Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe reinskinn, men hvilket


Tom42

Anbefalte innlegg

Hei.   En slektning, dame, skal kjøpe et reinskinn som skal brukes i både telt og hengekøye. Felleskjøpet har skinn som er garvet oog impregnert med målene 125 x 135.   

Er bredde 125 cm for bredt for hengekøye?

Et alternativ er å kjøpe et vanlig flådd og tørket reinskinn, men er det for stivt i en hengekøye?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De skinnene på FK er ikke 125cm brede. Lengdemålet er mellom 125 og 135 cm. Bredde er ikke oppgitt. Dette er ganske små skinn, jeg kjøpte et på xxl som er ca 155 cm.
Jeg skjærer skinnene til en mer rektangulær form i ønsket bredde. Skjær fra baksiden med en skarp kniv, akkurat gjennom skinnet/huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (16 minutter siden):

De skinnene på FK er ikke 125cm brede. Lengdemålet er mellom 125 og 135 cm. Bredde er ikke oppgitt. Dette er ganske små skinn, jeg kjøpte et på xxl som er ca 155 cm.
Jeg skjærer skinnene til en mer rektangulær form i ønsket bredde. Skjær fra baksiden med en skarp kniv, akkurat gjennom skinnet/huden.

Men  hva er best impregnert eller bare som det er? Hun skal ikke ligg ute i naturen på vinteren.   Søkte på XXL, og de hadde bare dette skinnet, men hcerken bredd eller lengde er oppgitt

ploooo.png.85d3a4f95523687c0056cc200e05da49.png

Endret av Tom42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte på xxl hadde de en binge full av skinn, i svært varierennde størrelser og kvalitet. Jeg plukket ut et litt over middels stort, i det jeg anså som god kvalitet. Dette var garvete og impregnerte skinn. Skinn som er garvet men ikke impregnert suger vann som en svamp.
På lengre vinterturer med telt har jeg alltid brukt tørket skinn, skjært rektangulært som et liggeunderlag. Tørkede skinn trekker ikke vann, men alle skinn bør henges til tørk etter bruk. Tørkede skinn er stivere enn garvede skinn, men også lettere.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket skinn er kanskje stivere, men også disse blir myke på tur når "baksiden" blir litt fuktig av å være på bakken e.l.. Det blir "stivt" igjen etter å ha blitt hengt opp til tørk igjen.

Jeg har brukt mitt tørkede i hengekøye, null problem. Jeg har også skjært av "utstikkere" på sidene for å gjøre det litt mer pakkvennlig på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.