Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommeren 2021


derp

Anbefalte innlegg

Tenkte å høre litt hva folk tenker og hvordan planer dere har for fjellturer sommeren 2021.
Jeg har lenge hatt lyst til å gå Finse-Haukeliseter, men droppet i fjor mye pga alt styret som ble/var rundt hvorvidt hyttene var åpne eller ikke. Når det kom meldinger at dagsbesøk ikke var mulig var det spikern i kista for min del.

For dere som var på fjellet i fjor, hvordan funka det? Tenker dere det vil være samme i år?

Har lyst til å gjenoppta denne turen. Tenker uansett å telte, men kjekt å kunne dra på hyttene for mat og tilfelle noe skulle skje eller været blir dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir det en 4-5 dagers solo-tur i Rondane forhåpentligvis tidlig i juni om snøen er borte, og en 6-7-dagers tur som en gruppe på tvers av Hardangervidda (Kinsarvik til Ustaoset). Telt blir brukt begge stedene og mat blir båret selv, så hytteproblematikken gjør ikke noe for min del.

Det meste utenom de turene blir nok tatt relativt spontant. Jeg regner med det blir en langhelg eller uke med dagsturer opp ulike topper på ubestemt område også :)

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min plan er å gå DNT sin Massiv fra Sota Sæter og enten til Finse eller til Haukeliseter avhengig av tilgjengelig tid. Skal ikke sove på DNT hytter så slenger telt og sovepose på ryggen. 

Jeg håper å kunne spise om de betjente DNT hyttene (middag der), men om dagsbesøk ikke blir lov så kanskje de kan ha uteservering? Det har ingen smitterisiko og de tjener litt penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne og jeg gikk i Skarvheimen i sommer (med telt), og da vi tilfeldigvis endte ved Iungsdalshytta rundt leirslagingstid forhørte vi oss om muligheten for å spise middagen der. Det var bare ok om vi kjøpte «fullpakke», dvs sov der også, pga Covid. Vet om det blir sånn i sommer også, men sånn var det hvertfall der i fjor. Vi endte med full pakke vi, og en drøm om en skikkelig hytte-til-hytte-luksustur kommende sommer. Men ikke hvis det blir alt for mye pes med forhåndsbestilling og lite fleksibilitet.

Jeg drømmer om mye, så får vi se hva som blir mulig å realisere. Har en halvveis plan om å møte ei anna venninne fra Trondheim ca halvveis et sted (blir nok Jotunheimen, Rondane, Dovre, Tafjordfjella eller Trollheimen), men det blir telttur og ikke påvirka av smittesituasjonen sånn sett. 
 

Det blir hvertfall diverse turer med telt til Lifjell, det er «nærfjellet» vårt. Kanotur med vennefamilier med barn har blitt tradisjon, vi har hittil padla Seljordsvannet-Gvarv, og en fin tur i Herrevassdraget - så må finne noe nytt i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir packrafttur på meg også i sommer, da enten Femundsmarka eller Setesdalen. Må se an litt nærmere, men packraft blir det hvertfall. Så skal jeg se om jeg får sneket meg opp i Jotunheimen igjen med eldstemann, han er gira på noen høye fjell så skal da få sett hva vi får til oppi der. Blitt nesten en tradisjon det å dra til Jotunheimen, og er aldri skuffa etter en tur i de fjelltraktene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen i år er Signatur Ryger, ryfylkene. Gikk Massiv for et par år siden og Trollheimen i fjor, så fortsetter på Signatur rutene til DNT. 

 

Apropos Signatur Ryger, er det noen her som har gått den og har innformasjon å dele, spesielt rettet mot proviantering? Prøver å finne ut om det er mulig å sende mat et sted ca halveis på ruta, men ser vanskelig ut på UT.no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg skal til Hardangervidda, men har ikke landet på noen rute. Men kunne tenke meg å gå fra Dyranut. Blir telt og antakelig ikke mer enn en (drøy) uke, så jeg satser på å være selvforsynt med mat. 

Kunne også tenkt meg til Femunden da jeg ikke har vært der ennå (men er redd for at det er tjokkefullt med mygg der om sommeren?...). Og så kunne jeg tenke meg å teste Langsa på sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har en tur jeg ikke fikk fullført oppe i Skarveheimen/Fødalen samt en obligatorisk tur opp i østre del av Hardangervidda, fra Synken.. 

Bør fullføres denne sommeren.. 

Ellers så frister Femundsmarka noe grassat også.. 

Endret av Kjetil E.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir noen overnattingsturer til landets ulverevir, ikke at disse områdene nødvendigvis har så mye urørt natur, men følelsen av å ligge der ute, se sportegn etter ulv , gir friluftslivet en ekstra dimensjon for meg. 

Fiskestang, myggolje og packraft blir med:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjelltrollet2 skrev (På 30.3.2021 den 20.03):

Planen i år er Signatur Ryger, ryfylkene. Gikk Massiv for et par år siden og Trollheimen i fjor, så fortsetter på Signatur rutene til DNT. 

 

Apropos Signatur Ryger, er det noen her som har gått den og har innformasjon å dele, spesielt rettet mot proviantering? Prøver å finne ut om det er mulig å sende mat et sted ca halveis på ruta, men ser vanskelig ut på UT.no. 

Hele den ruta går i god avstand til bebyggelse med unntak av Bleskestad/Jonstøl og ved kryssing av Hunnedalen (mellom Blåfjellenden og Tomannsbu) Det er mulig å proviantere på STF hyttene, som mange har proviant (Børstein, Sandvatn og Blåfjellenden er uten) Noen av hyttene ligger nær vei (Børsteinen Grautheller Jonstøl), men uten mulighet for å "ta i mot" pakker.

 

Det eneste vil være å avtale med noen om å møtes på Lyseveien en bestemt dag/tidspunkt, men vær klar over at du vil mangle dekning på store deler av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E. skrev (3 timer siden):

Ellers så frister Femundsmarka noe grassat også.. 

Står høyt på lista her og!
Har kun vært i fjelldelen i sør, øst for Svukuriset og Elgå, så nå har markadelen i nord høyeste prioritet! :) 

Ellers blir det nok litt mer lokale turer her i østre Agder, og føler et kall for å komme seg opp igjen til områdene mellom Gjerstad og Gautefall, som jeg var ved i fjor i pinsa (Link til turrapport). Og Lifjell (Telemark) står på ønskelista igjen.. Har og en Ally-kano nå som må ut på vannet snart!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir garantert en tur i Femundsmarka for oss. Vi skal også til Hardangervidda, eller Jotunheimen i løpet av sommeren, med telt. Til høsten går turen til Fosen. 

Ellers blir det kanoturer mer lokalt i Trøndelag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter skoleferien med familietur til Femundsmarka, deretter guttetur til Børgefjell eller Lierne og avslutter med tur til Porsanger.

Holder oss stort sett til telt. Utover dette blir det sporadiske overnattinger og fisketurer lokalt i Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske/fjelltur, destinasjon er ikke spikret enda. Men jeg vurderer Langsua, Jotunheimen, men det her ikke avgrenset.
Det kan jo bli en solotur til Femund også...


En tur til Femundsmarka, med kone og vennepar.
Jeg skal padle packraft ned Karasjohka i august, det gleder jeg meg veldig til, og blir nok fort sommerens høydepunkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å gå denne ruta til neste år, så kom gjerne med en oppdatering etter sommeren på hvordan det eventuelt har vært. Gikk for tre år siden Skarvheimen fra Tyinkrysset til Finse, så blir det fortsettelse over Hardangervidda. Tenker du å følge DNT Massiv ruta? 

Lykke til med planlegging. Håper du får gjennomført turen i år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pellefant skrev (På 26.3.2021 den 8.44):

Min plan er å gå DNT sin Massiv fra Sota Sæter og enten til Finse eller til Haukeliseter avhengig av tilgjengelig tid. Skal ikke sove på DNT hytter så slenger telt og sovepose på ryggen. 

Jeg håper å kunne spise om de betjente DNT hyttene (middag der), men om dagsbesøk ikke blir lov så kanskje de kan ha uteservering? Det har ingen smitterisiko og de tjener litt penger. 

Vær obs på at turens første del gjennom Breheimen er turens desidert tyngste. Hvis du tenker å gå Sota Sæter-Nørstedalsseter og Nørstedalsseter-Sognefjellshytta i 2 etapper vil jeg anbefale å beregne god tid (9-10 timer+), avhengig av vekt du bærer på. Henholdsvis 27+ km (1250 høydemeter) og 27+ km (1400 høydemeter).

Jeg gikk hele ruten i fjor sommer, så bare å hyle ut dersom det trengs tips og råd til turen. Kan slenge med at etappe 3 fra Sognefjellshytta ned Utladalen og til Skogadalsbøen er noe av det finere som er å gå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsaholt skrev (På 29.4.2021 den 16.21):

Vær obs på at turens første del gjennom Breheimen er turens desidert tyngste. Hvis du tenker å gå Sota Sæter-Nørstedalsseter og Nørstedalsseter-Sognefjellshytta i 2 etapper vil jeg anbefale å beregne god tid (9-10 timer+), avhengig av vekt du bærer på. Henholdsvis 27+ km (1250 høydemeter) og 27+ km (1400 høydemeter).

Jeg gikk hele ruten i fjor sommer, så bare å hyle ut dersom det trengs tips og råd til turen. Kan slenge med at etappe 3 fra Sognefjellshytta ned Utladalen og til Skogadalsbøen er noe av det finere som er å gå. 

 

Tusen takk for tips. Jeg håper å gå fra Sota Sæter til Sognefjellshytta på to dager. Har skjønt turen starter langt og bratt oppover, Planen er å gå med så lett sekk som mulig - dvs med forbehold om været vi har i Norge som er alt fra tropesommer til vinter, gjerne innen samme uke. Kommer helt sikkert til å trenge råd da dette er noe jeg aldri har gjort før og jeg aner ikke hva jeg går til. Funnet ut at jeg får sendt mat to steder mellom Sota Sæter og Finse som hjelper godt på vekten (eller fravær av vekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Sunnymedic skrev (8 timer siden):

Tenker i utgangspunktet å gå denne ruten selv. Dessverre kommer ferien litt tidlig i år (siste uke i juni), men vet du om det er mulig å gjennomføre til fots så tidlig. For mye snø i fjellet? 

Det er vesentlig mindre snø i fjellet i år enn i fjor, men i disse traktene og høydene ligger snøen lenge uansett.
 

Etappene fra Sota Sæter til Sognefjellshytta og første delene av Jotunheimen er nok mest utsatt. Ut i fra snødybde på senorge.no og prognoser så kan det være farbart i slutten av juni allerede.
 

Jeg ville tatt en telefon til alle tre hyttene og spurt om føreforhold før jeg la ut på tur, i ditt tilfelle ganske tett opp mot starten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.