Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem kan man sende isborblad til for sliping


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Magasinet selger borkrone med utskiftbare kniver.  Kjøpte det til det gamle Rantanen boret mitt før jul. Kjempe fornøyd. Blir dyrt å sende til sliping her jeg bor. Nye knivskjær er ikke dyrt. De sendte borkroner for sliping hos Oves sportsfiske i Oslo, sportsbutikker her i området.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (På 28.3.2021 den 17.31):

Det er synd å si det, synes jeg, men det er kanskje billigere å kjøpe nye skjær til Moraboret? Jeg gjorde det for et par år siden og det var ikke mange hundrelappene dyrt. Antakelig billigere enn å sende til sliping?

Tusen takk for gode tips folkens. Jeg sendte en mail til Gero - så får jeg se hva de har å tilby. 

Problemet mitt har blitt at jeg har 3 isbor og reserveblad koster nesten like mye som nytt bor. Det er nok derfor jeg har havnet opp med nye isbor i stedet for å bytte blad. Men når jeg nå byttet blad så var jeg imponert over hvor kvass og bra Moraborret ble igjen. Hadde fryktet at vinkelen på kronen var blitt feil, men det gikk bare bra så jeg berger vel i år får jeg håpe.

 En ny krone koster nesten dobbelt så mye som et fabrikkslipt brukt ett.

Jeg oppdaget etter litt googling at disse selger brukte kroner også. 

https://www.abru.no/is9c--heinola-rantanen-borkroner-p-381-c-164.aspx

Skal sjekke litt rundt før jeg bestemmer meg. En ting er sikkert - det finnes ikke noe verre enn ukvass isbor når man skal fiske. Det har blitt en forbruksvare for meg og i år var isen panserhard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
TimoS skrev (1 minutt siden):

Enhver hobbysnekker med sans for håndverktøy har garantert utstyret for å slipe blader til isborr, de er ikke vanskelig å slipe.

Det er nok ikke der utfordringen ligger på isbor. Du kan slipe det så skarpt du bare kan, men vinkelen på skjæret blir ofte feil. Det skjer som oftest på grunn av at man rensker ishullet med borret ved å dra raskt opp og ned etter boring, eller at man borrer i et hull som er borret fra før. Begge deler kan gjøre at vinkelen på skjæret blir feil.

Takker ellers for mange gode innspill. Det ble noe kluss med ferien min så det spørs om ikke isboringen blir utsatt til neste år, men uansett skal jeg sende de inn for sliping!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.