Gå til innhold
  • Bli medlem

Dilemma - FISCHER E89 Easy Skin Xtralite lette fjellski m/fellefeste 20/21 eller Twin Skin Powerlite turski m/ stålkant 20/21


Globerotta

Anbefalte innlegg

Hmm, jeg vil kjøpe et par markaski eller lette fjellski som går i preppa spor. Valget står mellom Fischer E89 eller Fischer Twin Skin Powerlite. Sistnevnte er felleski, og har såvidt testet dette før, men da var det null glid (Åsnes Race 48). Jeg trenger ikke å ha stor fart, men glid er jo kjekt. Og så hadde det vært deilig å ikke smøre. Derfor lurer jeg på om felleskiene kan være et greit valg? Og om disse også vil fungere på annet føre enn såkallt nullføre 🤔Og hvilken lengde bør jeg gå for? Noen som har erfaring med Fischer Twin Skin Powerlite?

Eller er det tryggest å satse på smøreski, altså Fischer E89? Ikke lett dette her. Vil uansett gå for NNN-binding, altså ikke BC-binding - slik at jeg kan gå i preppa spor.

Fra før har jeg Fischer E99 Backcountry med BC-binding og er storfornøyd med de. De er 180 cm lange, jeg er 164 cm høy og ca 60 kg. Og så har jeg et par Fischer Lite langrennsski (smøreski) - men ønsker markaski med stålkanter for bedre styring.

 

Gode råd, og tips mottas med STOR takk.

 

Hilde

 

1.JPG

2.JPG

Endret av Globerotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte e89 som felleski med faste feller. Det fungerer utmerket! På vått og dårlig påskeføre vell og merke. Har ikke hatt annet føre i påska og har ikke fått testet mere. Betydelig mere gli enn standard fisher smørefri. 

Tore

Endret av torese
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Twinskin powerlite ski, og liker de svært godt. Pga innsving og stålkanter fungerer de godt i oppkjørte løyper hvor det er dårlige/udefinerte spor. Jeg vil imidlertid ikke kalle de fjellski, de har for dårlig bæreevne etter mitt skjønn. (fungerer dog godt på fast fokksnø). Har stillbare bindinger, og får derfor både bra feste og gli. Til kaldt (og isete) føre fungerer de ikke så godt. Da bruker jeg samme skia uten feller. (er ikke sikker på om de selges lenger?) Smøreski med riktig smøring er alltid bedre enn felleski. Disse to skiparene bruker jeg nesten utelukkende i oppkjørte løyper. I fjellet bruker jeg "gammeldagse" fjellski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også twinskin powerlite og er godt fornøyd med dem. 

Har brukt dem i hele vinter til å trekke pulk rundt i marka, om det har vært minus 10 eller pluss 10, og synes det fungerer bra. 

Som andre skriver så er nok et par godt smurte ski nesten alltid bedre, men spørsmålet jeg har stilt meg er om hva som er bra nok til at jeg skal kose meg på tur. 

Når jeg skal ha med en liten en i pulk er det så mye annet som skal holdes styr på at det å slippe å tenke på smøring er ganske deilig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å velge bindinger som kan justeres fram- og tilbake. Da kan du justere gli og feste. Det gjør skiene mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Monkvik skrev (54 minutter siden):

Det er lurt å velge bindinger som kan justeres fram- og tilbake. Da kan du justere gli og feste. Det gjør skiene mye bedre.

Enig. Dette er ganske standard hvis du kjøper ski og bindinger sammen, men kan være greit å følge med på når du kjøper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.