Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukse til vinterturer - hva trenger jeg?


masturbatomaximus

Anbefalte innlegg

Har de siste par årene utvidet friluftslivet fra turer på sommerhalvåret til å dra på en del turer vinterstid, hovedsakelig 1-3 netter med pulk. Trenger derfor litt nybegynnerhjelp.

Utfordringen er som følger. Jeg sliter hardt med å unngå svette og påfølgende bløte og frosne ytterklær. Dette føler jeg rett og slett begrenser litt både varighet og aksjonsradius på turer som er aktuelle, frem til jeg får orden på dette.

Jeg har prøvd generelle råd som å senke tempo, ta det rolig og prøve å unngå å svette. Men faktum er at med mye bratt terreng og greit tung oppakning slipper jeg ikke unna noen desiliter som gjerne legger seg på ytterklærne.

Overkropp føler jeg at jeg har kontroll på. Tidligere brukt en standard trelags skalljakke med svært dårlig resultat. Problem løst med en billig bomullsanorakk med fuskepels.

Tanken min er derfor at jeg må finne noe lignende for bena. Prøvd noen turer med sommerbuksene mine, noe som fungerer OK frem til man møter vind og snøfokk. Da blir de for kalde, utette og lider selvsagt under problemet med manglende rygg og seler. GoreTex-buksa mi resulterte i en times primusfyring for å få tørka og og tina dagen etter marsj.

 

Er det noen som kan fortelle meg hva det er jeg trenger? Finnes det GoreTex som puster såpass at jeg trygt kan bruke de?  Eventuelt andre bukser som puster bra, men som likevel holder snø og vind ute? Må jeg bare akseptere at slik er det bare?

 

Setter pris på innspill 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg såpass opp i årene at Bomullsanorakk og tilhørende bukse var det eneste man brukte på fjellet. Og det funker som du sier, mye bedre enn moderne skallbekledning fordi pusteegenskapene er bedre. Under de rette forhold er det etter min mening ikke mye som er bedre. Dessverre er det sjelden rette forhold over en lengre periode. Problemet er at, om det først blir fuktig/vått, tørker det ulidelig seint.  På teltturer om vinteren hvor klærne først er blitt våte og med påfølgende kulde på natta så har du en rustning av is som du knapt nok får på deg. Primusfyring vil etterhvert tine plagget, men du rekker ikke å tørke det. 

Jeg svetter også mer enn snittet, men velger skallklær før bomull på fjellturer. Rett og slett fordi skallklær har flere fordeler enn bakdeler hva gjelder å takle forskjellig vær, som man jo kan møte. 

Mitt oppsett er skalljakke med gode glidelåser under armene. Bib skallbukse med glidelås langsmed bena. Netting eller helt ullundertøy. Alternativt en lett fleecejakke som mellomplagg. Jeg kler meg så jeg fryser før og under de første 100 meterne. Stopper og justerer om nødvendig. Om det er mulig setter jeg ned tempo i god tid før camp skal settes. Frosne skallklær kan i motsetning til bomull som regel ristes fri for eventuell is. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med mye svette. 100 meter så er jeg klissblaut. Det som fungerer for meg på den lavere halvdel er ullboxer og softshell. Har en Norrøna Fjørå som fungerer veldig bra bortsett fra når det blåser som mest. Da blir jeg kald på... "sekken".. Vurderer om jeg skal gå til innkjøp av Svalbard Heavy Duty. Har testen den og den virker meget komfortabel. Alternativet er å ha en ullboxer med windstopper. Det som også har fungert for meg er er å ikke ha for mye på hodet slik at varmen får mulighet til å transporteres vekk. Tynn skilue eller pannebånd er en grei løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med rab firewall buksen med 3/4 zipper langs siden.
https://www.hektapatur.no/herre/bukser/skallbukser/rab-firewall-pants-black

Nøkkelen som det blir nevnt over her er å gå med lufting fra start, gjerne fra hoften og ned til knærne allerede før oppstart hvis du skal opp et brattheng med tung oppakning.
Så er det bare å justere luftingen underveis.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gore tex. Membranen puster ok og som andre har nevnt er jeg en som svetter som en løpshest så jeg er meget raskt ute med å åpne lufte muligheter.

Brukte bomull anorakk før, men den blir fort til en isklump og blir tung.

Goretex legger jeg bare i ytterteltet, den fryser så blir det rim. Neste morgen bare rister jeg den og den er lett og fin.

Det skal sies i kratt skog hvor jeg vet jeg skal fyre bål kan jeg vurdere bomull. Kan tørke ved bålet og jeg er ikke like bekymret for glør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye klær har dere på dere, dere som sliter med mye svette?
De samme prinsippene for lagvis påkledning gjelder like mye på vintertur som ellers på tur. For meg høres det ut som om dere kanskje har på for mye under forflytning? Med tynn ull og skalbekledning som kan luftes godt så skal mye av fukten transporteres fint ut. Eventuelt om det ikke snør eller blåser mye så er det like greit å gå uten jakke for maks ventilasjon. Klart, er det hardt nok arbeid så blir ullen også fuktig av svette, men den tørker også veldig fort. Ved pauser er det bare å slenge på seg en tykkere ullgenser. og skalljakken utenpå.

Jeg ser ofte folk som nekter å ta av seg jakke og lue og svetter så det synger etter når det blir litt hardt. Det forstår jeg bare ikke : )

Svalbard Heavy Duty nevnes flere ganger her. Den er luftig og fin, men den bør nok kombineres med gamasjer på vinterstid om det ikke er veldig tørr snø man går i. Stoffet trekker vann ganske bra og bruker litt tid på å tørke. Det har kun vært "plagsomt" de gangene jeg har måttet gå i høy snø (ikke på ski).

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Aklima ull netting på bein og overkropp, kryper tempen under -10 eller det blåser mye tar jeg en tynn ull t-skjorte over netting på overkroppen.

Men har med en Arcteryx Squamish som jeg kan hive på meg hvis været tilsier. Veier ingenting og tett ok mot vind.

Endret av emstu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Hvor mye klær har dere på dere, dere som sliter med mye svette?
De samme prinsippene for lagvis påkledning gjelder like mye på vintertur som ellers på tur. For meg høres det ut som om dere kanskje har på for mye under forflytning? Med tynn ull og skalbekledning som kan luftes godt så skal mye av fukten transporteres fint ut. Eventuelt om det ikke snør eller blåser mye så er det like greit å gå uten jakke for maks ventilasjon. Klart, er det hardt nok arbeid så blir ullen også fuktig av svette, men den tørker også veldig fort. Ved pauser er det bare å slenge på seg en tykkere ullgenser. og skalljakken utenpå.

Jeg ser ofte folk som nekter å ta av seg jakke og lue og svetter så det synger etter når det blir litt hardt. Det forstår jeg bare ikke : )

Svalbard Heavy Duty nevnes flere ganger her. Den er luftig og fin, men den bør nok kombineres med gamasjer på vinterstid om det ikke er veldig tørr snø man går i. Stoffet trekker vann ganske bra og bruker litt tid på å tørke. Det har kun vært "plagsomt" de gangene jeg har måttet gå i høy snø (ikke på ski).

Varmere enn -5 så går jeg i syntetisk sportstrøye og kanskje en fleecegenser hvis det er litt vind. Mer enn det så smelter jeg bort. Ved nedbør går skalljakka over trøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.