Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny dyse, tung å skru inn, Optimus 111


Anbefalte innlegg

Hei, 

Bestemte meg for litt siden for å kjøpe ny multifuelbrenner, etter å ha lest litt på fjellforum ble jeg inspirert til å pusse opp en Optimus 111 som var kjøpt på militærauksjon for lenge siden og satt bort fordi den ikke fungerte skikkelig. Gikk til innkjøp av et rep.sett 2807, som det sto "10 Ranger &111 Hiker" på og satt i gang, alt gikk fint bortsett fra at rensenålen var treg å presse opp i dysen. Prøvde å sette på den nye "M" dysen, men den gikk bare en halv turn inn før det ble så tungt og dra at jeg måtte bruke verktøy dette ble også etterhvert vanskelig å skru med. Den gamle umerkede dysen skrur jeg helt inn med bare fingrene. Ble nervøs for at de har endret gjengene og turte ikke dra til hardere, har dårlig erfaring fra tidligere med å ødelegge gjengene i mykt metall. 

Så spørsmålet er altså om det er noen som vet om det har vært en forandring på stigningene på gjengene i dysen, eller er det bare å dra til?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • martin.m endret tittelen til Ny dyse, tung å skru inn, Optimus 111

hei

Hvis det stopper etter ca. halv tørn inn, så tyder alt på at man har gått fra tommegjenge til millimeter gjenge. Ikke bruk verktøy, men skjer evt. de gamle gjenger om til millimeter med et gjengeverktøy. Det pleier å gå bra.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass iallefall på å fyre med riktig brensel. Da jeg var i militæret i 1996 skulle jeg etterfylle primusen fra en kanne jeg fikk fra en medsoldat. Det viste seg å være scooterbensin. Det skjønte jeg fort når hele sulamitten gikk i lufta, teltet brant ned, jeg tok fyr og lå 2 uker på sykehus etterpå. Fikk ingen permanente skader, men har holdt meg unna optimus siden nå. Når det er sagt synes jeg optimusen var strålende ellers. Men dette var selvsagt ikke noe svar på ditt spørsmål da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.