Gå til innhold
  • Bli medlem

Større karabiner og gummistrikk i D-ringene på trekkselen


jevne

Anbefalte innlegg

Syns de medfølgende karabinkrokene på draget til Fjellpulken er altfor små til å håndteres skikkelig med hansker/votter. Tenkte å koble på et sett med større karabinere. Nå er alle butikker stengt lokalt om dagen (Covid) så jeg får ikke testet ut den jeg vil ha, og skal på tur i helgen. Ser f.x. at Biltema fører en hel haug av karabinere, så noen bør passe. Har et par vanlige klatrekarabinere liggende hjemme, men disse ble for massive slik at de rett og slett ikke lot seg klippe inn på den lille karabineren på draget. 

Noen tips? 

Jeg tenkte også å feste en liten strikk i hver D-ring (etter inspirasjon herfra) - men usikker på hvem jeg skal velge? 

Noen meninger der? Funker for eksempel denne greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker 6 eller 8 mm gummiline.  (Tror det er 6mm). Men litt mindre løkker enn han i videoen, og det fungerer enormt bra! Brukte først noen sånne røde «sykkelstrikk» med kroker fra biltema, som jeg klippet til, men de mistet all elastisitet etter en gangs bruk. Så kjøpte jeg svarte gummiliner på hobbybutikken, og de er veldig gode.

For store løkker, og draget spidder deg bak i låret.

Vanlige karabinkroker fungerer greit på pulkdraget synes jeg, men jeg ville heller brukt noen stagkroker som er mindre og lettere å betjene med votter.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Vanlige karabinkroker fungerer greit på pulkdraget synes jeg, men jeg ville heller brukt noen stagkroker som er mindre og lettere å betjene med votter.

Er det lettere å håndtere en stagkrok med votter enn en stor karabinkrok? 🤔 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jevne skrev (1 time siden):

Er det lettere å håndtere en stagkrok med votter enn en stor karabinkrok? 🤔 

 

Ja, i forhold til størrelsen kan du ha en mye mindre krok. Det er kun stagkroker som er «godkjent» til dykking, med tykke neoprenvotter og tykke tørrhansker. Stagkroker av god kvalitet med god «bryter» vel og merke. Dvs. karabinen er også enkel å betjene, men den må være mye større for å bli like enkel å hekte av og på.

Når jeg tenker meg om, er faktisk stagkroker mer utsatt for å samle is og snø, og det skjer når man legger ned pulkdraget. Så da egner kanskje ikke stagkroken seg like bra på pulkdraget allikevel. 
 

Jeg har karabinkroker som ikke hekter seg så lett i stoff og tau og lager hull i klær om man er uheldig, enkelte karabinkroker er veldig «skarpe» i haken. 
 

Jeg har små slike (se bildet) på dekktrekkingsdraget mitt, og de fungerer bra (finnes i flere størrelser).

11364B48-D010-4233-AEB7-ECEE5A4C5E6A.png

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå er det vel ikke innbygd fjer i Fjellpulken pulkdrag til å oppfange rykk og napp?? Jeg ville i hvert fall gjøre strikkestroppene så korte, som praktisk mulig og vurdere om "strikkevirkningen kunne plasseres annet sted i systemet. Men det er vanskelig med stivt drag, som ellers er best etter min mening. 

Det er nok heller ikke uten grunn at Fjellpulken bruker små karabiner - før var det BGB kroker- ved D-ringen. Jo mindre slakk frem og tilbake der er der jo mindre rykk-napp og dytt blir ved skavlete terreng. Derfor har jeg periodevis brukt en liten linestropp gjennom beltet fremfor D-ringen som vipper frem og tilbake. 

Men enig i at de originale karabiner er vanskelige med votter. Stagkroker har typisk mye dårligere bruddstyrke enn karabiner. Men noen er bedre enn andre. Og de kan som nevnt ise til. 

Mange stålkarabiner har svært skarpe kanter og hakk, som dog kan files til. Jeg ville fravelge stålkarabiner (jeg har brukt en del av disse i forbindelse med dykking) Jeg bruker klatre karabiner. Elginnen er gammel klatrer, så vi har huset fullt av ulike karabiner, 8-tall, tau mm. Men ved "dårlig" PP-tau bruker jeg den type karabiner som har "kule" i stedet for "hakk" til "tungen". De hekter sig ikke opp i PP hulflett liner, som ofte brukes til hundekjøring. Denne typen:

https://www.fjellsport.no/petzl-am-d-screw-lock-karabiner-1.html?q=karabiner. Skruekarabin vil være over-kill. Så liten som mulig og så kan du kanskje finne en måte å fetse den til pulkdraget/eksisterende karabin uten for mye slark.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (3 minutter siden):

Hei

Nå er det vel ikke innbygd fjer i Fjellpulken pulkdrag til å oppfange rykk og napp??

De nye har det?. Mitt gamle drag har ikke det, og strikkløkken fungerer veldig bra, strikket henger en del rett ned når pulken får samme fart som meg på flaten, det blir lite gynging og rykking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det som har irritert mig mest er diverse dytt i humpete utfor kjøringer i kombinasjon med slark i drag oppsettet. Best som det er en liten skavl oppover for dig, så er pulken på vei utfor et par meter bak dig. Hvis man så også har langfeller på som lugge som bare det, så er det lett å bli dyttet overende. - Jeg er i hvert fall blitt det et par ganger. Jeg holder derfor ofte med den en hånd på draget i utfor bakker for å motvirke bl.a. dette. Med en et par fartsgale huskyer foran blir det helt gæli.😜

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.