Gå til innhold
  • Bli medlem

Sulis - Fauske til fots


Galvan

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en tur på ca. 15 dager i barmarkssesongen, fortrinnsvis på kryss og tvers i Junkerdal nasjonalpark og i områdene rundt. Planen er å ta toget til Lønsdal - og følge ruta inn i nasjonalparken, for så å la kompasset lede meg utenfor sti og "allfarvei" (i et passelig tempo) til de ulike hjørner av området. Obligatoriske fiske-stopp, fotopauser og kaffepauser vil legges inn jevnlig....  Når "lofferunden" omsider skal avrundes, tenker jeg enten å gå ned til Sulitjelma og benytte meg av den daglige (?) bussruten til Fauske - eller rett og slett i stedet vandre over fjellet til Fauske (og toget).

Det jeg lurer på; er det noen her som har gått over fjellet fra Sulitjelma til Fauske - og da fortrinnsvis på sørsiden av Langvatnet? Og er dette en fin tur å ta? Hvor lang tid bør man beregne? Eller ville vandringen Sulis - Fauske bli et "antiklimaks" i denne sammenheng, og den beste anbefalte avslutningen på turen i stedet vil være å ta bussen fra Sulis?

Ved et  raskt blikk på kartet ser det stedvis litt kronglete og bratt ut å gå til Fauske på både sør og nordsiden av Langvatnet... 

Endret av Galvan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig plan, sikkert ikke mange som har gått den ruta.  Jeg har ikke vært noe mer i området enn å ha fisket meg rundt Rosni.. Hva tenker du om siste biten til Fauske? Finne ei rute fra Flygandalvatnan ned til Storelvvatnet, ned Flygandalen til brua på Engan, opp Bjørndalen, Vallvatnet, Grytvikvatnet, Kvannmovatnet og ned til Moen østom Nervatnet kanskje? Ser det er en del vandring i ulendt terreng uten sti under tregrensa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - jeg liker planen, og har allerede satt opp turen i kalenderen. Dette er et område som jeg tidligere bare har besøkt "randsonen" av (riktignok ved flere anledninger), og ønsker å se mer av. Utenom de merkede DNT-rutene (men kanskje også langs de røde T`er) kan man nok i disse fjellene ta og føle på "villmarksfølelsen" :). Jeg ser for meg at turen vil bli både avslappende/ "ha lave skuldre" og på samme tid kunne være krevende. Alt ettersom hvor kursen legges. Fisket i disse områdene (inklusive Rosni) er vel også generelt godt.

 

Når det gjelder returen til Fauske - er jo det ruteforslaget du nevner, muligens det mest åpenbare. Og på motsatt side av Moen, tenker jeg traske opp forbi Okshola - og finne en farbar vei opp på Finneidfjellet. Spørsmålet jeg stiller meg er jo om strekningen mot Fauske vil være verdt strevet - Det faktum at denne strekningen både er kronglete/ utfordrende å gå, og at man naturligvis vil komme stadig nærmere sivilisasjonen (siste del kun få kilometer i luftlinje fra E6/ jernbanen). Det kan hende at turen vil "stå seg best" i ettertid (i minnet) om den avrundes "på topp", i Sulis :). Likevel: det er interessant å høre om noen har vandret strekningen Sulis - Fauske - og om noen har erfaringer fra terrenget underveis.   

Endret av Galvan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det kommer turrapport eller noe lignende. :) Jeg har skaffet meg kart fra de områdene, men ikke lagt noen planer ennå. Så det hadde vært spennende å få se litt bilder og sånt og erfaringer derfra. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke gått den veien selv, men vet mange gikk fra Saltdal til Sulis før i forbindelse med gruvedrifta der, , det kan være et alternativ? Gikk deler av ruten i min ungdom, men ikke helt til Sulis. Du kan eventuelt høre med Bodø og omegn turistforening og.

 

Ser det ligger et turforslag på ut.no som går over 8 dager om planen er å ta det hele som en lang tur 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.