Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til en som får klaustrofobisk følelse i sovepose


Erik78

Anbefalte innlegg

Hei dere. 

Jeg har nettopp begynt å ta tilbake friluftlivet etter mange år pause. Jeg er en fyr som virkelig elsker å være ute i neste alle typer natur, og det tenker jeg å være mye fremover. 

Når det kommer til overnatting har jeg utviklet et skikkelig problem gjennom de årene. Jeg får rett og slett lettere panikk i soveposen. En lett for for klaustrofobi vil jeg si. Det ødelegger jo hele gleden med overnattinga og er skikkelig dritt. Det går helt fint opp til et visst punkt. Men så kommer det stadiet i søvnen der jeg så og si alltid snur meg på magen og legger det ene benet i 90 grader vinkel. Det går jo ikke i posen og den følelsen av å være innestengt er så ubehagelig at jeg blir helt rådlaus.

Er det noen andre som opplever lignende ? 

Har dere noen erfaringer og triks som kan hjelpe på å komme over dette veldig irriterende problemet ?  

Takk for råd.

Erik

Endret av Erik78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lære deg til å sove på siden eller ryggen. Jeg var en og har vært en sideligger store deler av livet (så jeg kan huske) Men etter en skade i en skulder, måtte jeg tvinge meg til å sove på ryggen. Det var mange netter med dårlig søvn, men det kommer til et punkt hvor kroppen gir etter. 

Alternativet er å sove med soveposen som en dyne, men da begrenser du jo friluftslivet til sommeren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 minutt siden):

Lære deg til å sove på siden eller ryggen. Jeg var en og har vært en sideligger store deler av livet (så jeg kan huske) Men etter en skade i en skulder, måtte jeg tvinge meg til å sove på ryggen. Det var mange netter med dårlig søvn, men det kommer til et punkt hvor kroppen gir etter. 

Alternativet er å sove med soveposen som en dyne, men da begrenser du jo friluftslivet til sommeren 

Kult, Ja det er jo egentlig det jeg lurer på. Om den feelingen til slutt gir seg. Så dette er veldig bra nyheter ja. Jeg kan tåle ganske så mye ubehag, og når jeg vet at det til slutt kan gi seg er det bare å kjøre på.

Kun sommerstid blir litt for snevert ja. Haha, Helst være i ute 24/7.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (5 minutter siden):

Ja, så lenge det ikke er noe annet som ligger å trigger at du får klaustrofobiske følelser? Slik jeg forstod deg i første post, går det helt fint for deg, helt til du må vende deg på magen å vinkle foten? 

Stemmer.

Godt poeng. Kan godt være noe triggere som jeg er ubevist. Vi får se. Nettopp fått MR av ryggen, mulig prolaps nedi der, som går ut i det beinet jeg vinkler. Får svar på det etter påske, så får vi se.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem.

Kjøp wide sovepose, eller kile på din eksisterende sovepose. Helsport f.eks har både til vinter og sommerbruk (sikkert andre produsenter også) , passer vel alle poser så lenge det er YKK glidelås mener jeg (det bør du undersøke nærmere). Også doble kile hvis jeg ikke huske feil. Eller 2 kiler sammen. 

En ypperlig 3-sesongs pose jeg bruker er Helsport Breheimen dun, 90cm wide, litt rektangulær, kan glides opp til dyne, men ser den er utgått modell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnjpedersen skrev (17 minutter siden):

Hadde samme problem.

Kjøp wide sovepose, eller kile på din eksisterende sovepose. Helsport f.eks har både til vinter og sommerbruk (sikkert andre produsenter også) , passer vel alle poser så lenge det er YKK glidelås mener jeg (det bør du undersøke nærmere). Også doble kile hvis jeg ikke huske feil. Eller 2 kiler sammen. 

En ypperlig 3-sesongs pose jeg bruker er Helsport Breheimen dun, 90cm wide, litt rektangulær, kan glides opp til dyne, men ser den er utgått modell. 

TAkk. Gode tips. 

Vet du om noe tilsvarende Bredheimen på markedet ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnjpedersen skrev (20 minutter siden):

Hadde samme problem.

Kjøp wide sovepose, eller kile (ekspander) på din eksisterende sovepose. Helsport eller Bergans f.eks har både til vinter og sommerbruk (sikkert andre produsenter også) , passer vel alle poser så lenge det er YKK glidelås mener jeg (det bør du undersøke nærmere). Også doble kile hvis jeg ikke huske feil. Eller 2 kiler sammen. 

En ypperlig 3-sesongs pose jeg bruker er Helsport Breheimen dun, 90cm wide, litt rektangulær, kan glides opp til dyne, men ser den er utgått modell. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det umulig å endre på sovemønster (ref. @tshansen sitt innlegg) så finnes det noen alternativer til 😄

31vXGBHE6vL._AC_SY580_.jpg.a4bc9c82eeb6cc1db11cee6efe3b820c.jpg

Edit: 

Et litt mer relevant tips er å vurdere formen på ulike soveposer, Vil tro at en rektangulær sovespose er bedre for deg en en smal mumie. (Minuset er høyere vekt og at den er mindre varmeeffektiv)

image.png.1ebb77230953f1bd197f6337651488c1.png

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva som oppleves som klaustrofobisk. Selv er jeg ikke veldig glad i dunposen min som er så trang at jeg må ha hendene enten ned langs siden eller i kors over brystet (mumie-poser) når alt er lukket. Jeg vil helst ha en viss vidde øverst, og ligger gjerne med denne posen utilsnørt øverst, og til og med glidelåsen litt nedtrukket om det ikke er veldig kaldt. I stedet for å snøre igjen bruker jeg et stort skjerf (bør være bredt, for eksempel et sjal) for å hindre varmen i å slippe ut/kulda i å slippe inn. Da kan jeg ligge veldig avslappet på siden.

Hvis du er avhengig av å vinkle beinet mer enn posen tillater kan du vurdere å ha en pose som du kan lukke opp fra fotenden og så dekke til med et teppe (for eksempel Therm-a-rest stellar blanket eller lignende), eventuelt en "over quilt" (kan sammenlignes med en kloning av dyne og sovepose). En "over quilt" er jo i utgangspunktet tenkt brukt alene, men skulle vel også være mulig å kombinere med å bruke en sovepose med åpen glidelås om det blir for kaldt å bruke den alene.

Her er det bare å eksperimentere. Du finner helt sikkert en løsning du trives i.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover mye på mage og har hender under hodet. I vanlig trang pose våkner jeg da flere ganger pr natt med dovne armer. Det går greit når det er varmr. Da snur jeg pose og åpner glidelås et stykke ned og bruker øvre del som dyne. Trenger dog lue da. Er det mer normal norsk 3 sesong så bruker jeg en slik https://sierradesigns.com/backcountry-bed-20/ . Ble en ny opplevelse siden dynefliken er så bred at jeg får armene mer ut og ikke dovner. Er og lett å justere temp på morgen og også gjøre det i søvne siden dynefliken da ligner mye på dyne hjemme. En slik pose krever et underlag ala Exped Synmat/downmat siden det stikkes i en lomme på undersiden. I Long versjon som jeg har så trenger man LW versjon av underlag. Med underlaget slik så snur jeg meg inni posen om natta. Men vanlig pose blir ofte posen en spiral rundt meg etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (5 timer siden):

Blir det umulig å endre på sovemønster (ref. @tshansen sitt innlegg) så finnes det noen alternativer til 😄

Jeg har en av disse. Veldig kald i forhold til vekt og pakkevolum. Gøy å bruke et par ganger, siden aldri brukt. 👎🗑️

Veldig lett å komme oppi hengekøya da. Og du trenger ikke krype ut av posen hvis du skal ut og vanne busker midt på natta. 😆

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt stor og kan relatere meg til det som trådstarter skriver. Men for meg har det blitt bedre med årene, så mulig øvelse gjør mester? Fikk også en sovepose i Long/Wide-utgave (warmpeace viking) for noen år siden og der har jeg mye mer "tumleplass" enn i min andre pose. Ulempen er at jeg må krølle den rundt meg om det blir kalde netter, mer luft å varme opp...Ville sett på en pose i wide-utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjelltrollet2 skrev (14 timer siden):

Kansje Montbell Down Hugger er noe for deg? 

En sovepose med strech som gjør at du kan "legge det ene benet i 90 grader vinkel"

Det var mitt tips også. Har en venninne med en sånn, som er veldig fornøyd. Tror vel ikke hun hadde like store issues som deg, men virker i alle fall som bra soveposer. 

Husket ikke merket tidligere da jeg prøvde å finne dem, og hadde det for meg at det var Big Agnes. Da kom jeg over deres variant sidewinder, som er laget for folk som sover på siden. Det kan jo også være verdt å titte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som ett quilt sammen med ett skikkelig godt underlag er veien gå.

En quilt som man kan feste til underlaget kan også brukes når det er kaldt. Er det veldig kaldt sover jeg med tykk dunjakke uansett.

Min erfaring med Thermarest er at de tversgående kanalene slipper rævva/kulemagen mer ned enn exped sine med langsgående kanaler. Så for magesoving tror jeg absolutt ett expedunderlag i LW/MW størrelse er best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 30.3.2021 den 10.48):

Blir det umulig å endre på sovemønster (ref. @tshansen sitt innlegg) så finnes det noen alternativer til 😄

31vXGBHE6vL._AC_SY580_.jpg.a4bc9c82eeb6cc1db11cee6efe3b820c.jpg

Edit: 

Et litt mer relevant tips er å vurdere formen på ulike soveposer, Vil tro at en rektangulær sovespose er bedre for deg en en smal mumie. (Minuset er høyere vekt og at den er mindre varmeeffektiv)

image.png.1ebb77230953f1bd197f6337651488c1.png

Dæsken. Det var en seriøs sak. Hva koster den ? Hahaha,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 31.3.2021 den 15.36):

For meg høres det ut som ett quilt sammen med ett skikkelig godt underlag er veien gå.

En quilt som man kan feste til underlaget kan også brukes når det er kaldt. Er det veldig kaldt sover jeg med tykk dunjakke uansett.

Min erfaring med Thermarest er at de tversgående kanalene slipper rævva/kulemagen mer ned enn exped sine med langsgående kanaler. Så for magesoving tror jeg absolutt ett expedunderlag i LW/MW størrelse er best.

Takk. Jeg har allerede exped Synmad Lw. Funker som faen den og hatt i mange år. Ska vurdere quilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ale sammen for masse nyttige tips og info. Mye bra lenker her som jeg kan sjekke ut om problemet blir for stort. 

Begynner med å øve meg på å sove på siden og håper at jeg kan kjøre meg inn på det i løp av sommeren. Så får jeg ta vinteren når den kommer og se hva som skjer da. 

Takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEMO (og muligens andre) har soveposer med timeglassform(8eller spoon som de kaller det), har en eldre modell og en drøm (bokstavelig talt) ifht mummi sovepose, kan ligge på siden med bøyde knær, ut med albue etc. , både pga formen og litt stretch.

Men klart betaler en pris i form av vekt og isolasjon, er en grunn til at mummi soveposer lages så nok ikke valget om du er på ultralight og vinterovernatting. Men SÅ mye tyngre og dårligere er de tross alt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.