Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Falketind Jacket


tshansen

Anbefalte innlegg

har ei falketind jakke som holdt tett i  5-6 år før den begynte å få vanngjennomtrening i nakkeområdet. Den har blitt godt brukt så syns ikke det er så rart at det skjedde. Jakka er som de andre sier her ganske tynn, så jeg valgte etterhvert en litt tykkere jakke til når jeg skulle gå med storsekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to sånne Falketind-jakker, og er veldig godt fornøyd. Lett, fin passform og veldig god bevegelighet. Liker godt at ermene er litt lange, slik at resten av jakka ikke beveger seg når du løfter ermene. Har også Falketind gore-tex bukse jeg er godt fornøyd med. Tenker at slitestyrken er akkurat så god som man kan regne med når det gjelder tykkelsen på stoffet. Ønsker man ei mer solid jakke kan det være verdt å sjekke ut den andre merkevaren til Norrøna, nemlig Whiteout. De har ei gore-tex Pro jakke som er lang og svært solid, og grunnet direktesalgsmodellen så er prisen også svært gunstig sammenliknet med Norrøna-merkevaren. (Har denne også, og er veldig godt fornøyd) Så vidt jeg forstår så er White-out klærne konstruert av de samme folkene og laget på de samme fabrikkene som de øvrige Norrøna-klærne. Du får også 5 års garanti gjennom Norrøna-serviceapparatet.

https://www.whiteout.com/products/the-outdoor-shell-jacket-mens/?color=2295

  • Liker 4
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baconpåtur skrev (16 timer siden):

Ønsker man ei mer solid jakke kan det være verdt å sjekke ut den andre merkevaren til Norrøna, nemlig Whiteout. De har ei gore-tex Pro jakke som er lang og svært solid,

Takk for tips! Jeg har brukt Falketind-jakka i 4 år og er veldig fornøyd med vanntetthet og perfekt passform på hette og ermer, men synes den er litt for kort og tettsittende og gir dermed ikke god nok beskyttelse når det sludder sidelengs. Jeg bestilte Whiteout-jakka du linket til over nå nettopp, og gleder meg til å prøve. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, 

Har hatt litt forskjellig både fra Norrøna og andre, og vil  bare si jeg er veldig fornøyd med Falketind jakken min. 
Brukt den mye med tung sekk og tåler mer enn jeg forventet av en så lett jakke.
De som har dårlige erfaringer fra denne og for så vidt andre Norrøna jakker lurer jeg på hvordan har behandlet jakkene sine 😅  (Nei jobber ikke for Norrøna hehe! Faktisk jobbet for en konkurrent tidligere).

Ellers så har Sport Norge sitt eget merke Vikafjell helt innafor gode jakker til en brøkdel av prisen av de store. Riktig nok ikke helt samme kvalitet, men funker bra de og.

Alt avhenger jo av behov, budsjett, passform og preferanser. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seeeb skrev (13 minutter siden):


De som har dårlige erfaringer fra denne og for så vidt andre Norrøna jakker lurer jeg på hvordan har behandlet jakkene sine 😅  (

Mest turer i skogen med ungene på 5 og 8 år egentlig. Og jeg har «spart» på skallplaggene til dagene med nedbør. Også en del ettermiddagsturer uten sekk til den lokale toppen (tur på 30-60 minutter).

For min kones del, tur på grusveien. Og hun bærer aldri sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
tshansen skrev (På 4.4.2021 den 17.01):

Har du noe erfaring med Revolution Race jakkene? 

Jeg har akkurat fått en Cyclone Rescue Jacket 2.0 i hus, og må si den umiddelbare kvalitetsfølelsen er veldig høy. Passform, stoffet (basert kun på opplevd kvalitet/følelse), sømmer, glidelåser og funksjonalitet virker rett og slett meget bra. Hvordan membranen fungerer, og hvordan jakken som helhet fungerer over tid ... vel det er altfor tidlig å si, men til 1600,- kroner så er det absolutt verdt et forsøk. Om ikke annet kan det hende det er et glimrende alternativ til å gå rundt med og slite på det dyreste utstyret til hverdags eller kortere turer.

Fikk også en Norwand Pro bukse, og førsteinntrykket av den er minst like god. Skal bestille en skallbukse også snart, så får vi se hvordan den er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Nilsen skrev (1 time siden):

Jeg har akkurat fått en Cyclone Rescue Jacket 2.0 i hus, og må si den umiddelbare kvalitetsfølelsen er veldig høy. Passform, stoffet (basert kun på opplevd kvalitet/følelse), sømmer, glidelåser og funksjonalitet virker rett og slett meget bra. Hvordan membranen fungerer, og hvordan jakken som helhet fungerer over tid ... vel det er altfor tidlig å si, men til 1600,- kroner så er det absolutt verdt et forsøk. Om ikke annet kan det hende det er et glimrende alternativ til å gå rundt med og slite på det dyreste utstyret til hverdags eller kortere turer.

Kjøpte samme for et par uker siden. Som ny besto den i alle fall dusjtesten uten lekkasjer.Skal prøve meg på en skikkelig tur i drittvær når neste mulighet byr seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Nilsen skrev (6 timer siden):

Jeg har akkurat fått en Cyclone Rescue Jacket 2.0 i hus, og må si den umiddelbare kvalitetsfølelsen er veldig høy. Passform, stoffet (basert kun på opplevd kvalitet/følelse), sømmer, glidelåser og funksjonalitet virker rett og slett meget bra. Hvordan membranen fungerer, og hvordan jakken som helhet fungerer over tid ... vel det er altfor tidlig å si, men til 1600,- kroner så er det absolutt verdt et forsøk. Om ikke annet kan det hende det er et glimrende alternativ til å gå rundt med og slite på det dyreste utstyret til hverdags eller kortere turer.

Fikk også en Norwand Pro bukse, og førsteinntrykket av den er minst like god. Skal bestille en skallbukse også snart, så får vi se hvordan den er.

Jeg sitter igjen med samme inntrykk som deg, jakken er litt slim fit, så er du unormalt stor i skuldre, mage eller bryst vil jeg anbefale en størrelse større enn du normalt bruker! 
 

jeg er så imponert at jeg kjøpte en jakke til, samt regn buksen deres i samme stoff! Denne hadde veldig god passform 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det ble veldig mye tyn på Falketind-jakken i denne tråden. Snublet over denne blogg-artikkelen fra Norrøna nå som har noen interessante punkter verdt å lese.
De er ikke redde for å snakke om DWR i hvert fall som noen tidligere har hevdet : )

https://blog.norrona.com/is-your-jacket-sad/

Sitat


No such thing as bad weather, only bad clothing
And most likely, your clothing ain’t bad. So what about that leaking Gore-Tex jacket of yours? It’s not waterproof any longer, you say? The fabric soaks up water and is moist on the inside? Actually, most likely it’s just as waterproof as it was when you first bought it! The problem is that the Durable Water Repellency (DWR) might have worn off, and/or it’s just plain dirty. The DWR is what helps water form droplets on the outside of your jacket and roll off, and the Gore-Tex membrane is dependant on this in order to function properly. If the outside layer of the laminated fabric is soaked with water or otherwise contaminated with oils, sweat, or dirt, the water vapor (evaporated sweat and warm humid air) can’t escape from the inside of your jacket and you’ll feel wet and clammy. You might even be led to believe that your jacket is leaking, even though it probably isn’t!

 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
sneakyowl skrev (På 3.4.2021 den 17.59):

Fikk min forrige uke, ikke brukt enda. Virker som en veldig god jakke, men jeg plages bittelitt med at fronten er noe kortere enn jeg ville ønsket. Ikke krise mye kortere, men kort nok til at jeg instinktivt prøver å "dra ned" jakken etter å ha tatt den på, uten at det skjer noe : ) Tror jeg kommer til å vende meg fint til det.

Jeg har fått nytt gavekort fra Norrøna igjen igjen.

Trollveggen settet mitt lekker over alt, men det er så pent brukt ut at jeg kunne hengt det ut i butikkhyllen igjen og ingen ville sett de var brukt. jeg kommer meg jo aldri unna Norrøna, pengene får man ikke tilbake.

Vurderer Falketind denne gangen, i stedet for ett tredje trollveggen sett. Falketind er med en nyere type membran nå som jeg leste at skal ha meget bra holdbarhet. Det er fra en veldig usikker kilde, så det kan være tull.

Hvordan synes du lengden på jakken har fungert? Ser flere andre som klager på det samme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 3.4.2021 den 17.59):

Fikk min forrige uke, ikke brukt enda. Virker som en veldig god jakke, men jeg plages bittelitt med at fronten er noe kortere enn jeg ville ønsket. Ikke krise mye kortere, men kort nok til at jeg instinktivt prøver å "dra ned" jakken etter å ha tatt den på, uten at det skjer noe : ) Tror jeg kommer til å vende meg fint til det.

Jeg har fått nytt gavekort fra Norrøna igjen igjen.

Trollveggen settet mitt lekker over alt, men det er så pent brukt ut at jeg kunne hengt det ut i butikkhyllen igjen og ingen ville sett de var brukt. jeg kommer meg jo aldri unna Norrøna, pengene får man ikke tilbake.

Vurderer Falketind denne gangen, i stedet for ett tredje trollveggen sett. Falketind er med en nyere type membran nå som jeg leste at skal ha meget bra holdbarhet. Det er fra en veldig usikker kilde, så det kan være tull.

Hvordan synes du lengden på jakken har fungert? Ser flere andre som klager på det samme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 3.4.2021 den 17.59):

Fikk min forrige uke, ikke brukt enda. Virker som en veldig god jakke, men jeg plages bittelitt med at fronten er noe kortere enn jeg ville ønsket. Ikke krise mye kortere, men kort nok til at jeg instinktivt prøver å "dra ned" jakken etter å ha tatt den på, uten at det skjer noe : ) Tror jeg kommer til å vende meg fint til det.

Jeg har fått nytt gavekort fra Norrøna igjen igjen.

Trollveggen settet mitt lekker over alt, men det er så pent brukt ut at jeg kunne hengt det ut i butikkhyllen igjen og ingen ville sett de var brukt. jeg kommer meg jo aldri unna Norrøna, pengene får man ikke tilbake.

Vurderer Falketind denne gangen, i stedet for ett tredje trollveggen sett. Falketind er med en nyere type membran nå som jeg leste at skal ha meget bra holdbarhet. Det er fra en veldig usikker kilde, så det kan være tull.

Hvordan synes du lengden på jakken har fungert? Ser flere andre som klager på det samme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Jeg har fått nytt gavekort fra Norrøna igjen igjen.

Trollveggen settet mitt lekker over alt, men det er så pent brukt ut at jeg kunne hengt det ut i butikkhyllen igjen og ingen ville sett de var brukt. jeg kommer meg jo aldri unna Norrøna, pengene får man ikke tilbake.

Vurderer Falketind denne gangen, i stedet for ett tredje trollveggen sett. Falketind er med en nyere type membran nå som jeg leste at skal ha meget bra holdbarhet. Det er fra en veldig usikker kilde, så det kan være tull.

Hvordan synes du lengden på jakken har fungert? Ser flere andre som klager på det samme.

 

Det plager meg egentlig ikke i det hele tatt i praktisk bruk, men det føles bittelitt rart ut i starten. Brukt jakken mye i hele år, også på Island-kryssingen. Fremdeles vanntett og fin 👌

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (11 timer siden):

Det plager meg egentlig ikke i det hele tatt i praktisk bruk, men det føles bittelitt rart ut i starten. Brukt jakken mye i hele år, også på Island-kryssingen. Fremdeles vanntett og fin 👌

Ok, da prøver jeg den.

Jeg bare ser flere klager på dette, og bilde på norrøna sin side av genser som er våt nederst fordi den stikker ut framme.

Jeg bestilte ihvertfall både falketind buksen og trollveggenbusken, så beholder jeg den som passer. I utgangspunktet har falketind pleid å være smalere i snittet enn trollveggen, men akkurat på Goretex buksene deres står det at Falketind har normal passform mens Trollveggen har teknisk passform som er smalere. Jeg gjetter på at det er feil i beskrivelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (47 minutter siden):

Ok, da prøver jeg den.

Jeg bare ser flere klager på dette, og bilde på norrøna sin side av genser som er våt nederst fordi den stikker ut framme.

Jeg bestilte ihvertfall både falketind buksen og trollveggenbusken, så beholder jeg den som passer. I utgangspunktet har falketind pleid å være smalere i snittet enn trollveggen, men akkurat på Goretex buksene deres står det at Falketind har normal passform mens Trollveggen har teknisk passform som er smalere. Jeg gjetter på at det er feil i beskrivelsen.

Nå som du sier det, her er et eksempelbilde av min i bruk. Genseren stikker litt ut, men jeg har ikke lagt så mye tanker til det. Men klart, kunne jeg velge så hadde jeg valgt bittelitt mer lengde i samme jakke. En fordel er vel at når man sitter så får man ikke like aggresiv "Gore-tex-mage" som svinger ut, pga. stivt stoff og vanntett glidelås 😂

IMG_1046.thumb.JPG.b0bf960a0d570efe5c28943f12eb3251.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (7 minutter siden):

Nå som du sier det, her er et eksempelbilde av min i bruk. Genseren stikker litt ut, men jeg har ikke lagt så mye tanker til det. Men klart, kunne jeg velge så hadde jeg valgt bittelitt mer lengde i samme jakke. En fordel er vel at når man sitter så får man ikke like aggresiv "Gore-tex-mage" som svinger ut, pga. stivt stoff og vanntett glidelås 😂

IMG_1046.thumb.JPG.b0bf960a0d570efe5c28943f12eb3251.JPG

Ahh, shit.

Det der er jo noe skikkelig dritt når man går i vestlandsvær hele dagen. Spørs om det ikke må bli trollveggen da atter en gang 😕 

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 26.10.2022 den 10.46):

Nå som du sier det, her er et eksempelbilde av min i bruk. Genseren stikker litt ut, men jeg har ikke lagt så mye tanker til det. Men klart, kunne jeg velge så hadde jeg valgt bittelitt mer lengde i samme jakke. En fordel er vel at når man sitter så får man ikke like aggresiv "Gore-tex-mage" som svinger ut, pga. stivt stoff og vanntett glidelås 😂

IMG_1046.thumb.JPG.b0bf960a0d570efe5c28943f12eb3251.JPG

Jeg er nok kortere i overkroppen enn deg. Jeg er 172 høy, størrelse S gikk godt under rompa bak og rikelig lang nok foran.

Håper dette blir bra denne gangen. Nå har jeg heldigvis andre membranfrie jeg kan slite på om vinteren og når det ikke er nedbørsvæt, det sparer jo membranklærne som skal brukes i regnvær en god del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det irriterer meg at det ikke skal være mulig å lage funksjonelle klær lengre. Det meste av Norrøna tror jeg er laget for å spasere opp og ned Karl Johan. 
Jeg har to Falketind jakker og en bukse. Jeg synes de stopper vind ganske greit og er tette i regnvær. 
Men vanskelig å si siden jeg alltid blir fuktig inni jakka, sikkert pga. svettw og kondens og sånt. 

Det som irriterer meg er at glidelåsene ikke har klaffer og de lekker som siler. Det er gjennom glidelåsen det lekker mest. Man kan ikke ha ting i lommene når det regner for det blir klissvått. Men det er på den eldste jakka og den er over 5 år gammel så den er kanskje utslitt. Den nyeste bruker jeg som regnjakke rundt i byen. 
 

Og de der små hempene og snorene er umulig å betjene med vindvotter. De som lager disse klærne trenger sårt en tur på fjellet i ruskevær for å finne ut hva som ikke virker. 
 

Kanskje arcteryx er bedre. Eller noe annet. Jeg trenger ikke noe med fjongt design og elegant passform. Jeg trenger noe som virker. Hadde forsvarets feltjakke vært med gore tex så hadde den vært perfekt. 

Endret av Øystein_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (35 minutter siden):

Hadde forsvarets feltjakke vært med gore tex så hadde den vært perfekt. 

Ikke så langt unna

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/arktis/arktis-gore-tex-pro-jakke-herre-ousland-edition/?color=6640

 

Jeg har ikke prøvd denne, men har Klattermusen Brede som har tilsvarende dobbel klaff. Den beskytter godt, men du verden den er tung. Og kostbar - og den tar like mye plass i sekken som ett 4-mannstelt, så jeg bruker den stort sett bare når værforholdene tilsier at den kan eller må være på helt til jeg er tilbake til camp igjen. Jeg er absolutt tilhenger av klaff og mener at mange av "fremskrittene" vi har sett innen friluftsklær de siste 15-20 årene har mer med effektivisering av produksjonsprosess å gjøre enn direkte nytte for sluttbruker. Selv om det markedsføres sånn. Uansett, klaff og andre sikkerhetsfunksjoner innebærer en kostand i vekt og kroner, så alt blir en avveining av kost/nytte ifht. tiltenkt bruk.

Jeg har klart å akkumulere en del skalljakker, men etter min ArcTeryx Theta takket for laget (så alt for fort), så har jeg bare ytterpunktene med superlette paclite jakker i ene enden og KM Brede i andre enden av skalaen. Savner en mellomting som har solid og god hette/skulderparti og lettere stoff i kroppen slik at jeg kan få en lettere og mer pakkbar jakke som gir god beskyttelse av hode og ansikt.

Falketind virker å være den jakka fra Norrøna som sikter seg inn mot denne typen behov, men klart mann blir litt skeptisk med så varierende tilbakemeldinger. 
Lyngen Active virker også interessant. Shakedry i kroppen er ganske ekstremt, men uten å ha prøvd den er jeg nesten mer bekymret for om stoffet i hette og skuderparti er solid nok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Brede jakka så veldig god ut. Har den innerlommer?

Mulig jeg må kjøpe en sånn  

Brukte Falketind på en skitur på snaufjellet i dag i snøfokk og den er ganske lun og god. Tror det er bra den ikke er for tett for da blir man fort klam. Så får man heller isolere med ullfrotte. 

Dog, Falketind mangler gode innerlommer. Også de glidelåsene virker veldig skjøre og vanskelige å bruke med hansker. Hva skjedde med knapper egentlig? Spør du meg er knapper overlegent glidelås når det gjelder robusthet. 
Skulle ønske den var litt lengre bak og at funksjonene var lettere å bruke med votter. 
 

Hvis glidelåsen på skalljakka spjærer på snaufjellet i sterk vind så har du et problem. 

Ser at både Brede og Ousland markedsføres som ekspedisjonsjakker. Sikkert kjempebra jakker, men blir de kanskje for tunge og tette for vanlige fjellturer? Jeg skal jo ikke på ekspedisjon i Arktis. 

Jeg traff en på fjellet i dag med en arcteryx jakke og han sa den var altfor tett så han ble klam og svett. 
 

Ser dog at Brede ikke har gore-tex. Fungerer dems membran like bra?

Endret av Øystein_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (3 timer siden):

Den Brede jakka så veldig god ut. Har den innerlommer?

Mulig jeg må kjøpe en sånn  

Brukte Falketind på en skitur på snaufjellet i dag i snøfokk og den er ganske lun og god. Tror det er bra den ikke er for tett for da blir man fort klam. Så får man heller isolere med ullfrotte. 

Dog, Falketind mangler gode innerlommer. Også de glidelåsene virker veldig skjøre og vanskelige å bruke med hansker. Hva skjedde med knapper egentlig? Spør du meg er knapper overlegent glidelås når det gjelder robusthet. 
Skulle ønske den var litt lengre bak og at funksjonene var lettere å bruke med votter. 
 

Hvis glidelåsen på skalljakka spjærer på snaufjellet i sterk vind så har du et problem. 

Ser at både Brede og Ousland markedsføres som ekspedisjonsjakker. Sikkert kjempebra jakker, men blir de kanskje for tunge og tette for vanlige fjellturer? Jeg skal jo ikke på ekspedisjon i Arktis. 

Jeg traff en på fjellet i dag med en arcteryx jakke og han sa den var altfor tett så han ble klam og svett. 
 

Ser dog at Brede ikke har gore-tex. Fungerer dems membran like bra?

Rart jakkene passer så forskjellig. Jeg er 171 høy, og falketind i S dekker helt under rompa på meg.

Trollveggen er litt mer robust, litt grovere glidelås, litt mer praktiske frontlommer. Kanskje den hadde falt bedre i smak.

Arcteryx har vel Goretx som norrøna? Kan ikke være store forskjellen vil jeg tro. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanske det bare var at ryggen sklei opp fordi jeg gikk med sekk og hoftebelte. 
prøvde den nå med bare t skjorta og den går ned omtrent på nivå med skrittet. Men dette er en gammel modell da. Kanske de har gjort de nye litt lengre i ryggen. 
 

Dog rart du har hatt sånne problemet med vannlekkasje på de jakkene du har prøvd. Jeg kan ikke si jeg har opplevd det samme med mine. 
 

Eneste jeg kan huske fra i år er at jeg gikk halvannen time i sprutregn og da ble jeg våt på magen fra halsen og nedover. Enten trakk vannet nedover fra hetta og kragen eller så var det glidelåsen som lakk. 

Jeg får se om Trollveggen kanskje kan være mer egnet, spesielt om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (11 minutter siden):


 

Dog rart du har hatt sånne problemet med vannlekkasje på de jakkene du har prøvd. Jeg kan ikke si jeg har opplevd det samme med mine. 
 

 

 

Nei, gudene vet.

Heldigvis har Norrøna gode garantiordninger, men man betaler vel nærmest for to jakker når man kjøper èn 🤣

Foreløbig er nye falketindjakken tett. Får håpe det varer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.