Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Basecamp - Feil i høydegraf på spor


Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti dette problemet?

Jeg har lagt opp et spor i Basecamp og når jeg ser på høydegrafen stemmer det ikke overens med posisjonen på kartet.

Eks:

image.png.51e039413abcaff3774ddd1b1f79bbba.png

Høydegrafen viser stigning men på kartet er det en nedstigning. Jeg har forsøkt å invertere sporet men problemet er det samme. 

Når jeg konverterer til en rute blir høydegrafen riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette er GPS-høyde er det helt normalt. GPS-høyde er ikke særlig nøyaktig, og her ser det jo ut til å variere med +/-10 m som er godt innafor. Har du GPS med barometrisk høydemåler (noen Garminer har det i hvert fall), så er det lurt å bruke denne og sette den til å automatisk kalibrere seg med GPS-høyden. Barometriske høydemålere er normalt mye mer nøyaktig, men må kalibreres ofte.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 25.3.2021 den 9.43):

Hvis dette er GPS-høyde er det helt normalt. GPS-høyde er ikke særlig nøyaktig, og her ser det jo ut til å variere med +/-10 m som er godt innafor. Har du GPS med barometrisk høydemåler (noen Garminer har det i hvert fall), så er det lurt å bruke denne og sette den til å automatisk kalibrere seg med GPS-høyden. Barometriske høydemålere er normalt mye mer nøyaktig, men må kalibreres ofte.

;-)

Mja, det er spor jeg har tegnet opp selv i Basecamp så vet ikke helt om det er det som er problemet her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (43 minutter siden):

Mja, det er spor jeg har tegnet opp selv i Basecamp så vet ikke helt om det er det som er problemet her. 

Det kommer nok an på hvilket kart du bruker når du tegner opp. Bare for å ta to eksempler. Først bruker jeg Topo Summer II fra frikart.no. Hvis jeg tegner et spor, altså i BaseCamp trykker på knappen med de to føttene og tegner, så får jeg ingen høydeprofil i det hele tatt. Hvis jeg lager en rute får jeg en fin og glatt høydeprofil som ser ut til å stemme bra med hva jeg ser i kartet. Dette er altså med kartet fra frikart.no. Hvis jeg bruker Garmin sitt Topo premium, så får jeg ved å tegne et spor kun høyden i de punktene jeg setter av og rette linjer i gøydeprofilen mellom disse punktene. Hvis jeg tegner ei rute er det avhengig av hvilken mode jeg bruker. Hvis jeg tegner en rute i rette linjer ("direkte") får jeg ingen høydeprofil i det hele tatt. Hvis jeg bruker "gåing" og følger en sti får jeg en fin høydeprofil.

Jeg tror det rett og slett er avhengig av hvordan høydedata ligger tilgjengelig i kartet. BaseCamp klarer å tegne det fint hvis den bare finner dataene. Å bruke selve høydekotene tror jeg i praksis er problematisk fordi det vil kreve at man søker i hele kartet etter alle høydekotene man bryter med linja man tegner og deretter at man finner ut hvor på koten man krysser. Det er ikke helt trivielt. Jeg antar at det derfor ligger et grid av høydedata i bunnen av kratet. Noen kart har for eksempel skyggelegging, og da der det typisk et slikt grid av høydedata som brukes. Det er også mulig at stier, veier og lignende har høydeprofiler som brukes hvis du lar BaseCamp selv rute langs disse.

Du kan eventuelt prøve forskjellige alternativer. Jeg tror ikke dette er en feil i din installasjon med BaseCamp, men egenskaper ved BaseCamp og kartformatet til Garmin.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.