Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmerep. av rift i ytterduk


Kristofffer

Anbefalte innlegg

Hei. Det er lang ventetid på reparasjon hos Sømhuset så jeg snuser på muligheten for å reparere mitt Hilleberg Akto selv. Det har fått en liten rift i ytterduken, om lag 7 mm lang, og etter litt googling ser det ut til å være en forholdsvis enkel reparasjon. Kom over en video på YouTube og lurer på om noen her har testet samme metode og kan fortelle noe om hvor bra det fungerer. Setter også pris på eventuelle andre forslag (utover å sende det inn til sømhuset)

Her er videoen: 

 

Endret av Kristofffer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kristofffer endret tittelen til Hjemmerep. av rift i ytterduk
Annonse

En så liten rift ville jeg i første omgang prøvd å reparere med Tear-Aid:  https://www.tear-aid.com/Tent-Repair-Kit/

En lapp på hver side. Jeg gjorde med en atskillig større rift i bunnduken på et telt, og det har holdt så langt.
Teltduken din er sannsynligvis silikonbelagt, så det er en mulighet for at lappen ikke vil feste skikkelig, men det er verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (33 minutter siden):

En så liten rift ville jeg i første omgang prøvd å reparere med Tear-Aid:  https://www.tear-aid.com/Tent-Repair-Kit/

En lapp på hver side. Jeg gjorde med en atskillig større rift i bunnduken på et telt, og det har holdt så langt.
Teltduken din er sannsynligvis silikonbelagt, så det er en mulighet for at lappen ikke vil feste skikkelig, men det er verdt å prøve.

Takk for svar. Jeg har prøvd både tear-aid og gorillateip og har som du sier erfart at det ikke fester skikkelig på silnylon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (1 time siden):

Det kan jo være et godt alternativ. Har du brukt dette som permanent reparasjon, og på hvilket telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (8 timer siden):

Har du prøvd Utigjen/Barents Outdoor? De innehar jo gammel Helsport-kompetanse.

https://utigjen.no/

Ja, har hørt om dem, men enda ikke prøvd. Har du erfaringer med dem selv?

Jeg er i utgangspunktet ute etter å reparere selv men kommer helt klart til å ta kontakt med utigjen dersom ikke jeg får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst ønsket er å reparere selv så bruker du helt vanlig silikon. Rift som er såpass stor bør nok forsterkes med en lapp. Om du bør sy duken avhenger av hvor riften er, f.eks. vil det være større belastning på duken i nærheten av et bardunfeste, enn ute på duken.

Lappen klippes til en sirkel og den og duk påføres silikon før du presser de sammen. Nå har forhåpentlig litt av silikonen blitt presset gjennom riftet. Stryk så litt silikon på innsiden av duken slik at silikon på ytter og innside av duken har kontakt. Dernest stryker du et tynt lag silikon på lappens ytterkanter og ut mot duk, bruk fingeren. Dette er for at lappens kant skal være så beskyttet som mulig mot å rives opp. 

La det tørke et til to døgn. Det er ferdig herdet når det ikke lukter lenger og kan da pakkes sammen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (1 time siden):

Visst ønsket er å reparere selv så bruker du helt vanlig silikon. Rift som er såpass stor bør nok forsterkes med en lapp. Om du bør sy duken avhenger av hvor riften er, f.eks. vil det være større belastning på duken i nærheten av et bardunfeste, enn ute på duken.

Lappen klippes til en sirkel og den og duk påføres silikon før du presser de sammen. Nå har forhåpentlig litt av silikonen blitt presset gjennom riftet. Stryk så litt silikon på innsiden av duken slik at silikon på ytter og innside av duken har kontakt. Dernest stryker du et tynt lag silikon på lappens ytterkanter og ut mot duk, bruk fingeren. Dette er for at lappens kant skal være så beskyttet som mulig mot å rives opp. 

La det tørke et til to døgn. Det er ferdig herdet når det ikke lukter lenger og kan da pakkes sammen.

 

Takk, det er dette svaret jeg har ventet på!

Ville du sagt at «dette» er helt vanlig silikon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (43 minutter siden):

Jeg tror at silicon seam sealer kan funke som lim. Men den må herde i mange dager for å bli ferdig herdet. (Uker).

Det skal jeg sjekke ut om ikke det funker med vanlig silikon og teltstoff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristofffer skrev (45 minutter siden):

Takk, det er dette svaret jeg har ventet på!

Ville du sagt at «dette» er helt vanlig silikon?

Pattex lager jo generelt gode produkter og bruker de alltid på kontaktlim, men har aldri brukt silikon fra dem. Jeg bruker helt ordinær silikon og akkurat nå er det denne jeg har og bruker.

15DA0F25-77B4-4051-9B76-1E0BA59A5E7D.thumb.jpeg.8ffc9b736a897c3caddac8493c71b22b.jpeg

Til den bruken du skisserer brukes den ufortynnet. 

Silikon har mange bruksområder og er også ypperlig til sømtetting, eller impregnering av klær og utstyr. Blandes med WhiteSpirit i varierende grad avhengig av hva du skal bruke det til. Til den slags bruk kan det sjekkes ut på YouTube-kanalen min: saktetur

 

 

Endret av rayun
dårlig link
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (8 minutter siden):

Pattex lager jo generelt gode produkter og bruker de alltid på kontaktlim, men har aldri brukt silikon fra dem. Jeg bruker helt ordinær silikon og akkurat nå er det denne jeg har og bruker.

15DA0F25-77B4-4051-9B76-1E0BA59A5E7D.thumb.jpeg.8ffc9b736a897c3caddac8493c71b22b.jpeg

Til den bruken du skisserer brukes den ufortynnet. 

Silikon har mange bruksområder og er også ypperlig til sømtetting, eller impregnering av klær og utstyr. Blandes med WhiteSpirit i varierende grad avhengig av hva du skal bruke det til. Til den slags bruk kan det sjekkes ut på YouTube-kanalen min: saktetur

 

 

Hjertelig takk for gode tips! Skal definitivt teste dette på teltet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Screenshot_20210330_221204_com.android.chrome.thumb.jpg.61f549832a58729ea5356ac02d5c6e6c.jpg

Kristofffer skrev (12 timer siden):

Det kan jo være et godt alternativ. Har du brukt dette som permanent reparasjon, og på hvilket telt?

Jeg har brukt det som permanent reparasjon, ja. Lappene fester godt. Jeg prøvde også tear-aid først, som ikke festet seg. Teltet er vaude invenio 3p, med 40d silikonisert nylon. Dette var med på en 3 dagers tur i lyngsalpene etter reparasjonen, der det ble litt regn siste dagen. Lappene sitter fortsatt, men det vil vel vise seg etter denne sesongen om de virkelig består ildprøven. Iallefall enkle å bruke. 

IMG_20200726_215954.thumb.jpg.9d18a281147b88ddac66f5ad1a2e854a.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Hilleberg sitt rep-kit med lapper for å lappe mitt Saivvo. Innerduken hadde stor rift etter hund, jeg sydde på lapp. Instruksjoner for å lappe med lapp og symaskin fulgte med reparasjonskitet fra Hilleberg. På ytterteltet sømforsegler du sømmene. Var veldig greit når man brukte klyper, for knappenåler går jo ikke. 

Rep-kitet kjøper du etter «Hilleberg label», Saivvo er red-label så det kjøpte jeg. Var med lapper i alle fargene og glidelåskramper og litt forskjellige deler til reparasjon og utskifting. 

Jeg kjøpte symaskinen for å lære meg å lappe utstyr og kunne ikke bruke symaskin fra før. Kjøpte en modell som var egnet for barn (dvs læring) og lærte den ut fra bruksanvisningen. Jeg kommer til å lappe telt på denne måten fremover. 

Jeg har også kjøpt teltstoff inner- og ytterduk, samt mesh, fra Extremtextile.de så jeg har en del liggende til de andre teltene og andre ting. 
 

65EEC9DD-348F-4C24-8BA4-AC82CD57598F.jpeg

DBF138CF-FEBC-4EBB-8CCB-2CCDB92DB7C2.jpeg

7D2EB482-75DC-418F-91DC-6E5933ECC5DC.jpeg

9F5D5C58-3582-4E1B-BB63-EFACFC5B93C2.jpeg

Endret av kamilla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med symaskin og opparbeidet syferdighet har en gode muligheter til å reparere og vedlikeholde mye av friluftsutstyret. Men for meg, som mangler begge blir fristelsen for stor med selvklebende lapper. Det finnes en god del av disse på markedet nå, av ulike stoff, teksturer, farger og heftegenskaper. Men er skaden stor må det nok sying og eventuell sømforsegling til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.