Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye plastkart, noe herk


Anbefalte innlegg

Annonse

Kan jo også nevnte et de nye Premium-Topo-kartene til Nordeca har fjerna alt av punketer (Utsikt, parkering bading m.m.) fra kartet.  Det er også kjipt. 

Jeg har et Finnemarka-kart, brukes flittig. (papir) Ble glad da jeg da jeg så på kartbutikken.no at det var nytt tyvek-kart over området. Men ble skuffa da det var strippa for tur-punkter. Nå har jeg lagt inn all punkter på GPS jeg alltid har med meg, men er jo stas å se på kart og planlegge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😤😡 Det er altså forbannet at jo mer oppdatert kart, jo dårligere blir det altså? Det var ille nok å måtte gå over fra kartverket sine tyvek til Nordeca (fikk hamstret de viktigste områdene for meg, men nå har jo kystverket endret på masse lykter), men nå er altså Nordeca sine blitt enda dårligere enn de har vært? $%& at det er mulig. Takk for advarselen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Laila Grønvold skrev (1 time siden):

Hei. En liten forklaring på hvorfor vi i Nordeca Konsument AS, i fjor sommer, måtte trykke kartene våre på Polyart, i stedet for Tyvek. Leverandøren av Tyvek er i USA og der ble det bestemt at Tyvek skulle brukes til munnbind, og andre ting sykehusene hadde bruk for i pandemien.  Dermed klarte ikke leverandøren å levere nok Tyvek til trykkeriene som skulle trykke kartene våre (gjaldt ikke bare oss). Vi hadde da valget mellom å trykke på papir eller Polyart (som er sterkere enn papir) og valgte da Polyart. Dette gjaldt 2 trykkbestillinger i fjor sommer, etter det har vi trykket, som vanlig, på Tyvek. Håper dette var oppklarende! Ønsker dere en god høst. 

 

God og forståelig forklaring.

 

Men hva med den nye  nye "grønne" serien er strippa for punkter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topo 3000 serien er laget basert på data fra Kartverket.

Turkartene (de lilla) er i tillegg laget i samarbeid med DNT, slik at vi har lagt til deres informasjon i tillegg til data fra Kartverket, derfor har de mer informasjon. Vi setter pris på tilbakemeldinger, gjerne direkte til oss, så vi kan forbedre produktene våre. Jeg skal ta med dine innspill til produksjonen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Grønvold skrev (1 time siden):

Topo 3000 serien er laget basert på data fra Kartverket.

Turkartene (de lilla) er i tillegg laget i samarbeid med DNT, slik at vi har lagt til deres informasjon i tillegg til data fra Kartverket, derfor har de mer informasjon. Vi setter pris på tilbakemeldinger, gjerne direkte til oss, så vi kan forbedre produktene våre. Jeg skal ta med dine innspill til produksjonen! :-)

Flott. 

Utsiktspunkter og P-plasser har vel ikke så mye med DNT å gjøre, men greit nok :-) Kart må man ha uansett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (På 2.4.2021 den 20.56):

Kan jo også nevnte et de nye Premium-Topo-kartene til Nordeca har fjerna alt av punketer

Dette er ting som endrer seg hele tiden. Jeg har stått på steder merket som utsikt og bare sett skog. For min del synes jeg ikke sånt hører hjemme på et kart som brukes til navigasjon. Jeg vil heller ha sånt på egne opplysningskart, så kan jeg notere meg hvor ting finnes, eller ta med sånne kart hvis jeg er interessert. Skulle man ha med alt av fiskeplasser, fisketyper i vannene, utsikter, severdigheter, serveringsteder, overnattingshytter, gapahuker, krigsminner, minnesmerker, badeplasser, rasteplasser, bålplasser, teltplasser, historiske punkter m.m.m.m. (med masse mye mer) blir kartet oversådd av for meg irriterende symboler som dekker over interessante terrengdetaljer. I praksis betyr det også ganske mange merkostnader å holde sånne typer punkter oppdaterte over tid. Kjøp et par årganger av Skiforeningens kjentmannsmerker-bøker så ser du hvor mye som kunne ha vært plassert på sånne kart. Eneste fordelen med å markere utsiktspunkter for meg ville være at jeg da lett kunne se hvor jeg ikke skal dra. Så her er vi nok veldig uenige vi to. 😁

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (53 minutter siden):

Dette er ting som endrer seg hele tiden. Jeg har stått på steder merket som utsikt og bare sett skog. For min del synes jeg ikke sånt hører hjemme på et kart som brukes til navigasjon. Jeg vil heller ha sånt på egne opplysningskart, så kan jeg notere meg hvor ting finnes, eller ta med sånne kart hvis jeg er interessert. Skulle man ha med alt av fiskeplasser, fisketyper i vannene, utsikter, severdigheter, serveringsteder, overnattingshytter, gapahuker, krigsminner, minnesmerker, badeplasser, rasteplasser, bålplasser, teltplasser, historiske punkter m.m.m.m. (med masse mye mer) blir kartet oversådd av for meg irriterende symboler som dekker over interessante terrengdetaljer. I praksis betyr det også ganske mange merkostnader å holde sånne typer punkter oppdaterte over tid. Kjøp et par årganger av Skiforeningens kjentmannsmerker-bøker så ser du hvor mye som kunne ha vært plassert på sånne kart. Eneste fordelen med å markere utsiktspunkter for meg ville være at jeg da lett kunne se hvor jeg ikke skal dra. Så her er vi nok veldig uenige vi to. 😁

Kjentmann sa du?

Jeg har møysommelig siste 6-7 år jobba meg gjennom nærmere 15 bøker.... og holder stadig på :-) 

Skjønner godt dine argumenter, og har selv blitt skuffa over manglende utsikt,  men er man på nye steder, er det jo greit å vite hvilke av de 25 toppene innen rekkevidde som kan glimt av utsikt. 

Viktigste er jo at det er plast/tyvek, så det er holdbart. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyvek marknadsförs som att det håller i evighet efter  tur på 16 d och lite planering och uppföljning skulle jag säga att de håller ej den kvallitet som de själva uppger några turer på samma karta är väl mer rätt tid.

Tidiagare fick man plasta in kartor då höll de längre men blev tyngre och otympligare.

Får ev bli GPS,jag köpte en på Wish men det var endast en apparat som man kunde mäta ytor med men såg exact ut som den var äkta men utan möjlighet att lagra in kartor men med kompass och div andra möjligheter som vanligt betalade wish åter pengarna om man beskriver öppet i text och bilder vad man fått levererat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.