Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av packraft


geovrebo

Anbefalte innlegg

Akkurat kjøpt Packraft, og har vært gjennom tenke-prosessen som jeg ser andre nå går gjennom. Det var ikke lett å bli enig med seg selv.
Jeg valgt å gå for Pakketilbudet på en Kipara Jävri 260. Leste mye på forhånd om Packraft og alle variantene. Fikk blant annet med det som er nevnt som et minus med årene på forhånd, men bestemte meg for å teste den som kom med og evt. kjøpe en ny lengre og bedre dersom Alu Shark åra funka for dårlig.

Ikke mulig å konkludere etter så kort tid, men erfaringen så langt er jevnt over positiv. Har ikke testa i elv enda, men tok blant annet en runde i en havstrøm. Var null stress. Full kontroll på tvers av straumen - litt skvulping og vannsprut men var aldri utrygt. Klarte å få overraskende bra fremdrift selv når straumen begynte å bli i kraftigste laget i mot (nå tenker ikke jeg å padle mye motstaums, men greit å ha testa synes jeg). Alt i alt sier jeg meg fornøyd med Packraften så langt.

Når det kommer til Alu Shark åra så kunne den være litt lengre, men ikke noe problem å padle med. Tror det kan være noe i det jeg leste en annen hadde skrevet om åra - det er litt med vane å gjøre. Synes den virker god nok til at jeg kommer til å benytte den denne sesongen, bla på sommerens langtur.

Må bare nevne til slutt at jeg ble veldig imponert over hvor genial Max Pump Plus er. Lynraskt å pumpe opp flåta, og ikke minst effektiv for å all lufta lufta..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
psa1 skrev (2 timer siden):

Akkurat kjøpt Packraft, og har vært gjennom tenke-prosessen som jeg ser andre nå går gjennom. Det var ikke lett å bli enig med seg selv.
Jeg valgt å gå for Pakketilbudet på en Kipara Jävri 260. Leste mye på forhånd om Packraft og alle variantene. Fikk blant annet med det som er nevnt som et minus med årene på forhånd, men bestemte meg for å teste den som kom med og evt. kjøpe en ny lengre og bedre dersom Alu Shark åra funka for dårlig.

Ikke mulig å konkludere etter så kort tid, men erfaringen så langt er jevnt over positiv. Har ikke testa i elv enda, men tok blant annet en runde i en havstrøm. Var null stress. Full kontroll på tvers av straumen - litt skvulping og vannsprut men var aldri utrygt. Klarte å få overraskende bra fremdrift selv når straumen begynte å bli i kraftigste laget i mot (nå tenker ikke jeg å padle mye motstaums, men greit å ha testa synes jeg). Alt i alt sier jeg meg fornøyd med Packraften så langt.

Når det kommer til Alu Shark åra så kunne den være litt lengre, men ikke noe problem å padle med. Tror det kan være noe i det jeg leste en annen hadde skrevet om åra - det er litt med vane å gjøre. Synes den virker god nok til at jeg kommer til å benytte den denne sesongen, bla på sommerens langtur.

Må bare nevne til slutt at jeg ble veldig imponert over hvor genial Max Pump Plus er. Lynraskt å pumpe opp flåta, og ikke minst effektiv for å all lufta lufta..

Jeg har vel vært ute å kritisert den åren litt ja:D Den åren fungere helt fint helt til man får en litt mer solid en i hendene. Min faste padlekompis har en norseraft intermediate åre så jeg ble nødt til å skaffe meg en slik en. Etter å ha byttelånt et par ganger var det ingen vei tilbake.

Jeg brukte min alu shark en del turer men savnet muligheten til å stille lengden når jeg er i elv pluss at den er litt i korteste laget på det lengste.

Uansett, med pumpen og åren er det et bra tilbud og det kommer nok en dag der jeg trenger en reserve åre! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 23.5.2022 den 15.48):

Godt poeng, sier nå jeg  helt uten erfaring :) Men jeg vil jo tro at det heller ikke er skrevet i sten at man ikke også kan ha en storsekk med bakenden nedi flåta, gitt at man ikke bruker spruttrekket eller kan ha det åpent i front(?) slik at en sekk kan stikke opp der fremme? Altså, for å få litt bedre sikt fremover (men også litt mindre vindfang). Så får man heller feste sekken i "bære-modus" når behovet for bæring melder seg. Forstår det da slik at flåta ligger bedre i vannet med vekt fremme, men det kan vel ikke vær så stor forskjell mellom den ene eller andre måten å plassere sekken på, eller?

Hvis du kjøper båt med spruttrekk, har de fleste en fast del foran som ikke kan tas av. sekken må i tilfelle stå rett opp. Det blir alltid litt vann i båten, så et poeng med å ha den oppå er at den holder seg tørr. Når jeg drar på småtur har jeg helt vanntett sekk, slik at jeg kan ha den nedi. Dess lenger frem vekten kommer, dess mindre vinglete blir den. 

Personlig (til mitt bruk) synes jeg det er nyttig å gå opp 20 cm fra "akkurat lang nok" for å ha litt ekstra plass og fleksibilitet til å pakke litt ulikt alt etter turbehovet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 timer siden):

Hvis du kjøper båt med spruttrekk, har de fleste en fast del foran som ikke kan tas av. sekken må i tilfelle stå rett opp. Det blir alltid litt vann i båten, så et poeng med å ha den oppå er at den holder seg tørr. Når jeg drar på småtur har jeg helt vanntett sekk, slik at jeg kan ha den nedi. Dess lenger frem vekten kommer, dess mindre vinglete blir den. 

Personlig (til mitt bruk) synes jeg det er nyttig å gå opp 20 cm fra "akkurat lang nok" for å ha litt ekstra plass og fleksibilitet til å pakke litt ulikt alt etter turbehovet. 

Takk, da forstår jeg at det nok er best å legge sekken slik de  fleste gjør det når de har spruttrekk.

Bestilte med spruttrekk samt flåte med litt lengde å gå på. Så nettopp en film av en som underveis på ferden sin viste hvor mye vann som samla seg på trekket etter en tids padling. Altså kun "drefs" fra årene, ikke fra regn eller bølgeskvulp. Så fordel med spruttrekk ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
torese skrev (På 22.5.2022 den 16.28):

Hei, 

Noen snakket om sittehøyde i packraftene. Mente det var stor forskjell mellom merker. Andre som har lagt merke til dette? Det ble spekulert på diameter på tubene. 

Tore

Jeg sitter mye høyere i min Kipara enn en kompis i sin Alpackaraft i alle fall. Om dette gjelder for alle modeller de to merkene mellom aner jeg ikke. 

 

Angående å ha litt ekstra lengde å gå på i front - deilig å kunne strekke seg ut eller ha plass til en vanntett sekk under spruttrekket, og vil man ikke ha fotstøtte der fremme går det også an å kjøpe lårstropper for å stramme opp kontakten mellom seg selv og båten nedover strykene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter du lavt får packraften lavere tyngdepunkt og blir stødigere, du kan miste litt sikt framover, og det blir vanskeligere å oppdage hindringer i feks elv. Sitter du høyere får du bedre padlestilling og det er letter å bruke kjernemuskulaturen og riktig padleteknikk. I elv er det fint å ha noe å sette føttene mot, men padler du lange strekker på flattvann kan det være fint å strekke bena for å unngå stivhet.

Anbefaler å lese «The Packraft Handbook», der har du mye nyttig informasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Aleksander Jacobsen skrev (2 timer siden):

Noen som kan dele erfaringer med dette merket? 

 

Ser ut til å være en ekstremt gunstig pris. Aldri testet dem, men har kikket på dem på Westsystems. VD har vel tidligere blitt ansett å være inhouse-merket til Westsystems. Både design og materialer er av det bedre man finner. Så vidt jeg vet produsert på samme sted som MRS sine packrafts. Kan ikke gjøre noe feil ved å gå for denne såfremt størrelsen er riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

djing0 skrev (13 timer siden):

Stjeler tråden litt heller enn å lage en ny. 

Noen her som har erfaring med Packrafter fra Rauma? Syns 5500kr inkl padleåre var en veldig hyggelig pris, men ønsker jo ikke å kjøpe noe ræl heller :) Har ikke tenkt til å padle i stryk/strie elver med det første. 

Har ingen peiling på det merket ellermaterialer osv, men vil tro prisforskjellen ligger i kvaliteten. Ser for meg at du får det du betaler for egentlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange fabrikker er det som lager packraft? Er alle merkene produsert i Kina med lignende eller like materialer. Lars Monsen sine er produsert av chipara og om Vega design er lagd samme plass som mrs er det kanskje greit å stille spørsmålet. Er det noen som vet? 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (18 minutter siden):

Hvor mange fabrikker er det som lager packraft? Er alle merkene produsert i Kina med lignende eller like materialer. Lars Monsen sine er produsert av chipara og om Vega design er lagd samme plass som mrs er det kanskje greit å stille spørsmålet. Er det noen som vet? 

Tore

Det produseres også packraft andre steder enn Kina. Eksempelvis Alpackaraft (USA), Sputnik (Russland) og Aqua Extreme (Israel).

Monsen og Kipara er produsert av Audac. Aner ikke hvor mange fabrikker som produserer packraft i Kina, men packraft vi ser mest til her hjemme tror jeg stammer fra to-tre stykker.

Kvalitet og materialvalg varierer.

Endret av Markamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
torese skrev (På 12.8.2022 den 8.01):

Hvor mange fabrikker er det som lager packraft? Er alle merkene produsert i Kina med lignende eller like materialer. Lars Monsen sine er produsert av chipara og om Vega design er lagd samme plass som mrs er det kanskje greit å stille spørsmålet. Er det noen som vet? 

Tore

Hei. Er ganske mange fabrikker nå som produserer packrafts. Langt fra alle er like gode kjøp. TPU materialet som brukes i packrafts (noen bruker pvc) kan grupperes i 2 typer coatinger. Polyester og polyether. Fabrikker som tenker kortsiktig og vil ha inn penger raskt selger tpu med polyester coating. Den er ca halve prisen av polyether. Problemet med polyester coating er at den ikke tåler vann. Det vil vise seg etter 1-2 års bruk da coatingen vil løses opp. Fordelen til forhandlerne er at de kan selge packrafts som tilsynelatende ser ut til å være samme kvalitet som alle andre til veldig lav pris. De virker også til å være veldig solide i starten. Ofte vet ikke forhandlerne hva de selger og det er vanskelig å sjekke dette. I tillegg har du store kvalitetsforskjeller i selve nylon materialet. De billigste er "hyllevare" men de mest kostbare må importeres til Kina. Alpacka, Mrs og også Kipara Char bruker det beste, Nylon 66.  Det viser seg i prisen på packraftene i butikk. Vega og Norseraft produseres av Love Inflatable. Der kan man bestille direkte som forbruker også. Mrs lages ikke der. 

En annen ting er selve produksjonen av packraftene, ventilene osv. Mange som tar raske løsninger sveiser sømmene på yttersiden, men "glemmer" innsiden. Utstyrsnivået varierer også endel. Så som mange sier her, man får ofte det man betaler for. :)

 

Endret av Kipara.no
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende info ovenfor om polyester og polyether. Har både billig og dyr packraft og det skal bli spennende å se hvilken som holder lengst. greier ikke å finne ut hvilken type det er på mine. tpu vs nylon 66 står på pakken/produktinfoen. Der har man litt kontroll. Men det gis 3 års garanti også på de billige jeg har kjøpt. Om de billige er billige er en annen diskusjon. Synes de koster skjorta uansett. Men morro er det å padle ned en elv eller 2.

Lite info om smittespredning. Bør man padle 2 ulike vassdrag på en dag uten tørking og vask? 

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Mammutton skrev (På 20.5.2022 den 20.35):

Jeg var lenge i samme tenkeboksen og endte opp med en 265. Liker å ha muligheten til å strekke på bena og ta meg en liten middagslur med stangen ute:)

Det ble som tidligere nevnt en 265 på meg også. Veldig godt fornøyd med den. Dog, en erfaring ... med tung sekk festet fremme, som ligger godt innpå spruttrekket, så slet jeg noen ganger når jeg skulle få begge beina under spruttrekket (som var tynga ned av sekken) om jeg satt meg med rompa først. Så i og med at jeg mest tenker å padle i "rolige farvann", så kunne jeg faktisk tenkt meg enda et hakk opp i størrelse, for litt mer rom i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 8.9.2022 den 22.02):

Det ble som tidligere nevnt en 265 på meg også. Veldig godt fornøyd med den. Dog, en erfaring ... med tung sekk festet fremme, som ligger godt innpå spruttrekket, så slet jeg noen ganger når jeg skulle få begge beina under spruttrekket (som var tynga ned av sekken) om jeg satt meg med rompa først. Så i og med at jeg mest tenker å padle i "rolige farvann", så kunne jeg faktisk tenkt meg enda et hakk opp i størrelse, for litt mer rom i slike situasjoner.

Usikker på om du mener at toppen av sekken er for nærme setet eller om sekken presser spruttrekket for langt ned i båten, men i tilfelle det er sistnevnte - På langturer har jeg alltid med tuben til fiskestanga, og den pleier jeg å stroppe fast på tvers av raften sånn at sekken hviler oppå denne. Gir god plass for beina under. Vil anbefale å bruke noe som ikke er skarpt nok til å rive hull i raften selvfølgelig 😅

1715574649_sekkpbaot.jpg.9e62c613005dc698db95574daec66eab.jpg

Her et bilde i dårlig kvalitet av min Char 250 med tuben på plass under en Baltoro jeg ikke husker om var 75 eller 85 liter, og veldig stygge stropper 😄

Endret av Jaahan
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaahan skrev (47 minutter siden):

Usikker på om du mener at toppen av sekken er for nærme setet eller om sekken presser spruttrekket for langt ned i båten, men i tilfelle det er sistnevnte - På langturer har jeg alltid med tuben til fiskestanga, og den pleier jeg å stroppe fast på tvers av raften sånn at sekken hviler oppå denne. Gir god plass for beina under. Vil anbefale å bruke noe som ikke er skarpt nok til å rive hull i raften selvfølgelig 😅

Kjempe godt tips det der! Det er litt begge deler som er utfordringen, men mest det at spruttrekket presses ned ja, så det der skal jeg prøve!  Lang stangtube har jeg,👍 :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC_0852.thumb.JPG.8b33e87f606e721d7241aa94dd71c751.JPGErfaringer med Mrs Nomad?

Etter å ha tenkt masse i laaang tid så lånte jeg i helgen en liten monsen packraft for å prøve, og finne litt ut av hvilke detaljer som er viktige for meg. 

Sitter igjen med en forsterka følelse av at Nomad s1d med tzip vil kunne være noe for meg. Stabil, solid, "rask" og sitter relativt høyt, og plass til ganske mye bagasje. Skal bare være til meg og hårdotten min på 3kg. Noen som har erfaringer å dele meg meg som kan påvirke valget mitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
torese skrev (På 11.8.2022 den 14.29):

Jeg vurderer å kjøpe en rimelig packraft til padling på vann og enkle elver/stryk. 

Er det noen som har erfaring med Vega tind 255. Den selges til 3500,- nå på xxl.

Alternativet er kanskje Control packraft 235 til 4000,- eller Tana 225 fra Monsen

Kipara har en modell som er ganske lik men med nylon66 gulv til 6000,-

Hva er forskjellen på disse billige packraftene i forhold til f. eks MRS microraft L bortsett fra kvalitet på materialene?

Endret av RobertK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, RobertK said:

Jeg vurderer å kjøpe en rimelig packraft til padling på vann og enkle elver/stryk. 

Er det noen som har erfaring med Vega tind 255. Den selges til 3500,- nå på xxl.

Alternativet er kanskje Control packraft 235 til 4000,- eller Tana 225 fra Monsen

Kipara har en modell som er ganske lik men med nylon66 gulv til 6000,-

Hva er forskjellen på disse billige packraftene i forhold til f. eks MRS microraft L bortsett fra kvalitet på materialene?

 

Det er jo kvaliteten på materialer, ventiler og slikt det går på. Feks Sveising + Teiping i sømmer, bruk av kevlar, bedre fester osv. Jeg har selv en Kipara 205 Rivercrosser og en Kokopelli Rogue R-Deck og når jeg sammenligner dem så har Kokopelli feks mye glattere overflate som faktisk gjør den mer behagelig. Tenk klebende gummi vs glatt plast om det gir mening. Gulvet er også kevlar som gjør den trygg i Klasse 2 elver.

 

Samtidig har jeg fremdeles ikke sett noe som er direkte dårlig innenfor packrafting og det er mange gode tilbud ute å går. Så ingen ting feil med å kjøpe en feks Vega Tind 255 til den prisen.

 

Skulle jeg ha kjøpt på nytt i dag hadde jeg sikkert kjøpt Anfibio Rebel 2k som veier under 2kg fullt utstyrt. Og 205'en min hadde jeg utvilsomt byttet ut med en Anfibio Nano RTC gitt kjangsen.

 

Det sagt så er jeg godt fornøyd med begge og begge to vil se mye bruk i sommer. Rogue er veldig god og gjør at jeg tør å begi meg ut på både langtur og hav til tider.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Man kan kjøpe 3 fra xxl for det 1 mrs koster. Da får man testet og kan kjøpe en dyrere ved neste korsvei. Kjøpte en mrs alligator pro men kunne nok garantert klart meg med en litt billigere versjon tror jeg. Til mitt bruk er nok en billig versjon helt perfekt vil jeg tro. 

Tore

Endret av torese
Feil navn på båt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, torese said:

 Man kan kjøpe 3 fra xxl for det 1 mrs koster. Da får man testet og kan kjøpe en dyrere ved neste korsvei. Kjøpte en mrs barracuda pro men kunne nok garantert klart meg med en litt billigere versjon tror jeg. Til mitt bruk er nok en billig versjon helt perfekt vil jeg tro. 

Tore

 

Jo, men noe av dette går jo på at mange packrafter er veldig billige nå. Feks Vega Tind 255 har jo faktisk ligget på 6-7000 kroner tidligere, på den tiden kunne du få en Vega Tind til 7000 eller en MRS til 10-11000 og da ga premium merkene mer mening.

 

Når XXL nå driver med sin enorme varedumping og Monsen gjør det samme med et enormt varelager og mange modeller, så er det mye som plutselig blir solgt til priser som er mye lavere enn det vi så feks i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.