke GPS med kartfunksjon. Skal du kun ha en GPS for å kontrollere posisjonen din av og til kan du kjøpe en veldig rimelig en.

Jeg er litt tilhenger av alt moderne utstyr. Jeg har kjøpt meg en GPS med kartfunksjon. Hvorfor ikke? Hvorfor er det ikke kjekt å ha den iblant? Selvfølgelig er orientering i dårlig vær moro, men ikke alltid. Noen ganger ønsker man bare å komme frem, eller hjem igjen. Jeg mener det øker sikkerheten å ha med GPS. Orientering kan man gjøre så mye man vil selv med en moderene GPS i sekken. Det med kartfunksjon er helt optimalt.

Generelt: la ikke dårlig utstyr få ødelegge turen, kjøp det beste :wink:

Skjønner godt poenget ditt, men det er litt dårlig med cash om dagen....

Hvor mye koster de billigste med kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om du lagrer din start posisjon, og evt din "basecamp" om du vandrer fra den... Trenger du ikke kart-funksjon! :)

Startposisjonen, er som regel der du skal på slutten av turen. Så om du ikke vil navigere med kun lengde og breddegrader, holder det lenge med å lagre de posisjonene.

Ser kun et tilfelle man trenger kartfunksjon, og det er hvis sikten er så dårlig at vanlig navigasjon ikke hjelper (kart og co). OG dersom du MÅ til et sted du ikke har vært! Slik at posisjonen ikke er forhånds-lagret. Men er du litt lur, så kan du forhåndslagre alle posisjoner man trenger fra PC'n hjemme. Om sommeren er det så mange andre kjennemerker å forholde seg til, som bekker og vann etc. Om det er under vinterstid, så hadde jeg slått leir og venta på bedre vær uansett! :wink:

Spar heller de penga og kjøp noe annet utstyr! Personlig skal jeg kjøpe en brukt en. Fra en som må ha det nyeste! Ser selvfølgelig helt ny ut :wink: Nødutstyrs-messig syns jeg skredsøker og lavinesonde er litt mer viktig å spandere penger på. Men er helt sikkert moro med kart! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lagrer din start posisjon, og evt din "basecamp" om du vandrer fra den... Trenger du ikke kart-funksjon! :)

Startposisjonen, er som regel der du skal på slutten av turen. Så om du ikke vil navigere med kun lengde og breddegrader, holder det lenge med å lagre de posisjonene.

Ser kun et tilfelle man trenger kartfunksjon, og det er hvis sikten er så dårlig at vanlig navigasjon ikke hjelper (kart og co). OG dersom du MÅ til et sted du ikke har vært! Slik at posisjonen ikke er forhånds-lagret. Men er du litt lur, så kan du forhåndslagre alle posisjoner man trenger fra PC'n hjemme. Om sommeren er det så mange andre kjennemerker å forholde seg til, som bekker og vann etc. Om det er under vinterstid, så hadde jeg slått leir og venta på bedre vær uansett! :wink:

Spar heller de penga og kjøp noe annet utstyr! Personlig skal jeg kjøpe en brukt en. Fra en som må ha det nyeste! Ser selvfølgelig helt ny ut :wink: Nødutstyrs-messig syns jeg skredsøker og lavinesonde er litt mer viktig å spandere penger på. Men er helt sikkert moro med kart! :D

Har lest og lest og lest på gpsweb.no og blir ikke helt klok på dette her.... Om jeg kun har en billig GPS uten kart kan jeg vel fremdeles legge inn flere punkter på ruta? F.eks. om jeg ønsker å legge inn teltplass, bil og hytte hjemme på forhånd. Trenger jeg elekstroniske kart for å finne disse posisjonene eller kan jeg lese dem av et vanlig 1:50000 kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har testa GPS en gang bare. Da la jeg kordinater på forhånd på PC. Men på GPS'n på båten (stasjonær) kan man legg inn lengde og breddegrader, og med et trykk på knappen finner den fram til punktet. Men kosta litt mer enn 1500 kr! Er nok litt tvilsomt at dette går an på alle, men kanskje på noen. Med tanke på at en GPS har de kordinatene, kan det hende den kan regne seg ut til hvor evt. de kordinatene du taster inn er.

I tillegg til dette må du også klare det å regne ut kordinater fra vanlig kart. Har ikke mye peil på dette, men er absolutt lettest å overføre kordinater fra et elektronisk kart på PC'n din, over til GPS'n. Enn å regne ut alt, om da GPS'n har den funksjon at den kan plotte ut kordinater du taster inn! :D

En bakdel med å ikke ha kartfunksjon... Er om du vil forandre planene dine. Da må man legge inn kordinater på nytt. Kartfunksjon gjør det også utrolig lett å finne ut hvor du befinner deg i landet. Men som sagt så syns jeg det tar litt av sjarmen, får en bedre tur om jeg klarer meg med mindre dubbeditter! Bare bruke overlevelsesinstinkter og kunnskaper! (host) Og er vel derfor jeg er medlem av Norsk Luft Ambulanse :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vurdert og skaffe meg en gps. Da jeg har prøvd ulike gps-er har jeg kommet frem til at en gps med kart funksjon er å foretrekke, men for all del husk å ha med kart og kompass. Fordelen med kart på gps er jo spesielt i nødsitusjoner: ulyker,skred og ha gått seg bort. Da er det nemlig lett og se karte på gpsen og kjapt finne ut hvor du er på karte uten regning/måling. Dette kan på mange turkart være vansklig da n/ø retning kunn står ytterst på kartet. Dette kan jo være vansklig å få frem hele kartet i dårlig vær uten at det blir vått eller blåst i file bitter.

Men for all del en billig gps er bedre enn ingen gps viss man først har bestemt seg for anskaffe et slikt hjelpemiddel.

Selv aventer jeg for å se om de gode kart gps med stort minne for kart blir biligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ min billige Garmin Etrex er det ikke noe problem å legge in waypoints hjemme. Kjenner man koordinatene til f.eks. en DNT-hytte, er det bare å legge den inn og på fjellturen vil GPSen fortelle deg underveis hvor langt du er fra hytta, retning osv. Man kan også legge inn noen waypoints underveis til hytta slik at man f.eks holder på riktig side av en dal e.l.

Etterhvert som man legger inn masse waypoints danner det seg et eget "kart" på displayen. Det er alltid kult å vandre gjennom en dal i tykk tåke og se på displayet hvilke fjelltopper man passere på begge sider. Selvfølgelig har man besteget toppene tidligere og lagt dem inn med navn. :wink: Å legge inn topper på GPSen når man er ved varden har blitt et tillegg til å krysse dem av på en liste når man kommer hjem.

En dyr GPS med innebygd kart blir litt upersonlig etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er under halve prisen for en GPS i USA. Sparer nok hvertfall litt penger garantert om man bestiller derfra. Ellers har jeg sett billig GPS'r til salgs på Finn og Steepstone. Som var nye... Uansett blir man ribba om du drar i en butikk. Leste på et forum i Sverige en som sparte 40% på å handle på nett fra USA. Og forskjellen er ikke stor i Sverige og Norge, både tollmessig og prisen, de blir ribba i butikken der også!

En link http://www.mickiesplace.com/GPS.htm De pleier ha mye billig saker. Etrex Vista med 24 MB minne til kart koster 349$ som er 2354.30 NOK. I Norge koster den her 5800 tror jeg, eller var det rundt 4000? :wink:

Ellers kan man jo sikkert kjøpe en flybillett til USA, kjøpe en GPS der, og fly tilbake og fortsatt spare penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ min billige Garmin Etrex er det ikke noe problem å legge in waypoints hjemme. Kjenner man koordinatene til f.eks. en DNT-hytte, er det bare å legge den inn og på fjellturen vil GPSen fortelle deg underveis hvor langt du er fra hytta, retning osv. Man kan også legge inn noen waypoints underveis til hytta slik at man f.eks holder på riktig side av en dal e.l.

Etterhvert som man legger inn masse waypoints danner det seg et eget "kart" på displayen. Det er alltid kult å vandre gjennom en dal i tykk tåke og se på displayet hvilke fjelltopper man passere på begge sider. Selvfølgelig har man besteget toppene tidligere og lagt dem inn med navn. :P Å legge inn topper på GPSen når man er ved varden har blitt et tillegg til å krysse dem av på en liste når man kommer hjem.

En dyr GPS med innebygd kart blir litt upersonlig etter dette.

Hvilken e-trex har du da? Den som bare heter e-trex og koster under 1500,- ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken e-trex har du da? Den som bare heter e-trex og koster under 1500,- ???

Jeg har ikke GPS'en foran meg, men mener den er den vanlige Etrex. Jeg betalte ca. 2000 kr for 2 år siden. Det kan være endringer i modellene så du må sjekke spesifikasjonene nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en tredagers tur over Josten i tett snøvær, det eneste vi så var hverandre på to dager, forsto jeg at GPS har noe for seg. Vi hadde GPS.

Nå har jeg min 3. modell, en Garmin eTrex Vista (med kart). Garmin har jeg for øvrig hatt hele veien, de var først ute med skikkelig programvare for PC. Det er dyrt i Norge, men importøren av Garmin er meget imøtekommende ved feil på apparatet. Og det har sin klare verdi.

GPS forteller deg hvor du er, men for meg er det også artig å kunne måle fart (sykling, padling), logge avstand og ikke minst se hvor jeg var når jeg kommer hjem (på PC). Et nyttig leketøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.