Gå til innhold
  • Bli medlem

Utvide soveposens temperaturområde med quilt i tillegg


aico

Anbefalte innlegg

Jeg får alltid de (gode) idèene litt for sent, men hvis jeg sjekker litt nå, så kanskje jeg er bedre forberedt neste gang.

I morgen drar jeg på telttur med ungene. Det er første telttur på vinter, selv om det teknisk sett er vår, og det neppe blir kaldere enn på sene høstturer.
Begge barna har 3-sesongsposer som har grei temperaturspec ifht. værmeldingen, men jeg kunne godt ha tenkt meg at det var litt mer marginer. Spesielt jentungen er litt frossen av seg.

Jeg er ikke super-gira på å kjøpe vinterposer til to 8-åringer, ettersom hovedtyngden av turene kommer til å være i de tre varmeste sesongene en god stund framover.
Selv uten barna er det så langt mellom vinterturene nå, at jeg ikke har vinterpose selv heller, men bruker 3-sesongs dunpose sammen med en sommerpose for å utvide temperaturområdet.

En pose ekstra til meg selv er jo greit nok, men til ungen som vokser og kommer til å bytte pose noen ganger, så kunne jeg tenkt meg noe mer fleksibelt, og det var da tanken om å bruke quilt som en ekstra dyne over soveposene deres slo meg. Sikkert ikke en ny idè, men jeg trenger som regel litt tid før poletten ramler ned...

Noen som har prøvd? er det noe vits å teste, eller finnes det smartere løsninger ifht. ytelse (økt tempgrense) pr. krone/vekt/pakkvolum?

Fant denne dobbel-quilten på Fjellsport:
https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/teppeposer/rab-wilderness-quilt-lz.html

Den er utsolgt nå, men det er noe sånt jeg ser for meg, altså en som er stor nok til å dekke begge to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Jeg har brukt vanlig sofateppe, dyne eller en åpen ekstra sovepose som jeg legger over. Fungerer like bra alt sammen.

Drikkeflasken deres fylles med varmt vann og er varmeflaske på kvelden :)

Jepp, drikkeflaskene er i fast bruk som varmeflasker, og jeg tar med en ekstra pose som quilt denne gangen. Kjøpte en Helsport Glittertind Spring på outlet for å bruke som ny ekstrapose til meg selv. Den er ganske romslig i snittet, og duger nok greit som dobbeldyne for denne turen. 

Jeg har ingen erfaring med dedikerte quilter, men ser jo for meg at det er mer vekt-/plassbesparende med noe eom er spesiallaget for formålet? Om det er verdt pengene er jo en helt annen sak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde, jeg mener jeg har i stedet gått for Jervenduk som soveposeforsterker for kidsa. Har en Hunter og en Extrem. Kan brukes til mye annet også. 

Jeg har ikke prøvd jervenduk på kidsa, men har testet på meg selv. Det var godt og varmt en stund, men våknet iskald og gejnnombløt av kondens utpå natta. Generelt dårlig erfaring med noe som helst vanntett utenpå en sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

På tur med unger sprenges alt som heter vekt og volum allikevel ;) 

Det er helt sant.. litt derfor jeg desperat prøver å spare der jeg kan. Faktisk er volum viktigere å spare enn vekt, sånn sett, men det henger jo ofte sammen. Vi går jo ikke så vanvittig langt at vekta tar meg, men alt som skal være med må få plass i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (10 minutter siden):

Det er helt sant.. litt derfor jeg desperat prøver å spare der jeg kan. Faktisk er volum viktigere å spare enn vekt, sånn sett, men det henger jo ofte sammen. Vi går jo ikke så vanvittig langt at vekta tar meg, men alt som skal være med må få plass i sekken.

Jeg bærer store lette ting i IKEA-poser, som eks liggeunderlag ;) Sekken er liksom helt full fra før 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Jeg bærer store lette ting i IKEA-poser, som eks liggeunderlag ;) Sekken er liksom helt full fra før 😅

Trur jeg starter en ny tråd og spør om tips til pulk i steden. Kan ikke gå på ski med en ikea-pose i hver hånd.

Har alltid hatt litt lyst på esel også. Det får i såfall erstatte pulken på barmark.

 

Takk for tips. Dette ble hverken så enkelt- eller så billig som jeg hadde tenkt meg, men det viktigste er å finne gode løsninger 😂

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (48 minutter siden):

Trur jeg starter en ny tråd og spør om tips til pulk i steden. Kan ikke gå på ski med en ikea-pose i hver hånd.

Har alltid hatt litt lyst på esel også. Det får i såfall erstatte pulken på barmark.

 

Takk for tips. Dette ble hverken så enkelt- eller så billig som jeg hadde tenkt meg, men det viktigste er å finne gode løsninger 😂

Jeg har brukt akebrett pluss bag som pulk mange ganger. Det går helt fint hvis det er billig og enkelt du vil ha det, og terrenget er fint nok til deg.

Er det pulk du skal ha, så er jo problemet løst med pulken ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med (ihvertfall synes jeg det selv) stort hell kjøpt fleece i metervis og sydd innerposer. Billig, enkelt og veier (alt er relativt) lite og er godt komprimerbart. Bedrer komforttempraturen merkbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke super-gira på å kjøpe vinterposer til to 8-åringer

---8<----------------

Selv uten barna er det så langt mellom vinterturene nå, at jeg ikke har vinterpose selv heller, men bruker 3-sesongs dunpose sammen med en sommerpose for å utvide temperaturområdet.

---8<----------------

En pose ekstra til meg selv er jo greit nok, men til ungen som vokser og kommer til å bytte pose noen ganger, 

Om ikke du har andre sovesposer selv så hør med andre om du kan låne en voskensovepose til å ha utenpå barnepose tilsvarendede oppsettet du skal brukse selv? (Gitt at du ellers er dekket for mesteparten av bruken)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det var på det kaldere i år vurderte jeg å rulle sammen og ta med den ekstra tynne sommer-dundynen min hjemmefra. Den hadde nok spist tilsvarende plass som en sovepose, men  ville nok ha varmet ganske bra også.

Det ble kun med tanken siden jeg liker å bruke 65 liter-sekken min kontra 90+, men det er definitivt noe som kan vurderes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv et Stellar Blanket fra Therm-a-Rest hjelper veldig mye. Jeg har lagt det over soveposen min når jeg har frosset og fått varmen tilbake. Funker bra som pute når det ikke er i bruk som teppe. De har også andre og større varianter. Hvor mange grader det gir ekstra vet jeg ikke, men det er definitivt med hvis jeg har en pose som er på vippen til å være for kald for nattens temperatur.

Ellers er det veldig viktig å isolere mot bakken også. Veldig ofte er det der problemet ligger når man fryser.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi tilbake i god behold.

Jeg tok med to ekstra soveposer (Helsport Glitterheim spring og Haglöfs Lim 100) + en tykk dunparkas (mountain hardwear phantom) som ekstra isolasjon. I tillegg kjørte vi selvsagt med varmeflasker i fotenden.
Det fungerte utmerket. Første natta var ganske kald, vil tippe rundt 5-6 minusgrader, ingen frøys om natta, selv om de var blitt ganske kalde før de kom seg i posen.
Pga. litt tekniske problemer i pakkefasen, endte vi opp med å bruke ett Norrøna Skarstind istf. Helsport Lofoten 4 camp, og selv om det ikke var planen, var det kanskje en fordel. Det begrensede gulvarealet gjorde at vi lå veldig tett, og det ble overlapp mellom posene vi la over oss, slik at det ikke kom inn kald luft noen plass.

Alt i alt en meget vellykket debut på vintertelting med barn

image.png.7f004be5b5d0a90a87dc4b996a45083e.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.