Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til stor mann


Akto

Anbefalte innlegg

Stor er vel relativt, men 187 cm, 95 kg og bred over skuldrene og veldig rett fra midje og over hofte. Har en Bergans 90 liter på 20. året nå, den er sydd og fikset såpass mange ganger at jeg vil pensjonere den. Ikke har den vært spesielt god å bære heller, men jeg er ikke en som klager. 

Ønsker tips og erfaringer til sekk i størrelsesorden 85-95 liter, fra dere som har vært i samme situasjon. Sjelden vi går mer enn 3 dager, men det bør være en sekk som er egnet til ukesturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker oftere om vekt enn volum. Bærer du 35 kg trenger du et solid bæresystem. Bærer du oftere ca 20+ klarer du deg med litt mindre robust bæresystem og kan spare 2 kg bare på selve sekken. 

Selv har jeg (184 cm og 90-100 kg avhengig av sesong ;-)) en forkjærlighet for Osprey-sekkene når bærevekt ikke skal ligge så mye over 20 kg. Jeg har valgt den største utgaven (Xenith 105) da den veier minimalt mer enn de bittelitt mindre modellene - da har jeg plass til mer i sekken og jeg bruker også denne sekken på jakt og turer der man ikke har med så mye fordi jeg har plass uansett, den lar seg komprimere godt selv når jeg bare har en fjellduk, primus og noen ryper oppi slik at den ikke henger og slenger men er ganske kompakt mot ryggen. Samtidig tåler den bra volum om man skal stappe den litt. Såpass god justering i ryggen også at den lar seg bruke av folk med litt forsjellig rygglengde. (Pass bare på at du får en rygglengde som matcher dine 1945877075_WM-_MG_0261.thumb.jpg.439bbc548ef4b583fa3ef1513aa13017.jpg



1561592669_WM-_MG_7193.thumb.jpg.26cb293f3e7c28b660bc70f94d33192b.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du vel omtrent samme størrelse som meg. Jeg har Osprey Xenith 88, dvs den er 92 i large. Det er en veldig god sekk og har grei egenvekt. Dog liker jeg den best når den ikke er lastet for tungt. 22-23kilo er ok. Over det bytter jeg til Norrøna Recon 125. Tyngre sekk men bedre å bære tungt med. Nå er vel Xenith utgående modell. Ser ut som de slår sammen de store modellen av Aether og Xenith til ny modell Aether Plus. Vil nok være ganske lik Xenith. Ser egenvekt øker litt på de, greit nok hvis den blir litt mer stabil å bære tungt med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.