Gå til innhold
  • Bli medlem

Tinderangling - traverser


tepose

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker tips til traverser som kan gjennomføres på egenhånd uten tau her i Norge. Elsker fjellturer som krever klyving, og ønsker mer av disse i år!  Jeg begynte å klatre i høst, men har stort sett klatra innendørs. Klatra en del ute i fjor høst, men da på topptau. Kan altså ikke så mye om sikring enda, men har store ambisjoner om å lære det i løpet av året. Målet er etter hvert å begynne med naturlige sikringer, men må klatre mer på led under vanlig sportsklatring først.

Så fram til jeg har mer kunnskap og erfaringer, samt bekjentskap som driver med det samme, trenger jeg tips til luftige, utfordrende turer hvor jeg kan dra alene, men uten å risikere livet mitt fullstendig. Håper dere har noen tips! Gjerne i Romsdalen, på Vestlandet, Jotunheimen, osv. Har noen her f.eks. gått Bjørndalstraversen i Rosendal? Leser så mye forskjellig - noen mener man trenger tau, andre skriver at det går helt fint uten! Jeg vil si jeg har ganske god balanse, og er vant til å løpe mye rundt i fjellterreng. 

På forhånd takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg noen traversekspert, men hvorvidt man trenger tau kommer an på flere forhold. Det er en avveining mellom hvor stor sjanse er det for at du faller, og hvor eksponert er terrenget. De fleste traverser kan gås uten tau, men faller du er du ferdig. Se på videoene til Kilian Jornet f.eks. Han løper og klyver mye i svært eksponert terreng uten tau. Mulig: ja, farlig: ja! Tau krever også en partner og tar lengre tid. Det går an å bruke tau alene, men da må du gå opp og ned flere ganger for å hente sikringsmidler og klippe ut tauet. Det er også veldig vanskelig å sikre bra dersom det ikke er gode steder å plassere sikringsmidlene, men det finnes metodesett for å sikre de fleste former for alpin ferdsel. 

Se gjerne NF sitt metodesett (2019)

Hvorvidt jeg vil bruke tau på en travers avhenger også av vær og vind. Våt stein er glattere, stein med is og snø er enda glattere. Sterk vind påvirker evnen til å holde balansen. Sikten påvirker evnen til å følge planlagt rute og så videre. Forhold som dette, samt hvor komfortabel den enkelte er med å ferdes i eksponert terreng er nok grunnen til at du ser noen sikre og andre ikke på f.eks. Bjørndalstraversen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.