Gå til innhold
  • Bli medlem

BC magnum binding iser igjen.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Fikk ett problem med å få av skiene sist helg. Åpnet låsen på BC bindingen men metalltennene åpnet bare akkurat nok til at jeg fikk sparket og trampet av skiene. Temperatur rundt null og noen minus, det ble isklumper under skoene som jeg hakket ut en gang eller to for dagen. Så jeg regner med at det lå noe is i veien ett sted i bindingen, men jeg fikk slåen helt opp som normalt.

Noen triks for å unngå dette? Smøre de med vannfast grease?

Bindingene er ca 10-15 år gammel, er det noen forskjell på dagens BC Magnum?

Jeg hadde med fotposer, så jeg skulle alltids klart å gå med fotposene og tine skoen løs i forteltet hvis ingenting annet fungerte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kjartan Aa skrev (3 minutter siden):

Opplevde det samme sist helg. Brukte 20 min å få av skiene i snøstorm. Ikke gøy, men lever fortsatt.

Fant du ut hva som skjedde? Hvordan fikk du av skiene?

Samlet det seg is noe sted? (Hvor?).

Jeg har smurt bindingene mine med siliconspray (IKKE få det på resten av skien, da ødelegges fellelimet permanent), og vannfast marint grease. Forhåpentligvis reduserer/eliminerer det problemet.
 

Greasen holder flere sesonger på undervannshuset på påhengsmotoren min, og flere sesonger på hælløfteren på Switchback-bindingene, så jeg håper det er en langvarig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartan Aa skrev (5 minutter siden):

Det var is bak kroken som holder skoen. Måtte bøye foten maksimalt framover, og pirke ut isen fra to små hull i bindinge, under skoen. 

Det var det jeg konkuderte med at det trolig måtte være ja, så jeg har lagt godt med vannfast grease nedi der.

75 mm 3-pin er ikke vanskelig å komme ut av, den er vanskelig å komme nedi om hullene i skoen er iset igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 75mm bindinger for 30 år siden, da tettet hullene i skiskoene seg. De siste 25 år har jeg benyttet BC bindinger og under enkelte gitte snøforhold skjer dette fenomenet. Har forsøkt silikon, fett, forgasserolje mm, men de fysiske lover rår ikke engang mennesket over. På biltema får man kjøpt en knøttliten butanbrenner, 50 gram?, å ha den i lomma er gull. Vet ikke hvor mange ganger jeg har løsnet fastfryste skibindinger når jeg har hatt med folk på turer, og mine egne bindinger selvfølgelig. Denne brenner kan brukes til fastfryste låser, glidelåser, fastfryst skiboks lås,  osv, er så stor som en tommel, men må selvfølgelig brukes forsiktig rundt gummi osv. Husk også å ta med skiene inn etter hver tur, hvis du ikke er på telttur selvfølgelig, slik at all is og snø i bindingene smelter.

Endret av Fenrisfrøya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (55 minutter siden):

De siste 25 år har jeg benyttet BC bindinger og under enkelte gitte snøforhold skjer dette fenomenet.

I mitt tilfelle var det snøfokk bakfra, noen få minusgrader i luften, og sol som varmet opp skiene nok til at snøen smeltet. Ble isklumper bak kloen/under skoen, som jeg hakket vekk med staven.

Første gang jeg har opplevd dette som ett problem med magnum bindingene. 
Har skjedd en gang tidligere med en veldig gammel auto-binding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 minutter siden):

I mitt tilfelle var det snøfokk bakfra, noen få minusgrader i luften, og sol som varmet opp skiene nok til at snøen smeltet. Ble isklumper bak kloen/under skoen, som jeg hakket vekk med staven.

Første gang jeg har opplevd dette som ett problem med magnum bindingene. 
Har skjedd en gang tidligere med en veldig gammel auto-binding.

Jeg opplever dette "fenomenet"  spesielt når det er plussgrader dagtid, kram eller bløt snø/kryssing av islagte vann m overvann, og utover ettermiddagen og kveld kommer minusgradene, da fryser de små "hullene/lommene" , som er fyllt med våt snø, i bindingene. Da er ovennevnte butan varmer ideel.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk problem med ising var vi oppe på Hallingskarvet ca1400 meter over havet, og 24 m/s. Og ingen skobytter. Da hjelper det lite med butanbrenner, og det er langt til nærmeste hytte. Under slike forhold må en kunne stole 100% på utstyret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartan Aa skrev (12 timer siden):

Da vi fikk problem med ising var vi oppe på Hallingskarvet ca1400 meter over havet, og 24 m/s. Og ingen skobytter. Da hjelper det lite med butanbrenner, og det er langt til nærmeste hytte. Under slike forhold må en kunne stole 100% på utstyret.

Det finnes knapt noe utstyr man kan stole 100% på, er min erfaring. 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartan Aa, jeg ser du har reagert på innlegget mitt med ett ansikt som jeg tror er en sånn "ikke helt enig med deg moji". Rett meg hvis jeg tar feil. Men hvis du "må kunne  stole 100% på mekaniskt utstyr, så jeg er uenig med deg, for det ønsket er nærmest uoppnåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.