Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av packraft


geovrebo

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har lyst til og investere i en packraft for og ha med meg på fisketurer i fjell og mark, for det meste for bruk på flatt vann. Etter en del lesing så står valget mellom en Kipara Char og en MSR Microraft.
Ser at det er små design forskjeller, blant annet på spruttrekk. Lurer på hva folk her som har erfaring med en av dem eller begge syns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestilte uten tizip. Satt og lenge og lurte på den men kom til konklusjonen at eg foretrakk mindre vedlikehold over ekstra lagringsmuligheter.
Kan se tizipen være kjekk om en drar på lengre turer men for min del er det hovedsakelig dags og en og annen 2-4 dagers tur så tror ikke eg har behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

geovrebo skrev (På 24.3.2021 den 17.51):

Takker for svar.

Blei til at eg bestilte en Microraft L pakke med åre og pumpe i tillegg til en flytevest hos packraftnorge.

Grattis. Det er en av de beste investeringene jeg har gjort. 

Kjøpte på tampen av høsten i fjor, og tenker å starte sesongen nå i påsken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

geovrebo skrev (På 24.3.2021 den 18.16):

Bestilte uten tizip. Satt og lenge og lurte på den men kom til konklusjonen at eg foretrakk mindre vedlikehold over ekstra lagringsmuligheter.
Kan se tizipen være kjekk om en drar på lengre turer men for min del er det hovedsakelig dags og en og annen 2-4 dagers tur så tror ikke eg har behovet.

Jeg tenkte akkurat det samme. Mer og vedlikeholde, mer som kan bli ødelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Springer inn på denne tråden, med et lignende spørsmål. 
 

har lyst på packraft der jeg kan ha med hund (malamut) og et barn 5 år. Er selv 1.99 høy - så spørs om microraft xl blir for liten. Skal uansett ha tizip for å få med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

hmmm, har jo i disse covid tider anskaffet en concept 2 romaskin som benyttes flitting,  så nå begynner tankene å vandre i retning av at all trening bør omsettes til noe fornuftig i praksis... :)

Tenker derfor på å anskaffe en eller to stykk.  

Sønnen ( 11 år) har jo blitt maga glad i å dra selv på fisketur så hvorfor ikke dra det litt lengre med at vi sammen kan dra på tur.

Alternativ 1 er jo å kjøpe en stor packraft

Alternativ 2 er jo å kjøpe 2. En til far på 100 kg/183 cm og en til sønnen

Hvilket alternativ anbefaler dere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (På 23.11.2021 den 22.02):

hmmm, har jo i disse covid tider anskaffet en concept 2 romaskin som benyttes flitting,  så nå begynner tankene å vandre i retning av at all trening bør omsettes til noe fornuftig i praksis... :)

Tenker derfor på å anskaffe en eller to stykk.  

Sønnen ( 11 år) har jo blitt maga glad i å dra selv på fisketur så hvorfor ikke dra det litt lengre med at vi sammen kan dra på tur.

Alternativ 1 er jo å kjøpe en stor packraft

Alternativ 2 er jo å kjøpe 2. En til far på 100 kg/183 cm og en til sønnen

Hvilket alternativ anbefaler dere?

 

Om økonomien tilater det. Kjøp to. 

Har kun vært i en toerbåt en gang... (første packraft-tur.. ble hekta)

Det kan bli trangt med toer. Veldig greit å kunne strekke ut beina. 

Og det vil jo lære gutten å bli mer selvstendig. 

Min mening i hvert fall. 

 

Må nok en gang si at kjøp av packraft er noe av det smarteste jeg har gjort. Så langt i år.... ca 50 turer... (hadde jeg ikke vært en dedikert syklist og vandrer kunne det antallet vært over 100). 

Og må også.... nok en gang rose PackraftNorge..... utrolig god service og veiledning. Vurderer å skaffe en ekstrabåt... mindre og lettere for kjappe dagsturer på vann som ligger i avstand så det er best å sykle til... minst mulig vekt i sekk når jeg sykler.. pluss at jeg har mulighet til å padle med noen.... om det skulle bli aktuelt. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Pettit skrev (På 24.3.2021 den 18.25):

Ok. 
bestilte en av hver av merkene nå så får jeg se hvilke jeg syns ser best ut. Evnt beholdes begge 😳

Kom du til noe konklusjon angående de to merkene? Er det verdt et par tusen ekstra for en Mrs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det  til at jeg kjøpte en MRS Microraft L til. 

Kjøpte en grønn på tampen av sesongen i 2020. Det ble drøye 50 turer i fjor, (siste tur på Oslofjorden rett før jul). Fikk sans for fjordpading, så da kjøpte jeg nå i vinter en gul båt, som jeg om ikke alt for lenge skal sjøsette, og ha det som fjord-båt. Mer synlig. Den grønne tar seg best ut i Marka. 

Greit å ha to også, om det mot formodning skulle være aktuelt å ha med noen på tur. (men padling, som friluftsliv ellers, nytes jo best i ensomhet)

Liker den nye åra til NorseRaft. Bedre patent på den, enn den som fulgte med den jeg kjøpte 2020. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til anskaffelse av en Kipara Char om ikke lenge. Ble bare litt usikker på om jeg skulle ha 265 eller 285... Og da selvfølgelig om jeg ikke like gjerne kunne gå for en MRS XL.  Er ca 187 høy så burde jo være plass til meg i en 265, utifra målene er har jeg over 20cm å gå på i sittelenge.

Men er det bedre å ha litt større båt? Er ikke så mye mer vekt men det blir jo en større sak å dra med seg rundt omkring...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt smak og behag. Jeg er 187cm ogprøvesatt 265 og 285. Jeg hadde nok greid meg med 265. Men valgte 285. Det for litt ekstra plass. Jeg har stor sekk(Recon Pack) og kan da trekke den litt lenger bak på baugen for bedre sikt og vektbalanse. Og i tilfelle jeg skulle finne på å skaffe hund igjen. Lengre båt gir bedre retningsstabilitet og vil og ha litt bedre oppdrift. 
Men samtidig blir det mer vekt å bære uten at det utgjør så mye, ei heller på pris. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammutton skrev (3 timer siden):

Jeg går til anskaffelse av en Kipara Char om ikke lenge. Ble bare litt usikker på om jeg skulle ha 265 eller 285... Og da selvfølgelig om jeg ikke like gjerne kunne gå for en MRS XL.  Er ca 187 høy så burde jo være plass til meg i en 265, utifra målene er har jeg over 20cm å gå på i sittelenge.

Men er det bedre å ha litt større båt? Er ikke så mye mer vekt men det blir jo en større sak å dra med seg rundt omkring...  

Jeg har 265 og 20cm foran beina mine. Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg nok gått for en 245 i stedet. Padletur i Femundsmarka sist sommer og opplevde da at jeg nok hadde valgt meg en litt for lang båt. Jeg er 190cm og 100+ kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fin lesning! Ser ut som en veldig deilig tur!

Jeg målte sittelengden min til 130, ser for meg at det med sko og litt dårlig sittestilling kan bli litt knapt med den 245 modellen. Men du har gitt meg noe å tenke på og jeg tror jeg går tilbake på orginalplanen med en 265 modell. Skal se om jeg finner noe kjente som har båter jeg kan prøvesitte!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammutton skrev (3 timer siden):

Det var fin lesning! Ser ut som en veldig deilig tur!

Jeg målte sittelengden min til 130, ser for meg at det med sko og litt dårlig sittestilling kan bli litt knapt med den 245 modellen. Men du har gitt meg noe å tenke på og jeg tror jeg går tilbake på orginalplanen med en 265 modell. Skal se om jeg finner noe kjente som har båter jeg kan prøvesitte!  

Hei mammutton. Ser ikke hvor du bor, men jeg har en 265 du kan prøvesitte om du er i kristiansandsområdet. 
 

latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

latitude skrev (1 time siden):

Hei mammutton. Ser ikke hvor du bor, men jeg har en 265 du kan prøvesitte om du er i kristiansandsområdet. 
 

latitude

Takk for tilbudet men jeg holder for tiden til på vestlandet:) bestilte meg en 265 nå. Er ganske sikker på at det blir en god match!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammutton skrev (9 timer siden):

Takk for tilbudet men jeg holder for tiden til på vestlandet:) bestilte meg en 265 nå. Er ganske sikker på at det blir en god match!

Dette blir god match skal du se 👍

Jeg fikk min «båt» med 265 i lengde for litt over en uke siden, hadde første testtur søndag for en uke siden og er kjempefornøyd både med vekt og plass. 
 

latitude

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.