Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsens tursag


sjimpo

Anbefalte innlegg

Annonse

Ikke mer enn at jeg har sett på den i butikk. Er vel ganske lik type Bacho Laplander m.fl men andre farger. Er vel en helt grei sag. Skal du ha foldesag er den til Eagle veldig bra. Biltema har en som heter campingsag til 99,90. Overaskende til den prisen. Ikke like fin finish som mamge andre men sager som bare det. Skal du ha en skikkelig god tursag så se på Boreal 21. Sammenleggbar buesag som bruker standard blader du får kjøpt overalt. Finnes og i andre lengder. Er vel noen som har begynt å forhandle de her i landet nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en Bahco Laplander er den ikke noe særlig tess. Jeg har både Laplander og Biltema campingsag, sistnevnte har grovere tenner og sager mye raskere med mindre bruk av kraft. Men Laplander er litt mindre, og virker velbygd og robust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Monsen sin foldesag og denne fra Eagle: https://www.obs.no/klar-og-sport/tur/tur--og-campingutstyr/2352696?v=Obs-4965280440037&gclid=Cj0KCQjw9YWDBhDyARIsADt6sGZaUaPVFXCMDAzdp4-Iq7sqcm2TC_h34KIibyAVdpb1RuU-2EFo1IAaArMjEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Jeg liker Eagle sagen mye bedre, jeg synes den har bedre grep og sager bedre, Monsen sagen har ett glattere håndtak så glir mere i hånden også har de hatt på ett belegg på bladet som dekker tennene så den sager dårlig frem til dette er slitt bort. Jeg lar Monsen sagen ligge hjemme og bruker kun Eagle sin, i tillegg får man kjøp nye blader til Eagle sagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både saga fra Bacho (Monsen typen) og den fra Eagle :) 
De ligger fint i skuffen hjemme. På tur når jeg trenger sag så tar jeg med en liten buesag.
Mere vekt?   Jepp, men på turene jeg ikke klarer meg med en samekniv for å lage ett kaffebål så bærer jeg ekstravekta på en buesag med glede :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjimpo skrev (4 timer siden):

Ja! Kan man bruke standard blad til denne? Har sett på denne også https://www.velos.no/categories/agawa

Men det er noe med enkelheten i ei sag man kan klappe sammen som en foldekniv. 

Til de Boreal er det standard blader, hvertfall til 21 og 24. Jeg har 21 versjon og bruker tørrblad fra Biltema. De klappes og veldig lett sammen både med og uten hansker. Blir en stang sammenklappet. Men den blir jo en del lengre da en Monsensaga.  skal du sage noe med litt dimensjon er den veldig god og kjapp og bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjimpo skrev (På 29.3.2021 den 19.08):

Føler du at Eaglesaga, som har 17 cm blad er langt nok til vanlig turbruk?

Den har ihvertfall vært lang nok til mitt bruk, noen ganger må man sage rundt hele stammen og knekke litt men sålenge jeg ikke velger tykke trær går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.