Gå til innhold
  • Bli medlem

Grep!


Stv

Anbefalte innlegg

For å gjøre en kort og helt unødvendig historie unødvendig lang.

Bortsett fra to par M77 som har smuldret opp med årene, så har jeg av ren tilfeldighet  i alle år hatt Viking jaktstøvler/fjellsko/arbeidssko og forsåvidt vært fornøyd med det. Tror det har vært det de hadde i butikkene jeg kjøpte sko i rett og slett.

For et par tre år siden kjøpte jeg meg ett nytt par Viking Villrein RT Boa GTX. Disse har jeg syntes har vært fantastiske sko å gå med men det gikk litt som jeg fryktet i og med at de ikke er i full lær (men har felter med stoff isteden) at de begynte å ta inn vann. Har løsnet litt av gummieringen ved tå bøyen på ene skoen og der blir jeg våt. Bra sålenge det varte. Da forbante jeg meg på at heretter skulle jeg bare ha støvler i glatt lær (som går ann å smøre skikkelig) og helst uten det goretex styret slik de tørker skikkelig. Landet på at jeg skulle ha Jørnkangan vandrer som mitt neste par og førte de opp på ønskelisten til jul. Førte også opp et par med Alfa Bever Perform XL (Hel lær men med GTX) som var noe rimeligere i tilfelle nissen hadde litt mye gaver å tenke på og ikke hadde så mye å rutte med. Det viste seg at planen var å få tak i et par Jørnkangen men at all produksjon av de skoene var konsentrert om å fylle ordere til det svenske forsvaret gitt. Så de var ikke å få tak i. Så da ble det Alfaskoene istedet. Greit nok. Har labbet vel 160kmm så langt med de skoene og de har blitt ordentlig gode å gå med de også. Tette og fine er de også! MEN så dukker det opp en greie som aldri har vært et tema for meg. Sannsynligvis pga Viking, og det er grep på vått berg. Alfaskoene har merkbart dårligere grep her. Det er egentlig helt greit altså, bare ikke så godt som jeg var vandt til. Har hatt meg et par tre "så lang jeg var" øyeblikk sålagt og ganske mange flere tilbud.

Men nå har det seg slik at fruen fikk en mail fra JJensen for en ukes tid siden om at NÅ hadde de skoene på lager igjen. Det endte jo selvfølgelig opp med at jeg måtte bestille ett par. Man vet jo aldri om de er å få tak i om jeg skulle trenge å få tak i et par når Alfaene er utslitte vettu. Tok første testflyvning på dem i går og huttetu for noen skøyter DE var på vått berg. (sammenlignet med Vikingskoene selvfølgelig). Merker at jeg vil komme til å bli gla i disse skoene også da de kjentes bra ut på andre punkter, så kommer til å beholde dem. Men så slår nyskjerrigheten meg da...

Hvordan er det med andre merker for tiden? Er det noen som når Viking opp til anklene på dette, isolert sett, smale punktet nå i 2021? (pun intended)

Endret av Stv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er noen som knuser Viking faktisk. Får du tak i sko med Stealth rubber såler så har du vilt grep på glatte svaberg. Problemet er at så godt grep betyr myk gummi og derfor da ofte såler med lite mønster og såler som også blir kjapt slitt. Adidas hadde flere typer sko med dem før(terrex) og det finnes også litt sykkelsko med sånne såler. Og selvsagt klatresko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viking er og de støvlene jeg har hatt med best grep. Tenkte ikke så mye på at det var vått da jeg brukte de. Bedre enn Alfa jeg har nå og mye bedre enn Salomon halvhøye jeg har.  Det jeg har som har bedre grep er VJ Irock2 terrengjoggesko. De har noe blanding i butylgummi så vidt jeg husker. Gummi er mykere og ville blitt for fort slitt på støvler, bør bl.a unngå løpe grusvei med de pga slitasje. Siter spikra, mye brukt v o-løpere. Men det er jo til annet bruk. Dog er de veldig lette så mulig de blir leirsko når de blir for slitt til løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keen har fjellstøvler som har ganske like egenskaper som Viking, ganske myke såler med veldig godt grep. Grepet er litt bedre enn Viking faktisk, og bedre siltestyrke.  Jeg har erfaring med Targhee og Pyrenees, som begge har lik såle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.